Hävittäjä-ässät kautta aikojen

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Ikarus
  • Aloitus PVM Aloitus PVM
Hattinen oli eittämättä taitava lentäjä ja arvostettu ilma-aluksen päällikkö.

Onnettomuuden tapahtuessa miehistö oli päihtynyt, edellisenä iltana kuppia oli tullut otetuksi. Sääolosuhteet onnettomuushetkellä huonot, pilviraja erittäin matala.

Hattisen piikkiin onnettomuus tutkinnassa pistettiin. Onnettomuudet ovat monen
sattuman summia ja tässäkin päihtymyksellä oli varmaankin vaikutusta, mutta ei koko totuus.

Miehestä en tiedä, kuin että oli ilmeisen pätevä Mörkömies. Vaikka tuo kone ei ollutkaan enää aivan tuon ajan huippua, oli se kuitenkin tekijän käsissä ihan kelpo peli.

Väkisin tulee mieleen, että Mörkö-Morane -projekti olisi nyt jälkiviisaasti sanottuna pitänyt aloittaa aikaisemmin. Wikin mukaan idea Ms.406:n varustamisesta Klimov-pytyllä syntyi jo 1940. Syksyllä 1942 eversti Lorentz ehdotti Moranen hyllyttämistä rintamakäytöstä, tai varustamisesta Klimov-moottorilla. Vasta kesällä 44 ensimmäiset modifioidut Moranet luovutettiin rintamalaivueeseen.

Ja Mörkö-Morane olisi varmasti vielä joskus vuoden 1942 paikkeilla ollut yllättävänkin kova peli, 1944 vielä menettelevä "kakkoslinjan" hävittäjä Mersuun verrattuna. Hattisen kaltaiset nuoret ja innokkaat ohjaajat olisivat varmaankin saavuttaneet näillä reilusti pudotuksia, mikäli kone olisi ehtinyt aiemmin käyttöön.
 
Väkisin tulee mieleen, että Mörkö-Morane -projekti olisi nyt jälkiviisaasti sanottuna pitänyt aloittaa aikaisemmin. Wikin mukaan idea Ms.406:n varustamisesta Klimov-pytyllä syntyi jo 1940. Syksyllä 1942 eversti Lorentz ehdotti Moranen hyllyttämistä rintamakäytöstä, tai varustamisesta Klimov-moottorilla. Vasta kesällä 44 ensimmäiset modifioidut Moranet luovutettiin rintamalaivueeseen.

Kyllähän se aloitettiinkin heti tuon Lorentzin kirjelmän jälkeen.
 
Vähän OT, mutta tuo on hauska kuinka suuri osa noista 3.valtakunnan sotasankareista oli Aatun oppien mukaan rodullisesti "epäpuhtaita". Esimerkiksi sukunimet Grislawski ja Krupinski viittaavaat puolalaiseen eli jokseenkin slaavilaiseen syntyperään. Marseille taas viittaa ranskalaiseen syntyperään. Oikeastaan ainoa puhdas "arjalainen" oli Hartmann vaaleine hiuksineen. Barkhornikin oli kuulopuheiden perusteella ruskeaverikkö :D .

b739320a2e4f9ad139bb668a0a312e50.jpg

Ainakin yksi ''kunnon'' arjalainen, vaalea kansikuva poika Joachim Müncheberg löytyy.
Müncheberg lensi yli 500 taistelulentoa saavuttaen 135 ilmavoittoa. Kaatui Tunisiassa vuonna 1943.

Müncheberg tapasi kapteenin arvoisena Afrikassa JG 27:ssa Marseillen.
Marseille oli vielä tuolloin varsin nimetön riviässä. Müncheberg kysyi Marseilleilta, miten olette Afrikassa viihtyneet?
Marseille:- Naisia ja juomaa on liian vähän, muuten menettelis. Italialaisillakin on kerho, miksi ei meillä ole?

Jotakin preussilaisesta kurista ymmärtänyt Müncheberg oli tyrmistynyt.:D

@Kalastaja se sinun nikki näyttää olevan Barkhornille jotain sukua.:)
 
b739320a2e4f9ad139bb668a0a312e50.jpg

Ainakin yksi ''kunnon'' arjalainen, vaalea kansikuva poika Joachim Müncheberg löytyy.
Müncheberg lensi yli 500 taistelulentoa saavuttaen 135 ilmavoittoa. Kaatui Tunisiassa vuonna 1943.

Müncheberg tapasi kapteenin arvoisena Afrikassa JG 27:ssa Marseillen.
Marseille oli vielä tuolloin varsin nimetön riviässä. Müncheberg kysyi Marseilleilta, miten olette Afrikassa viihtyneet?
Marseille:- Naisia ja juomaa on liian vähän, muuten menettelis. Italialaisillakin on kerho, miksi ei meillä ole?

Jotakin preussilaisesta kurista ymmärtänyt Müncheberg oli tyrmistynyt.:D

@Kalastaja se sinun nikki näyttää olevan Barkhornille jotain sukua.:)

Pari Deutsche Wochenschaun uutisfilmipätkää kyseisestä ilmailusankarista.


 

Joser ''Pips'' Priller. Yli sata ilmavoittoa lännessä. Priller oli vain 163-senttinen, mutta Lutwaffen suuria hävittäjäjohtajia, JG 26:n rykmentinkomentaja 11.tammikuuta 1943 alkaen.
Viimeisen sotalentonsa Priller lensi 1. tammikuuta 1945 johtaessaan rykmenttiään operaatio Bodenplattessa. Saman kuun lopussa hänet siirrettiin esikuntatehtäviin. Niistä kahdeksasta Luftwaffen lentäjästä, jotka saavuttivat yli 100 ilmavoittoa länsivaltoja vastaan, vain Adolf Galland (103), Egon Mayer (102) ja Josef Priller (101) saavuttivat ilmavoittonsa pelkästään Länsi-Euroopassa.
 

Joser ''Pips'' Priller. Yli sata ilmavoittoa lännessä. Priller oli vain 163-senttinen, mutta Lutwaffen suuria hävittäjäjohtajia, JG 26:n rykmentinkomentaja 11.tammikuuta 1943 alkaen.
Viimeisen sotalentonsa Priller lensi 1. tammikuuta 1945 johtaessaan rykmenttiään operaatio Bodenplattessa. Saman kuun lopussa hänet siirrettiin esikuntatehtäviin. Niistä kahdeksasta Luftwaffen lentäjästä, jotka saavuttivat yli 100 ilmavoittoa länsivaltoja vastaan, vain Adolf Galland (103), Egon Mayer (102) ja Josef Priller (101) saavuttivat ilmavoittonsa pelkästään Länsi-Euroopassa.

Prilleristä oli hyvä tarina:

Joku uusi lentäjä oli eksynyt Pripsin johtamasta parvesta lähellä Kanaalia. Uusi heppu huuteli radioon: "Olen täällä yksin!". Priller siihen lakonisesti: "Älä huoli, kohta sinulla on muutama Spitfire seurana." :D :D :D
 
Hienoa!

Mannerheim-ristin ritari saa muistolaatan Tampereen Hervantaan - pudotti 75 viholliskonetta jatkosodassa
Kaksinkertainen Mannerheim-ristin ritari Hasse Wind saa muistolaatan kotitalonsa seinään Opiskelijankadulla.
KOTIMAA01.06. 12.12
ARKISTO

Hasse Wind oli poikkeuksellisen taitava lentäjä-ässä.
Tatu AiroAamulehti

Kaksinkertainen Mannerheim-ristin ritari, lentäjäkapteeni Hans Henrik "Hasse" Wind saa muistolaatan kotitalonsa seinään Tampereen Hervannassa. Asiasta tiedottaa Tampereen kaupunki.

Vuonna 1919 syntynyt jatkosodan lentäjä-ässä asui viimeiset vuotensa 1974–1995 Hervannassa, Opiskelijankatu 12:ssa.

Windin ansioiksi on muun muassa kirjattu virallisissa tilastoissa 75 viholliskoneen pudotusta jatkosodassa.

Wind sai Mannerheim-ristin jatkosodassa vuosina 1943 ja 1944. Mannerheim-ristin ritariksi nimettiin 191 sotilasta. Vain neljä sotilasta - Wind yksi heistä - sai ristin kahdesti.


Windin sota päättyi vuonna 1944 vaikeaan haavoittumiseen.

Aamulehti julkaisi Hasse Windin muistokirjoituksen 27.7.1995.

"Kone sai osuman ja vaurioitui pahoin, mutta lentäjä sai sen tajuttomuuden rajamailla ohjatuksi Lappeenrantaan. Tajuihinsa hän tuli vasta Mikkelin sairaalassa", Aamulehti kirjoitti.

Muistokirjoituksen mukaan Hasse Wind opiskeli sotien jälkeen ekonomiksi ja toimi muun muassa kenkä- ja leipomoteollisuuden johtotehtävissä.

Paljastetaan sunnuntaina
Muistolaatta paljastetaan Puolustusvoimain lippujuhlan päivänä sunnuntaina 4.6. kello 15.

Muistolaatan paljastaa kaupunginhallituksen jäsen, evp-upseeri Aleksi Jäntti (kok.). Jäntti on myös todennäköinen uusi apulaispormestari.

Tilaisuudessa Hasse Windin urasta ja hävittäjälentäjien toiminnasta kertoo lentoupseeri, Pirkanmaan ilmailuhistoriallisen seuran puheenjohtaja Risto Viljanen.

Tilaisuuteen osallistuu myös Satakunnan lennoston komentaja, eversti Juha-Pekka Keränen. Satakunnan lennosto asettaa pihalle tilaisuuden ajaksi kunniavartion. Tilaisuudessa on kahvitarjoilu.

Muistolaatan on suunnitellut taiteilija Nalle Ritvola. Hankkeen taustalla on useita yksityishenkilöitä. Lisäksi mukana ovat Pirkanmaan ilmailuhistoriallinen seura, Hervannan tiedotusyhdistys, Opiskelijankatu 12:n asukkaat ja Tampereen kaupunki

@ https://www.aamulehti.fi/kotimaa/ma...ti-75-viholliskonetta-jatkosodassa-200178302/
 
Suomen Sotilaan FB-sivulta bongattu uutinen:

http://www.bbc.com/news/av/uk-40426747/luftwaffe-ace-flies-in-spitfire?SThisFB

Rautaristin ritariristin ansainnut saksalainen lentäjä Hugo Broch (95) on päässyt toteuttamaan pitkäaikaisen toiveensa ja lentämään kaksipaikkaisella Spitfire -hävittäjäkoneella.


Hugo Broch taisteli koko uransa Saksan itärintamalla ja lensi yhteensä 324 taistelulentoa ja saavutti 81 ilmataisteluvoittoa. Rautaristin ritariristin lisäksi luutnantti Broch palkittiin Saksan kultaisella ristillä sekä rautaristin 1. ja 2. luokan kunniamerkeillä.

"Spitfire on hyvä ja upea kone. Olen... jälleen kokenut miltä lentäminen tuntuu ja kuinka kaunista lentäminen on. Upeaa, upeaa", vuonna 1922 syntynyt Broch totesi BBC:lle lentonsa jälkeen.
 
Sain tänään suruviestin luotettavalta taholta. Todennäköisesti viimeinen Lento-osasto Kuhlmeyn veteraani ylikersantti Heribert Koller lähti viimeiselle lennolleen ja liittyi Varjolaivueen riveihin 15.8.2017 96-vuotiaana. Koller saavutti 49 ilmavoittoa. Osaltaan vaikutti kesän 1944 torjuntavoittoon ja auttoi säilyttämään isänmaan itsenäisyyden. Tulikomento tapasi miehen Imatralla Immolan lentokentällä 2010 alkusyksystä. Hienot muistot jäi vanhasta herrasmiehestä. :salut:

1.webp

Suomessa alkusyksystä 2010.

2.webp
 
Back
Top