Hävittäjä-ässät kautta aikojen

Hilan lukko

Eversti
Sain tänään suruviestin luotettavalta taholta. Todennäköisesti viimeinen Lento-osasto Kuhlmeyn veteraani ylikersantti Heribert Koller lähti viimeiselle lennolleen ja liittyi Varjolaivueen riveihin 15.8.2017 96-vuotiaana. Koller saavutti 49 ilmavoittoa. Osaltaan vaikutti kesän 1944 torjuntavoittoon ja auttoi säilyttämään isänmaan itsenäisyyden. Tulikomento tapasi miehen Imatralla Immolan lentokentällä 2010 alkusyksystä. Hienot muistot jäi vanhasta herrasmiehestä. :salut:

View attachment 16555

Suomessa alkusyksystä 2010.

View attachment 16556
:salut:
 

tulikomento

Greatest Leader
Propseista puheenollen, massiiviset propsit Gallandille ja Rudelille, läski-Hermanni palakoon helvetin tulessa... tämä siis kun Suomessa oli 1945 vielä vyöt vyötettynä, entinen liittolainen lensi länteen antautumaan. Viisaasti varmaan, olihan sodanjälkeistä uraa sitten tarjolla aika monelle Länsi-Saksassa.

Hyvä pointti. Sangen moni Hitlerin Luftwaffessa palvellut ässä päätyi lopulta jatkamaan uraansa uudelleen syntyneen Saksan liittotasavallan ilmavoimissa. Tulee mieleen nimet Walter Krupinski, Günther Rall, Erich Hartmann yms. Aika huikeata ajatella 40-luvun puolivälistä 50-luvun loppuun mennessä pahimmat vihamiehet olivat keskenään aseveljiä. Siis siitä lähtien kun Länsi-Saksa liittyi NATO:n jäseneksi.
 

Ikarus

Ylipäällikkö
Hyvä pointti. Sangen moni Hitlerin Luftwaffessa palvellut ässä päätyi lopulta jatkamaan uraansa uudelleen syntyneen Saksan liittotasavallan ilmavoimissa. Tulee mieleen nimet Walter Krupinski, Günther Rall, Erich Hartmann yms. Aika huikeata ajatella 40-luvun puolivälistä 50-luvun loppuun mennessä pahimmat vihamiehet olivat keskenään aseveljiä. Siis siitä lähtien kun Länsi-Saksa liittyi NATO:n jäseneksi.
Johannes Steinhoff myös, oli ennen Rallia Bundesluftwaffen komentaja. Steinhoff käräytti naamansa pahoin Me 262 kaputissa ja ne jäljet näkyivät loppuiän.

Steinhoff sattuman oikusta joutui sodassa H-J Marseillen esimieheksi. Oli mykistynyt paitsi miehen kyvyistä niin myös toilailuista.
Steinhoff lopulta kypsyi (aika äkkiä) ja siirrätti Marseillen Afrikkaan. Legenda oli valmis syntymään.
 

Torni

Luutnantti
Johannes Steinhoff myös, oli ennen Rallia Bundesluftwaffen komentaja. Steinhoff käräytti naamansa pahoin Me 262 kaputissa ja ne jäljet näkyivät loppuiän.

Steinhoff sattuman oikusta joutui sodassa H-J Marseillen esimieheksi. Oli mykistynyt paitsi miehen kyvyistä niin myös toilailuista.
Steinhoff lopulta kypsyi (aika äkkiä) ja siirrätti Marseillen Afrikkaan. Legenda oli valmis syntymään.
Melkein häpeällistä, kun lento puolen asiantuntijat unohtaa mainita Kurt Kulhmeyn, joka eteni sodan jälkeen Kenraalimajuriksi.
 

Torni

Luutnantti
Näin on, mutta me pelkästään hävittäjäkuskeja listattiin..:).
Selitykset on kuin perseenreikiä.
Mutta tällä kertaa hyväksytään, koska otsikko ohi menin. ☺
Tarkkoja miehiä lentäjät. ☺
 
Top