Hawkien korvaajat

Boeing TX:n takalaskutelineet näyttävät yllättävän vankoilta ja leveyttäkin on ihan kivasti... Onkohan tässä haettu kestoa huonoja laskeutumisia vastaan vai kenties kehityspotentiaalia USN:n tarpeisiin?
 
Tai sitten TA-50/FA-50, jos menemme F-35:llä eteenpäin 2025-luvulta alkaen, koska TA-50/FA-50 on osaksi LMn kone.

Mielenkiintoinen kysymys on, haluaako ilmavoimat hankkia kaikkea lentävää kalustoa yhdeltä valmistajalta tai edes yhdestä maasta. Vampiret ja Gnatit hankittiin eri brittiyrityksiltä, samoin myöhemmin päädyttiin hankkimaan Hawkit Britanniasta, vaikka Saab 105 olisi tullut samalta valmistajalta kuin Drakenit.
 
Mielenkiintoinen kysymys on, haluaako ilmavoimat hankkia kaikkea lentävää kalustoa yhdeltä valmistajalta tai edes yhdestä maasta. Vampiret ja Gnatit hankittiin eri brittiyrityksiltä, samoin myöhemmin päädyttiin hankkimaan Hawkit Britanniasta, vaikka Saab 105 olisi tullut samalta valmistajalta kuin Drakenit.
Siinä olisi etu varmasti, että mentäisiin LMn harjoitushävittäjällä. LM varmasti keksisi kaiken maailman datalinkkiä, yms... meidän hypoteettisen F-35n ja TA-50n välille, jolloin F-35 voisi esim. etsiä kohteita tehokkaammalla tutkallaan ja välittää tietoa niistä TA-50:lle, joka sitten toimii ohjuslavettina laukoen ohjuksen vihollista kohti.
 
Siinä olisi etu varmasti, että mentäisiin LMn harjoitushävittäjällä. LM varmasti keksisi kaiken maailman datalinkkiä, yms... meidän hypoteettisen F-35n ja TA-50n välille, jolloin F-35 voisi esim. etsiä kohteita tehokkaammalla tutkallaan ja välittää tietoa niistä TA-50:lle, joka sitten toimii ohjuslavettina laukoen ohjuksen vihollista kohti.

Voi olla, ettei Suomen Hawkien uusimiseen varattava budjetti tue kovin radikaaleja modifikaatioita... Sitä paitsi FA-50:ssä on jo Link 16, eli ei mitään uutta auringon alla.
 
Siinä olisi etu varmasti, että mentäisiin LMn harjoitushävittäjällä. LM varmasti keksisi kaiken maailman datalinkkiä, yms... meidän hypoteettisen F-35n ja TA-50n välille, jolloin F-35 voisi esim. etsiä kohteita tehokkaammalla tutkallaan ja välittää tietoa niistä TA-50:lle, joka sitten toimii ohjuslavettina laukoen ohjuksen vihollista kohti.

Itse asiassa TX:ään on tulossa ihan simulaatio- ja harjoittelu-syistäkin erittäin tehokkaat datalinkit. Se avaa aika huikeita mahdollisuuksia.

Googleen vaikka hakusanat
Code:
boeing tx datalink virtual radar
 
https://yle.fi/uutiset/3-10552743

Parin vuoden päästä Suomi tekee miljardien hävittäjäkaupan, mutta kulman takana odottaa päätös jo toisesta satojen miljoonien satsauksesta
Suomen suihkuharjoitushävittäjät ovat pian kymmeniä vuosia vanhoja.
Hawk-hävittäjät
6.4.2019 klo 15:30päivitetty 6.4.2019 klo 15:43
Hawk kiitoradalla.

Suomen Hawkit ovat harmaita. Sveitsistä ostettiin vuonna 2007 käytettyjä punavalkeita Hawkeja mutta nekin maalataan harmaiksi.Simo Pitkänen / Yle
13-3-6006605.jpg

Timo Keränen

Jaa artikkeli Facebookissa93
Jaa artikkeli Twitterissä

Suomen seuraavan hallituksen on määrä päättää uudesta Ilmavoimien taisteluhävittäjästä parin vuoden päästä.
Niin sanottu HX-hanke eli Hornet-hävittäjien korvaajien hankkiminen maksaa arviolta 7 – 10 miljardia euroa eli kyseessä on Puolustusvoimien kaikkien aikojen suurin kauppa.
Hawk-suihkuharjoitushävittäjä
- Suomen Ilmavoimilla on tällä hetkellä käytössä kolmisenkymmentä Hawkia.
- Hawkeja tilattiin Suomeen 1977 ja 1993.
- Sveitsistä ostettiin käytettyjä koneita 2007.
- Brittiläinen Hawk on maailman suosituimpia suihkuharjoitushävittäjiä.
Lue lisää Ylen juttuja HX-hävittäjähankkeestä tästä.
Ensi vuosikymmenen eli 2020-luvun lopulla odottaa mahdollisesti vielä uusi hävittäjäkauppa, sillä nykyisillä Hawk-harjoitushävittäjillä pystytään lentämään suunnilleen kolmekymmentäluvun puoliväliin saakka.
Kymmenen vuoden päästä on siis päätettävä, tehdäänkö niihin täydellinen peruskorjaus vai ostetaanko kokonaan uudet.
Harjoitushävittäjiä tarvitaan lentäjien kouluttamiseen. Lentäjiä koulutetaan taisteluhävittäjän ohjaamiseen simulaattoreissa, alkeiskoulutuskoneilla ja suihkuharjoitushävittäjillä.
Harjoitushävittäjiä käytetään osin siksi, että niillä lentäminen on halvempaa kuin varsinaisilla hävittäjillä. Kenenkään lompakko ei kestä lentäjien koulutusta pelkästään taisteluhävittäjillä.
Peruskorjauksella harjoitushävittäjien käyttöikää voidaan pidentää kuitenkin vain viisi – kymmenen vuotta. Jos taas päädytään uuteen koneeseen, se pitää saada käyttöön 2030-luvun puolivälistä lähtien.
Nykyisten Hawkien korvaamista uusilla koneilla harkittiin jo 2000-luvun alkuvuosina, mutta lopulta päädyttiin vanhojen koneiden korjaamiseen.
– Kymmenen vuotta sitten tehtiin laajempi ohjaamon uudenaikaistaminen. Siinä otettiin käyttöön tuulilasinäyttö ja monitoiminäyttö. Koneeseen lisättiin simulointia ja lentotehtävien läpikäyntiä kehittävä järjestelmä, sanoo Ilmavoimien operaatiopäällikkö, eversti Juha-Pekka Keränen.
Muutamia vanhempia Hawkeja oli korjattu jo aiemminkin, koska niiden pyrstöstä ja perärungosta oli löytynyt laajoja rakennevaurioita.
.
Juha-Pekka Keränen lennostosta

Satakunnan lennosto koelentää Kuoreveden Hallissa korjattavia ja päivitettäviä koneita, kertoo Ilmavoimien operaatiopäällikkö, eversti Juha-Pekka Keränen.Anna Sirén / Yle
Australia peruskorjasi paljon uudemmat koneet
Ensimmäiset Hawkit Suomi osti Britanniasta vuonna 1977. Silloin hankittiin viisikymmentä tyypiltään Hawk MK51 suihkuharjoituskonetta. Lisäksi vuonna 1993 ilmavoimat hankki seitsemän uutta Mk 51 A -mallin konetta ja vuonna 2008 kahdeksantoista käytettyä Mk 66 -konetta Sveitsistä.
Tällä hetkellä käytössä on kolmisenkymmentä Hawk -harjoitushävittäjää. Jos koneilla lennetään kolmekymmentäluvun puoliväliin, vanhimmat ovat silloin olleet käytössä yli viisikymmentä vuotta ja nuorimmatkin nelisenkymmentä vuotta.
Mitä sitten uusien koneiden hankkiminen maksaisi? Esimerkiksi Intian suunnittelemista Hawk-kaupoista(siirryt toiseen palveluun) voi päätellä, että yksi nykyaikainen harjoitushävittäjä maksaa noin 16 miljoonaa euroa. Näin laskien 30 uutta harjoitushävittäjää Suomeen maksaisi puoli miljardia.
Nykyisten koneiden korjaaminen tulisi huomattavasti halvemmaksi, mutta niiden elinikä saattaisi silti pidentyä vain viisi vuotta, vaikka koneisiin tehtäisiin sekä koulutusta parantavia että rakenteellisia muutoksia.
– Tämän hetkinen arvio on, että korjaamisen kustannukset ovat noin 2 – 4 miljoonaa euroa konetta kohden, sanoo eversti Juha-Pekka Keränen.
Jos peruskorjaukseen päädytään, se tehdään Kuorevedellä.
Hawk-harjoituskoneita on peruskorjattu muun muassa Australiassa(siirryt toiseen palveluun), minne tilattiin yli kolmekymmentä Hawk 127 -harjoitushävittäjää yhdeksänkymmentäluvun lopulla. Koneiden täydellinen kunnostus ja ajanmukaistaminen saatiin valmiiksi tämän vuoden alussa. Hinnaksi tuli noin 230 miljoonaa euroa, jolloin yhden koneen remontti maksoi seitsemän miljoonaa euroa.
Uudistetulla koneella pystytään kouluttamaan lentäjiä ohjaamaan muun muassa F-35 Joint Strike Fighteria, Super Hornetia ja Growleria eli samoja koneita, jotka ovat tarjolla Suomenkin seuraavaksi taisteluhävittäjäksi.
Suomessa uusien taisteluhävittäjän lentokoulutus aloitetaan joka tapauksessa nykyisellä Hawk-harjoituskalustolla riippumatta siitä, mikä viidestä ehdokkaasta valitaan.
– Ei ole väliä, mikä taisteluhävittäjäehdokkaista valitaan, sillä harjoitushävittäjiin on mahdollista päivittää näyttöjä ja muuta lentotekniikka, Keränen sanoo.
Miten kauan hävittäjällä voi lentää?
Periaatteessa lentokoneella voi lentää miten kauan tahansa. Toisen maailmansodan aikaisilla hävittäjillä lennetään edelleen, ja mahdollisesti vielä pitkäänkin. Lentäminen onnistuu, kun koneita huolletaan ja niihin vaihdetaan osia, ennen kuin lentäminen käy vaaralliseksi.
– Koneilla on ennakoiva huolto ja kunnossapito, joka perustuu tarkkaan mittaamiseen. Kaikki tarvittavat osat vaihdetaan, koneet lentävät vaikka ikuisesti, sanoo Aalto-yliopiston ajoneuvotekniikan yli-insinööri Panu Sainio.
Sama koskee vanhoja autoja, joita näkee liikenteessä tuon tuosta. Nykyaikaisia vaatimuksia ne eivät kuitenkaan enää täytä.
– Kone tai auto voidaan pitää toki ikuisesti lentävänä. Mutta joku päivä raja tulee silti vastaan. Vaatimukset muuttuvat niin paljon, ettei koneesta saa enää seuraavan sukupolven konetta vaikka kuinka osia vaihtaisi.
Lue myös:
Analyysi: Onko maan turvallisuus vaarassa jos poliitikot haluavatkin tilata vähemmän kuin 64 hävittäjää Suomeen?
Hävittäjähankinnan ohjelmajohtaja: Suomen tilaamien hävittäjien lukumäärä ratkeaa vasta ensi hallituskaudella – 64 on alustava luku
Tekoäly voittaisi jo nyt ihmisen oikeassa sodassa – ja sen ymmärtäminen on olennaista, kun Suomi tekee päätöksen historiallisesta hävittäjähankinnasta
 
^Helpottava tieto, että Hawkien elinkaaren pitkittämistä pidetään vaihtoehtona uusien harjoituskoneiden hankinnalle. Maavoimien tulevaisuus ei sittenkään näytä ihan niin synkältä.

Tosin fleetti varmaan kapenisi reippaasti nykyisestä. Mentäisiinköhän pelkkiin ex-sveitsiläisiin vai jatkaisiko myös Mk 51A siinä rinnalla? Oletettavasti vanhat Mk 51:t eivät olisi päivitettävien listalla, sillä nehän ovat jo nyt jatkoajalla...

Ah, Hawk on vähän kuin Sergei - mahdoton tappaa ja nauttii reserviläisten laajaa suosiota. :uzi:
 
^Helpottava tieto, että Hawkien elinkaaren pitkittämistä pidetään vaihtoehtona uusien harjoituskoneiden hankinnalle. Maavoimien tulevaisuus ei sittenkään näytä ihan niin synkältä.

Tosin fleetti varmaan kapenisi reippaasti nykyisestä. Mentäisiinköhän pelkkiin ex-sveitsiläisiin vai jatkaisiko myös Mk 51A siinä rinnalla? Oletettavasti vanhat Mk 51:t eivät olisi päivitettävien listalla, sillä nehän ovat jo nyt jatkoajalla...

Ah, Hawk on vähän kuin Sergei - mahdoton tappaa ja nauttii reserviläisten laajaa suosiota. :uzi:
Alkuperäisiä Mk51 kunnostettiin muistaakseni kaksi. Nyt korvaamaan kahta menetettyä 66:a, on päätetty päivittää muistaakseni 7 vanhaa 51:ä.
 
Alkuperäisiä Mk51 kunnostettiin muistaakseni kaksi. Nyt korvaamaan kahta menetettyä 66:a, on päätetty päivittää muistaakseni 7 vanhaa 51:ä.

Ei ole vain päätetty, vaan on jo päivitettykin. Ja Mk 51:iä päivitettiin alkuun vain 1 kpl, ilmeisesti MLU:n prototyypiksi. Eli jos tappioita ei tule, niin 30-luvulla on 8 kpl Mk 51, 7 kpl Mk 51A ja 16 kpl Mk 66. Sitä yritin pohtia uutisen pohjalta, että mikä osa noista jatkaa silloin palveluksessa, mikäli elinkaarta venytetään edelleen.

https://ilmavoimat.fi/documents/1951206/2016308/Finnish+Air+Force+Fact+Sheet+-+BAE+Systems+Hawk++(JAN+18).pdf/4ca16b89-1a40-48bb-9a7e-d60832e67d9d/Finnish+Air+Force+Fact+Sheet+-+BAE+Systems+Hawk++(JAN+18).pdf.pdf
 
  • Tykkää
Reactions: PSS
Ei ole vain päätetty, vaan on jo päivitettykin. Ja Mk 51:iä päivitettiin alkuun vain 1 kpl, ilmeisesti MLU:n prototyypiksi. Eli jos tappioita ei tule, niin 30-luvulla on 8 kpl Mk 51, 7 kpl Mk 51A ja 16 kpl Mk 66. Sitä yritin pohtia uutisen pohjalta, että mikä osa noista jatkaa silloin palveluksessa, mikäli elinkaarta venytetään edelleen.

https://ilmavoimat.fi/documents/1951206/2016308/Finnish+Air+Force+Fact+Sheet+-+BAE+Systems+Hawk++(JAN+18).pdf/4ca16b89-1a40-48bb-9a7e-d60832e67d9d/Finnish+Air+Force+Fact+Sheet+-+BAE+Systems+Hawk++(JAN+18).pdf.pdf
Tuosta HawkLink varustuksesta tulee mieleeni, että Patria hakee koodareita Hawkien ja Grobien softakehitykseen. Eli kyllä noihin nyt panostetaan mukavasti. Uudet ohjaamovarusteet mahdollistavat paljon uutta kivaa jotkossakin. (Ei mun aikanani reilu 34 vuotta sitten vaan ollut tuommoisia.)
 
Sveitsi korvasi 20 Hawkiaan 8:lla Pilatus PC-21:llä, yksikköhinnaksi on arvioitu 9MEUR, eli ei kuulosta hirveän kalliilta jos Suomelle hankittaisiin vaikka 10. :)

Lisäksi epäilisin, että suomalais-ruotsalaisissa merkeissä voisi olla potentiaalia yhteiskäytölle...

Kuulostaa lukumääräisesti vähäiseltä, kun maaliosastojakin pitäisi pystyä muodostamaan... Päähävittäjäkalustolla se tulee nopeasti hyvin kalliiksi. Tosin eihän HX:n lukumäärää ole lyöty vielä lukkoon, eli myös harjoituskoneiden määrä voi elää reippaasti alaspäin nykytasosta.
 
Tuosta HawkLink varustuksesta tulee mieleeni, että Patria hakee koodareita Hawkien ja Grobien softakehitykseen. Eli kyllä noihin nyt panostetaan mukavasti. Uudet ohjaamovarusteet mahdollistavat paljon uutta kivaa jotkossakin. (Ei mun aikanani reilu 34 vuotta sitten vaan ollut tuommoisia.)

Mitäköhän ohjelmistoja Grobeihin tehdään? :unsure:
 
  • Tykkää
Reactions: PSS
Kuulostaa lukumääräisesti vähäiseltä, kun maaliosastojakin pitäisi pystyä muodostamaan... Päähävittäjäkalustolla se tulee nopeasti hyvin kalliiksi. Tosin eihän HX:n lukumäärää ole lyöty vielä lukkoon, eli myös harjoituskoneiden määrä voi elää reippaasti alaspäin nykytasosta.

Jos muut maat pärjäävät vähemmällä, pärjäämme mekin. Simulaattorit kehittyvät radikaalisti ja ystävällismieliset naapurit tarjoavat parempia maaliosastoja kuin harjoitushävittäjä kykenee.

Mutta realistinen mahdollisuuksien rajoissa oleva skenaario olisi varmaankin yhteishankinta Ruotsin kanssa. Ruotsi hankkinee T-X:ää, joten käyttäisimme samaa konetta kuin maailman suurimpiin kuuluva käyttäjä eli kehitys- ja ylläpitopotentiaalia olisi rajattomiin. Kenties jopa modifiointimahdollisuuksia kevythävittäjäksi jossain tulevaisuusskenaariossa.
 
Itse tukisin Boeing/Saab TXn hankiktaa. Hävittäjäksi se noin 64 F-35, siihen päälle kymmenkunta Growleria ja harjoitushävittäjäksi TX. Tämä järjestely pitäisi Boeingin kanssa suhteet jollakin tasolla, loisi suhteet LMn kanssa ja samalla Ruotsi ja Saabin kanssakin yhteistyö kehittyisi eteenpäin.
 
Itse tukisin Boeing/Saab TXn hankiktaa. Hävittäjäksi se noin 64 F-35, siihen päälle kymmenkunta Growleria ja harjoitushävittäjäksi TX. Tämä järjestely pitäisi Boeingin kanssa suhteet jollakin tasolla, loisi suhteet LMn kanssa ja samalla Ruotsi ja Saabin kanssakin yhteistyö kehittyisi eteenpäin.

Eiköhän Growler unohdeta, jos HX ei ole Super Hornet. Mutta eiköhän 64 x F-35 ja 18 x TX ole ihan kelpokombo ottaen huomioon, että F-35-koulutuksesta suuri osa tapahtuu simulaattorissa joka tapauksessa
 
Eiköhän Growler unohdeta, jos HX ei ole Super Hornet. Mutta eiköhän 64 x F-35 ja 18 x TX ole ihan kelpokombo ottaen huomioon, että F-35-koulutuksesta suuri osa tapahtuu simulaattorissa joka tapauksessa
Ovatko simulaattorit muka niin edistyneitä, että 31 Hawkista voidaan pudottaa noin paljon?
 
Ovatko simulaattorit muka niin edistyneitä, että 31 Hawkista voidaan pudottaa noin paljon?

Hawkeja olisi noin 20kpl jos niissä olisi kohtuullisesti lentotunteja jäljellä. Tuosta Hawkien määrästä ei voi suoraan päätellä seuraajan tarvetta koska se on rakentunut käytettävissä olevien lentotuntien eikä konemäärän mukaan.
 
Hawkeilla on käyttöarvoa myös sodassa ja tuskin TX ainakaan huonommin soveltuu täydentämään ilmapuolustusta joten määrän toivoisi olevan lähellä Hawkien nykyistä määrää.
 
Hawkeilla on käyttöarvoa myös sodassa ja tuskin TX ainakaan huonommin soveltuu täydentämään ilmapuolustusta joten määrän toivoisi olevan lähellä Hawkien nykyistä määrää.
Tämä. Modernit harjoitushävittäjät käyvät hyvin oikealla varustuksella kevythävittäjästä. Muutamalla kymmenellä TXllä pudottelisi jo mukavasti vihollisen HeKoja ja rynnäkkökoneita jättäen HXn tärkeämpiin tehtäviin käytettäväksi.
 
Back
Top