http://www.lentoposti.fi/uutiset/bo...n_valmistuksen_emd_vaihe_k_ynnistyy_ruotsissa
Boeing T-X -suihkuharjoituskoneiden valmistuksen EMD-vaihe käynnistyy Ruotsissa
Saab valmistaa ensimmäisten Boeing T-X -suihkuharjoituskoneiden osat tehtaillaan Linköpingissä.
USAF:n ensimmäinen sopimus Boeingin ja Saabin kanssa käsittää noin 3,5 vuoden mittaisen EMD (Engineering Manufacturing and Design) -vaiheen.
Sen aikana rakennetaan kaikkiaan seitsemän T-X -suihkuharjoituskonetta USAF:n omiin koelentoihin ja maakokeisiin.
Saabin ja Boeingin yhteistyössä kehittämä T-X -suihkuharjoituskone voitti joulukuussa 2018 kilpailun Yhdysvaltain Ilmavoimien (USAF) seuraavan sukupolven koulukoneesta.
Hankkeessa korvataan USAF:n merkittävän kokoinen ja ikääntynyt Northrop T-38 Talon -suihkukoneiden laivasto.
"Boeing oli halukas kehittämään uutta konetta nopealla aikataululla ja etsi potentiaalisia yhteistyökumppaneita.
Saab oli saanut näkyvyyttä Gripen C/D -hävittäjien sekä Gripen Demonstratorin kehitystyön kautta. Saab on kokeneempi pienten koneiden valmistaja kuin paljon suurempi Boeing”
arvioi Saab Aeronauticsin johtaja Jonas Hjelm Boeingin yhteistyökumppanivalintaan johtaneita syitä.
Sopimus uuden suihkuharjoituskoneen kehittämisestä solmittiin vuonna 2013 ja Boeing T-X -nimen saaneen suihkuharjoituskoneen ensilento tapahtui vain kolme vuotta tämän jälkeen joulukuussa 2016.
Suihuharjoituskone on kehitetty Saabin ja Boeingin keskinäisenä yhteistyönä mutta Boeing on koneen pääsopimuskumppani.
Koelennot lennettiin Yhdysvalloissa kahdella Boeing T-X -koneella.
Ruotsalais-amerikkalaisessa yhteistyössä kehitetty Boeing T-X julkistettiin USAF:n valinnaksi syyskuussa 2018.
Kyseessä on alkuvaiheessa kaikkiaan 351 konetta ja 46 simulaattoria sekä maalaitteita sisältävä kauppa, jonka arvo on noin 9,2 miljardia Yhdysvaltain dollaria.
Kyseessä on merkittävä markkina ja sopimuksen toteutuessa täydessä mitassaan voisi kyse olla jopa 475 Boeing T-X -koneen ja 120 simulaattorin tilauksesta.
Siis pelkästään USAF:n osalta.
Hankkeella on potentiaalia menestyä tulevien vuosikymmenten aikana myös mm. Ruotsin ja Suomen korvatessa suihkuharjoituskonekalustoaan.
Markkinat ovat maailmanlaajuiset.
Ensimmäisen vaiheen tilaus on arvoltaan noin 813 miljoonaa dollaria ja sopimus kattaa valmistus- ja kehitystyön ensimmäisestä seitsemästä koneesta ja seitsemästä simulaattorista.
Tämän vuosina 2020-2023 toteutettavan ns. EMD (Engineering Manufacturing and Design) -vaiheen aikana rakennetaan viisi lentävää ja kaksi maakokeisiin suunniteltua staattista T-X- konetta.
Kyseiset koneet rakennetaan koneet USAF:n koelentoja varten, joiden myötä Ilmavoimien on määrä saada harjoituskoneelle sotilasilmailun tyyppihyväksyntä.
Valmistajat eivät ole tarkemmin avanneet koneiden tuotantoa mutta Saab on vahvistanut valmistavansa koneeseen osia erityisesti takarungon osalta.
Aiemmin on kerrottu tämän tarkoittavan koneen osia ohjaamosta taaksepäin.
Saab valmistaa oman osuutensa EMD-vaiheen koneista Ruotsin Linköpingissä. Sieltä osat kuljetetaan Yhdysvaltoihin, jossa ne kootaan yhteen Boeingin valmistamien osien kanssa.
EMD-vaiheen päättyessä noin vuosina 2023-2024 siirrytään ensimmäiseen LRIP (Low Rate Initial Production) -vaiheeseen.
Samalla koko T-X -ohjelman valmistus siirtyy Yhdysvaltoihin.
Varsinaiseen tuotantoon liittyen Saab tekee päätöksiä vuoden 2019 aikana Yhdysvaltoihin sijoitettavasta tehtaastaan.
Sen osalta Saab hakee parhaillaan optimaalista sijaintia eri puolilta Yhdysvaltoja.
Tähän vaikuttavat mm. työvoiman saanti ja logistiikan toimivuus sekä myös loppukokoonpanopaikka.
Boeing rakentaa ainakin EMD-vaiheen T-X -koneet tehtaillaan St. Louisissa.
Saab puhuu T-X -hankkeestä nimellä Advanced Pilot Training Systems. Sitä se nimenomaan onkin, sillä Boeing T-X -koneella koulutetaan tulevien vuosikymmenten aikana merkittävä määrä sotilaslentäjiä ja mahdollisestetaan sujuva siirtyminen tulevaisuuden ensilinjan sotilaskoneiden ohjaimiin.
Vuoden 2018 aikana USAF koulutti yli 1200 lentäjää, joka oli 146 enemmän kuin alunperin suunniteltiin koulutettavan.
USAF:n tapauksessä lentäjät koulutetaan siirtymään Lockheed Martinin F-35 Lightning II ja F-22 Raptor -hävittäjiin sekä tuleva Northrop Grumman B-21 Raider -pommikoneen ohjaimiin.
Boeing T-X:n on määrä toimia USAF:n koulukoneena ainakin 40 vuoden ajan.
Suihkuharjoituskoneiden odotetaan saavuttavan IOC (Initial Operational Capability) -kyvyn vuoteen 2024 mennessä.
Täysi operatiivinen FOC-kyky on määrä saavuttaa vuoteen 2034 mennessä.
Onnistuneen Boeing-yhteistyön lisäksi Saab käy alustavia neuvotteluja myös Ison-Britannian BAE Systemsin kanssa yhteistyömalleista kehitteillä olevasta seuraavan sukupolven Tempest-hävittäjästä sekä saksalais-ranskalaisessa yhteistyössä kehitettävän Dassaultin ja Airbusin FCAS (Future Combat Air System) -hankkeen kanssa.
Saab on valmistanut historiansa aikana yli 5500 lentokonetta, joka on enemmän kuin osa sen nykyisistä kilpakumppaneista on koskaan valmistanut.