Slammer
Kenraali
Meneehän Growler toki uusiksi NGF:n myötä. Mutta oletteko miettineet mitä 12 F:ää tarkoittaisi? Suomesta tulisi sen version PÄÄKÄYTTÄJÄ. Vaikka se on tehty Brassien makuun (8 kpl). Toisaalta tämähän pätee myös koko tarjouksen kokoon. Suomesta tulisi 64:llä isompi käyttäjä kuin Ruotsista itsestään, jolla on ohjakset. Suomi maksaisi kaikesta kehityksestä kuitenkin isoimman määrän omistajana.
Yliarvioit tässä mielestäni sekä sen merkitystä, että meillä olisi neljä kaksipaikkaista enemmän kuin Brasilialla että sen merkitystä mitä F:n pääkäyttäjyys tarkoittaa. Kyse on kuitenkin saman koneen variantista, joka tuskin tarvitsee ihan valtaisaa erillistä kehityspanosta.
Niin kauan kun lentämisessä on jokin asia mahdollista, kuten esim. moottorin sammuminen, niin se on otettava huomioon harjoittelemalla ko. pakkotilannetta. Se että ne toimivat nykyään hyvin, ei poista sen sammumisen mahdollisuutta.
Ei, mutta jäi vähän epäselväksi mitä halusit edellä sanoa. Jos laskennallisesti käyttöaikana menetetään moottorivian takia 0-1 konetta (lienee uskoakseni varsin realistinen lähtökohta), niin millaisia johtopäätöksiä tästä pitäisi vetää?
Ja tätä ilmavoimavitjaa lukiessa taas voi vain ihmetellä, miten Ruotsi aikoo ilmapuolllustaa itseään sillä omatekoisella susella? Jossa on mm. ihan paska podi.
Ehdittiinhän tässä jo pidemmän aikaa ihmetellä miten Ruotsi aikoo puolustaa itseään vähäisellä armeijalla, olemattomalla tykistöllä ja hävittäjillä, joita ei ole varaa pitää lentokunnossa. Näissä päätöksissä on yleensä takana muutakin kuin puolustuskyvyn optimointi. Mutta ihan normaaliin tapaanhan näissä keskusteluissa lipsahdetaan laukalle ja haukutaan milloin mikäkin kone surkeaksi, ei se nyt ihan niin mene.