Joo. Olen pitkälti samaa mieltä kanssasi. Boyd kerkesi uransa alkuaikoina lentämään sotalentoja Korean sodassa F-86 Sabrella. Tästä kai alkoi koko elämän kestänyt fiksaatio pieniin ja ketteriin hävittäjiin. Vietnamiin Boydia ei komennettu, vaikka mies olisi sinne halunnutkin. Sen sijaan jatkuva F-4 Phantomin haukkuminen takasi sen, että mm. Navyn Top Gun kouluttajat eivät todellakaan pitäneet Boydista ja tämän mielipiteistä pätkän vertaa. Siinä tämä tosin osui enemmän oikeaan, että USAF oli 60-luvun mittaan hukannut ilmataisteluosaamisensa. Ja tämä näkyi huonona hävittäjälentäjien koulutuksena. Sen sijaan laivasto ehti perustaa 60-luvun lopulla kuuluisan Top Guninsa ja samalla alkoi Vietnamin taivaalla tulosta syntyä. Eli kyllä F-4 Phantomillakin pärjättiin kunhan taktiikka ja koulutus oli oikeanlaista.
Minäkään en oikein ymmärrä Boydin ja tämän opetuslasten (ns. hävittäjämafia) kritiikkiä mm. F-15 Eaglea kohtaan, Toki kone on kaksimoottorinen, iso ja kallis. Mutta ilmasotahistoria on kyllä näyttänyt, että F-15 oli onnistunut konetyyppi. Ja on sitä yhä.
F-15 puhuttaessa pitää muistaa, että moderni lentokone F-15c ei ole se kone joka oli alunperin insinöörien piirustuspöydillä.
Boyd itse oli vastuussa alkuperäisen koneen modifioinnista. Hän oli ollut kriittinen alkuperäiselle koneelle ja sanoi suoraan projektipäällikölle että "paskan koneen olette suunnitelleet." Sitten Boyd kertoi omat ehdotuksensa.
John Boyd liittyi tiimiin, jonka tehtävänä oli parantaa alkuperäisen F-15 hävittäjän liikehtimiskykyä.
Boyd sovelsikin energy manouverability theory:a tässä urakassa.
Tuskimpa Boyd halusi niin paljoa kritisoida modernia F-15 c konetta, ottaen huomioon hänen oman kädenjälkensä valmiissa tuotteessa.
(lähde Boyd suullinen esitelmä)
Henk. koht John Boyd ei ole kaikista suurin hävittäjälentäjä.
Kriteejä suhteessa paras sotilaslentäjä kautta aikojen.
- pitäisi painottaa myös, että on onnistunut pudotuksissa, mutta myös on välttänyt tulemasta alasammutuksi. Tämähän on oikeastaan sodankäynnin perusperiaate kun asiaa ajattelee ilman mitään turhaa jargonia. Tuhoa ja selviydy.
- on suojellut omia joukkojaan tappioilta.
- on lentänyt kriisiolosuhteissa tai sodan olosuhteissa.
- varmaankin rauhan aikana että on ollut hyvä harjoituksissa tai vaikkapa testipilottina tai lennonopettajana.
- lentäjän ammatilliset ominaisuudet hyvät.
- johtajuus ja tiimityöskentely.
Yleisesti ottaen sodassa pitää tietenkin välttää tulemasta alasammutuksi, mutta modernilla ajalla on esim. AWACS ja tankkerikoneet yms. Nämä koneet ovat taisteluarvoltaan huomattavan suuria, joten niitä kyllä suojellaan jopa suurilla riskeillä.
Tuo minun tiivistelmäni tuhoa ja selviydy, onkin mielenkiintoinen. Hornet- dokumentissa yle areenassa aihetta käsiteltiin myös suomalaisten näkökulmasta. TV- ohjelmassa näytettiin harjoitustaistelu 2v1 alivoimaisena. Tässä tilanteessa ymmärrettävästi suomalainen lentäjä kommentoi että riskit tappioon ovat suuret , joten lähtökohtaisesti on parempi tappaa yksi vihollinen ja lentää karkuun paikalta. (yrittää paeta, jos se on mahdollista).
Tuo onkin harvinaisempaa että alivoimainen, tuhoaa molemmat viholliset lähitaistelussa, lentäessään itse yksin. Niinkin toki voi käydä, ja sitä yritetään toteuttaa jos mahdollisuuksia esiintyy vihollisen virheiden kautta.
Viimeksi muokattu: