Gripen E/F

Koneita ei laiteta järjestykseen, ilmavoimat ehdottaa kisan voittajaa koneekseen ja thats it.
Ilmavoimien pitää perustella ehdotuksensa varsinaisen päätöksen tekevälle poliittiselle elimelle. Tuossa kupongissa on tiivistettynä miksei muut vaihtoehdot ilmavoimille kelpaa ja miksi ilmavoimat ehdottaa juuri sitä tiettyä konetta.

Vuoden 1992 esittelyasiakirjat taitaa olla julkisia ja löytyy jostain netistä. Hornetin lisäksi Mirage oli ainoa joka täytti ilmavoimien suorituskykyvaatimukset, mutta raakattiin kalliin huollon vuoksi.
 
Ilmavoimien pitää perustella ehdotuksensa varsinaisen päätöksen tekevälle poliittiselle elimelle. Tuossa kupongissa on tiivistettynä miksei muut vaihtoehdot ilmavoimille kelpaa ja miksi ilmavoimat ehdottaa juuri sitä tiettyä konetta.

Vuoden 1992 esittelyasiakirjat taitaa olla julkisia ja löytyy jostain netistä. Hornetin lisäksi Mirage oli ainoa joka täytti ilmavoimien suorituskykyvaatimukset, mutta raakattiin kalliin huollon vuoksi.
Itsellä on tiivistelmäkuva Ilmavoimien perusteluista Hornet-hankinnassa.
*Sukeltaa tietokoneen tiedostoihin.*
30609
Tuossahan se löytyi jo.
 
Jos erot suorituskyvyssä on pieniä, alkaa hinta ja poliittinen peli näyttelemään isompaa roolia. Jos yksinkertaistettuna kolmen parhaan suorituskyvyt kouluarvosanoin ilmaistuna olisi 9½, 9+ ja 9 niin eipä olisi ihme jos Gripen kolmannelta sijalta tulisi valituksi jos hintakin olisi aavistuksen muita edullisempi. Etenkin jos suorituskykyisimmät vaihtoehdot olisivat Rafale ja Typhoon silloin pitäisin jo ihmeenä ettei Gripeniä valittaisi.
Tämä on nyt vaan tällaista yleisen mielipiteen makustelua millä ei ole mitään yhtymäpintaa koneiden todellisiin suorituskykyihin tai paremmuuteen ylipäätänsä.
Hieno esitys ja hyvä arvio, noilla alkuarvoilla. Arvosanat muuttunevat kuitenkin ajan mittaan. Millähän yleiseen mielipiteeseen saataisiin faktaa sekaan? ehkä sitten, kun tai jos Gripenit tekevät ilmassa tarvittavat asiat???
Alunperinhän piti valita se järjestelmä, millä ON paras sotilaallinen kyky! Gripenin esiintuonti muistuttaa lähinnä demoesityksen anteeksipyytelyä :whistle:
 
Viimeksi muokattu:
Näin se menee. Ja vaikka Haavistolla olisi kuinka hyviä ruotsalaiskavereita niin siinä on paha kävellä saati perustella ilmavoimien kannan yli.
Päätöksen hankinnasta tekee hallitus. Sitä en osaa sanoa, meekö eduskunnan käsittelyyn. Hornetin osalta ei mennyt. Turpo voi olla syy, että Ilmavoimien esitystä muutetaan tai sitten budjetti.

Ihan lähivuosina jos koskaan pisteytys eri koneille ei Suomessa avaudu, kuten Sveitsissä tehtiin.
 
Melko mielenkiintoisesti ilmaistu.
Puheillaan Haavisto on jatkuvasti antanut ymmärtää, että Ruotsi on ottettava huomioon joka välissä. Lisäksi hänen omistautuneisuutensa asiaan on havahduttavaa:unsure: . Ei mulla muuta...
 
Sinänsä tuosta voisi kääntää noi kommentit nykykoneisiin aika hyvin.

Halvin = Super Hornet

Voitti = F35

Isot riskit = Gripen NG

Vaikea = Dassault Rafale

Kallein = Eurofighter Typhoon

:LOL:
Ja sillä nykyhallitus tekee päätöksen =D

Pitänee hommata Ruotsin passi ja muuttaa Kööpenhaminaan(maailaman paras mäkihyppääjä).
 
Breaking News!!

Gripukalta jää Sveitsin lentotestit väliin:

Ei kovin lämpimällä tasolla tässä yhteydet asiakkaan ja toimittajan välillä. Joko Sveitsi on ottanut nokkiinsa Gripukan aikatauluista tai Saab on mennyt lupailemaan jotakin mitä ei pysty pitämään. Tai sitten Sveitsi on jo todennut, että Gripen ei ole heidän koneensa.
 
Blickin artikkeli spekuloi Gripenin kisailun olevan taputeltu:

 
Blickin artikkeli spekuloi Gripenin kisailun olevan taputeltu:


Niin, kyllä se on hankalaa järjestää tasapuolinen vertailu kahdessa erässä eli Gripenin kisa lienee ohi. Oliko Saab sitten luvannut koneen tälle vuodelle mutta aikataulu ei pitänyt. Vai onko Sveitsi tullut päätelmään, että Gripenin aikataulu on ylipäätään arvoitus ja riski johon ei ole varaa. Samaa mietitään varmasti Suomessa.

Kone ei ilmeisesti ole siinä määrin valmis, että se olisi varmuudella hallittavissa ja/tai testattavissa. Muutenhan se olisi ilman muuta kokeissa mukana pienine puutteineenkin.
 
Huono juttu Saabille. Tietääkseni Sveitsin tilaus tulee olemaan luokkaa 30-40 konetta, eli ihan hyvän kokoinen kauppa ohi.

Jos Saab voittaisi tämän ja Kanadan, niin siinä olisi yhteensä välillä 118-128 Gripeniä tilauksessa. Ja siihen päälle Brasilian koko hankinta (eli 108 Gripeniä), niin oltaisiin jo 226-236 Gripenissä. Tähän Ruotsin 60 (ja olen kuullut, että tuo määrä voi kasvaa vielä kymmenellä), niin oltaisiin jo 300 Gripen NGssä.

Vaikka itse toivon F-35:ttä, on siitä hyötyä, että Ruotsissa säilyy sotiasilmailun kaluston rakennusosaamista.
 
Blickin artikkeli päivitetty, sen mukaan kohta julkaistaan tiedote Saabin sulkemisesta pois kisasta.
 
Erikoinen juttu. Jotenkin vaikuttaa siltä, että kommunikaatio ei ole nyt toiminut.

Niin tai näin, ei tuo nyt varsinaisesti positiivista ollut Gripenin Sveitsin hankkeelle tai muutenkaan.
 
Erikoinen juttu. Jotenkin vaikuttaa siltä, että kommunikaatio ei ole nyt toiminut.

Niin tai näin, ei tuo nyt varsinaisesti positiivista ollut Gripenin Sveitsin hankkeelle tai muutenkaan.
Linkkaami Blickin uutinen päivittyi.

Gripen kisa taisi olla siinä keskeneräisyyden vuoksi:




«This is the end for the Swedes»
Is the Gripen purchase off the table with Saab's withdrawal? "With the non-participation in the flight and soil testing Gripen E leaves the evaluation process," writes Armasuisse dry. "Retrofitting the flight and ground testing at a later date would contradict the equal treatment of all candidates and is not an option." In concrete terms: The Gripen is off the table.
The Federal Office also declares its recommendation that Saab should not take part in the flight test in Payerne VD: "Based on current information and analyzes on the degree of maturity and the integration of the subsystems, specialists from Armasuisse and the Swiss Air Force concluded that several of the planned missions are not being carried out effectively In simpler terms, Armasuisse believes the plane is not yet ready to be tested.
 
Back
Top