Henkinen maanpuolustus - tahtotila

Isä kysyi päivällä, kun ihmeteltiin Turkin tilannetta, onko se minun 25kg suolasäkki liioittelua varastossa vieläkin sinun mielestä? En osannut vastata. Toivottavasti on.
Tiedän yhden maanviljelijäperheen, jossa vielä äskettäin (90-luvulla :rolleyes:) oli hinkalot täynnä viljaa, varmuusvarastona, omaehtoisesti. Tämä siis sodankäyneen ukin vaatimuksesta. Ukki kuoli, ja hinkaloita ei täytetä enää. Tyhmyyttä vai ei?
Tämän ajan ihmisenä, minusta tämän perheen kannattaisi täyttää nämä hinkalot muutamaksi vuodeksi, ihan vaan varmuuden vuoksi.
 
Olisihan se mukava asua isommissa tiloissa, muualla kuin pääkaupunkiseudulla, jolloin voisi hamstrata kaikenlaista mukavaa prepper kamaa.
No, jottei mene ihan off topic niin olisi mukava kuulla onko käytännön havaintoja miten maanpuolustustahto näkyy muun maalaisilla arkielämässä versus suomalaiseen menoon. Kiinnostaisi joskus matkustaa Israeliin, siellä kun ei ole vielä tullut käytyä. En valitettavasti tunne ketään sieltä tai edes ihmisiä joilla olisi kokemuksia maasta ja kansasta.
 
Olisihan se mukava asua isommissa tiloissa, muualla kuin pääkaupunkiseudulla, jolloin voisi hamstrata kaikenlaista mukavaa prepper kamaa.
No, jottei mene ihan off topic niin olisi mukava kuulla onko käytännön havaintoja miten maanpuolustustahto näkyy muun maalaisilla arkielämässä versus suomalaiseen menoon. Kiinnostaisi joskus matkustaa Israeliin, siellä kun ei ole vielä tullut käytyä. En valitettavasti tunne ketään sieltä tai edes ihmisiä joilla olisi kokemuksia maasta ja kansasta.
No @Lone Soldier on kaynyt Zahalin (IDF), @Sardaukar on asunut Israelissa monta vuotta ja itse olen siella kaynyt muutaman kerran... jos ei ole hirvea kiire, suosittelen odottamaan kesakeleja ensi toukokuussa joilloin taas jarjestetaan Tel Aviv Gay Pride, se heittaa kaikki ennakko-odotukset lahi-idasta suoraan seinaan, ja hyvat bileet lisaksi. IDF sisaltaa lapilaikkauksen todella modernista yhteiskunnasta, tuolla tapaa sotilaita, siviileja, reservilaisia, varusmiehia/-naisia aseineen jne.
Paikalla olen tormannyt lisaksi palestiinan ja Jordanian arabi -LGBT -porukkaan, jotka ovat aidosti olleet sita mielta etta hyva etta tasta ei lahde henki ja hienoa etta on mahdollisuus matkustaa paikanpaalle. Meno ja musa on muuten huomattavasti korninpaa kuin jopa tassa videossa, mutta nelikymppiselle suomalais-brittilaiselle ressulle aika hupaisaa!


Muuten suosittelen Galileaa pohjoisessa seka etelassa Ber Shevaa, jossa on hyva museo. Ja joka on aavikolla mika oli ihan uusi kokemus meikalaiselle! Mutta kysypa noilta herroilta, tietavat kylla parhaiten talla foorumilla neuvoa.
ps. kannattaa kayda ehdottomasti tsekkaamassa Israelin artisanaalisia viinitarhoja, joissa on osin aika hyviakin tummia punaisia, Shirazia ja muita alkuperaisia lahi-idan rypaleita kayttaen. Lansirannalla on myos hyvia tarhoja mutta siita kandee keskustella esim. Lone soldierin kanssa, jotkut paikat ovat lahella Jerusalemia, joissakin on alkoholin nauttiminen kielletty vaikka valmistetaan viinia jne.
Mutta kuten @Sardaukar on todennut, IDF on Israel... Zahalilla on oma TV-kanava, ja muutenkin tulee ohjelmaa ja uutisia rintamilta myos englanniksi netissa, seka tietty varusmiehia/-naisia on kaikkialla.
Kannattaa menna, tulet yllattymaan positiivisesti. Ja kesa jatkuu tosi pitkalle Suomen syksyyn..
 
Suositelen Akkoa ja Haifaa. Hienoja kaupunkeja molemmat, joissa ei ole niin suuria uskonnollisia jännitteitä kuin Jerusalemissa. Tel Aviv-Yafo on tietysti sekulaarisin kaikista.

Hauskinta kaikista valtioista, joissa olen käynyt, turvallisimmalta tuntui Israelissa.

Ja jos haluatte loistavaa ruokaa tai hieman shoppailla, tämä on se paikka:

https://en.wikipedia.org/wiki/Daliyat_al-Karmel

Druusien paikka, hienoa sakkia.
 
Viimeksi muokattu:
Tuhannet kiitokset vastauksista. Luulen että tuo Gay Pride ihmismassoineen ei ole minun juttu vaikka onkin hauskaa seurattavaa tuosta Fremenin postaamasta pätkästä :D.
Haifa ja Tel Aviv kiinnostaisivat erityisesti matkakohteina. Kuinka vapaata siellä on vuokrata auto ja körötellä itse ympäriinsä? Vai aiheuttaako ylimääräisiä sydämenlyöntejä ajokulttuurinsa puolesta?
 
Tässä on Tel Avivin baareista hieman:

https://www.secrettelaviv.com/magazine/blog/best-bars-and-clubs/

Kannattaa autolla ajaessa ei kannata välittää pienistä kolhuista. Auto voi olla ehjä kun jätät sen parkkikselle, mutta mukavasti voi olla klommoa kyljissä kun tulet takaisin. :)
Tarkastuspisteissä sitten tosissaan kannattaa pysähtyä. Ja vaikka kuinka on kuuma ja hiki, niin ei kannata alkaa mutisemaan soltuille kun tarkistelevat.
Parkkeeraa aina, ja todellakin AINA auto vain sellaisille paikoille mitkä ovat luvallisia, ja henkkarit mukana aina.!!

Biitsille kannattaa mennä ehdottomasti, on todella mukavaa ja saa olla rauhassa. Sammua ei kannata, koska A. palat ja B se sviipataan aina aamuisin räjähteiden takia.
Caramel market on paikka jonne kannattaa mennä kurkkailemaan.

IDF museo tietysti kannattaa mennä katsastamaan, ja tietysti voi mennä kurkkaamaan suomen kunniaksi nimettyä katua Helsinki :)
Ihmiset ovat ystävällisiä, ja mukavia (minä ja herr sardukar ei olla paikalla) :D

Ruoka on hyvää, riippumatta syötkö missäpäin Israelia.
 
Oma suosikki (varmaan 3000 kaloria per annos, shawarma):

Jerusalem_shawarma.jpg
 
Hieman krapulapäivän lounasta Daliyat al-Karmilissa exän kanssa (hummusta ja lammasta meikällä):

156424_4845976139789_611721966_n.jpg
 
Nyt matkakuumeen lisäksi tuli nälkäkin...
Opettaja duunissa kesä on parasta aikaa matkustella mutta löytyyhän muutoinkin hyviä tilaisuuksia. Valmismatkat eivät kiinnosta, itsenäisempi reissaaminen enemmänkin.
 
Sitten kannattaa lentaa Lontoon tai Amsterdamin kautta Suomesta, olen tehnyt molemmat... tai tietty miten halvimmalla paasee, ehka jopa Moskovan kautta jos ei ole opella kiire lomilta lomps!
Auton vuokraamisesta sanoisin sen verran etta ota ensin taksi Ben Gurionin lentoasemalta hotlaan Tel Aviviin eli Telkkuun, paata sitten haluatko olla osallisena siina liikennekulttuurissa. Itse paatin etta bussit ovat turvallisempi vaihtoehto, varsinkin kun niita ei enaa nykyisin pommiteta saannollisesti.
Mut kay @Esther pohjoisessa Galileassa, ja sielta luuppina Jerusalemin kautta Negeviin ja kuolleelle merelle kellumaan... tulee ainakin unohtumattomat selfiet.
ps. jos menet marras-maaliskuussa niin se Dead Sea on muuten pirun KYLMAA VETTA!!!
 
Yritän taas kuuliaisesti palata otsikon alle vaikka tuo Israel ja sinne matkustaminen olisikin äärettömän kiehtova aihe.
On sanomattakin selvää että maanpuolustustahto on korkealla Israelissa ja olen aina ihaillut heidän tapaansa ottaa naiset 'vakavasti' näissä asioissa. Onko IDF yhtä tuettu Israelissa koko poliittisessa paletissa vai nuristaanko siellä missään puolueissa maanpuolustuksellisissa asioissa? Tämä kenttä ei ole kovin tuttu minulle joten jos jotain tietämystä asiasta löytyy niin mielelläni haluan kuulla.
Jos Suomesta menee Isrealiin asepalvelukseen niin tähän on ilmeisesti uskonnolliset syyt. Miten suomessa asiaan suhtaudutaa vai pitääkö täälläkin Suorittaa silti palvelus? Eipä se varmaan maanpuolustustahtoa vähennä.
 
Kun käy säännöllisesti ja ihan konkreettisesti ulkoiluttamassa reserviläisaseistustaan a- radalla pätevän kouluttajan taktisen ampumisen drillien kera, sekä maanmainioiden aseveljien kanssa niin kyllä tekee eetvarttia maanpuolustushengelle ja aktiivireserviläisen ruholle...:solthum:

Tänään .22LR SG, .223 rem, Useampia malleja 9mm pistooleja, 9mm scorpion evo 2, 7,62x39 krinkov, .338 LMR
 
Yritän taas kuuliaisesti palata otsikon alle vaikka tuo Israel ja sinne matkustaminen olisikin äärettömän kiehtova aihe.
On sanomattakin selvää että maanpuolustustahto on korkealla Israelissa ja olen aina ihaillut heidän tapaansa ottaa naiset 'vakavasti' näissä asioissa. Onko IDF yhtä tuettu Israelissa koko poliittisessa paletissa vai nuristaanko siellä missään puolueissa maanpuolustuksellisissa asioissa? Tämä kenttä ei ole kovin tuttu minulle joten jos jotain tietämystä asiasta löytyy niin mielelläni haluan kuulla.
Jos Suomesta menee Isrealiin asepalvelukseen niin tähän on ilmeisesti uskonnolliset syyt. Miten suomessa asiaan suhtaudutaa vai pitääkö täälläkin Suorittaa silti palvelus? Eipä se varmaan maanpuolustustahtoa vähennä.

IDF on koko knsakuntaa yhdistävä asia. Ainoat, jotka eivät asiasta oikein pidä, ovat ääriortodoksiset juutalaiset, koska uusi laki pakottaa heitäkin asepalvelukseen.
 
Yritän taas kuuliaisesti palata otsikon alle vaikka tuo Israel ja sinne matkustaminen olisikin äärettömän kiehtova aihe.
On sanomattakin selvää että maanpuolustustahto on korkealla Israelissa ja olen aina ihaillut heidän tapaansa ottaa naiset 'vakavasti' näissä asioissa. Onko IDF yhtä tuettu Israelissa koko poliittisessa paletissa vai nuristaanko siellä missään puolueissa maanpuolustuksellisissa asioissa? Tämä kenttä ei ole kovin tuttu minulle joten jos jotain tietämystä asiasta löytyy niin mielelläni haluan kuulla.
Jos Suomesta menee Isrealiin asepalvelukseen niin tähän on ilmeisesti uskonnolliset syyt. Miten suomessa asiaan suhtaudutaa vai pitääkö täälläkin Suorittaa silti palvelus? Eipä se varmaan maanpuolustustahtoa vähennä.
Jos Suomesta menee Israeliin asepalvelukseen, syyna on yleensa maahanmuutto. Eli jos nuorena henkilona muutat Israeliin, suoritat asevelvollisuuden ihan normaalisti. Maahanmuuton taustalla saattaa tietysti olla uskonnollisia, aatteellisia (sionismi) tai perati romanttisia inspiraatioita, voin sanoa etta teikalaisen motiivit ei kiinnosta siella kovin paljoa. Olet siella, ja paaset kehiin.
Kun olet ilmeisesti suomalainen ja mahdollisesti nainen niin kay nyt ensin Suomen raskas jalkavaessa eli kivaarilinjalla, kylla huomaat parissa kuukaudessa onko se sun juttu etta haluat lusia sen jalkeen viela 2 vuotta lisaa IDF:ssa?
Ei ehka kannata pyrkia Parolaan vaunuun jos on aspiraatioita Israeliin, vai mita @Lone Soldier ? Haluisko ne ex. leo-kuskeja palvelemaan?
 
Ohh... lämäri! Kuka maksoi :)?

Ihan omasta lompakosta maanpuolustusharjoittelun aseet, tähtäimet ect välineet sekä patruunat kustannetaan pääsääntöisesti myös ruoka.
Joskus saa km korvauksen kouluttajana olemisesta tai avustajan / toimitsijana roolista esim.Häyhä kisoista ja SRA SM kisoista eli siis vain joskus.
Pääasiassa kaikki maksetaan omasta pussista. Ruoka tarjotaan toimitsijoille isoissa kisoissa mutta muuten mennään pääsääntöisesti omilla eväillä.

Maastopuku mallia - 05 ja muuta varustetta on PV:ltä kuitilla...

Eilen tuli laukausmääräksi per ukko yhteensä noin 600 .... 9mm maksaa
noin 20 cnt pala .223 rem noin 40 cnt pala ja 338 lmr 4- 5 e / pala. päälle auton polttoaine ja ruoka ... kysyn vaan eikö tämä ole todellista maanpuolustus henkeä ja kiinniostusta maanpuolustukseen? o_O

Tällä laudalla on joillain kovin outo käsitys maanpuolustuksesta, siihen osallistumisesta, harjoittelusta omalla ajalla, omilla välineillä ja kustannuksella...?:confused:

Toiset vain puhuvat ja arvostelevat muita....:rolleyes: mutta sitten on niitä jotka tekevät muutakin kuin puhuvat.....o_O
 
Viimeksi muokattu:
Jos Suomesta menee Israeliin asepalvelukseen, syyna on yleensa maahanmuutto. Eli jos nuorena henkilona muutat Israeliin, suoritat asevelvollisuuden ihan normaalisti. Maahanmuuton taustalla saattaa tietysti olla uskonnollisia, aatteellisia (sionismi) tai perati romanttisia inspiraatioita, voin sanoa etta teikalaisen motiivit ei kiinnosta siella kovin paljoa. Olet siella, ja paaset kehiin.
Kun olet ilmeisesti suomalainen ja mahdollisesti nainen niin kay nyt ensin Suomen raskas jalkavaessa eli kivaarilinjalla, kylla huomaat parissa kuukaudessa onko se sun juttu etta haluat lusia sen jalkeen viela 2 vuotta lisaa IDF:ssa?
Ei ehka kannata pyrkia Parolaan vaunuun jos on aspiraatioita Israeliin, vai mita @Lone Soldier ? Haluisko ne ex. leo-kuskeja palvelemaan?

Ei ole tarkoitusta pyrkiä Israeliin noilla asioilla, eikä ole edes mahdollistakaan. Tunnen kyllä paljon nuoria naisia jotka kyselevät minulta erinäisiä asioita ja on mukava jos itselläkin on parempi yleissivistys.
Ammunnasta sen verran että sitä tuli jonkin verran menneisyydessä (10 v sitten) harjoiteltua. Ehkä olisi hyvä uudestaan päivittää taitoja. Muita kursseja olen käynyt sillä ei tuo elo kouluissa ole enää niin rauhallista.
 
Jos Suomesta menee Israeliin asepalvelukseen, syyna on yleensa maahanmuutto. Eli jos nuorena henkilona muutat Israeliin, suoritat asevelvollisuuden ihan normaalisti. Maahanmuuton taustalla saattaa tietysti olla uskonnollisia, aatteellisia (sionismi) tai perati romanttisia inspiraatioita, voin sanoa etta teikalaisen motiivit ei kiinnosta siella kovin paljoa. Olet siella, ja paaset kehiin.
Kun olet ilmeisesti suomalainen ja mahdollisesti nainen niin kay nyt ensin Suomen raskas jalkavaessa eli kivaarilinjalla, kylla huomaat parissa kuukaudessa onko se sun juttu etta haluat lusia sen jalkeen viela 2 vuotta lisaa IDF:ssa?
Ei ehka kannata pyrkia Parolaan vaunuun jos on aspiraatioita Israeliin, vai mita @Lone Soldier ? Haluisko ne ex. leo-kuskeja palvelemaan?
Heh, jos on juutalainen ja kärttyinen, niin mikä ettei.... :solthum:
 
Israelista allekirjoittaneen näkemykseen.

*Varoitus* -voi sisältää fanaattiseksi tulkittavissa olevaa tekstiä -tämä on kuitenkin vain oma näkemykseni aiheesta.

Ennen kotiutumistani yksikössämme julkistettiin kotiutuvien loppukyselyn vastaukset. Tarkkaa kysymyksen muotoilua en muista, kuitenkin 83 % kotiutuneista veijareista löytyi maanpuolustustahtoa. Puhutaan kuitenkin gonahtahtaneesta kuljetus/huoltoyksiköstä, itsekkin yllätyin tuloksesta.

Lisäksi tilastojen mukaan MP-tahto on suomessa varsin korkea. Enemmän tänne tappelemaan jäisi kuin pakenisi. Potenttiaaliset käpykaartilaisetkin käännytettäisiin viranomaisten toimesta satamasta/rajalta/lentokenteltä/ulkomailta sellin uhalla rintamalle, ainakin valtaosa. ;)

Varsinkaan nuorten keskuudessa maanpuolustustahtonsa "julkinen myöntäminen ei ole trendikästä". Sitten on vielä nämä "mutku niillä on ydinaseita"-argumentit... Tietämättömät idiootit..

Henkilökohtaisesti olen 100 % maanpuolustushenkeä täynnä. En tiedä mistä on tullut, molemmat isoisät olivat rintamalla, eivätkä siitä suostuneet puhumaan. Äitikään ei antanut pentuna leikkipyssyjä ostaa, no tehtiin ite puusta :D Sota on hirveää, eikä sitä kukaan halua.

Jos saisin valita tavan millä lähden autuaille metsästysmaille, enpä voisi parempaa tapaa valita, kuin kaatua rakasta isänmaatani puolustaessa. Tietyllä tavalla en pelkää kaatumista, tietenkään en ole ollut tosipaikassa ikinä. Tietenkään en sitä toivo, ikävä olisi jättää vaimo leskeksi ja lapset orvoiksi. Siihen maailmanaikaan on tosin paljon isompiakin ongelmia.

Pyrin liikunnalla ja harjoituksissa käymällä parhaani mukaan ylläpitämään MP-taitojani. Lisäksi maltillisesti rekrytoin porukkaa vapaa-ehtoiseen MP-työhön.

En epäröisi hetkeäkään täyttää paikkaani tarpeen vaatiessa. Käpykaartilaisia kohtaan ei ole minkäänlaisia sympatioita. Reserviläinen joka ei henkeään ole valmis maansa puolesta uhraamaan ei ansaitse kotimaataan. Käskyn käydessä heittäisin vaikka oman isäni koppiin mikäli hän kieltäityisi sodanajan palveluksesta.

Yksittäisen ressun on kuitenkin lähes mahdoton muulla tavoin kuin esimerkillä vaikuttaa maanpuolustustahtoon.

-Kyllä, tämä maa on totisesti puolustamisen arvoinen kaikkine vikoineen ja virheineenkin.

UGH! Olen puhunut, jään odottamaan ihanaa suomalaista nettikeskustelua :p
 
Back
Top