Mutta eipä näistä sen enempää kannata vääntää. Suosittelen Rinteen kirjan lukemista
Lukaisin kirjan pikaisesti läpi. Se olisi tarvinnut vähän toimitustyötä sillä paikoin tyylilaji menee sekavan puoleiseksi, välistä lähestyen jankkausta. Tietynlainen katkeruus siitä että hänen mielipiteensä ilmeisesti pitkälti sivuutettiin 90-luvulla paistaa läpi. Toisaalta, markusjanssoneihin jne 'ekspertteihin' verrattuna Rinne nyt on 'vähän' uskottavampi kommentoija koska hänellä nyt on sekä hävittäjälentäjä- että syvällinen kopteritausta.
-Kirjasta käy ilmi ettei ilmavoimilla ollut juuri mitään kiinnostusta kehittää kopteriaselajia. Ennen kuin Rinne tuli lentueeseen, ei ollut lennetty juuri muita kuin ihan perus-kuljetus- nosto- ja pelastustoimilentoja. Yhteistoimintaharjoituksia tuntuu olleen vähän jos lainkaan: hätkähdyttävää on etteivät hävittäjät esimerkiksi harjoitelleet lainkaan kopterimaalien torjuntaa ennen 80-lukua. Rinne anoi vuosikausia rahaa edes yhden lämpökameran ostamiseen lentueelle saamatta vastakaikua: varsin uskomatonta pihistelyä.
-Tässä valossa tuntuu oikealta Hägglundin päätös siirtää kopterit maavoimiin, vaikka Rinne sitä hiukan protestoikin.
-Sen aikaisille hävittäjille kopterit olivat vaikeita maaleja. Mi-8:ja saattavia Hugheseja eivät hävittäjät yleensä nähneet ollenkaan. Nämä heijastavat hyvin ruotsalaisten myöhempiä kokeiluja. Ketterä Hawk olisi ollut tykillä varustettuna paras kopterien torjuntaan. Voisin veikata että myös Redigo: Vinkallehan aluksi oli jopa vaatimuksena kopterimetsästys. Hornet on sitten tietysti jo paljon vaarallisempi vastus.
-Sen sijaan ammusilmatorjuntaa vastaan kopterit ovat Rinteen mielestä erittäin haavoittuvia. Tässä hän mielestäni jopa liioittelee kun sanoo yksittäisen rk-miehen käden käänteessä ampuvan kopterin alas. Rinne oli etsimässä kopterilla Mika Murasta, ja tämä ampui muutaman laukauksen kopterin suuntaan.
-Em. syystä Rinne pitää ilmarynnäkköajatusta toimimattomana ja tarpeettomana, sillä tst-kopteritkin ovat haavoittuvia ja pystyvät 'saattamaan' kuljetuskoptereita ainoastaan 'kostajina', ts. ne voivat vain reagoida ilmatorjuntaan, eivätkä juuri pysty aktiivisesti sitä estämään. 'Saattokopteri' -termi on hänen mielestään poliitikoille syötetty höpönimitys, tässä olenkin samaa mieltä.
-Taistelukopterien parhaana käyttönä hän pitää yhdessä panssarien kanssa vastahyökkäys- ja pst-reservinä. Hänen mielestään ainakin osa nykyisestä kopterikalustosta pitäisi aseistaa tätä roolia silmällä pitäen. Tässäkin suhteessa ajatuksemme liikkuvat samoilla linjoilla.
-Sen sijaan muuten hän on jämähtänyt aivan liikaa skenaarioon jossa Kymijokilaaksossa käydään ratkaisutaistelu panssarivoimilla. Juuri mitään muuta skenaariota hänelle ei tunnu mahtuvan päähän. Tässä suhteessa hän osoittaa pahaa mielikuvituksettomuutta.
-"Moskovan keikasta" hän ilmeisesti vain muistaa Kamovien tyyppinumerot väärin: selkeästi kyseessä olivat Ka-27 ja Ka-50.
-Apachea ja Mi-28:aa hän ei pidä minään ihmelaitteina. Hän oli seuraamassa kahden Apachen koeammuntoja Ruotsissa eikä se tehnyt ihmeempää vaikutusta: toisen kopterin tietokone temppuili ja ammunnat menivät kirjaimellisesti suohon. Rinteen näkemyksiä tässä ehkä tukee se että pitkien ja kalliiden testien jälkeen Ruotsi jätti tst-kopterit ostamatta.
-Ilmatilaloukkauksista kun on viime vuosina kohuttu, niin Rinne on sanojensa mukaan kolmesti käynyt vahingossa "naapurin puolella"...
-Hänen mielestään NH90:siä on 'liikaa' ja osalla voisi korvata Rajan Super Pumat. Ymmärtääkseni NH90 ei kuitenkaan sovellu pelastuskopteriksi kovin hyvin. Ottaen huomioon miten paljon hän korostaa kopterien haavoittuvuutta, on erikoista ettei hän pistä mitään arvoa tappioreserville. Kaikki kirjan argumentit keskittyvät vain edellämainitun ilmarynnäkkökonseptin tyrmäämiseen.
-Kv. yhteisoperaatiot ovat hänen mielestään osin negatiivisesti vaikuttaneet kenraalikuntaan: suurvalta-armeijoiden tuhlailevien resurssien käytön näkeminen paikan päällä luo epärealistisen kuvan siitä mikä on Suomessa tavoiteltavaa.