Gripen E/F

Nato-maiden koneet lentää välillä muidenkin maiden ilmatilassa. En tiedä riittääkö koneiden omat tankit jos pitäisi lentää vaikka Unkarista Islantiin.

Lentäviä tuttipulloja saa kaupallisilta toimijoilta, jos nyt ei ihan etulinjaan tarvitse tankkausta - näinhän Suomikin asian hoitaa. Kotimaan puolustuksessa ilmatankkauksen merkitys taas lienee vähäinen Unkarin tapauksessa.
 
Lentäviä tuttipulloja saa kaupallisilta toimijoilta, jos nyt ei ihan etulinjaan tarvitse tankkausta - näinhän Suomikin asian hoitaa. Kotimaan puolustuksessa ilmatankkauksen merkitys taas lienee vähäinen Unkarin tapauksessa.
Ehkä nuo eivät ole pelkkään ilmatankkaukseen. Esim. Ruotsilla on Herculeksia joilla voi tankata hävittäjiä, mutta niitä koneita voi käyttää muuhunkin.
 
Jos siellä on tunnistuslennot menneet kuin Sveitsin testeissä; jää tunnistamati kun bensa loppuu.

:D

Eikös Gripenien leasing-soppari pääty joskus 2026 ja kiikarissa ole F-35? No, onpahan tankkerit saattamaan Gripukat takaisin kotipesään...
 
Jos siellä on tunnistuslennot menneet kuin Sveitsin testeissä; jää tunnistamati kun bensa loppuu.
Ja kun kuvittelee että tuota Gripen C:tä joskus harkittiin meillekin. Ja Suomi on pikkaisen isompi maa kuin joku Sveitsi. Ja niitä Gripeneitä ei olisi mahtunut kuin 59 tilausvaltuuteen.

Olisi iso suorituskykyyn kohdistunut lovi tullut Gripenin valinnalla. Onneksi Hornet voitti.
 
Ja kun kuvittelee että tuota Gripen C:tä joskus harkittiin meillekin. Ja Suomi on pikkaisen isompi maa kuin joku Sveitsi. Ja niitä Gripeneitä ei olisi mahtunut kuin 59 tilausvaltuuteen.

Olisi iso suorituskykyyn kohdistunut lovi tullut Gripenin valinnalla. Onneksi Hornet voitti.
Eikös se ollut ihan ensimmäinen Gripen A joka oli tarjolla Suomeen?
Ihmeelliseltä kuullostaa jos Sveitsin rajojen sisällä tapahtuvan tunnistuslennon aikana polttoaine loppuisi. Eikö siihen voi lisäsäiliöitä ottaa mukaan sen verran että suunniteltu lentomatka onnistuu?
 
Eikö siihen voi lisäsäiliöitä ottaa mukaan sen verran että suunniteltu lentomatka onnistuu?
Toki, mutta sitten ei mennä kovaa, ne kun hidastavat vauhtia. Ja aseitakin pitäisi saada mukaan...

Reminder, the mission of Wednesday, August 13, 2008 promised yet simple. An airplane flies north of the Alps towards the Ticino and is the intercept. To do this, the evaluation team placed the Gripen D registered 39-822 alert on the military base of Sion (VS). The tarmac is dry, it's big beautiful . The controls of the fighter , the Swiss test pilot Peter Merz, alias "Pablo"; behind him, the Saab Gripen manufacturer, to ensure that everything goes smoothly. After taking off as planned, the Swedish plane flies at supersonic speed to stabilize at Mach 1.42. But suddenly, in the middle approach phase "Bingo Fuel"! The LED alarm fuel placed on the left of the cockpit shows the need abort the mission and return to base.

Gripen arrived barely in contact with the F/A-18 to intercept, but was unable to intervene and had to land in Emmen (LU). The ground, the Swiss Air Force Chief Markus Gygax is stunned: excluded to buy such a flying pan. In comparison, the French Rafale , tested under the same conditions two months later, has made the interception, returned to Zion, and has been able to achieve another successful year. Of the twenty-six test performed at the time by the Gripen flight, the plane landed four times with reserve fuel below the minimum level of security.
 
Jos siellä on tunnistuslennot menneet kuin Sveitsin testeissä; jää

Toki, mutta sitten ei mennä kovaa, ne kun hidastavat vauhtia. Ja aseitakin pitäisi saada mukaan...

Reminder, the mission of Wednesday, August 13, 2008 promised yet simple. An airplane flies north of the Alps towards the Ticino and is the intercept. To do this, the evaluation team placed the Gripen D registered 39-822 alert on the military base of Sion (VS). The tarmac is dry, it's big beautiful . The controls of the fighter , the Swiss test pilot Peter Merz, alias "Pablo"; behind him, the Saab Gripen manufacturer, to ensure that everything goes smoothly. After taking off as planned, the Swedish plane flies at supersonic speed to stabilize at Mach 1.42. But suddenly, in the middle approach phase "Bingo Fuel"! The LED alarm fuel placed on the left of the cockpit shows the need abort the mission and return to base.

Gripen arrived barely in contact with the F/A-18 to intercept, but was unable to intervene and had to land in Emmen (LU). The ground, the Swiss Air Force Chief Markus Gygax is stunned: excluded to buy such a flying pan. In comparison, the French Rafale , tested under the same conditions two months later, has made the interception, returned to Zion, and has been able to achieve another successful year. Of the twenty-six test performed at the time by the Gripen flight, the plane landed four times with reserve fuel below the minimum level of security.
Mistä tämä oksennus on lainattu?
 
Toki, mutta sitten ei mennä kovaa, ne kun hidastavat vauhtia. Ja aseitakin pitäisi saada mukaan...

Reminder, the mission of Wednesday, August
Ja tähän vielä päälle se, että Gripen C:ssä ei ole kuin kahdeksan paikkaa, johon pultata aseita kiinni...

Ja kaksi niistä on varattu siiven kärjissä oleville lyhyen kantaman ohjuksille, niin jäljelle jää enää kuusi käytettäväksi. Tähän kun laittaa lisäpolttoainetankkia ja AMRAAM:in tai Meteorin niin saa unohtaa monitoimitehtävät samalla lentokerralla. Jos taas lataa ilmasta-ilmaan ja ilmasta-maahan aseet niin ei jää lisäpolttoaineelle tilaa ja ei kauaa pysytä ilmassa. Jos taas jättää pitkän kantaman ilmataisteluohjuset pois tehdäkseen tilaa ilmasta-maahan aseille, niin aika alttiiksi jää Gripen ilmassa.

Ja eipä E:lläkään tilanne kovin paljoa parempi ole kymmenellä paikalla, johon pultata asetta, lisäpolttoainetta, jne... kiinni.
 
Toki, mutta sitten ei mennä kovaa, ne kun hidastavat vauhtia. Ja aseitakin pitäisi saada mukaan...

Of the twenty-six test performed at the time by the Gripen flight, the plane landed four times with reserve fuel below the minimum level of security.
Jos en ihan väärin muista Gripen kuitenkin VOITTI tuon aiemman kilpailutuksen, mutta Sveitsin kansanäänestys sitten esti koneiden ostamisen. Mitä ne kilpailevat koneet sitten ovat tehneet jotta hävisivät Gripen C/D:lle?
 
Jos en ihan väärin muista Gripen kuitenkin VOITTI tuon aiemman kilpailutuksen, mutta Sveitsin kansanäänestys sitten esti koneiden ostamisen. Mitä ne kilpailevat koneet sitten ovat tehneet jotta hävisivät Gripen C/D:lle?
C/D mallilla lennettiin testilennot, "NG" eli tuleva E/F valittiin. Sinänsä huvittavana yksityiskohtana jälkimmäisessä kisassa oli tilanne sama. Uusi kone ei ollut testavassa kunnossa joten tarjosivat vanhaa versiota testeihin ja hylky tuli.
 
Viimeksi muokattu:
Back
Top