Boeing-Saab koalitiolla saattaa olla eriävä mielipide tästä väittämästä
Ei se oikein vielä ole saatavilla. Available.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Boeing-Saab koalitiolla saattaa olla eriävä mielipide tästä väittämästä
Tuskin, se kone kun ei ole "available on the market today", vaan joskus myöhemmin.Boeing-Saab koalitiolla saattaa olla eriävä mielipide tästä väittämästä
Tai ainakin Lockheed Martinilla ja KAI:lla.Boeing-Saab koalitiolla saattaa olla eriävä mielipide tästä väittämästä
Puhuen noiden Hawkien korvaajien määrästä. Kuinka monella harjoituskoneella saamme koulutettua tehokkaasti meidän Ilmavoimillemme sen tarvitseman määrän pilotteja? Nykyisellään meillä on reilut 30 Hawkia, ja kaiken kaikkiaan hankittiin 57 Wikipedian mukaan. Voisiko tuosta 30 vaikka 5-10 miinustaa, jos sillä säästöllä saataisiin vaikkapa TA-50 harjoitushävittäjäksi? Kun noi on aika kyvykkäitä harjoitushävittäjiksi ja tutkaakin, yms... löytyy, niin saataisiin sitten taisteluissa niistä suurempi hyöty irti.
Eli meillä on siis ollut kaiken kaikkiaan 75 Hawkia. Mihin niitä olemme oikein myyneet?Hawkeja hankittiin 50 + 7 + 18 kaikkiaan.
Jos arvaan, että kolmisenkymmentä riittäisi koulutukseen, haluaisin silti viitisenkymmentä. On hyvä olla koneita, joilla on hieman sodankäyntikykyä.
Eli meillä on siis ollut kaiken kaikkiaan 75 Hawkia. Mihin niitä olemme oikein myyneet?
Ensin ostettiin 50. Niistä neljä tehtiin briteissä, liput Hallissa. Viimeinen niistä luovutettiin Ilmavoimille minun ollessani Hallissa aukissa 85. 90-luvun alussa ostettiin tuhoutuneiden tilalle 7 kpl lisää. Ne valmistettiin briteissä. Näille kaikille alkoi kertyä tunteja runsaahkosti. Olisi vaatinut jossain vaiheessa mahtavaa remppaa. Vaan sitten saatiinkin Sveitsistä vasta sisäänajetut 18 konetta, joskin kaksi niistä törmäsi pian toisiinsa. Vanhoista Hawkeista päätettiin kunnostaa vielä pieni määrä käyttöön. Niitä oli jo alettu siirtämään sivuun, kun ei oikein tiedetty, voidaanko rempata vai titääkö kohta romuttaa. Pidettiin ainakin kannibalisointilähteenä.Eli meillä on siis ollut kaiken kaikkiaan 75 Hawkia. Mihin niitä olemme oikein myyneet?
Puhuen noiden Hawkien korvaajien määrästä. Kuinka monella harjoituskoneella saamme koulutettua tehokkaasti meidän Ilmavoimillemme sen tarvitseman määrän pilotteja? Nykyisellään meillä on reilut 30 Hawkia, ja kaiken kaikkiaan hankittiin 57 Wikipedian mukaan. Voisiko tuosta 30 vaikka 5-10 miinustaa, jos sillä säästöllä saataisiin vaikkapa TA-50 harjoitushävittäjäksi? Kun noi on aika kyvykkäitä harjoitushävittäjiksi ja tutkaakin, yms... löytyy, niin saataisiin sitten taisteluissa niistä suurempi hyöty irti.
Yksi mk51 myös Sveitsiin ilmailumuseoonYksi muuten lahjoitettiin Tarttoon, Ilmailumuseoon.
Hawkeja hankittiin 50 + 7 + 18 kaikkiaan.
Jos arvaan, että kolmisenkymmentä riittäisi koulutukseen, haluaisin silti viitisenkymmentä. On hyvä olla koneita, joilla on hieman sodankäyntikykyä.
Noh, siinä tapauksessa, kivet ja kepit eivät maksa mitäänellei tässä ajauduta välissä maailmasotaan.
Ja en näe järkeä lähteä tuota Boeingin harjoituskonetta hommaaman tapauksessa, jossa F-35 voittaa kilvan, vaan valita TA-50, joka on myös Lockheed Martinin tekemä ja soveltuva myös kevyeen ilmasta-ilmaan taisteluun ja toimiva vielä ilmasta-maahan iskuihin.
Tutkineen kaikkineen kuten TA-50?T-X:sta tulee luonnollisesti aikanaan aseistettu versio ja se on otettu koneen suunnittelussa ennalta huomioon.
T-X:sta tulee luonnollisesti aikanaan aseistettu versio ja se on otettu koneen suunnittelussa ennalta huomioon.
Harjoituskonehankinta - jos sellainen tulee, eikä päädytä koulutuksen ulkoistamiseen toiseen maahan - olisi melko luonnollista tehdä suuremman naapurimaan kanssa yhteistyössä, ehkä jopa kalustoa yhteisoperoimalla, enkä tarkoita nyt Venäjää. T-X on tämän hetken tietojen mukaan ehdottomasti paras kandidaatti uutuutensa ja käyttäjäkunnan laajuutensa puolesta.
Jep, Ruotsillakin tulee Saab Sk105:n tiima jossain vaiheessa täyteen.
Mikähän norjalaisilla on visio, hyppääkö ne potkurikoneesta simulaattorin kautta suoraan F-35:n puikkoihin? Entäs Tanska?
Yhteispohjoismainen ilmasotakoulukin saattaisi olla mielenkiintoinen konsepti.
En pitäisi mahdottomana jos Hawkin korvaaja olisikin simulaattori. Pidän sitä jopa todennäköisempänä kuin aseistettua harjoitushävittäjää.
Mahdollinen este on että ENJJPT on NATO:n organisaation ja kaikki tähän mennessä mukana olleet maat ovat NATO-maita, mutta jos Suomi hankkii F-35:n niin eiköhän sieltä suomalaisillekkin paikka löydy, mikäli Ilmavoimat katsoo tarpeelliseksi.Norja ja Tanska ovat kai osa ENJJPT:tä, eli lentokoulutus USA:ssa. Tuskinpa olisi esteitä Suomen ja Ruotsin liittymiselle porukkaan mukaan.