Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Tätä ketjua taannoin lukiessani mieleeni tuli ajatus, että onko pommikonemiehistöjen kohdalla rekisteröity millään muotoa vihollisen lentokoneiden pudotuksia - tarkoitan nyt virallisempia rekisterejä hiukan samaan tyyliin kuin hävittäjälentäjien kohdalla on tehty? Todennäköisesti on. Toisessa maailmansodassa, Korean sodassa pommikonemiehistöt ovat pudotuksia tililleen saaneet, näin taitaa myös olla Vietnamin sodassa useamman konemiehistön kohdalla. Ainakin teknisesti tämä olisi ollut mahdollista myös ensimmäisessä maailmansodassa, siinäkin esiintyi useampi selkeästi pommikoneeksi luokiteltava konetyyppi, mutta lukemani perusteella varsin epätodennäköistä.
Toki muissakin sodissa aina nykyaikaan asti on käytetty pommikoneita, mutta missä määrin ovat sitten saaneet aikaan pudotuksia? Nyt tämä toki on jo vaikeampaa etenkin länsimaisten pommikoneiden kohdalla, niissä kun ei ole tykkejä tai muuta lähitorjunta-aseistusta - B-52:sten Vulcanit poistettiin 90-luvulla. Osassa venäläisiä pommikoneita ja meritiedustelukoneita on tykit edelleen (esim. Tu-22M sekä Tu-95/142) - ei kuitenkaan pudotuksia Venäjän/NL:n käymissä sodissa tietojeni mukaan. Kiinalaisten Tu-16 versiossa Xian H-6 on myös tykkiaseistus - ei pudotuksia.
Yritin itsekin googlailla mutta haut ohjasivat pääasiassa hävittäjä-ässien pudotuksiin tai sitten yleisesti pommituslentoihin. WW II osallistuneiden pommikoneiden miehistöjä tutkaillessa eteen tuli Lincoln "Babe" Broyhill, jota voidaan pitää jonkin sortin ennätysmiehenä tässä kategoriassa. Wikipedian mukaan 24. maaliskuuta 1945 Berliinin lähistölle suuntautuneella pommituslennolla Broyhill "set two individual records that day: (1) most German jets destroyed by a single gunner in one mission (two), and (2) most German jets destroyed by a single gunner during the entire war (two)". Onko tämä kaksi pudotusta sitten yhden ampujan osalta "world record" kaikki sodat huomioiden? 483rd Bombardment Group, johon B-17 "Big Yank" kuului tuolloin, teki ryhmänä lukuisia ennätyksiä myös pudotusten saralla. Ilmeisesti menestynein näiltä kaikki sodat huomioiden osin?
vlad
Kiitokset @Ikarus ja @tulikomento - oivallisia vastauksia ja kiinnostavia linkkejä!
@Ikarus 'lta hyvä havainto nostaa esille myös Stukat, syöksypommittajina nekin on syytä huomioida - mikä tosin laajentaa haarukointia kohtuullisesti, mutta toisaalta tuo epäilemättä merkittäviä määriä lisää pudottajia ja tilastotkin voivat muuttua olennaisilta osin. Tästä jos lähtee ulottamaan ajattelua vaikkapa torbedopommittajiin - osassa oli taka-ampujakin, joten sieltäkin voi tulla lisää pudotuksia. En kuitenkaan usko, että lukemat ovat Stukien taka-ampujiin verrattavia. Entäpä sitten maataistelukoneet... hmmm ehkäpä parempi, että en laajenna kysymyksen asettelua liikaa.
vlad
Georg-Peter Eder lensi 572 taistelulentoa joista 150 Messerschmitt Me 262:lla . Itärintamalla 10 voittoa sekä lännessä 68, joista peräti 36 oli nelimoottoristen pommikoneita. Me 262;lla hän sai vähintään 12 voittoa, yhden lähteen mukaan tämä määrä voi jopa 24 pudotusta. Hän oli parhaita nelimoottoriässiä ja kaiketi paras USAAF:a vastaan, 56 kpl Yhdysvaltain alas ammuttua lentokonetta. Eder itse ammuttiin alas 17 kertaa ja haavoittui 14 kertaa.
Wilhelm Johnenin aiheeseen liittyvä kirja on tuttu, tuo Paul Zornerin vastaava saattaa olla lukematta.
Hyvin kyllä Rallilta taittuu englanti. Johtunee varmaan hepun taustasta Länsi-Saksan ilmavoimissa toisen maailmansodan jälkeen. Hauska muuten nähdä kuinka vanhoista vihollisista voikin tulla noin läheisiä ystäviä. Ukothan olivat kuin paita ja peppu.Lyhyt videokertomus siitä kuinka Günther Rall menetti toisen peukalonsa pään amerikkalaishävittäjän tulituksessa. Kertoo myös siitä kuinka sodan jälkeen entiset viholliset muuttuivat ystäviksi.
https://www.warhistoryonline.com/mi...aces-air-gunner-aces-of-wwii-image-heavy.html
Tuossa linkissä tarinaa, isoja ilmavoittomääriä parhaat ampujat kykeni saavuttamaan.
Hyvin kyllä Rallilta taittuu englanti. Johtunee varmaan hepun taustasta Länsi-Saksan ilmavoimissa toisen maailmansodan jälkeen. Hauska muuten nähdä kuinka vanhoista vihollisista voikin tulla noin läheisiä ystäviä. Ukothan olivat kuin paita ja peppu.
Mistä tuli mieleen tämä. En nyt jaksa selata koko ketjua, pahoittelen jos tämä on jo täällä.
The Charlie Brown and Franz Stigler incident occurred on 20 December 1943, when, after a successful bomb run on Bremen, 2nd Lt Charles "Charlie" Brown's B-17 Flying Fortress (named "Ye Olde Pub") was severely damaged by German fighters. Luftwaffe ace Franz Stigler had the opportunity to shoot down the crippled bomber, but for humane reasons, he decided to allow the crew to fly back to RAF Kimbolton in England.[3] After an extensive search by Brown, the two pilots met each other 40 years later and developed a friendship that lasted until Stigler's death in March 2008
Twice, Stigler tried to get Brown to land his plane at a German airfield and surrender, or divert to nearby neutral Sweden, where he and his crew would receive medical treatment and be interned the remainder of the war. Brown and the crew of the B-17 didn't understand what Stigler was trying to mouth and gesture to them and so flew on. Stigler later told Brown he was trying to get them to fly to Sweden. Stigler then flew near Brown's plane in a formation on the bomber's port side wing, so German antiaircraft units would not target it; he then escorted the damaged B-17 over the coast until they reached open water. Brown, unsure of Stigler's intentions at the time, ordered his dorsal turret gunner to point at Stigler but not open fire in order to warn him off. Understanding the message and certain that the bomber was out of German airspace, Stigler departed with a salute.
Miehestä en tiedä, kuin että oli ilmeisen pätevä Mörkömies. Vaikka tuo kone ei ollutkaan enää aivan tuon ajan huippua, oli se kuitenkin tekijän käsissä ihan kelpo peli.Mitä mieltä olette miehestä ?