Gripen E/F

Saab julkisti pressitilaisuudessa, että HX-tarjoukseen sisältyy uusi, ilmasta laukaistava häirintäohjus. Eli ilmeisesti vähän kuin MALD tai SPEAR EW. Ohjuksen häirintäjärjestelmä on kehitetty Saabin Tampereen yksikössä.

Joskus aiemminkin on tällaista suorituskykyä esitetty konseptina, tämä kuva ei ole Kauhavan esityksestä vaan aikaisemmasta:
Screen-Shot-2019-12-03-at-7.21.52-AM.png
 
Saab julkisti pressitilaisuudessa, että HX-tarjoukseen sisältyy uusi, ilmasta laukaistava häirintäohjus. Eli ilmeisesti vähän kuin MALD tai SPEAR EW. Ohjuksen häirintäjärjestelmä on kehitetty Saabin Tampereen yksikössä.

Joskus aiemminkin on tällaista suorituskykyä esitetty konseptina, tämä kuva ei ole Kauhavan esityksestä vaan aikaisemmasta:
Screen-Shot-2019-12-03-at-7.21.52-AM.png
Tämä onkin mielenkiintoinen tieto! Tuosta olisi mukava tietää lisää.
 
Juuri meinasin kommentoida samaa: "Ui, onpa siinä söpö hävittäjän pentu! Moniviikkoinen se on ja kuinka suureksi se kasvaa?"



Eihän tuo kyllä paljoa kiitotietä tarvitse, tehoa piisaa!
 

Saab Reveals New Decoy Missile for Gripen
PRESS RELEASE
28 August 2020

Saab’s offering to Finland includes advanced Electronic Warfare systems, comprising of a newly developed Electronic Attack Jammer Pod and a decoy missile system.
Saab’s offering to Finland for the HX fighter procurement includes both the fighter jet Gripen E/F and the GlobalEye Airborne Early Warning and Control System.
As part of Gripen’s E/F Electronic Warfare capability, Saab now reveals the development of a new decoy missile system, the Lightweight Air-launched Decoy Missile. The decoy missile and the new Electronic Attack Jammer Pod, which Saab started flight testing in 2019, will ensure that Finnish pilots will be protected from enemy radars and missiles.
The new decoy missile will be a highly capable stand-in jammer for the most demanding missions. It will act as a force multiplier as it reduces the number of missiles and aircraft required to complete a mission. The decoy missile can jam or create false targets for acquisition, tracking, fire control and airborne radars.
“Our offering to Finland, combining Gripen E/F and GlobalEye as force multipliers, will protect Finland’s people and borders, by delivering both comprehensive situational awareness and a true deterrence effect.
“The decoy missile, that we present today, will constitute a strong addition to Gripen E/F’s built-in electronic attack capabilities.The payload of the new decoy missile is to a large extent developed in Finland and this will strengthen our offer to Finland even further,” says Jonas Hjelm, Senior Vice President and Head of Saab Business Area Aeronautics.
The development of the new decoy missile means that Saab will expand its Saab Technology Centre in Tampere, Finland with more highly skilled employees. Saab has already established a deep technical partnership with Aalto University, where more than 10 research projects are ongoing within the areas of advanced sensors and artificial intelligence.
 
Mielenkiintoista. Ei jääkään pelkäksi maanäyttelyksi tuoreen lento-ohjelman perusteella, taitaa E käydä pitämässä esittelykierroksen:

16:00 JAS Gripen C SWEAF
16:15 Dassault Rafale
16:30 JAS Gripen E SAAB
16:55 Midnight Hawks

Toivottavasti sen filmaa ja postaa joku muukin kuin Siivet, niiden kuvaaja ei ole vieläkään löytänyt focus lockia kamerasta.....
 
Viimeksi muokattu:
Katselen juuri lähetystä ja HN-415 taisi levitä platalle. Aikansa ajeli FCS BIT Testiä ja muutaman minuutin jälkeen sammutti moottorit. Lentäjä siirtyi toiseen Hornetiin jossa juuri käynnistyi toinen moottori.
Oliskohan siinä ollut vielä tuplaongelmakin kehkeytymässä? Tämä nyt ilmassa oleva kone on normaalissa esitysvarustuksessa punaisilla Sidewindereilla ja siipiripustimilla, 415 oli täysin sileä. (meinaan että syystä X olivat ensin päättäneet siirtyä varakoneeseen, se feilasi, ja sitten ykköskone menikin uudesta testistä läpi?)
 
Oliskohan siinä ollut vielä tuplaongelmakin kehkeytymässä? Tämä nyt ilmassa oleva kone on normaalissa esitysvarustuksessa punaisilla Sidewindereilla ja siipiripustimilla, 415 oli täysin sileä. (meinaan että syystä X olivat ensin päättäneet siirtyä varakoneeseen, se feilasi, ja sitten ykköskone menikin uudesta testistä läpi?)
Samaa mietin. Tai sitten testasivat varakoneen ensin että se toimii ja vasta sitten siirtyi esityskoneeseen? En valitettavasti nähnyt koko tapahtumasarjaa.

Gripen-ketjun ollessa kyseessä pakko tunnustaa että jotenkin tykkään Gripenin liikehtimisestä. Täysin sulavaa lentämistä ilman ihmeellisyyksiä, mutta kääntösäde kovissa nopeuksissa on ällistyttävän pieni ja suunnanmuutoksia on vaikea nähdä ennenkuin kone menee jo eri suuntaan kuin hetkeä ennen, todella ketterän oloinen kone. Tosin sitten tuli se Rafale ja pesi liikehtimiskyvyllään ja nopeudellaan Gripenin 6-0... :D
 
Pieni kone näyttää liikehtiessä yleensä paremmalta koska massan hitaus puuttuu ja kone näyttää liikkuvan nopeammin kuin se todellisuudessa tekee. Kuulemma Gnat oli aika hauska näytöskone seurattava.
Rafale keikkuili kyllä kauniisti, paljon parempi kuin Jyväskylän kummallinen duo-ohjelma.
 
Gripen-ketjun ollessa kyseessä pakko tunnustaa että jotenkin tykkään Gripenin liikehtimisestä. Täysin sulavaa lentämistä ilman ihmeellisyyksiä, mutta kääntösäde kovissa nopeuksissa on ällistyttävän pieni ja suunnanmuutoksia on vaikea nähdä ennenkuin kone menee jo eri suuntaan kuin hetkeä ennen, todella ketterän oloinen kone. Tosin sitten tuli se Rafale ja pesi liikehtimiskyvyllään ja nopeudellaan Gripenin 6-0... :D

Tämä allaoleva on minun favoriitteja viime aikojen Gripen-esitysten joukossa. Vähäeleinen, mutta aika ketterä ja G:tä on paljon. Mukavinta tässä otoksessa on, että jokainen pilotin kädenliike näkyy (mikä on hieman epäpuhdasta periaatteessa taitolennoksi), tunnelma on rauhallinen ja ylimääräiset lämmittelevien koneiden äänet puuttuvat.


Rafale keikkuili kyllä kauniisti, paljon parempi kuin Jyväskylän kummallinen duo-ohjelma.
Ranskan Baboucilla näytti olevan tänään aika lailla sama ohjelma kuin viime kaudella, järjestys hiukan eri. Niillä painotus on repivyydessä ja kovassa tahdissa, pilotti tekee koko ajan jotain eikä juuri siirtyile väleissä. Näistä viime aikojen favoriitti on Mollis, missä samaa herkkyyttä vilahtelee kuin tsekkien esityksessä yllä. Varsinkin saapumisen yhteydessä, kun mittailivat paikkoja Baboucin johdolla.

Jyväskylässä ja Turussa esiintyi AdA:n "Tactical Duo", joka esittelee koneen liikehtimistä tuotanto-olosuhteissa, hiukan sama kuin Ilmavoimien taistelunäytös, jota pitivä Lentäjien Juhannuksessa vajaat 20v sitten. Varsinainen AdA esitystiimi taisi olla varattuna jossain muualla. Jyväskylän esitys oli mukava katsoa töllöstä, kun Ilmavoimien sedät tulkitsivat liikehdintää selostamossa. Turussa taktinen esitys näytti päällisin puolin hölmöltä, kun kukaan ei ollut selostamassa mitä koneet kulloinkin tekivät ja mitä esittelivät. Siinähän toinen "otti toisen kiinni" QRA-tehtävänä ja ohjasi sen laskuun, yms.
 
Viimeksi muokattu:
Samaa mietin. Tai sitten testasivat varakoneen ensin että se toimii ja vasta sitten siirtyi esityskoneeseen? En valitettavasti nähnyt koko tapahtumasarjaa.

Gripen-ketjun ollessa kyseessä pakko tunnustaa että jotenkin tykkään Gripenin liikehtimisestä. Täysin sulavaa lentämistä ilman ihmeellisyyksiä, mutta kääntösäde kovissa nopeuksissa on ällistyttävän pieni ja suunnanmuutoksia on vaikea nähdä ennenkuin kone menee jo eri suuntaan kuin hetkeä ennen, todella ketterän oloinen kone. Tosin sitten tuli se Rafale ja pesi liikehtimiskyvyllään ja nopeudellaan Gripenin 6-0... :D

Gripen antoi juuri sen kuvan mitä odotinkin, gripen lippalakkeihin ei ollut riittävää budjettia, vaan loppuivat ilmeisesti kesken.

Rafalella oli kuumimmat messutytöt ja lockheedilla rumin lippalakki
 
Oliko Rafalella jaossa taas rekkalastillinen ”Hankkija lippalakkeja?
 

Liitteet

  • D710D4BA-95D5-4547-A32C-1E3617AAE851.jpeg
    D710D4BA-95D5-4547-A32C-1E3617AAE851.jpeg
    564.8 KB · Luettu: 10
Back
Top