Toivottavasti näin käykin! RES/RUL/Killat -osasto voi rauhassa jatkaa perinteiden ylläpito touhuaan ja jättää oikeat hommat ammattilaisten johtoon Kodinturvassa. Aivan varmasti paikallisjoukkojen suorituskyky moninkertaistuu. Molemmat hyötyy: esim VEH rahoja tai mutakaan PV:n rahoja ei tuhlailla Alueellisiin Maanpuolustusjuhliin / muuhun martta- ja koirakerhotoimintaan ja vanhat ukot saa pitää aatteelisen toimintansa harrastuksensa jonka kustantavat itse ja rikkaista "mp-henkisistä" rahastoista.
Tämä on juuri sitä mihin tulee käyttää resurssia. Saadaan ammattimiehet huolehtimaan täyspäiväisesti aktiivisesta osasta reserviä 4.Puolustushaarana. Totta kuuhastelua jäisi pois paljon, kun amatöörit saadaan sotkemasta hommia! En minäkään tule sinun työpaikallesi kertomaan kesätyökokemukseni perustella kuinka nämä hommat pitää tehdä...
= Harrastustoimintaa kuten Lions Club tai Marttakerho. Tältä toiminnalta täyttyy saada PV:n rahat pois. Yhtään VEH vrk:ta ei ole varaa tuhlata maanpuolustusjuhliin tai itsenäisyyspäivän paraatiin. Kustantakoon itse harrastuksensa kuten Lionsit ja Martatkin.
"KOIRA" bongattu
..onneksi itse kustannettu
eikä sekään harrasta kerhotoimintaa, reenaa vaan.
Yyhdistystoiminta on yhdistystoimintaa ja kerhoilu kerhoilua mutta MAANPUOLUSTUS on oltava. Ei ole paljokaan rkerhojutuista omaa kokemusta, joten siihen en voi kantaa ottaa. Käsittääkseni tuota VEH-koulutusta annetaan vain sijoittamiskelpoisille ja etenkin sijoitetuille? ..ei siis waariwäelle muutoin. Tuhlailusta olen samalla kannalla ja vähien voimavarojen kohdentamisen priorisoinnista myös.
ASIAAN..
HYVÄ että edes johonkin palkattua väkeä riittää (mm. varusmieskoulutus, KH-koulutus ja vaativimmat ammattilaistehtävät) ja heille jopa palkkarahoja. Kuitenkaan "Ei yksi pääsky kesää tee", kaikesta tavoitteellisuudestaan huolimatta.
Maanpuolustukseen ei pelkät ammattisotilaiden voimavarat riitä, ei edes reservin kouluttamiseen saatikka kaikkiin johtajavakansseihin. Onneksi siihenkin on jo varauduttu. Sotilaallinen/sotilaskoulutus on oltava 1.sijalla myös MPK:n puitteissa, kuten se edelleen onkin.
Mitä näihin "korttelikaarteihin" tulee, on ne oltava PV:n alaisuudessa sekä suunnittelun, koulutuksen että ylemmän johdon osalta, aivan kuten MAAKK:t. Päällikkötaso lienee ammattilainen/reserviläinen rajana. Tehtävät lienee enepi erillisiä joukkue/ryhmätason juttuja eikä komppania koossa kuin hyvin harvassa tapauksessa. Näissä erillisoperaatioissakin tarvittanee ammattilaista johtoon.
EDIT: Kokemaani ja lukemaani perustuva näkemykseni on että koirapartioita tarvitaan 2-3 / joukkue. Näin ainakin paikallisjoukoissa ja etenkin "korttelikaarteissa/taajamaryhmissä", Virkakoirilla(/ohjaajilla), niillä vähäisillä mitä vielä on, on omat tärkeimmät tehtävänsä. Resrevin koirissa on valmiiksi koulutettua reserviä ja täydennyskoulutuksella sopivia moneen vaativampaankin tehtävään. Ne ketkä asiasta tietävät, tämän myös ymmärtävät 100%