tulikomento
Supreme Leader
Hattinen oli eittämättä taitava lentäjä ja arvostettu ilma-aluksen päällikkö.
Onnettomuuden tapahtuessa miehistö oli päihtynyt, edellisenä iltana kuppia oli tullut otetuksi. Sääolosuhteet onnettomuushetkellä huonot, pilviraja erittäin matala.
Hattisen piikkiin onnettomuus tutkinnassa pistettiin. Onnettomuudet ovat monen
sattuman summia ja tässäkin päihtymyksellä oli varmaankin vaikutusta, mutta ei koko totuus.
Miehestä en tiedä, kuin että oli ilmeisen pätevä Mörkömies. Vaikka tuo kone ei ollutkaan enää aivan tuon ajan huippua, oli se kuitenkin tekijän käsissä ihan kelpo peli.
Väkisin tulee mieleen, että Mörkö-Morane -projekti olisi nyt jälkiviisaasti sanottuna pitänyt aloittaa aikaisemmin. Wikin mukaan idea Ms.406:n varustamisesta Klimov-pytyllä syntyi jo 1940. Syksyllä 1942 eversti Lorentz ehdotti Moranen hyllyttämistä rintamakäytöstä, tai varustamisesta Klimov-moottorilla. Vasta kesällä 44 ensimmäiset modifioidut Moranet luovutettiin rintamalaivueeseen.
Ja Mörkö-Morane olisi varmasti vielä joskus vuoden 1942 paikkeilla ollut yllättävänkin kova peli, 1944 vielä menettelevä "kakkoslinjan" hävittäjä Mersuun verrattuna. Hattisen kaltaiset nuoret ja innokkaat ohjaajat olisivat varmaankin saavuttaneet näillä reilusti pudotuksia, mikäli kone olisi ehtinyt aiemmin käyttöön.