RUKissa PST-linjalla olin kerran maaliosatossa BTR-60 vehkeessä ulkomaiselle puolustusasiamiehelle tehdylle näytöksessä. Hommaa harjoiteltiin tarpeeksi kauan että kaikki menisi unessa. Maaliosasto tietenkin "hävisi", mutta oppi samalla kuinka paska vehke oli.
Paskaa vehjettäkin pitää osata käyttää.
"Nulju" eli BTR-60 oli kuljetuspanssarivaunu. Antoi se kuorma-autoa enemmän suojaa kiväärikaliberisten aseiden tulelta ja sirpaleilta. Ei se ollut mikään taisteluvaunu tai rynnäkköpanssarivaunu. Jos suomalainen PST olisi hävinnyt vanhalle
nuljulle, olisi siinä puolustusasiamies saanutkin raportin aihetta
. Seuraava askel ylöspäin on nimittäin se, että päästäisi kuorma-auton valtaamaan tukikohdan miehet lavalla.
Taas valumme Berliinin muurin aikaan, mutta meillä oli käsitys, että "keltainen" voi ajaakin kosketukseen suoraan. Sillä kun sitä miestä ja tavaraa on. Sitä mallinnettiin milloin milläkin ajoneuvoilla.
Ei nuljulla ajeta kosketukseen suoraan, vaikka senkin pahan päivän varalta harjoiteltiin eli vaunu oli tyhjä
kahdeksassa sekunnissa ja jätkät kanervikossa makuulla aseet kohti vihollista. Näin 2/3 joukkueesta on täysin toimintakykyinen jos kärki lojauttaa miinaan tai sinkoon.
Mutta ei suomalainen etene miinakentässä siten. "Sotiessa" etsimme iltayöstä vastustajan leirin. Aina joku käyttää taskulamppua. Kipinät pöllähtävät. Ja jos ei niitä näy, joku kapiainen huutaa varusmiehille että saatana se teltta nyt pystyyn kuin olis jo.
Tämän jälkeen voi tarvittaessa jatkaa väkivaltaisella tiedustelulla etenkin kuin naapuri aikoo levätä.
Jos taas tilanne eli eikä tiennyt tarkasti, missä kohdataan mutta että kohdataan, tiedustelijat olivat jalan uran molemmin puolin ja vaunut etenivät mutka mutkalta todella hiljaa konekiväärit nuuskien metsää. Kaikki potentiaalisen kaltaisetkin maastonkohdat tarkastettiin. Olen itse vienyt jalan äänettömän tiedusteluryhmän kiertäen vastaanottoaseman taakse ja tuhosimme ryhmän, kun he tuijottivat lumoutuneina tietä odottaen meitä tulevaksi mutkasta, jonka takana olimme "stau".
Paska vehje se kyllä oli, kun poistumisreitit olivat oikein linnustuspaikasta, kannen päältä.