Galland, jatkuu.
Osa wikistä, osa omaa tekstiä.
Espanjan sisällissodan aikana hän komensi Legion Condorin laivuetta El Ferrolissa vuoden 1937 keskivaiheilla. Tällöin hänen käytössään oli kaksitasoinen
Heinkel He 51, jolla hän suoritti yli 300 tehtävää. Vuonna 1939 hänelle myönnettiin Espanjan risti.
Lennot olivat pääosin maataistelulentoja. Hävittäjänä ei He-51:llä tehnyt Tsaikkoja ja I-16:tä vastaan juuri mitään.
Heinkell 51:llä saattoi harrastaa myös psykologista sodankäyntiä: Tietyllä kierrosluvulla moottorista lähti raskaan konekiväärin tulitukselta kuulostava kova ääni ja tämä herätti kauhua vastustajan juoksuhaudoissa. Tällä kierrosluvulla vain ei oikeasti voinut tulittaa, tahdistin ei toiminut niillä kierroksilla. Galland keksi teettää mekaanikoilla bensapommeja, joita he tiputtelivat juoksuhautoihin.
Gallandin seuraajaksi laivueen komentajaksi saapasteli nuori luutnantti pahvinen matkalaukku kädessään. Werner Mölders.
Gallandin harmiksi laivue alkoi saada samaan aikaan käyttöön bf 109:ä, kun hänen oma kautensa Espanjassa päättyi.
Puola ja Englanti
Gallandin Messerschmitt Bf 109 E-4 kesällä 1940
Galland lentokentällä Etelä-Italiassa 1943.
Juuri ennen toisen maailmansodan puhkeamista Galland ylennettiin kapteeniksi. Sodan alettua hän toimi ilmasta-maahan operaatioissa
Puolan offensiivissa. Vuoden 1940 huhtikuussa Galland siirrettiin Jagdgeschwader 27 -hävittäjärykmenttiin, rykmentin komentajan adjutantiksi. Kesäkuusta 1940 lähtien Galland lensi
Jagdgeschwader 26 ”Schlageterissä”, III./JG 26:n laivueenkomentajana (
saks. Gruppenkommandeur),
taistelussa Britanniasta. Yksikkö toimi Pas de Calaisista käsin
Messerschmitt Bf 109 E-koneilla. Galland ylennettiin heinäkuussa majuriksi, elokuussa 1940 hän sai komennuksen JG 26:n rykmentinkomentajaksi (
saks.Geschwaderkommodore) ja marraskuussa hänet ylennettiin everstiluutnantiksi. Vuoden 1940 loppuun mennessä Gallandilla oli 58 ilmavoittoa. Hänet ammuttiin alas kaksi kertaa saman päivän, 21. kesäkuuta 1941, aikana.
JG26:n perinnenimen historia on aika masentava.. Albert Leo Slageter, Ranskalaiset teloitti vuoden -20 paikkeilla terroritoimista heidän miehittämällään Saksan alueella. Räjäytti pommilla junarataa tai tämän tyylistä. Saksan sankari, toisten mielestä terroristi.
Gallandin mielestä Messerschmitt Bf 109 F-version aseistus oli liian kevyt, joten hänellä oli käytössään aseistuksen osalta sarjatuotantokoneista poikkeavia hävittäjiä. Näitä olivat muun muassa kaksi Bf 109 F-2 -koneyksilöä, joista toiseen oli asennettu 20 mm:n siipitykit (kuten E-versiossa) ja toiseen 13 mm:n runkokonekiväärit 7,9 mm:n konekiväärien tilalle.
[4]Gallandin nimikkokoneissa oli lisäksi useiden lähteiden mukaan sikarinsytytin ja -pidike. Tämä oli ylellisyys josta hän ei myöhemminkään luopunut.
[5]
General der Jagdfliegeriksi
Gallandin saavutettua 97:n voittonsa marraskuussa 1941,
Hermann Göring valitsi hänet
General der JagdfliegeriksiWerner Möldersin jälkeen, joka oli saanut surmansa
Heinkel He 111 -pommikoneen lento-onnettomuudessa matkustajana matkalla
Ernst Udetin hautajaisiin. Gallandista tuli Saksan nuorin kenraali. Tässä asemassa hänellä ei ollut muita esimiehiä kuin itse
Adolf Hitler ja Hermann Göring. Hän ei enää osallistunut taistelulentoihin, mutta järjesti ilmapuolustuksen
Scharnhorstin,
Gneisenaun ja
Prinz Eugenin Kanaalin läpipurjehdusta varten ja vastasi valtakunnan ilmapuolustuksesta. Toukokuun 22. päivä vuonna 1943 Galland lensi yhtä ensimmäisistä
Messerschmitt Me 262 -prototyypeistä.
Galland oli Me 262 lennon jälkeen haltioissaan: - Kuin enkeli olisi työntänyt! Oli hänen kommenttinsa.
Saksan taistelulaivojen kanaalin läpijuoksu oli ilmapuolustuksen osalta menestys. Galland oli jälkikäteen sitä mieltä, että tämä oli hänen suurin menestyksensä hävittäjälentäjien kenraalin virassa. Hävittäjäpuolustus oli operaation aikana Gallandin johdossa.
Saksan tappio ilmasodassa
Galland kritisoi jatkuvasti esimiestään Göringiä ja etääntyi natsihierarkiasta. Eräässä vaiheessa Göring aikoi pidättää Gallandin mutta ei saanut Hitleriltä siihen lupaa. Galland yritti vaikuttaa Hitlerin mielipiteeseen Me 262 -koneen käyttämiseen hävittäjänä kehottamalla palkittavia hävittäjäohjaajia korostamaan teknisesti ylivoimaisen hävittäjän saamisen tärkeyttä keskustelussa Hitlerin kanssa.Tällaista keskustelua kuvailee
ässä Johannes Steinhoff
[6]. Galland oli raivoissaan Hitlerin päätöksessä antaa käsky puhua Me 262 -suihkukoneesta vain pika- tai salamapommittajana. Gallandille ei myöskään kerrottu aikeista käyttää Yhdysvaltojen päiväpommituslentojen massatorjuntaan kokoamaansa hävittäjäreserviä
Ardennien hyökkäyksen tukemiseen. Hän vastusti hävittäjien siirtoa valtakunnanpuolustuksesta
länsirintamalle tukikohtaverkoston ja sen organisaation hajottua peräännyttäessä. Galland erotettiin tammikuussa 1945 ”hävittäjäkapinan” jälkeen ja hänen paikkansa otti
Gordon Gollob, jota
Heinrich Himmler oli suositellut Göringille Gallandin korvaajaksi.
[7]
Galland oli toistuvasti hankauksissa Göringin kanssa. Erään riidan aikana Gallan repi kaulassaan olevan ritariristin kaikkine lisähelyinen kaulastaan ja nakkasi esimiehensä jalkoihin. Seuraavan vuoden risti pölyttyi Gallandin toimistossa olevan kotkan kaulassa. Sekä kotka että ritariristi meni liitoutuneiden pommituksessa palasiksi.
Maaliskuussa Galland muodosti Me 262 -koneilla varustetun Jagdverband 44 -eliittiyksikön ja johti sitä viimeiseen tehtäväänsä 26. huhtikuuta 1945 asti, jolloin hän haavoittui saattohävittäjän hyökkäyksessä ahdistaessaan
B-26 Marauder -pommikoneita. Hän oletti koneen olleen
North American P-51 Mustang.
[8] On selvinnyt, että hänet yllätti jyrkällä puolivaakakierteellä alaspäin Republic
P-47 Thunderbolt.
[9]
Hän pystyi tekemään hätälaskun tukikohtaansa joka oli matalahyökkäyksen kohteena. Mekaanikon onnistui noutaa hänet telaketjuautolla turvaan.
Sodan jälkeen
Sodan päättyessä Gallandin miehet polttivat suihkuhävittäjänsä vain hetkeä ennen kuin ne olisivat joutuneet yhdysvaltalaisten käsiin. Galland vangittiin 14. toukokuuta 1945 ja hän oli sotavankeudessa 1947 saakka. Tämän jälkeen hänet otettiin
Kuninkaallisiin ilmavoimiin luennoimaan
taktiikasta.
Galland ehdotti liitoutuneiden ilmavoimille maatessaan jalka kipsattuna sairaalassa, että hänen (JV 44) miehensä sekä koneensa ovat käytettävissä
Venäläisiä vastaan liittoutuneiden puolella. Sota, jota hän piti väistämättömänä, ei kuitenkaan koskaan eskaloitunut ja erinäisten vaiheiden jälkeen Galland käski tuikata Me 262-koneet tuleen.
Vuosina 1948–1955 Galland ja muutamat muut Luftwaffen veteraanit konsultoivat
Argentiinan ilmavoimia.
Focke-Wulf-lentokonetehtaan kuulu suunnittelija
Kurt Tank otti Gallandiin yhteyttä kesällä 1948. Hän kertoi, että argentiinalaiset olivat tarjonneet Tankille pestiä suunnitella suihkuhävittäjää
Juan Perónin hallitukselle. Tank oli keräämässä itselleen mukaan suunnittelijaryhmää, johon kuului monia hänen entisiä saksalaisia kollegoita ja työtovereita. Galland olisi enemmän kuin tervetullut ko. ryhmään, joka tarvitsi kokenutta lentäjää suihkukonekouluttajaksi. Galland työskenteli Argentiinassa vuoteen 1954 ja sai tunnustukseksi muun muassa Argentiinan kunniasotilaslentäjä-arvonimen.
[10]
Galland palasi Saksaan 1954 ja perusti ilmailu- ja konsultointiyrityksen. Hänen omaelämäkertansa julkaistiin saksaksi vuonna 1954 ja suomeksi nimellä
Ensimmäiset ja viimeiset vuonna 1956.