Tiettyjä haulikoita myydään alusta alkaen perän lisäksi erillisen pistoolikahvan kanssa. Sen pistoolikahvan omistaminen ei tietääkseni ole laitonta, joten jos joku meinasi ottaa haulikon mukaan kun pilliin vihelletään, niin tälläinen haulikko lienee lähellä ideaalia. Sitten kun ollaan palveluksessa, niin sen pistoolikahvan kiinnittämisen saanee tehdä esimiehen käskystä ja onko se sen jälkeen niin pitkä, että se pitää katkoa? Katkaistaessa kuitenkin menetetään mahdolliset supistukset.
Seuraava on teknistä ja akateemista hiustenhalkomista, iffailua ja hifistelyä johon kannattaa suhtautua sillä varauksella, mutta sen hahmottaminen auttaa ymmärtämään maamme ajatasaisen ampuma-aselain henkeä sen yhdeltä osalta.
LKP:nkin aikana pitää huomioida, että siviililainsäädäntö ei katoa mihinkään ja aseiden osalta niiden omistaja syyllistyy samoihin rikkomuksiin ja rikoksiin kun syvän rauhankin aikana edellyttäen että aselakeja ei Arkadianmäjellä mennä muuttelemaan samalla.
Eli jos LKP:n aikana, esimerkiksi ennen palvelukseenastumista kiinnittää sen pelkän pistoolikahvan kiinteän perän tilalle ennen PERKE:lle menoa ja haulikoksi luvitetun aseen minimimitta alittuu, syyllistyy käytännössä samaan ampuma-ase rikokseen jos sen saman tekisi syvän rauhan aikana. Siiviiliaseille säädetty aselainsäädäntö säilyy ennallaan (mahdolliset muutokset huomioiden) ja koskisi
siviilirekisterissä ja yksityisomistuksessa olevia aseita siinä missä rauhankin aikana.
Sotavoimien omistamat ampuma-aseet ovat ampuma-aselaista ja sen asettamista rajoitteista vapautettuja, eli jos täysin pomminvarmasti haluaisi asian hoitaa ilman minkäänlaisia riskejä juridisista jatkoseuraamuksista niin kyseisen muutostyön alla oleva haulinheitin pitäisi siirtää esimerkiksi pakko-oton kautta PV:n käyttöön ja rekisteriin ennen muutostyön tekemistä.
Mutta kuten sanoin, kyse on hiustenhalkomisesta ja iffailusta. Täysin toinen asia on se, kiinnittäisikö kukaan siihen mitään huomiota, reagoisiko, hyperventiloisiko, tekisi ilmoituksen, nostettaisiinko syyte ampuma-ase rikoksesta ja viitsisikö kukaan syyttäjä sitä ajaa.
Viitteeksi tuo Ampuma-ase laki 1/1998 ja 17§.
http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1998/19980001
17 §
Soveltamisalaa koskevat poikkeukset
Tämä laki ei koske:
2) valtion omistamien ampuma-aseiden, aseen osien, patruunoiden ja erityisen vaarallisten ammusten hallussapitoa, jos perusteena hallussapidolle on valtion palveluksessa olevien, valtion oppilaitoksissa opiskelevien tai asevelvollisuuteen perustuvaa asepalvelusta taikka vapaaehtoista asepalvelusta suorittavien henkilöiden tehtävien hoitaminen;
Kohta 9 on hivenen tulkinnanvarainen, mutta oletettavasti palvelukseen määrättyä reserviläistä ei rinnasteta viranomaiseksi.
9) valtion viranomaisten haltuun niiden toimivaltaan kuuluvien tehtävien perusteella tulleita ampuma-aseita, aseen osia, patruunoita ja erityisen vaarallisia ammuksia;