Hävittäjä-ässät kautta aikojen

Sain tänään suruviestin luotettavalta taholta. Todennäköisesti viimeinen Lento-osasto Kuhlmeyn veteraani ylikersantti Heribert Koller lähti viimeiselle lennolleen ja liittyi Varjolaivueen riveihin 15.8.2017 96-vuotiaana. Koller saavutti 49 ilmavoittoa. Osaltaan vaikutti kesän 1944 torjuntavoittoon ja auttoi säilyttämään isänmaan itsenäisyyden. Tulikomento tapasi miehen Imatralla Immolan lentokentällä 2010 alkusyksystä. Hienot muistot jäi vanhasta herrasmiehestä. :salut:

Katso liite: 16555

Suomessa alkusyksystä 2010.

Katso liite: 16556
:salut:
 
Propseista puheenollen, massiiviset propsit Gallandille ja Rudelille, läski-Hermanni palakoon helvetin tulessa... tämä siis kun Suomessa oli 1945 vielä vyöt vyötettynä, entinen liittolainen lensi länteen antautumaan. Viisaasti varmaan, olihan sodanjälkeistä uraa sitten tarjolla aika monelle Länsi-Saksassa.


Hyvä pointti. Sangen moni Hitlerin Luftwaffessa palvellut ässä päätyi lopulta jatkamaan uraansa uudelleen syntyneen Saksan liittotasavallan ilmavoimissa. Tulee mieleen nimet Walter Krupinski, Günther Rall, Erich Hartmann yms. Aika huikeata ajatella 40-luvun puolivälistä 50-luvun loppuun mennessä pahimmat vihamiehet olivat keskenään aseveljiä. Siis siitä lähtien kun Länsi-Saksa liittyi NATO:n jäseneksi.
 
Hyvä pointti. Sangen moni Hitlerin Luftwaffessa palvellut ässä päätyi lopulta jatkamaan uraansa uudelleen syntyneen Saksan liittotasavallan ilmavoimissa. Tulee mieleen nimet Walter Krupinski, Günther Rall, Erich Hartmann yms. Aika huikeata ajatella 40-luvun puolivälistä 50-luvun loppuun mennessä pahimmat vihamiehet olivat keskenään aseveljiä. Siis siitä lähtien kun Länsi-Saksa liittyi NATO:n jäseneksi.
Johannes Steinhoff myös, oli ennen Rallia Bundesluftwaffen komentaja. Steinhoff käräytti naamansa pahoin Me 262 kaputissa ja ne jäljet näkyivät loppuiän.

Steinhoff sattuman oikusta joutui sodassa H-J Marseillen esimieheksi. Oli mykistynyt paitsi miehen kyvyistä niin myös toilailuista.
Steinhoff lopulta kypsyi (aika äkkiä) ja siirrätti Marseillen Afrikkaan. Legenda oli valmis syntymään.
 
Johannes Steinhoff myös, oli ennen Rallia Bundesluftwaffen komentaja. Steinhoff käräytti naamansa pahoin Me 262 kaputissa ja ne jäljet näkyivät loppuiän.

Steinhoff sattuman oikusta joutui sodassa H-J Marseillen esimieheksi. Oli mykistynyt paitsi miehen kyvyistä niin myös toilailuista.
Steinhoff lopulta kypsyi (aika äkkiä) ja siirrätti Marseillen Afrikkaan. Legenda oli valmis syntymään.

Melkein häpeällistä, kun lento puolen asiantuntijat unohtaa mainita Kurt Kulhmeyn, joka eteni sodan jälkeen Kenraalimajuriksi.
 
Luin vasta äsken näitä kirjoituksia. Olen julkaissut 12.3.2020 kirjoituksen: Suomen ilmavoimat taistelivat talvisodassa (blogissani). Kerron jotain poimintoja siitä seuraavassa:

Talvisodassa ilmavoimien ohjaajista 10 saavutti ilmavoittoja viisimtai enemmän. Sodan nimekkäimmälsi häbittäjäphjajaksi nousi 13 ilmavoitolla Fokker-ohjaaja, luutnantti Norma Sarvanto. Myös Paavo David ‘Pate‘ Berg oli suomalainen hävittäjä-ässä. Hän saavutti kaksitasoisilla lentäen yhteensä 10 voittoa. Niistä puolet hän suorirti Gloster Gladiator-hävittäjällä.

Kirjallisuusluettelosta poimin teoksen - Joppe Karhunen: Ilma-aseen iskumiehiä (2000).
 
Olen julkaissut 13.3.2020 kirjoituksen: Myös pommikoneet taistelivat Suomen puolesta. Poimin sitä mm. seuraavaa:

Vuoden 1943 alkupuolella lentolaivue 44 sai uudeksi kalustokseen saksalaiset Junkers Ju 88 -koneet. Uuden, Blenheim-koneeseen verrattuna teknisesti vaativamman Junkers-koneen käyttökoulutukseen kului aikaa. 23.2.1944 uudeksi komentajaksi määrättiin majuri Tauno Meller.

Koko jatkosodan aikana lentolaivue 44 (uutena nimenä 14.2.1944 alkaen pommituslaivue 44) menetti sotatoimissa seitsemän konetta ja kuusitoista lentävään henkilökuntaan kuuluvaa kaatuneina
. . . . . . .

Kommentti nyt tätä kirjoittaessani: Yhtään hävittäjä-ässää ei tienkään pommikoneita lentämällä voinut tulla. Lentäjät tekivät Suomen puolustamiseksi hyvää työtä. Halusin kirjoituksellani keväällä osoittaa heidän saavutuksilleen kunnioitukseni.
 
Viimeksi muokattu:
Back
Top