Minä olen seurannut Puolustusvoimien budjetointia tuolta 1990-luvun alkupäivistä saakka, ja yleensä se prosenttiosuus on ollut 30-35 välillä, parhaimmillaan jopa 40 prosentissa. Me kaikki tiedämme, että valtionhallinnolla on viime vuosina ollut tiukka kulujen vähennys päällä, ja erityisesti Puolustushallinnossa. Siksi nykytilanne (n. 2010-2014) ei anna oikeaa kuvaa, kun halutaan tarkastella 30 vuoden aikajänteellä. Julkisuudessa on puhuttu 30% tavoitteesta.
Oletettavasti ne ylläpitokulut - tai ainakin niiden suhteellinen osuus - tulevat lähivuosina vähenemään, kun varuskuntaverkostoa on pienennetty ja väkeäkin vähennetty. Ei ne varuskuntien lakkautukset näet saman vuoden, tai vielä seuraavankaan vuoden, budjeteissa näy. Nyt on jo (lähes) kaikki puolueet puhuneet vähintäänkin siitä 150 miljoonan euron tasokortuksesta, joka käytetään nimenomaan hankintoihin. Sen lisäksi tiedetään, että hävittäjähankinta tullaan tekemään normaalin budjettirahoituksen ulkopuolisella rahoituksella.
Joten aion pitää kiinni omasta 25,5 miljardin euron arviosta, enkä muuta sitä ainakaan muutaman laihan vuoden budjettien perusteella.
Ai sinä Tacitus tiedät, että hävittäjähankinta tehdään ulkopuolisella rahoituksella? Mistäpä tuo tieto tuli juuri sinun ulottuvillesi? Päätös on tehty ja sinut siunattiin tiedolla?
Katsohan nyt sitä budjettia. Mikä siivu uppoaa palkkoihin ja sitten toimintamenot ja muut pienemmät lirpakkeet. Jotta tuo 400 miljoonaa kasvaisi yhtään mihinkään, pitää muiden osien joustaa tai sitten taivaasta pitää sataa mannaa. Henkilöstömenot eivät suinkaan ole pienenemässä, vaan ulkoistukset ym. on siirretty toimintamenojen lirpakkeeseen. Jos käyt kiinni siihen sarakkeeseen, niin mitä tapahtuu? Syntyy muutamassa vuodessa toimintaa, niinkö?
Budjetissa ei ole enää liikkuvia osia ilman merkittäviä rakenteellisia muutoksia. Lisärahoitus tulee, se lienee varmaa, mutta saahan sitten nähdä, mihin se osuu.
Laamanator epäili jossain kohtaa, että uudistukset eivät suinkaan ole vielä paketissa ja niin uumoilen minäkin. Fantastinen talouskehitys asettaa tietyn raamin toiminnalle ja rahanjakoon se asettaa erityisiä reunaehtoja.