Hawkien korvaajat

R-60:n lisäksi Hawk on Suomessa kantanut myös mm. RB-4S -ohjusta sekä Vinten-koneen suojana AKI-häirintäsäiliötä. Kotimaista valmistetta oleva ilmanäytteenottosäiliö on/on ollut myös käytössä. Hawk kuului aikanaan Tiedustelulentolaivueen kalustoon, siellä oli useimmille erikoiskuormille tarvetta. Selittää myös koneen lukumäärää Ilmavoimissa 80- ja 90-luvuilla.
 
Noiden 12,7 mm käytöstä oli luovuttu jo -85 ja ne oli täysin korvattu 30 mm Adeneilla. Meille opetettiin aukissa, että tuota konekivääriä kokeiltiin aluksi, mutta...

Oliko siinä ongelmia? Oletan, että kaliberin pienuus/tehottomuus ei ole voinut tulla yllätyksenä.
 
R-60:n lisäksi Hawk on Suomessa kantanut myös mm. RB-4S -ohjusta sekä Vinten-koneen suojana AKI-häirintäsäiliötä. Kotimaista valmistetta oleva ilmanäytteenottosäiliö on/on ollut myös käytössä. Hawk kuului aikanaan Tiedustelulentolaivueen kalustoon, siellä oli useimmille erikoiskuormille tarvetta. Selittää myös koneen lukumäärää Ilmavoimissa 80- ja 90-luvuilla.
Palvelin Tiedustelulentolaivueen Hawkien kimpussa juuri kun F-Migeistä luovuttiin ja bis-koneet olivat vasta tulollaan. Tuohon aikaan osuu myös muuan ydinvoimalan poksahdus. Nuoremmat apumekaanikot laittoivat noita näytesäiliöitä lehdistölle näytettäväksi. Utti teki silloin mittaukset, mutta Esikunta/TiedLLV hoiti PR-puolen. Häirintäsäiliöitä ei minun aikanani ollut Hawkeissa. Hawkeja oli silloin myös hävittäjälennostoissa ja siellä pistettiin ohjuksia kun siipien alle. Meillä semmoinen vain mainittiin mahdolliseksi. Aseiden käyttölaitteethan kyllä koneissa oli. Ja lennettiin Tikkakosken Hawkeilla usein tykki alla, taisipa olla joskus ladattunakin. Rakettikasetteja ja lisäpolttoainesäiliöitä oli hyllyillä, mutta eipä noita käytetty. Raketit voi laittaa neljään (viiteen?) ripustimeen, pa-pöntön vain sisempiin. Ai niin, "annettiin ymmärtää, että tuplaripustimiakin saattaisi varastosta löytyä". En nähnyt, mutta muistan miettineeni, miltä panssarimiehistä tuntuu, jos Hawk ampuu "täyslaidallisen" niskaan.
 
Oliko siinä ongelmia? Oletan, että kaliberin pienuus/tehottomuus ei ole voinut tulla yllätyksenä.
Ajatus meni kai niin, että harjoitellaan noilla hernepyssyillä, kun niitä on tuolla meidän varaston hyllyllä. Ei hitto näillä mitään tee. Ostetaan Adenia, sitähän meillä on jo Drakenissa. DK:n ja Hawkin vyösyötöt ovat muuten vastakkaispuoliset.
 
Ai niin, "annettiin ymmärtää, että tuplaripustimiakin saattaisi varastosta löytyä".
Näitä kuulema Hallissa kokeiltiin, mutta eivät tulleet laajempaan käyttöön sen jälkeen kun koelennolla tuplaripustimet tiputtivat pomminsa kiitotielle laskukiidon aikana.

Vielä mainitsemattomia käytettyjä kuormia ovat ainakin ohjekirjan mainitsemat laser-heijastimet (IT:n laser-harjoitusaseille). En tiedä käytettiinkö näitä, ei ainakaan enää 2000-luvulla.
 
Noiden 12,7 mm käytöstä oli luovuttu jo -85 ja ne oli täysin korvattu 30 mm Adeneilla. Meille opetettiin aukissa, että tuota konekivääriä kokeiltiin aluksi, mutta...
Näin tehtiin. Stoori on ihan hauska; ei oo kaiketi missään julkaistu vielä.

VKT L42 tai jotain sinnepäin oleva 12,7 mm kk oli VKT:n suunnittelema muunnos Brownig M2 raskaasta kk:sta. Lentokonekäyttöön piti rakennetta keventää sieltä täältä. Ne oli tarkoitettu mm. Myrskyjen aseiksi. Koneet päätettiin tehdä ite, kun ei ulkomailta saanu, ja sama koski konekiväärejä. Kun sota loppui eikä Myrskyt enää aseita tarvinu, jätettiin kk:t varastoon käytettäviksi tarvittaessa lentotukikohtien ilmapuolustukseen. Suomen armeijahan ei tunnetusti ennen Millogin perustamista heittäny mitään pois. Kk:t oli edelleen varastoituna, kun Hawkit tuli. Joku sitten keksi että niistähän saadaan harjoitusase Hawkeille. Eihän se tietysti oo ballistisesti tykin veroinen, mutta tämän korvaa se, että patruunat on ilmaisia.

Aseiden piiput joko kului, tai oli jo kuluneita, niin Ilmavoimien asemiehet päätti lähettää yhden piipun metallurgisiin testeihin. Siellä kävikin yllättäen ilmi, että VKT oli valmistanu nämä sota-ajan tuotteet työkaluteräksestä eikä oikeasta asemateriaalista. Sitä ei ehkä lainkaan ollu saatavissa, jolloin koneet olis valmistunu ilman aseistusta. Saattoivat myös Jatkosodan viimeisinä vuosina ajatella, ettei se Myrsky elinkaarensa ainana kovin moneen ilmataisteluun joudu...

Kun tämä selvisi, poistettiin 12,7 mm kk:t pikavauhtia, mutta vähin äänin. Siksi tarina on jääny tuntemattomaksi. Hyvän säkän ja vähäisen käytön ansiosta ei kukaan ollu saanu sodanjälkeisinä vuosikymmeninä aseen osia silmilleen, kun sillä it-kk:na ammuttiin. Käyttö jäi vähäiseksi, koska Ilmavoimia ei lentotukikohtien puolustus kiinnostanu eikä ne järjestäny ammuntoja. Näillä aseilla ruvettiin ampumaan uudestaan, kun it-aselaji joskus Draken-kauden alkaessa (joutui) otti vastuun koko ilmatorjunnasta. Sitä ennen jalkaväkikin koulutti ite tarvitsemansa it-kk:n sekä Hispano-Suizan ampujat.
 
Viimeksi muokattu:
Onko tuollaista suunniteltu/tehty koskaan missään? Siis että kotirintamalla jahdattaisiin erikoisjoukkojen partiota rynnäkkökoneella? Jos miesylivoimasta huolimatta ei haluta lähteä kivääritaisteluun, niin saarretun vihollisen voinee tuhota vaikkapa kranaatinheittimellä.
Ei tietoa. KRH on toki moneen tilanteeseen pätevä, mutta esim. johonkin betonielementtirakennukseen linnoittautuneeseen porukkaan isompi paukku on tarpeen. Toki ehkä marginaalinen tilanne, mutta sodassa niitä tuppaa tulemaan vastaan. Se vihulainenkin kun yrittää käyttää omia aivojaan, perhana kyllä. Hawkit lienisivät muuten jokseenkin tyhjän panttina, joten olisivat helpommin saatavilla moiseen tehtävään.
Ennemmin miettisin, saisiko kaikki NH90:t varustettua Miniguneilla. (Eikös niitä ostettu vain 14 kpl, eli 7 kopterin tarpeiksi? Ellei sittemmin ole tehty lisätilauksia.)
Jossain oli puhe että Minigun tulisi vain toiselle sivulle, jolloin noita riittäisi sentään 14 kopteriin. Mutta mieluusti saisi olla enemmän, jopa 3 per kopteri jos peräänkin saisi yhden. Vaikka sillä ampuisikin vain rampin ollessa auki.
17 miljoonaa dollaria? Mitä minulta on mennyt ohi?
8 lentävää à 2milj + 2 varaosarunkoa à 0,5milj. = 17milj.
Asking $2M USD for each flyable aircraft, $500K for parts birds.
Hintapyyntö on minustakin todella matala, olisiko jonkun military contractor firman konkurssipesä tms. kyseessä? Myyjäfirmalla on yhden sivun kotisivu jossa kertoo olevansa sotilaskoneiden välittäjäfirma ja yhteystiedot.
 
Ei tietoa. KRH on toki moneen tilanteeseen pätevä, mutta esim. johonkin betonielementtirakennukseen linnoittautuneeseen porukkaan isompi paukku on tarpeen. Toki ehkä marginaalinen tilanne, mutta sodassa niitä tuppaa tulemaan vastaan. Se vihulainenkin kun yrittää käyttää omia aivojaan, perhana kyllä. Hawkit lienisivät muuten jokseenkin tyhjän panttina, joten olisivat helpommin saatavilla moiseen tehtävään.

Jossain oli puhe että Minigun tulisi vain toiselle sivulle, jolloin noita riittäisi sentään 14 kopteriin. Mutta mieluusti saisi olla enemmän, jopa 3 per kopteri jos peräänkin saisi yhden. Vaikka sillä ampuisikin vain rampin ollessa auki.

8 lentävää à 2milj + 2 varaosarunkoa à 0,5milj. = 17milj.

Hintapyyntö on minustakin todella matala, olisiko jonkun military contractor firman konkurssipesä tms. kyseessä? Myyjäfirmalla on yhden sivun kotisivu jossa kertoo olevansa sotilaskoneiden välittäjäfirma ja yhteystiedot.
Tai sitten omistaja ei tiedä että kalut ovat myynnissä.
 
Ei tietoa. KRH on toki moneen tilanteeseen pätevä, mutta esim. johonkin betonielementtirakennukseen linnoittautuneeseen porukkaan isompi paukku on tarpeen. Toki ehkä marginaalinen tilanne, mutta sodassa niitä tuppaa tulemaan vastaan. Se vihulainenkin kun yrittää käyttää omia aivojaan, perhana kyllä. Hawkit lienisivät muuten jokseenkin tyhjän panttina, joten olisivat helpommin saatavilla moiseen tehtävään.

"Hawkit lienisivät tyhjän panttina"? Onhan Hawkissa tykki ja infrapunaohjukset ilmamaalien torjuntaan. Arvelisin sen olevan korkeamman prioriteetin tehtävä kuin kotirintaman pommittaminen.

Paikallisjoukkojen kannalta on varmasti turvallisempaa ulkoeristää kohde ja tilata sen jälkeen ilmatukea. Mutta mikä taas on kokonaisuuden kannalta järkevää... Onko kohtuutonta vaatia, että paikallisjoukkojen mies ottaisi hieman riskejä? Elävä voima meiltä ei kuitenkaan ensimmäiseksi lopu.

8 lentävää à 2milj + 2 varaosarunkoa à 0,5milj. = 17milj.

Ahaa! (y)

Onhan se toki mahdollista.

Hintapyyntö on minustakin todella matala, olisiko jonkun military contractor firman konkurssipesä tms. kyseessä? Myyjäfirmalla on yhden sivun kotisivu jossa kertoo olevansa sotilaskoneiden välittäjäfirma ja yhteystiedot.

Sveitsin Hawkit (18 kpl) maksoivat aikanaan 41 miljoonaa euroa (TS 28.6.2007), siis n. 2,28 miljoonaa sen aikaista euroa koneelta. Niillä oli ilmeisesti lennetty n. 1250 tuntia per koneyksilö ("Sveitsin koneilla on lennetty vasta alle 20% niiden mahdollisesta kokonaiskäyttöajasta • niillä voidaan lentää vielä 90 000 lentotuntia, mikä vastaa Ilmavoimien 15 vuoden tarvetta" -Slidetodoc.com).

Siihen nähden tuo amerikkalainen myynti-ilmoitus ei ole kovinkaan houkutteleva. @PSS kiinnitti huomiota koneiden lentotunteihin, joita on jo viitisentuhatta per runko. Halvempi, mutta enemmän lennetty...
 
Mitä niisä on ero? onko se parhas Mk 66 ?
Noiden 51 ja 51A:n erot ovat mitättömät. "Tilattiin samaa, mutta myyjä sanoi, että just nää kohdat ovat hieman päivitettyjä."
Tämä 60-sukupolvi on sitten jo ajateltu myös oikeasti asekoulutukseen, kun 50-sukupolvi on "lentokoulutukseen, mutta voi käyttää aseitakin". Lisäksi siipiä ja kai vähän runkoakin on tehty vahvemmaksi- On opittu ja korjattu 50-sarjan heikkouksista. Natiivielektroniikat on myös tuoreemmat, mutta meillähän Hawkeja on muutenkin päivitetty, joten se ei sillain näy. Juu, ja moottori on just pikkuisen tehokkaampi versio - oliko 10 prosenttia tai jotain.
 
Hintapyyntö on minustakin todella matala, olisiko jonkun military contractor firman konkurssipesä tms. kyseessä? Myyjäfirmalla on yhden sivun kotisivu jossa kertoo olevansa sotilaskoneiden välittäjäfirma ja yhteystiedot.
Air USA on hankkinut noin vuonna 2013 12 eteläkorealaista Hawk Mk 67 -konetta, joista ainakin yksi on menetetty onnettomuudessa. Koneet ovat edelleen Air USA:n nettisivuilla kalustolistauksessa. Varustuksena luetellaan mm. AESA Radar, ACAP Pod (Level 4 EW), Advanced IRST ja Joint Helmet Mounted Cueing System (JHMCS).


Yuma Hawk Accident: Lessons on Ex-Military Aircraft Operation

A fatal accident with an ex-Korean Hawk, operated by a defence contractor, highlights some of the issues of civil use of ex-military aircraft. On 11 March 2015, the BAe Hawk Mk 67 (known in Korea as a T-59), N506XX, operated by Air USA, struck a vehicle after a stall during take off at the joint military / civil airfield at Yuma, AZ. The driver of the vehicle died in the crash. The two occupants of the Hawk (pilot and passenger) were not injured but the aircraft was destroyed by fire.

5500a5ca86ac0.image.jpg

The Wreckage of Air USA Hawk TMk67 N506XX (Credit: Unknown)

The Republic of Korea Air Force (ROKAF) had ordered 20 Hawk Mk67s in July 1991. They were retired in 2013 with Air USA purchasing 12. The aircraft had an Experimental Certificate of Airworthiness and was being operated as a Public Aircraft (effectively the FAA equivalent of a civil ‘State Aircraft’, to use ICAO terminology), on contract to the US Air Force (USAF) in support of a Special Operations Terminal Attack Controller Course (SOTACC).

 
Air USA on hankkinut noin vuonna 2013 12 eteläkorealaista Hawk Mk 67 -konetta, joista ainakin yksi on menetetty onnettomuudessa. Koneet ovat edelleen Air USA:n nettisivuilla kalustolistauksessa. Varustuksena luetellaan mm. AESA Radar, ACAP Pod (Level 4 EW), Advanced IRST ja Joint Helmet Mounted Cueing System (JHMCS).


Yuma Hawk Accident: Lessons on Ex-Military Aircraft Operation

A fatal accident with an ex-Korean Hawk, operated by a defence contractor, highlights some of the issues of civil use of ex-military aircraft. On 11 March 2015, the BAe Hawk Mk 67 (known in Korea as a T-59), N506XX, operated by Air USA, struck a vehicle after a stall during take off at the joint military / civil airfield at Yuma, AZ. The driver of the vehicle died in the crash. The two occupants of the Hawk (pilot and passenger) were not injured but the aircraft was destroyed by fire.

5500a5ca86ac0.image.jpg

The Wreckage of Air USA Hawk TMk67 N506XX (Credit: Unknown)

The Republic of Korea Air Force (ROKAF) had ordered 20 Hawk Mk67s in July 1991. They were retired in 2013 with Air USA purchasing 12. The aircraft had an Experimental Certificate of Airworthiness and was being operated as a Public Aircraft (effectively the FAA equivalent of a civil ‘State Aircraft’, to use ICAO terminology), on contract to the US Air Force (USAF) in support of a Special Operations Terminal Attack Controller Course (SOTACC).

No tossa tapauksessa tuo "käy asekoulutukseen" alkaa jo näyttääki hyvältä. Ir-tähtäimen tiesin, vaikka olin unohtanut. Mutta tutkakin.
 
Tollaisten koneiden hankinta olisi ihan OK mahdollisuus, ellei koko Hawk-lautta olisi menossa vaihtoon vuosikymmenen päästä. Menee investointi melkeinpä hukkaan, kotimaisten järjestelmien integroinnista puhumattakaan. Tietysti jos valde tahtoo olla ynseä jälleen yhdelle kaluston korvaamishankkeelle (edessähän on HX:n ja HW:n korvaamsien lisäksi Rajan valvontakoneiden korvaaminen, Merivoimien fregatit, rynkkyjen korvaaminen, uusi korkeatorjuntaohjus, Crotalekin alkaa hapantua...), voi kiusaus olla suuri lykätä edes yhtä suurhankintaa edes kymmenellä vuodella eteenpäin. Tähän tosin ei kymmenkunnan koneen lautta riitä, puhutaan noin 30 koneesta jos Hawkilla halutaan jatkaa 2040-luvun alkuun. Sellaisessa skenaariossa missä vanhentuvia koneita korvataan uudemmilla käytetyillä on välttämättä oltava sanoisinko redundanssia. Kymmenkunta vuotta sitten Mk66 -hankinnan jatkoksi sen sijaan diili olisi ollut hyvä ja tuolla varustuksella suorastaan erinomainen.
 
Epäilen vahvasti, että mk.100-nokan sisälle olisi saatu tutka mahtumaan. Mahdollisesti kyse tutkapodista?
Yllättävää kyllä löysin lähteen, jonka mukaan kyseessä olisi kiinteä asennus ja ELM-2052-tutka! Eikös JHMCS myös ole käytössä meidän Horneteissa? Näillä tiedoillahan tässä alkaa ihan kuola valua....
Tollaisten koneiden hankinta olisi ihan OK mahdollisuus, ellei koko Hawk-lautta olisi menossa vaihtoon vuosikymmenen päästä. Menee investointi melkeinpä hukkaan, kotimaisten järjestelmien integroinnista puhumattakaan. Tietysti jos valde tahtoo olla ynseä jälleen yhdelle kaluston korvaamishankkeelle (edessähän on HX:n ja HW:n korvaamsien lisäksi Rajan valvontakoneiden korvaaminen, Merivoimien fregatit, rynkkyjen korvaaminen, uusi korkeatorjuntaohjus, Crotalekin alkaa hapantua...), voi kiusaus olla suuri lykätä edes yhtä suurhankintaa edes kymmenellä vuodella eteenpäin. Tähän tosin ei kymmenkunnan koneen lautta riitä, puhutaan noin 30 koneesta jos Hawkilla halutaan jatkaa 2040-luvun alkuun. Sellaisessa skenaariossa missä vanhentuvia koneita korvataan uudemmilla käytetyillä on välttämättä oltava sanoisinko redundanssia. Kymmenkunta vuotta sitten Mk66 -hankinnan jatkoksi sen sijaan diili olisi ollut hyvä ja tuolla varustuksella suorastaan erinomainen.
Muutamankin vuoden lykkäys hankinnalle voi olla kiinnostava budjetinhallinnallisesti. Kolmenkymmenen käytetyn ykkössukupolven Hawkin erää ei vaan ole markkinoille tulossa, joten pienemmät erät on poimittava talteen jos tuota halutaan. Redundanssia tosiaan pitää olla, montakos vanhempaa Hawkia pitikään modernisoida että sen yhden pudonneen Mk66:n lentotunnit saatiin korvattua? Kymmenen vuotta sitten maailma oli sen verran erilainen, että noiden erilaisuus olemassaolevaan kalustoon olisi voinut painaa enemmän kuin diilin itseisarvo. Tässä maailmantilanteessa tekisi mieli haalia nuo haltuun ihan vain koska ne ovat kaupan.
 
1980-luvulla Englannissa modifioitiin osa Hawkeista kantamaan 2xAIM-9L ohjusta ja 30 mm ADEN tykkiä. Tarkoitus oli, että Hawkit lentävät yhdessä Tornado F3:sten kanssa ja Tornado etsii kohteet tutkallaan ja osoittaa niitä Hawkeille hyökkäystä varten. Meilläkin voisi kokeilla samaa taktiikkaa Hornetien kanssa.
 
Aika harva ajattelee että mahdollisessa sotatilanteessakin Hawkin tärkein tehtävä on toimia koulutuskoneena. Uutta lentäjää pitää saada silloinkin putkesta ulos.

Suomea koskevassa sotatilanteessa koulutus hoituisi varmaan esim. Epsanjassa, USA:ssa, Australiassa tms. takalinjoilla eikä omia Hawkeja hyväksikäyttäen...
 
Back
Top