Gripen E/F

On kyllä vaikea erottaa C-mallista tuosta kuvakulmasta. Onkohan se oikeasti E? ;)

Läppä? Onhan tuossa nuo sensorit canardin edessä ja selässä tuo piikki sivuvakaajan alaosassa.
 
...plus tietty leveät laskutelineet siivessä olevine koteloineen on aika varma merkki. ;)

Kyseessä tietystikin ensimmäinen sarjatuotantoyksilö Ruotsin FMV:lle/ilmavoimille, #6002.

 
Viimeksi muokattu:
Aika pieniä ovat erot edelleenkin, jos laskutelinpullistymat eivät erotu. Nyt kuitenkin tiedän mitä detaileja katsoa, kiitos.
 
F-35:sia ei vissiin saatu lennätettyä Kauhavalle koska syksyisin on kovasti ukkosta:ROFLMAO:
 
...plus tietty leveät laskutelineet siivessä olevine koteloineen on aika varma merkki. ;)

Kyseessä tietystikin ensimmäinen sarjatuotantoyksilö Ruotsin FMV:lle/ilmavoimille, #6002.

Oho, sehän on saanut "pysop"-harmaatakin pintaan, uusi camo.
 
F-35:sia ei vissiin saatu lennätettyä Kauhavalle koska syksyisin on kovasti ukkosta:ROFLMAO:
Ei niitä riitä joka vuosi esittelyyn maalle, joka voisi ostaa niitä vain kymmenellä miljardilla.. But seriously folks, olisi se aika kumma juttu ollut, jos ei Saab olisi saanut aitoa tavaraa näytille, vaan olisi jättänyt kaiken C-näytöksen ja kiipeilymallin varaan.

Oho, sehän on saanut "pysop"-harmaatakin pintaan, uusi camo.

Ilman muuta. (Jos mielikuvamarkkinoinnin merkitys on niin vaikea juttu hahmottaa, että kaivelee vielä viikonkin päästä, sen voi jättää asiallisemmin juttelevien hommaksi ;)
 
Viimeksi muokattu:
OIlman muuta. (Jos mielikuvamarkkinoinnin merkitys on niin vaikea juttu hahmottaa, että kaivelee vielä viikonkin päästä, sen voi jättää asiallisemmin juttelevien hommaksi ;)
Onko Gripeninkin naamioväri mielikuvamarkkinointia? Mielenkiinnosta kyselen kun en olekaan tällaisista päässyt alan ammattilaisen kanssa keskustelemaan.
 
Viimeksi muokattu:
Näköjään irst ei ole asennettuna E-tuotantokoneisiin tässä vaiheessa.

Brassikoneessakaan ei ole.

Toden totta. Tuijotin jo aikaisemmin tuota keulaa ja mietin että mikä siinä on nyt pielessä enkä tajunnut.

Melko hämmentävää. Se on kuitenkin melko oleellinen sensori tuossa koneessa. Nyt jos käykin ilmi ettei se perhana edes sovi tuonne koska uusi tutka vie niin pirusti tilaa niin kuulen internet foorumeiden pilkan ilman että tarvitsee käydä niitä edes erikseen lukemassa.
 
Tuota on ihmetely ennenkin. Saabin vastaus oli, että sensori on irroitettava eikä ole aina kiinni. Ehkäpä sen integraatio tai testaus on vielä kesken.
 
Oletettavasti kyseessä on vain Saabin kengännauha-budjetointi, eli esim. jos sensorista ei ole olemassa vielä lopullista sarjavalmistus-versiota, niin kehitysversioita hankitaan niin vähän kuin mahdollista. IRST oli 39-7:ssä lennolla kiinni ensimmäisen kerran jo 6 vuotta sitten.

Ja nuo molemmat kuvissa näkyvät koneet on testi-instrumentoitu, eli täynnä ylimääräistä johtoa, sensoria ja tietokonetta, mitä ei tulla näkemään missään operatiivisessa käytössä.
 
Nämä tuntuu vaihtelevan sen mukaan, mitä koneilla kulloinkin testataan. 39-9 ja 39-10 ovat kulkeneet näiden kanssa viime aikoina, lienevät sensoritestaukseen käytettyjä tällä hetkellä.

gripen-e-two-ship-gripen-e_2340.jpg
 
Back
Top