pstsika
Haukka
Lehtovaara taas päätti itse päivänsä pian sodan jälkeen 40-luvun lopulla.
Mikäs tässä oli taustalla?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Lehtovaara taas päätti itse päivänsä pian sodan jälkeen 40-luvun lopulla.
Mikäs tässä oli taustalla?
Oik. Lehtovaara, kone Morane MS-606
Edit kuva: 2/LLv 28 miehiä Karkunrannassa Laatokalla. Inehmon parvi on juuri pudottanut seitsemän neuvostokonetta.
Vasemmalta vänrikki Lehtinen, kersantti Jääskeläinen, vänrikki Inehmo ja ylikersantti Lehtovaara.
http://www.mannerheim-ristinritarit.fi/ritarit?xmid=81
LEHTOVAARA Urho Sakari, Pikku-Jätti
142
Lentomestari, toimitusjohtaja.
Syntyi 27.10.1917 Oulun läänin Pyhäjärvellä, kuoli 15.1.1949 Lapinlahdella, haudattu Saloon Salon hautausmaalle.
Ritari 142, 9.7.1944, lentomestari, ohjaaja 3./HLeLv 34.
Vanhemmat liikkeenharjoittaja Emil Arvo Lehtovaara ja Anni Sofia Kantonen.
Puoliso 1) Elviira Jokinen ero 1942, 2) Ida Maria Lehmonen ero 1947.
5/5 Kangasniemen yhteiskoulu 1934, varusmies IlmK 1937–38, apumekaanikkokurssi 1937, IlmK reservialiupseeriohjaajakurssi 4 ja aliupseeriohjaajakurssi 9 1938–39. Kuului Salo-Uskelan suojeluskuntaan 1935–37.
Ohjaaja-aliupseeri LeR 4 1939 ja LeR 2 1940–41 ja 1945–46, evp 20.11.1946.
Talvisota: ohjaaja-aliupseeri LLv 28 1939–40, Lounais-Suomi. Jatkosota: ohjaaja-aliupseeri LLv 28 ja LeLv 28 1941–43, komennettu Ranskaan 1942 (Morane-hankinta), LeLv 34 ja HLeLv 34 1943–44, HLeLv 26 1944, Itä-Karjala, Karjalan kannas, Suomenlahti, pohjoisrintama. Saavutti 44 ilmavoittoa, joista yhden talvisodassa.
Liikkeenharjoittaja, Lapinlahden elokuvateatterin toimitusjohtaja ja omistaja 1946–49.
Korpraali 1.6.1938, alikersantti 1.8.1938, kersantti 23.3.1940, ylikersantti 23.7.1941, vääpeli 11.9.1941, lentomestari 26.4.1944.
MR 2, VR 3 mk, VR 4 tlk, VR 4 mk, VM 1, VM 2, Ts mm, Js mm.
”Ylipäällikkö on pvm:llä 9.7.44 nimittänyt Vapaudenristin 2. luokan Mannerheim-ristin ritariksi lentomestari Urho Sakari Lehtovaaran.
Lentomestari Lehtovaara on hävittäjälentäjänä osoittanut esimerkillistä urhoollisuutta, mutta samalla myös erittäin suurta rauhallisuutta ja harkintaa ollen nuoremmille kannustavana esimerkkinä siinä, mihin peloton ja tilanteen hallitseva yksintaistelija pystyy. Peräänantamattoman sisunsa kannustamana on hän lukuisissa ilmataisteluissa tähän mennessä pudottanut 43 viholliskonetta, joista vihollisen suurhyökkäyksen aikana 10 konetta.”
Muistelen lukeneeni, että Lehtovaaralla oli sopeumisvaikeuksia siiviiliin, viinakin mukavasti maistui. Kuten useimmille veteraaneille. Siihen aikaan lähes ainoa keino sotatraumojen hoitoon oli vetästä pää täyteen. Ukkini, sotaveteraani, nollasi joskus rintamakavereidensa kanssa ihan tukevasti. Siinä oli vissiin samalla se vertaistuki.. Jäänyt pikkupojalle mieleen. Ei mitään negatiivista, normihommiahan nollaaminen joskus on itse kullekin.
Lehtovaaran kuoleman tarkempia yksityiskohtia en tunne.
Onko @tulikomento sinulla tietoa tästä?
edit: @tulikomento olikin jo kommentoinut asiaa.
Kohdalle sattuneet sodat ovat saattaneet antaa väärän kuvan F-15 hankkeen mielekkyydestä ja Boydin kritiikin aiheellisuudesta. F-15 on pärjännyt hyvin, kun vastassa ovat olleet pääasiassa arabit, lukumäärät ovat olleet edullisia ja maarintamalla ei ole ollut pahemmin painetta. Tilanne olisi ollut toinen Neuvostoliittoa vastaan. Vastassa olisi ollut valtava määrä koneita, panssarijoukot olisivat rynnistäneet nopeasti niskaan ja hyökkääjän kokonaissuorituskyky olisi todennäköisesti ollut arabeja parempi. Siinä vaiheessa kalliiden, määrältään vähäisten ja paljon huoltoa vaativien koneiden valinta olisi saattanut kostautua. Lentosuoritteet olisivat saattaneet loppuna kesken, kuten kävi Saksalle toisen maailmansodan loppupuolella. Tämän seurauksena ilma-ase olisi saattanut olla kyvytön auttamaan maavoimia. Edullisesta pudotussuhteesta ei ole tällaisessa tilanteessa hyötyä, jos tilanne ratkeaa maassa ennen ilmatilanteen kääntymistä edulliseksi.
Lentotukikohtien haavoittuvuus oli ilmeisen hyvin tiedossa. Samaa taktiikkaa olisi käytetty kuin meilläkin. Eli hajasijoittamista ja maantietukikohtia.
Nyt saatan olla väärässä, mutta muistelen tuossa mainitsemassani vuoden 1983 kirjassa aihetta sivutun. Ilmeisesti ongelma ei ollut niinkään siinä että maanteitä ei olisi ollut, vaan siinä, että NATOn silloinen ilmasta ilmaan-organisaatio oli mm. logistiikan suhteen hyvin pitkälti sidottu suuriin lentotukikohtiin. Kalustoa, miehistöä, jne. oli lähinnä rynnäkkökoneiden (kuten videossa A-10:t ja Jaguarit) käyttämiseen hajautetuista tukikohdista.
Vissiin tämä herätti ainakin jonkinasteista huolta koskapa tuo ilmatyynyalusta kehitettiin, ja koemalli F-15 STOL rakennettiin nimenomaisesti lyhyitä kiitoratoja varten.
http://en.wikipedia.org/wiki/McDonnell_Douglas_F-15_STOL/MTD
Kirjassa muuten käsiteltiin tuota ilmatyynyalustaa ja muistaakseni siitä todettiin, että kehitystyö oli jo hyvin pitkällä kunnes joku sattui kysymään, että okei, koneet saadaan ilmaan, mutta miten oli ajateltu saada ne laskeutumaan tuhotulle kiitotielle? [/QUOTE
Tuolla on juttua NATOn kylmän sodan alkuvaiheen (50-luku & 60-luvun alku) aikaisten lentotukikohtien sijoittelusta. Ideana näyttää olleen rakentaa päätukikohtien (jenkeillä esim. Ramstein, Hahn, Bitburg jne) lähistölle pienempiä varakenttiä / varalaskupaikkoja. Pääosa näistä oli sijoitettu Länsi-Saksan rajan taakse Ranskaan. Ongelmaksi muodostui sitten Ranskan vetäytyminen NATOn yhtenäisestä komentorakenteesta 60-luvun puolivälin tienoilla. Presidentti de Gaulle vaati vielä ulkomaisia joukkoja poistumaan Ranskan maaperältä.
http://en.wikipedia.org/wiki/NATO_Dispersed_Operating_Bases
Tässä sitten aika pätevän tuntuinen PDF-linkki 80-luvun lopulla julkaistuun amerikkalaisraporttiin, jossa pohditaan lentotukikohtien haavoittuvuutta. Tässä myönnetään melko suoraan, että modernit hävittäjät kuten esim. F-15 ja F-16 vaativat ympärilleen aika paljon infraa. Toisaalta tässä sitten myös todistellaan, kuinka suuret tukikohdat voidaan tehdä taistelunkestäviksi.
http://www.rand.org/content/dam/rand/pubs/notes/2005/N2443.pdf
Lentomestari Eino Ilmari Juutilainen. Suomen pudotustilaston ykkönen WW2.
94 vahvistettua pudotusta + lukuinen määrä ilman todistajaa(ei vahvistettu) 437 sotalennolla.
VM 1, VR 4, VR 4 tlk, VR 3, EK 2, VR 3 tlk, EK 1 sekä 2* MHR.
Tuo 94 ilmavoittoa on maailmanhistorian korkein ei-saksalaisen saavuttama pudotusten lukumäärä.
Aarne Edward Juutilainen, -Marokon kauhu-, oli Illun isoveli.
Illu syntyi Lieksassa 21.2.1914. Lentokoulutus Suomen Ilmapuolustusliiton ja Veljekset Karhumäki Oy;n Aliupseerikurssi 2:ssa ja Aliupseerikurssi 5:ssä.
Illu joutui kurssin vanhimpina vastuuseen kurssilla muiden tötöilyistä ja vietti putkassa mittavan osan tuosta kurssi 5:stä. Illu oli kerrankin taas putkassa, kaverit törttöili ja Illulle lisää häkkiä.. Selitys, ettei voinut mitään häkissä ei auttanut ja lisää häkkiä. Iloisena veikkona Illu ei tästä lannistunut
16.2.1937 hänet määrättiin alikersanttina LLv 12:een tiedustelulentäjäksi. Seuraavana vuonna hävittäjäkoulutus ja siirto 3.3.1939 kersanttina LLv 24:ään kolmanteen laivueeseen ja koneeksi Fokker D.XXI.
Talvisodan ensimmäisen ilmataistelun Illu kävi 19.12-39 ja pudotti SB-pommittajan. 31.12.39 hän ampui FR-106:lla I-16 hävittäjän ja samana päivänä hänet ylennettiin ylikersantiksi. 25 päivää myöhemmin hänet ylennettiin vääpeliksi. 1.3.1941 hänet ylennettiin lentomestariksi.
Kadettikouluun häntä sodan kuluessa houkuteltiin, mutta Illu sanoi olevansa mieluummin lentomestari numero1 kuin kuin kuollut luutnantti.
Vuosi koulussa ei tee kenenkään lentotuntumalle hyvää.
Kesäkuussa 1941 Illu lensi edelleen LLv 24:n kolmoslentueeessa, koneena BW-364. Jatkosodan ensimmäisessä ilmataistelussa 9.7-41 hän tuhosi kaksi I-153:sta eli Tsaikkaa. 12.8-41 tuli Illun ensimmäinen kaikkiaan kahdestatoista kolmoispudotuksesta.
Illun ensimmäinen MHR tuli 26.4-1942. Sillä hetkellä hänellä oli tilillään 22 ilmavoittoa.
8.2.1943 hänet siirrettiin LLv 34:n ykköslentueeseen, pudotilillä silloin 36 voittoa. Nimikoksi tuli MT-212, jonka lentomestari Tuominen laski 2.6.1943 Suomenlahteen saatuaa Pe-2:n romut silmilleen. Illu sai tilalle MT-222:n, jolla hän pudotti kymmenessä kuukaudessa 17 viholliskonetta.
Illu sai nimikoksi MT-426:n 30.5.1944 ja pudotustahti jatkui hyvänä.
28.6.1944 Illu sai toisen Mannerheim-ristin.
Illun seuraava nimikko oli MT-457, jolla hän sivusi Sarvannon kuuden koneen pudotusennätystä 30.6-44 pudottaen kaksi Jak-9:ä, kaksi Airacobraa, yhden La-5:N ja yhden IL-2:n.
Sodan jälkeen Illu palveli HLL 33:ssa, kunnes 16.5.1947 erosi ilmavoimista. Hän pestautui vielä uudelleen kymmeneksi kuukaudeksi 1948 käyden 2-moottori kurssin. Sitten hän osti pienkoneen ja suoritti sillä yleisölennätyksiä kymmenisen vuotta, ennen kuin jäi täysin eläkkeelle.
Juutilainen kuoli 21.2.1999.
Illun tavanneet kertoivat vilkkaasta karjalaispojasta, jonka tilannetaju oli ilmiömäinen. Jo varttuneella ollutta Illua haastatellut, kertoi hänern päänsä pyörineen kuin väkkärä ja ei varpunenkaan päässyt pihamaalle Illulta salaa. Hän oli huumorimies ja keppostelija. Kerran hän ahtautui nahkapuvussa lentuetoverinsa vaatearkkuun ja kun kaveri tuli tyhjäksi luulemaasa kämpään, ponkaisi Illu hirveää ääntä pitäen arkusta.. kaveri sai lähes slaagin
LLV 24:ssä Karhusen ritarilaivueessa lentänyt Illu oli pitkään Jopen kanssa hyvä kaveri. Kuitenkin sodan aikana välit menivät kuralle. Syynä Illun siirtolento, hän lensi jonkun hitaan koslan kentän toiselta laidalta toiselle huoltoon, hyppäytti konetta siinä ilmassa. Karhunen, taisi olla laivueen tai rykmentin komentaja silloin näki ja jostain syystä halusi Juutilaista nöyryyttää, uhkasi sotaoikeudella. En nyt muista tarkkaan mitä Illu siitä rankaisuksi sai, mutta välit muuttuivat vähemmän lämpimiksi. Karhunenhan ei itse syystä tai toisesta enää loppusodassa lentänyt.
Tästä ei voi olla tykkäämättä. Eino Ilmari on legenda
Tuosta Jopen ja Illun välien kylmenemisestä sen verran, että mahtoikohan olla ihan kateus taustalla toisen ykkösässän asemasta ? Toisaalta Karhusellahan oli vanhan Fokker-turman takia kovia selkäkipuja, joita tiettävästi lääkitsi viinalla. Lennot tosiaan loppuivat 1943 Mersun tyyppilentoihin. Joppe Karhusen entisistä alaisista tätä aikaa ovat muistelleet ainakin Jouko Huotari ja Olavi Puro. Kumpikin miehistä esittää kritiikkiä Karhusta kohtaan. Jotain kertoo kait sekin, että Joppe Karhunen ei liiemmin osallistunut lentäjäveteraanien kokoontumisiin sodan jälkeen.
PS: Tässä vielä mainio videolinkki. Dokkari on 80-luvulta. Myös Juutilainen kertoilee kokemuksistaan.
Nimikoksi tuli MT-212, jonka lentomestari Tuominen laski 2.6.1943 Suomenlahteen saatuaa Pe-2:n romut silmilleen.
Karhila oli harvoja Suomalaisia huippuässiä, jotka tykkäsi kampurasta tykki-kustaasta. Useimmat poistattivat siipitykit.
Ilmeisesti kyse oli hyvästä energian hallinnasta ja oikeasta taistelutekniikasta jäykemmällä koneella. Selvää oli, että jos kolmitykki kustaalla pääsi hyvällä hollille, ns. palasta tuli.