Gripen E/F

Olen Ylelle antanut tänä vuonna antanut kolme kertaa palautetta, kun on ollut väärä Suhoi kyseessä.

Se on sinänsä ymmärrettävää, kun eri Suhoita on aika vaikea tunnistaa toisistaan.

Virheitä sattuu. Yle on korjannut asian nopeasti. Aamulehtikin esittänee korjauksen seuraavassa numerossa, jos joku asiasta huomauttaa. Paperille painettu toki jää jäljelle humoristiseksi esimerkiksi toimittajien asiantuntevuudesta.
 
Saab koitti tarjota Bulgarialle vanhempia Gripen-malleja tyylillä valitkaa meidät niin annamme suunnitellun kahdeksan päälle vielä kaksi ilmaiseksi kaupan päälle.

Mitenköhän täällä suhtauduttaisiin, jos samalla suhdeluvulla sitten Saab tarjoaisi 64 Gripen NGtä ja siihen päälle 16 ilmaiseksi kaupan päälle. Miten vaikuttaisi HX-hankkeen päättäjiin ja Ilmavoimien päättäjiin?
 
Saab koitti tarjota Bulgarialle vanhempia Gripen-malleja tyylillä valitkaa meidät niin annamme suunnitellun kahdeksan päälle vielä kaksi ilmaiseksi kaupan päälle.

Mitenköhän täällä suhtauduttaisiin, jos samalla suhdeluvulla sitten Saab tarjoaisi 64 Gripen NGtä ja siihen päälle 16 ilmaiseksi kaupan päälle. Miten vaikuttaisi HX-hankkeen päättäjiin ja Ilmavoimien päättäjiin?


Kyllä se jo vaikuttaisi pohdintaan.
 
Eihän tuo muuttaisi asiaa muuten kuin siten, että Saab tarjoaisi tietyllä hinnalla 80 Gripeniä 64:n sijasta. Hankkeen parissa puuhailevat henkilöt sitten arvioisivat miten 80 Gripeniä sopisi ilmavoimien toimintaan. Ei sen kummempaa.

Täytyy sanoa, että Saab on onnistunut hyvin myymään tuotteensa kansan syville riveille.
 
Saab koitti tarjota Bulgarialle vanhempia Gripen-malleja tyylillä valitkaa meidät niin annamme suunnitellun kahdeksan päälle vielä kaksi ilmaiseksi kaupan päälle.

Mitenköhän täällä suhtauduttaisiin, jos samalla suhdeluvulla sitten Saab tarjoaisi 64 Gripen NGtä ja siihen päälle 16 ilmaiseksi kaupan päälle. Miten vaikuttaisi HX-hankkeen päättäjiin ja Ilmavoimien päättäjiin?
Jos lisäisivät kaupan päälle vielä 64 ämpäriä, kauppa olisi Selvä.
 
Ei yksin kansalle vaan myös puolustusvoimille. Ei ole Gripen edelleenkään tipahtanut kisasta vaan siellä roikkuu mukana. Ei se siis aivan susi sysi paskakaan voi olla. Toistaiseksi ainakin täyttänyt HX hankkeelle osallistumiseen vaaditut asiat.

Jokaisessa kone vaihtoehdossa on varmasti ne hyvät ja huonot puolet. En pidä gripeniä kisan heikoimpana mutta en toki myöskään ennakko suosikkina. Mustana hevosena kylläkin joka voi potkia takasuoralta voittoon.
 
Ei yksin kansalle vaan myös puolustusvoimille. Ei ole Gripen edelleenkään tipahtanut kisasta vaan siellä roikkuu mukana. Ei se siis aivan susi sysi paskakaan voi olla. Toistaiseksi ainakin täyttänyt HX hankkeelle osallistumiseen vaaditut asiat.

Jokaisessa kone vaihtoehdossa on varmasti ne hyvät ja huonot puolet. En pidä gripeniä kisan heikoimpana mutta en toki myöskään ennakko suosikkina. Mustana hevosena kylläkin joka voi potkia takasuoralta voittoon.
Tottakai se pysyy mukana. Olisi ostajalta kömpelöä julistaa voittajaa ilman kilpailijoita.

Gripen osalta tämä vaihe on se ehkä helpoin ja istuu hyvin meidän hallituksen mentaliteetin kanssa. Ollaan nimittäin siinä vaiheessa, että Gripen lupaa nyt kaikenlaista. Seuraava vaihe onkin sitten se hieman pulmallisempi, että näitä lupauksia ruvetaan todentamaan datalla. Muilla kipailijoilla oli data jo lupauksia tehdessään ja se tietenkin hieman rajoittaa.
 
Tottakai se pysyy mukana. Olisi ostajalta kömpelöä julistaa voittajaa ilman kilpailijoita.

Gripen osalta tämä vaihe on se ehkä helpoin ja istuu hyvin meidän hallituksen mentaliteetin kanssa. Ollaan nimittäin siinä vaiheessa, että Gripen lupaa nyt kaikenlaista. Seuraava vaihe onkin sitten se hieman pulmallisempi, että näitä lupauksia ruvetaan todentamaan datalla. Muilla kipailijoilla oli data jo lupauksia tehdessään ja se tietenkin hieman rajoittaa.
Se onkin helppoa lupailla kaikki maan ja taivaan väliltä Saabille, kun ei puheitansa joudu rajaamaan todennettavaan dataan vaan omiin optimistisiin arvioihin.
 
Se onkin helppoa lupailla kaikki maan ja taivaan väliltä Saabille, kun ei puheitansa joudu rajaamaan todennettavaan dataan vaan omiin optimistisiin arvioihin.
No ainakin tämä mielipidevaikuttaminen tiedotus/lehdistö/mainonta -puolelta hoidettuna, nojaa monessa kohtaa kaunisteltuihin tai fantasioituihin argumentteihin. Varmasti virallinen puoli joutuu olemaan hieman varovaisempi, ettei munaa itseään jo tässä vaiheessa. Ja toisaalta ilmavoimamme ei ole niin pihalla kuin mitä näiden lobbarien jäljiltä ovat toimittajat ja muut sohvasoturit. Ongelma se kuitenkin on, että kuinka valmis Gripen ylipäätään on silloin kun HX -kone päätetään.
 
No ainakin tämä mielipidevaikuttaminen tiedotus/lehdistö/mainonta -puolelta hoidettuna, nojaa monessa kohtaa kaunisteltuihin tai fantasioituihin argumentteihin. Varmasti virallinen puoli joutuu olemaan hieman varovaisempi, ettei munaa itseään jo tässä vaiheessa. Ja toisaalta ilmavoimamme ei ole niin pihalla kuin mitä näiden lobbarien jäljiltä ovat toimittajat ja muut sohvasoturit. Ongelma se kuitenkin on, että kuinka valmis Gripen ylipäätään on silloin kun HX -kone päätetään.
Vaaransa on kyllä. Kuvitellaanpa tilanne, jossa Gripenin tuotanto ei ole vieläkään käynnissä 2021 ja sanotaan, että ainakin muutaman vuoden viive tulee. Siinä kohtaa varmaan Gripen poistetaan ehdokaslistalta.
 
Vaaransa on kyllä. Kuvitellaanpa tilanne, jossa Gripenin tuotanto ei ole vieläkään käynnissä 2021 ja sanotaan, että ainakin muutaman vuoden viive tulee. Siinä kohtaa varmaan Gripen poistetaan ehdokaslistalta.
Sama ongelma on, vaikka tuotanto käynnistyisikin - niin onko kaikki speksit todennettuna silloin kun kauppa päätetään. Toisaalta Gripen on mielellään mukana ihan loppusuoralle asti vaikka tietäisi, ettei pysty päihittämään pääkilpailijaansa tai kilpailijoita. Kaikki päivät kisassa mukana on eteenpäin niin rahoituksen, Ruotsin ilmavoimien kuin muiden maiden kanssa käytävien myyntiponnistusten kannalta joissa Gripen yhdistetään vaihtoehdoksi näinkin suorituskykyiseen ryhmään hävittäjämalleja. Edelleen HX-kilpailu on valttia kun Saab/Gripen neuvottelee osatoimitusten hinnoista, aseiden evaloinneista tai vaikka vaan konsernin muista tuotteista.
 
... Toisaalta Gripen on mielellään mukana ihan loppusuoralle asti vaikka tietäisi, ettei pysty päihittämään pääkilpailijaansa tai kilpailijoita. ...

Jep, ja meille on eduksi pitää kirittäjä mukana vaikka todettaisiinkin kulisseissa että tuota ei tulla valitsemaan. Näinpä tästä että Gripen on mukana, ei voi vetää johtopäätöksiä että kone olisi kauhean hyvä tai realistinen meille.
 
Jep, ja meille on eduksi pitää kirittäjä mukana vaikka todettaisiinkin kulisseissa että tuota ei tulla valitsemaan. Näinpä tästä että Gripen on mukana, ei voi vetää johtopäätöksiä että kone olisi kauhean hyvä tai realistinen meille.
Pahat kielethän kertovat, että Ruotsissa tiedetään jo, ettei valinta ole Gripen. Heillä on kuitenkin paljon intressejä pysyä mahdollisimman pitkään mukana (kuten ehdokkailla yleensäkin) ja se sopii meille.
 
Viimeksi muokattu:
Pahat kielethän kertovat, että Ruotsissa tiedetään jo, ettei valinta ole Gripen. Heillä on kuiten paljon intressejä pysyä mahdollisimman pitkään mukana (kuten ehdokkailla yleensäkin) ja se sopii meille.

Kiinnostava juttu. Mikä tälle on lähteenä? Ja lähteen lähteenä.
 
Heillä on kuiten paljon intressejä pysyä mahdollisimman pitkään mukana (kuten ehdokkailla yleensäkin) ja se sopii meille.
Jos noita menneitä kilpailuita katsotaan, eivät valmistajat ole lähteneet mukaan lainkaan jos muiden voitto on näyttänyt todennäköiseltä. Esimerkiksi Tanska ja Sveitsin edellinen kisa. Molemmista puuttui osa valmistajista.
 
Jos noita menneitä kilpailuita katsotaan, eivät valmistajat ole lähteneet mukaan lainkaan jos muiden voitto on näyttänyt todennäköiseltä. Esimerkiksi Tanska ja Sveitsin edellinen kisa. Molemmista puuttui osa valmistajista.

Samoin Belgiasta tippui tiputtautui porukkaa pois, samoin Kanadasta.

Taitaisi olla vähän turhan kallista markkinointia.
 
Back
Top