Hävittäjä-ässät kautta aikojen

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Ikarus
  • Aloitus PVM Aloitus PVM
Sain tänään suruviestin luotettavalta taholta. Todennäköisesti viimeinen Lento-osasto Kuhlmeyn veteraani ylikersantti Heribert Koller lähti viimeiselle lennolleen ja liittyi Varjolaivueen riveihin 15.8.2017 96-vuotiaana. Koller saavutti 49 ilmavoittoa. Osaltaan vaikutti kesän 1944 torjuntavoittoon ja auttoi säilyttämään isänmaan itsenäisyyden. Tulikomento tapasi miehen Imatralla Immolan lentokentällä 2010 alkusyksystä. Hienot muistot jäi vanhasta herrasmiehestä. :salut:

Katso liite: 16555

Suomessa alkusyksystä 2010.

Katso liite: 16556
:salut:
Lakki...päästä.
 
:salut:
Lakki...päästä.

Tähän liittyen, itse Kurt Kuhlmey kävi Suomessa 90-luvun alussa (1993?). Entinen Luftwaffen taisteluosaston komentaja kävi Immolassa katsomassa vanhaa sotakenttää. Suomen valtion puolesta vierailua isännöi RVL:n tuolloinen kapteeni, Immolan Rajamuseon hoitaja. Kaikki muut korkea-arvoisemmat kapiaiset olivat keksineet itsellensä "parempaa tekemistä" tuolle päivälle. No, muistaakseni sentään Eduskunnan puhemies Riitta Uosukainen oli paikalla.
 
Propseista puheenollen, massiiviset propsit Gallandille ja Rudelille, läski-Hermanni palakoon helvetin tulessa... tämä siis kun Suomessa oli 1945 vielä vyöt vyötettynä, entinen liittolainen lensi länteen antautumaan. Viisaasti varmaan, olihan sodanjälkeistä uraa sitten tarjolla aika monelle Länsi-Saksassa.

 
:salut:


11.9.2017 - 20.45 http://www.helsinginuutiset.fi/arti...ssa-teki-239-taistelulentoa-ja-sai-ainakin-28
PUHEENAIHE
Jatkosodan unohdettu Messerschmitt-ässä teki 239 taistelulentoa ja sai ainakin 28 ilmavoittoa – "Ihmettelen, ettei ole huomioitu"
2253307.jpg


Klaus Alakoski oli vähäpuheinen persoona, joka ei tehnyt numeroa saavutuksistaan. Teot puhuivat puolestaan.



2253308.jpg

Keravalaisen Mirjam Silvanderin (vas.) mielestä hänen entinen naapurinpoikansa, lentäjä-ässä Klaus Alakoski ansaitsisi muistomerkin Keravalle. Alakosken omaiset Jorma Alakoski, Ritva Väinölä ja Salme Laavula kannattavat ajatusta.

Oskari Lehto




2253307.jpg

2253308.jpg


Mirjam Silvander on sitä mieltä, että toisen maailmansodan lentäjä-ässä Klaus Alakoski (1921–1988) ansaitsisi muistomerkin.

Tuntemattomaksi suurelle yleisölle jäänyt keravalaislentäjä Klaus Alakoski lensi jatkosodan aikana 239 taistelulentoa, joissa hän saavutti ainakin 28 ilmavoittoa. Vähintään viisi ilmavoittoa saanutta lentäjää kutsuttiin yleisesti lentäjä-ässäksi.

91-vuotias Mirjam Silvander asui lapsuudessaan Klaus Alakosken naapurissa Keravalla. Silvander havahtui vasta äskettäin "naapurin pojan" saavutuksiin, kun hän luki tästä kirjoitetun teoksen Vaitelias ässä.



– Ihmettelen, miksi hänen saavutuksiaan ei ole huomioitu. Paljon vähemmistäkin saavutuksista on ihmisiä palkittu ja muistettu, Silvander sanoo Keski-Uusimaa-lehdelle.

– Nyt Suomen juhlavuonna hänelle olisi hyvä hetki saada muistolaatta tai muistomerkki Keravalle. Se voitaisiin sijoittaa esimerkiksi Viertolan toimintakeskuksen naapurissa sijaitsevaan Veteraanipuistoon, Silvander ehdottaa.

Kotiseutuyhdistys Kerava-seuran puheenjohtaja Satu Saaristo pitää Klaus Alakoskea ehdottomasti vähintäänkin muistolaatan arvoisena sankarina. Myös Alakosken lähisukulaiset, tytär Ritva Väinölä, poika Jorma Alakoski ja serkku Salme Laavula kannattavat Silvanderin ajatusta.

– Muistomerkki olisi toteutuessaan aivan upea kunnianosoitus. Sellaiselle pitäisi vain löytää sopiva paikka. Itselleni tulee mieleen Savion kumitehtaan rakennus, jossa isä työskenteli yli 50 vuotta, Jorma Alakoski sanoo.

Vuonna 1921 syntynyt Klaus Alakoski aloitti jo 13-vuotiaana työt Savion kumitehtaan lähettinä. Sotaan hän osallistui 19-vuotiaana.

Sodan jälkeen Alakoski palasi kumitehtaalle töihin ja asui perheineen Savion Tehtaanmäellä.

Tehtaalla hän työskenteli laboratoriomestarina aina vuoteen 1985 saakka. Hän kuoli liikenneonnettomuudessa vuonna 1988.

Alakoskesta kertoi ensin Keski-Uusimaa.

HISTORIA
 
Propseista puheenollen, massiiviset propsit Gallandille ja Rudelille, läski-Hermanni palakoon helvetin tulessa... tämä siis kun Suomessa oli 1945 vielä vyöt vyötettynä, entinen liittolainen lensi länteen antautumaan. Viisaasti varmaan, olihan sodanjälkeistä uraa sitten tarjolla aika monelle Länsi-Saksassa.


Rudel oli kyllä aivan omaa luokkaansa sotilaana, lensi puujalankin kanssa lopuksi, oli mukana kehittämässä A-10 konetta.
Hän oli kyllä vannoutunut natsi, oletan että olet tietoinen?
 
Kaikki Rudelin taustat tietää. Mutta hyvä hän on ollut ilmailun saralla. Vaikka on kuulunut kansallisosialistiseen poppooseen...

Kyllä Rudel oli kova karju. Hänellä oli lähes maaninen tarve viedä asevaikutusta ja sen hän totisesti teki. Kuten @Talvela totesi, Rudel lensi koipi irti ammuttuna, teetti metallisen tekojalan, sen avulla Stukan ohjaaminen onnistui. Natsismia Rudel tuli imaisseeksi jossain vaiheessa siinä määrin, että sitä riitti loppuelämän tarpeiksi.
Tästä huolimatta sotarikoksista ei häntä koskaan syytetty, teki minkä sotilaan sodassa kuuluu ja ei muuta.

Maitopoika ja kova urheilumies Rudel ei ollut pidetty esimies. Kun muut lähti kerholle ottamaan parit tuopposet tai snapsit kovan päivän päätteeksi, lähti Rudel lenkille. Vaati alaisiltaan yhtä kovia suorituksia kuin itseltäänkin eli lähes mahdottomia.
Luonnekin esimiehenä oli vähän mitä oli.. omahyväinen mulkku tm.

Rudelin hautajaisissa 1982 Luftwaffe halusi ylilennolla kunnioittaa palkituinta lentäjäänsä . (Saksan armeijan ainut sotilas ww2, joka sai ritariristiinsä kultaisen tammenlehvän.) Luonnollisesti tästäkin syntyi hirmuinen kalabaliikki.

upload_2017-9-17_10-32-16.webp
@Springeri jos kirja ei ole tuttu, niin tiedoksi että Rudel kirjoitti muistelmat sodastaan.
 
Viimeksi muokattu:
Iltapäivälehdissä vaihteeksi jotain fiksuakin. 94-vuotias Lentolaivue 24:n veteraani ja viiden ilmavoiton mies Kosti Keski-Nummi muistelee.

http://www.is.fi/suomi100/art-2000005376707.html

Saattaa hyvinkin olla viimeinen vielä elossa oleva suomalaisässä, en tosin tiedä tarkemmin. Koala-Kustannukselta ilmestyi tässä hiljattain Keski-Nummen elämäkerta Siipimiehenä Kannaksella. En ole vielä lukenut.
 
Viimeinen suomalainen hävittäjä-ässä Jaakko Hillo siirtyi Varjolaivueeseen 22.2.2019. Tämä oli syntynyt 9.7.1921. Lentolaivue 32:n Fokker D.XXI- ja Curtiss Hawk 75 -pilotti. Kahdeksan ilmavoittoa. Taisi olla 2012 Suomen ilmailumuseon ilmasotaseminaarissa kun tarinoitin miestä. Mukava herrasmies. Ja sain omistuskirjoituksen tähän kirjaan.

https://siivet.fi/ajankohtaista/vii...Wm_MHRsCfhX3r7CBk7wNtF3CXlIiim1-C0D68I5_dCc0g

274947.jpg
 
Viimeinen suomalainen hävittäjä-ässä Jaakko Hillo siirtyi Varjolaivueeseen 22.2.2019. Tämä oli syntynyt 9.7.1921. Lentolaivue 32:n Fokker D.XXI- ja Curtiss Hawk 75 -pilotti. Kahdeksan ilmavoittoa. Taisi olla 2012 Suomen ilmailumuseon ilmasotaseminaarissa kun tarinoitin miestä. Mukava herrasmies. Ja sain omistuskirjoituksen tähän kirjaan.

https://siivet.fi/ajankohtaista/vii...Wm_MHRsCfhX3r7CBk7wNtF3CXlIiim1-C0D68I5_dCc0g

Katso liite: 27995
:salut:
 
Back
Top