Heko-rykmentti

Hyvä, mutta tuo on tullut minulle selväksi tässä vuoden mittaan. Kirjoitin tuon kommentin yksitoista kuukautta sitten.

Oho, en huomannutkaan ketjun (tai viestisi) olevan niin vanha! Hyvä tietysti, jos asia on sittemmin tullut tietoosi.
 
Mielenkiintoinen miten naapuri sai tämän idean toteutettua ennen jenkkejä, mutta tämä on aivan erillainen kopteri kuin ka-5x tai vastaavat.

 
Mielenkiintoinen miten naapuri sai tämän idean toteutettua ennen jenkkejä, mutta tämä on aivan erillainen kopteri kuin ka-5x tai vastaavat.

Milenkiintoinen härpätin ja melko vaikuttava suorituskyky jo nyt, jokohan tästä konseptista voisi veikata tulevaa v-22 ospreyn korvaajaa.
 
Tuohon väitteeseen kyllä haluaisin perustelut" NH90 ei löydy käyttöä sodassa"

Kyllähän sillä veisi vaikka perunoita Porista Raumalle, mutta kun...

Suomen Maavoimien tilaamista NH90-kuljetushelikoptereista pysyy maan pinnalla jatkuvasti yli puolet erilaisten vikojen vuoksi. Pahimmillaan tilanne äityi niin pahaksi viime vuonna, että parista kymmenestä kopterista käytössä oli kolme, kertoo Helsingin Sanomat.

Maavoimien ilmailun päällikkö, everstiluutnantti Tuure Lehtoranta kertoo, että helikoptereiden uudeksi käyttöastetavoitteeksi on asetettu 50 prosenttia. Hän myöntää, että käyttöastetavoitteeksi luku on matala.

– Se ei ole meille mikään ylpeydenaihe. Toivoisimme, että se olisi parempi. Ei auta itkeä, kun olemme tässä tilanteessa. Olemme yrittäneet saada tätä hanskaan eri osapuolten kesken vuoden ajan. Parempaan suuntaan ollaan menossa. Elämme sillä helikopterilla, joka meille on ostettu.

 
Kyllähän sillä veisi vaikka perunoita Porista Raumalle, mutta kun...

Suomen Maavoimien tilaamista NH90-kuljetushelikoptereista pysyy maan pinnalla jatkuvasti yli puolet erilaisten vikojen vuoksi. Pahimmillaan tilanne äityi niin pahaksi viime vuonna, että parista kymmenestä kopterista käytössä oli kolme, kertoo Helsingin Sanomat.

Maavoimien ilmailun päällikkö, everstiluutnantti Tuure Lehtoranta kertoo, että helikoptereiden uudeksi käyttöastetavoitteeksi on asetettu 50 prosenttia. Hän myöntää, että käyttöastetavoitteeksi luku on matala.

– Se ei ole meille mikään ylpeydenaihe. Toivoisimme, että se olisi parempi. Ei auta itkeä, kun olemme tässä tilanteessa. Olemme yrittäneet saada tätä hanskaan eri osapuolten kesken vuoden ajan. Parempaan suuntaan ollaan menossa. Elämme sillä helikopterilla, joka meille on ostettu.
Kyllä ne kriisin aikana saadaan ilmaan. Nyt niitä istuu maassa, kun vikavalo syttyy, niin pengotaan koko kone läpi ja todetaan että 0,50€ polttimo vika.
 
Kyllä ne kriisin aikana saadaan ilmaan. Nyt niitä istuu maassa, kun vikavalo syttyy, niin pengotaan koko kone läpi ja todetaan että 0,50€ polttimo vika.

Toivottavasti. Muutenhan kyseessä on osin myös Utin Jääkärirykmentin teho.

Mielestäni Anneli Taina silti teki ison virheen. Silloin valittiin se, joka täytti yhteispohjoismaiset erilaiset toiveet hyvin, kompromissi. Jussi Niinistö kirjoitti vielä viime vuonna: Ensinnäkin Suomen ei kannata ostaa materiaalia, jonka ensimmäinen käyttäjä on. Aina on lastentauteja. Toiseksi Suomen pitää unohtaa EU-solidaarisuus tai mikä tahansa muu solidaarisuus, kun hankitaan materiaalia isänmaan puolustamiseen.
 
Minusta NH90 olisi saanut jäädä ostamatta. Blackhawk koneita senkin edestä. Mutta näillä on nyt pärjättävä. Josko Suomi olisi oppinut, että meillä ei ole vara ostaa uusinta ja kokeilematonta tekniikkaa...... LOOOOOOOOOOOL
 
Minusta NH90 olisi saanut jäädä ostamatta. Blackhawk koneita senkin edestä. Mutta näillä on nyt pärjättävä. Josko Suomi olisi oppinut, että meillä ei ole vara ostaa uusinta ja kokeilematonta tekniikkaa...... LOOOOOOOOOOOL
Tämä hankkimisen sietämätön "keveys" on kyllä hankala homma... blackhawkeja hankkiessamme olisimme todellakin tienneet, mihin olisimme sormemme pistäneet, mutta piti sitten saada näitä NoinniinkuHelikoptereita.....
 
Minusta NH90 olisi saanut jäädä ostamatta. Blackhawk koneita senkin edestä. Mutta näillä on nyt pärjättävä. Josko Suomi olisi oppinut, että meillä ei ole vara ostaa uusinta ja kokeilematonta tekniikkaa...... LOOOOOOOOOOOL

Toinen hyvä vaihtoehto olisi varmaan ollut Cougar. Yhtälailla luotettava perusrassi kuin Blackhawk. Käyttöönotto olisi varmasti noiden kanssa sujunut kivuttomammin vaikka eivät ihan niin haitekkiä olekaan. Määränkin voi kyseenalaistaa. Olisiko puolet riittänyt jos käyttöaste olisi parempi? Alkuperäiset suunnitelmat kokonaisen pataljoonan kertasiirroille eivät kuitenkaan olleet tältä planeetalta.
 
Minusta NH90 olisi saanut jäädä ostamatta. Blackhawk koneita senkin edestä. Mutta näillä on nyt pärjättävä. Josko Suomi olisi oppinut, että meillä ei ole vara ostaa uusinta ja kokeilematonta tekniikkaa...... LOOOOOOOOOOOL
Helikopterien kanssa ollut ongelmia myös Tanskassa. "In the first six months of 2008, the RDAF reported an operational availability of roughly 50%, well below the target of 80%, partly due to an inadequate maintenance organization and staff shortages." https://en.wikipedia.org/wiki/AgustaWestland_AW101

Eurocopterien kanssa vielä enemmän Norjassa.
RVL teki miehen työn kun osti vanhan Super Puman evo-version AS332L1e:n eikä mitään uutta vispilää. H225/EC225 olisi ehtinyt vain kaksi kuukautta meidän (AS332L1e:n) käyttöönotosta lentokieltoon Norjan turman jälkeen.

http://yle.fi/uutiset/3-8849744
http://yle.fi/uutiset/3-8850152
http://www.lentoposti.fi/uutiset/en...1e_super_puma_helikopteri_sunnuntaina_suomeen
https://en.wikipedia.org/wiki/Eurocopter_AS332_Super_Puma
https://en.wikipedia.org/wiki/Eurocopter_EC225_Super_Puma
http://www.offshore-technology.com/...-225-super-puma-be-grounded-for-good-4939191/
 
Viimeksi muokattu:
Helikopterien kanssa ollut ongelmia myös Tanskassa. "In the first six months of 2008, the RDAF reported an operational availability of roughly 50%, well below the target of 80%, partly due to an inadequate maintenance organization and staff shortages." https://en.wikipedia.org/wiki/AgustaWestland_AW101

Eurocopterien kanssa vielä enemmän Norjassa.
RVL teki miehen työn kun osti vanhan Super Puman evo-version AS332L1e:n eikä mitään uutta vispilää. H225/EC225 olisi ehtinyt vain kaksi kuukautta meidän (AS332L1e:n) käyttöönotosta lentokieltoon Norjan turman jälkeen.

http://yle.fi/uutiset/3-8849744
http://yle.fi/uutiset/3-8850152
http://www.lentoposti.fi/uutiset/en...1e_super_puma_helikopteri_sunnuntaina_suomeen
https://en.wikipedia.org/wiki/Eurocopter_AS332_Super_Puma
https://en.wikipedia.org/wiki/Eurocopter_EC225_Super_Puma
http://www.offshore-technology.com/...-225-super-puma-be-grounded-for-good-4939191/

Olisi tuo rajan käyttämä tyyppi kaiketi välttänyt Pv:llekin? Kyllä kai tuossa olisi jotain saavutettu myös huollon/ylläpidon puolella.
 
Olisi tuo rajan käyttämä tyyppi kaiketi välttänyt Pv:llekin? Kyllä kai tuossa olisi jotain saavutettu myös huollon/ylläpidon puolella.

Elä jo muuta virka. On aivan turhaa väittää, etteikö joku yhteinen ratkaisu olisi ollut "tarpeeksi hyvä". Olisin pyrkinyt olemaan ennakkoluuloton ja sumplinut myös ra-pelastustoiminnan samoihin kansiin.

Ja kyllä. Olisin hankkinut jonkinlaisen tulenavausmäärän myös tst-koptereita. Ammattilaisvoimin pyöritetty valmius olisi gutaa....tulivoimaa parvessa koptereita enemmän kuin kahdessa wanhassa jv-prikaatissa ja taatusti oikeaan aikaan ja oikeassa paikassa. :p Tst-koptereiden "sopimattomuus" erityisolosuhteisiin johtuu niiden hinnasta eikä suinkaan siitä, etteivätkö ne olisi käytettäviä ja käyttökelpoisia, tulivoimaisia ja pelottavia.

Ei kannata määkiä mitään ylläpidosta ja huollosta käytetyn kaluston osalta....kun eivät uudetkaan lennä kuin puolet kalustostaan....
 
Mutku Eduskunta suuressa viisaudessaan rajasi hankinnan juurikin vain kuljetuskoptereihin. Edes jonkin verran aseistettuja yritettiin ujuttaa samaan hankintaan nimellä saattokopteri, mutta Eduskunta rajasi moiset turhuudet ulos hankintalistalta.
 
Back
Top