Gripen E/F

Jos nyt palataan aiheeseen, niin on mielenkiintoista että tuon puolustuskomitean puheenjohtaja totesi julkistamistilaisuudessa haastattelussa HBL:lle, että "jos Suomi vastoin odotuksia ostaa Gripenin, sillä on suuria vaikutuksia Ruotsin puolustukseen ja näkyy tulevaisuudessa.

Eli hän nyt olettaa että Gripeniä ei valita.

 
"jos Suomi vastoin odotuksia ostaa Gripenin, sillä on suuria vaikutuksia Ruotsin puolustukseen ja näkyy tulevaisuudessa.

Miten avaisit tätä toteamusta? Mikä -muuttuu-, jos Suomi valitsee Gripenin? Mitä Ruotsi lupaa tai jopa julistaa? Onko tämä raskaan sarjan myyntipuhetta?
 
Miten avaisit tätä toteamusta? Mikä -muuttuu-, jos Suomi valitsee Gripenin? Mitä Ruotsi lupaa tai jopa julistaa? Onko tämä raskaan sarjan myyntipuhetta?

Epäilisin, että tarjolla olisi yhteinen konepooli jossa huolloista iso osa toteutuisi ra-oloissa Suomessa, sekä sitoutuminen jonkinlaiseen Gripen E+ MLU:n jossa suomalaisella teollisuudella olisi merkittävä rooli. Ehkä myös ruotsalaisten lisäkonetilaus, jos Suomi päätyy Gripeniin, jotta Suomi ei olisi missään olosuhteissa suurin käyttäjä. Kannatan JSF:ää, mutta jo pelkästään kirityksen vuoksi on mainiota jos Gripenin tarjous on hyvä - varsinkin kun hallitus saattaa päätyä poliittisista syistä Gripeniin.
 
Muistutus: ketjussa on pääosin keskusteltu teemoista, jotka sopivat paremmin toiseen ketjuun.

 

Ruotsi aikoo pidentää C/D-sarjan Gripen-hävittäjien käyttöaikaa ja väläyttää "uuden sukupolven" konetta - mitä tämä tarkoittaa Gripen E:lle?
Uskon sitten, kun näen.

Eikö olisi parempi vain pistää toiset 60 E:tä tilaukseen, ja siihen päälle sitten vielä koittaa änkeä jälkikäteen F:ää jonkun muutaman kymmenen verran. Se auttaisi jo kovaa Gripeniä muutenkin markkinoilla, jos kotimaiset tilaukset eivät jäisi vaatimattomaan määrään kilpailijoihin verrattuna.
 
Miten avaisit tätä toteamusta? Mikä -muuttuu-, jos Suomi valitsee Gripenin? Mitä Ruotsi lupaa tai jopa julistaa? Onko tämä raskaan sarjan myyntipuhetta?
Vastoin oletuksiasi en ole Ruotsin Försvarsberedningenin (parlamentaarisen puolustuskomitean) puheenjohtaja, joten minun on hieman vaikeaa avata kyseisen herran ajatusmaailmaa.
 
Jos Suomella olisi noin paljon tiimaa jäljellä rungoissa (14 upouuttakin!) ja punnerrettaisiin tuskaisesti 1,5% tasoa kohti kuten Ruotsissa niin ei mekään ostettaisi lisää E/F:ää.
Sen sijaan meillä on tiima loppu ja HX-rahoituksen toteutuessa noustaan 2% tasolle vuosikymmeneksi.
 
Viimeksi muokattu:
Tästä paikallistamiskyvystä oli puhetta toisaalla.

The level of threat directionfinding and geolocation detail provided by the MFS-EW will allow it to ‘act as a targeting sensor in a way that is not possible with the Gripen-C/D’. Consequently, highly detailed co-ordinates of an electronic threat could be gathered by the MFS-EW of sufficient quality to allow that threat to be engaged kinetically, as well as electronically.
 
Gripenin osalta otetaan samanlainen riski kuin JSF kohdalla. Sarjatuotanto on jo käynnissä testauksen ollessa vielä huomattavasti kesken. Etenkin jos ottaa huomioon kuinka F:ää vielä hahmotellaan ja 2022 ensilento. Esim. 65 cm joutuu pidentämään runkoa, joka kuulostaa meikäläisen korvaan aikamoisen merkittävältä muutokselta suhteessa testaustarpeeseen.


Saab Ramps Up Gripen E Flight Testing For First Deliveries
22 May 2019 Tony Osborne

"LINKOPING, Sweden—Saab plans to have eight of its new-generation Gripen E combat aircraft flying by the end of this year as it ramps up flight testing. The company already has two JAS 39Es flying from its Linkoping base, 39-8 and 39-9, with company officials revealing that the third aircraft, 39-10, could fly in the next couple of weeks.

Serial production of the aircraft already is underway, with four aircraft currently undergoing final assembly, including the first aircraft destined for Brazil.

Several of these will be production-standard aircraft but equipped with flight test instrumentation. The second aircraft is also now flying with its extensive sensor suite, including the electronic warfare suite, the Leonardo-developed Raven active electronically scanned array (AESA) radar and infrared search and track….

...“We are getting more out of each individual flight test hour, which we didn’t anticipate,” said Eddy de La Motte, the head of the Gripen E program at Saab.... ['what exactly' - is it good/bad info - more problems to solve? crikey sport]

...Saab currently has orders for 60 Gripens from Sweden and 36 aircraft for Brazil including eight two-seat versions, development of which is taking place in Brazil with a joint Swedish/Brazilian team....

...Development of the two-seat Gripen F is proceeding apace. The addition of a second cockpit requires the lengthening of the fuselage by 65 cm and adjustments to the electrical system to cope with the additional avionics and oxygen system. The design of the ducting from the air intake to the engine also is being redesigned and the fuselage strengthened, to deal with increased bending moments.

“We are trying to keep everything as similar as possible. All the systems are the same. All the displays are the same. Minor changes will also be needed to the flight control system,” de La Motte [head of the Gripen E program at Saab] said.

The two-seat version is designed to be fully operational, with the two cockpits independent from each other to enable the rear-seater to operate the EW system. De La Motte says he does not expect any significant impact on the two-seat model’s performance. First flight of a two-seat Gripen is expected in 2022."
 
Gripenin osalta otetaan samanlainen riski kuin JSF kohdalla. Sarjatuotanto on jo käynnissä testauksen ollessa vielä huomattavasti kesken. Etenkin jos ottaa huomioon kuinka F:ää vielä hahmotellaan ja 2022 ensilento. Esim. 65 cm joutuu pidentämään runkoa, joka kuulostaa meikäläisen korvaan aikamoisen merkittävältä muutokselta suhteessa testaustarpeeseen.

Kehitystyöhän etenee yhtä fantastisesti kuin SDP:n vetämä hallitusneuvottelu... :)
 
Back
Top