Pullosorsa
Luutnantti
baikal kirjoitti:SJ kirjoitti:baikal kirjoitti:Onko nyt ymmärrettävä niin, että puolen machin, jopa yli, nopeusero huipuissa ei tarkoita yhtään mitään? Miksi kuitenkin isot sotavaltiot sitkeästi puurtavat saadakseen nopeampia koneita kehiin? Kai sillä joku syynsä täytyy olla?
Miten niin nopeampia koneita? Mach 2-2.5 on ollut aika standardi jo pitkään? Se että kone pystyy lentämään yliääninopeuksilla ilman jälkipolttoa on sitten ihan käytännön juttu.
Eli puolen machin nopeusero ei meinaa siis mitään ilmataisteluissa? Se tarkoittaa kuitenkin neljänneksen nopeuseroa. Vähän sama juttu, kun Toisessa maailmansodassa olisi pantu 350 km/h lentävä hävittäjä tappeluun 500 km/h lentävän kanssa....oisko tuossa tullut noutaja?
Minusta Hornet on pommittaja. Olisinkohan ihan väärässä, jos Isojen vaihtoviikkojen aikana paljastuisikin, että pari kolme tusinaa Hornetteja on lopun perin melko vähän lennettyjä, ne jatkavat hamaan tulevaan pommittajina ja uushankintana hommataan pari tusinaa täysveristä ilmataistelukonetta? Ei noita uusien sukupolvien koneita näköjään hypetyksestä huolimatta ihan jatkuvasti tuutista tule ulos...näinköhän pommittajaroolissa Hornet on edes wanhanaikainen vielä 2025? (vertailua on jokseenkin tylsää tehdä amerikkalaisiin koneisiin, tokko sitä amerikkalaisten kanssa ihan tukkanuottasille ruvetaan)
Hornet on nimenomaan pommittaja, joka toimii ihan ok myös torjuntahävittäjänä pidemmiltä etäisyyksiltä koht tulevia suurempia pommittajia vastaan. Itse olen miettinyt ihan samaa roolia Hornetille hävittäjäuran jälkeen. Eikö tämä ilmasta maahan hössötys myös viittaa siihen suuntaan aikas selvästi?