HS-kysely Sotilaat huolissaan Venäjän aikeista

Jotensakin Lepardin kirjoituksesta jää se fiilis että homma katsotaan tosiaan liikaa omasta näkökulmasta. Herkkua ei ole missään ja julkinen sektori vaan ikävä kyllä on niin pöhöttynyt että neulalla olisi töitä. Hoitajien palkat aivan käsittämättömän korkeat ja niin on oman ammattikunnan (=maatalosulomittajat) palkat myös.
No ok
-Lomittajien työ on yksi kaikkein teveydelle haitallisimmista ja vaarallisimmista (eläimet, pölyt, kemikaalit, home, koneet)
-Tekniset valmiudet pitää olla korkeat ja nopea omaksumiskyky uusiin työtehtäviin ja laitteisiin (4-8 tuntia ottaa vieraan ihmisen yritys haltuun).
-Yleensä porukka liukenee muihin hommiin ennen neljättä työvuottaan pois koska homma vaan on niin perseestä nykyisestä palkasta huolimatta.
-Lisäksi nykyään harvemmin solmitaan täyspäivästä sopimusta vaan porukka joutuu tulemaan toimeen lyhennetyllä työajalla.
-Mutta silti uskallan väittää että palkka on liian hyvä ja se kuppaa yksityisen puolen suonta aivan liikaa.


Toki kuten kaikkialla niin "Saavutetuista eduista ei anneta periksi saatana! Ei vaikka se tappaisi yksityisen sektorin niille jalansijoilleen!!!111!11!!11"
 
Tuo kateuskortin heiluttelu on aika väsynyttä touhua, varsinkin jos sitä useammassa viestissä käyttää. Ei, se että joku tykkää puhua kateudesta ei tarkoita että muut olisi hänelle kateellisia. Lähinnä siitä tulee mieleen että tämä kateudesta puhuva henkilö haluaisi että muut ovat hänelle kateellisia. Enkä olisi siitäkään ihan varma, että onko tämän maan kannalta hyvä asia jos julkisella sektorilla aletaan laajemminkin neuvottelemaan entistä parempia etuja kautta linjan.. Kreikkalaista taloudenpitoako tänne halutaan?
 
Mulla oli joskus duuni, jota aika moni arvioi kadehtien, kaiketi. Olivat monet kiinnostuneita siitä mitä siinä tienaa, ja mitä muuta hienoa siihen sisältyykään.....joskus minua se otavointi tympäisi ja sanoin: tähän pääsee jokainen, joka haluaa, kun vaan hieman viitsii kouluttautua ja perehtyä, tähän Onneen kyllä on mahdollisuus kaikilla. Sama juttu noiden lasten kanssa. Monia kiinnostaa se valtava rahatukko, jonka saa lapsilisistä....olen jo vuosia kehottanut hankkimaan samanlaisen parven kuin mulla on.....ja pääsee taatusti ihan samalla tavalla lyömään rahoiksi lapsilisillä. Onhan se helppo aina sivustapäin arvioida sitä toisen onnea ja autuutta, rahantulon roisketta jne. mutta sukellappa samaan pestiin....voi silmät aueta. Ehkä tässä upseerikeskustelussa on samoja piirteitä?
 
Olipas paatoksellista tekstiä. Taidat uskoa ihan kympillä kirjoittamaasi?

Kateuskortin esiin vetäminen ja ay-väen punakaartilaiselta kuulostavan paatoksellisen tekstin esittäminen on jo sellainen hälytysmerkki, että järkevänä miehenä jättäisin koko keskustelun väliin.

Sanooko sinulle latinan kielinen maksiimi ne bis in idem mitään?
Pitäisi sanoa, jos kuitenkin toimit sen vastaisesti. Kertauksen vuoksi, kyse on siitä, ettei samasta rikoksesta tule määrätä kuin yksi rangaistus.

Tämä periaate on kuitenkin sellainen, joka koskee myös sotilaita ja sotilaskurinpitoesimiehenä toimivien on täytynyt ottaa tämä erittäin vakavasti huomioon viime kesästä lähtien. Toivottavasti on järjestetty koulutusta, koska en jaksa upseerien muutoin ymmärtäneen asiaa. Vastaavasti tuollaisen "uhriksi" joutuneen virkamiehen tulisi ajaa asiaansa tarvittaessa ihmisoikeustuomioistuimeen asti, jotta nähtäisiin onko joutunut ihmisoikeusloukkauksen kohteeksi.

Olen toki itsekin toiminut tuon periaatteen mukaisest1i (ennen KKO:n ratkaisua), kun virkamiehenä joutuu välillä tekemään mielestään vääriä ratkaisuja, mutta olen sentään tiennyt toimivani periaatteessa väärin. Nyt en sellaista päätöstä suostuisi enää allekirjoittamaan, vaikka esittelijä sellaista esittäisikin.

No voi kyynel! Jos ja kun rattijuopumuksesta on annettu (ehdollinen) vankeusrangaistus, niin virkamieslaki mahdollistaa viraltapanon. Kaikki sen alle tuleva on silkkaa höveliäisyyttä.


Sanotaan nyt vielä toistamiseen, että vankeusrangaistuksen saaminen mahdollistaa aina viraltapanon. Eikä ne bis in idem sitä estä.

No ilmeisesti en ole sitten järkevä mies. Mutta en toisaalta ole osoittelemassa muita ammattiryhmiä ja valittamassa, että ovat osaamattomia, laiskoja, ylipalkattuja, liian hyvillä eduilla varustettuja jne. Enkä ole kateellinen kenellekkään, oli tulotaso mikä tahansa. Olen jopa sitä mieltä että kansanedustajille pitäisi maksaa parempaa palkkaa jotta saataisiin laadukkaampaa väkeä lakien laadintaan. Kun et ilmeisesti osaa tunnistaa sotilasammatista muita kuin niitä positiivisia puolia, kerroin vähän niistä negatiivisistäkin. Kokonaisuus on tietenkin vahvasti positiivisella puolella.

En yritä briljeerata latinankielellä, soitan mieluummin lakimiehelle. Kaikki sotilaskurinpitomenettelyssä annettavat rangaistukset menevät lausunnoille lakimiehille, jotta lakia tulee noudatettua tarkkaan. Kun et ilmeisesti ymmärrä mitä olen asiasta kirjoittanut, yritän selventää. Mainitsemassani esimerkissä on kaksi erillistä rikosta. Ensimmäinen on yleisen järjestyksen ja turvallisuuden rikkomiseen liittyvä siviilirikos josta tulee siviilirangaistus. Samalla sotilas voi syyllistyä kuitenkin virkamieslain rikkomiseen käyttäytymällä tavalla, jota ei sotilasvirkamiehelle voida hyväksyä. Ammattisotilas edustaa valtiollista voimankäyttöä ja kouluttaa aseidenkäyttöä asevelvollisille. Tällöin kännissä riehuminen julkisella paikalla ei ole hyväksyttävää ja siitä tulee myös sotilaskurinpitomenettelyn mukainen rangaistus. Sotilaalta kun nyt vain laissa edellytetään tavallista tiukempaa käyttäytymisnormia. Täysin Suomen lakien mukaista toimintaa, johon ei ole puuttunut Euroopan ihmisoikeustuomioistuin eikä KKO.

Eikä virkamieslaki ole niin ehdoton kuin esität. Ehdollinen vankeusrangaistus ei noin vain mahdollista viraltapanoa. Asia tulee aina suhteuttaa rattijoupumuksen vakavuuteen ja kyseisen henkilön aikaisempaan palvelukseen. Joku järki sitä pitää olla rankomisessakin. Sakko, kortti kuivumaan ja palkan alennus on melkoinen rangaistus ensikertalaiselle, ja enemmän kuin siviilissä vastaavasta annetaan. Pointtini oli vain se, että jos ammattisotilailla on joitakin poikkeuksellisia etuja, heiltä myös odotetaan poikkeuksellista käyttäytymistä. Kaikella on hintansa. Ja tämän porukka hyväksyy, en tiedä yhtään ammattisotilasta joka olisi vienyt tämänkaltaisen "tuplarangaistuksen" ihmisoikeustuomioistuimeen.
 
Tuo kateuskortin heiluttelu on aika väsynyttä touhua, varsinkin jos sitä useammassa viestissä käyttää. Ei, se että joku tykkää puhua kateudesta ei tarkoita että muut olisi hänelle kateellisia. Lähinnä siitä tulee mieleen että tämä kateudesta puhuva henkilö haluaisi että muut ovat hänelle kateellisia. Enkä olisi siitäkään ihan varma, että onko tämän maan kannalta hyvä asia jos julkisella sektorilla aletaan laajemminkin neuvottelemaan entistä parempia etuja kautta linjan.. Kreikkalaista taloudenpitoako tänne halutaan?

Itseasiassa sehän on toivottavaa, että sotilasammattia kadehdittaisiin. Sitä enemmän allalle pyrkii väkeä ja sitä parempaa väkeä saadaan taloon.

Ja jos tarkastellaan valtion palkoilla olevaa väkeä, on kehitys itse asiassa ihan päinvastainen kuin esität. Etuja on ollut, mutta yhä enemmän valtion ja siviilipuolen käytännöt lähestyvät toisiaan. Valtion eläke-etuja on karsittu jo vuosikausia. Monessa virastossa voimassaolleista kesätyöajoista on käytännössä luovuttu. Valtion väkeä on viimeiset vuosikymmenet vähennetty merkittävästi. Vuodesta 1970 lähtien valtion työntekijöiden määrä on puolittunut 176 000:sta 83 000:een. Eli ei ne valtiontalouden ongelmat taida olla pelkästään valtion työntekijöistä johtuvia.

Mutta ihan vaan anekdoottina. Puolustusministeriön alla oli suurimmillaan vuonna 1985 noin 24 500 ihmistä, nyt pudotaan noin 12 500:aan. Opetus-ja kulttuuriministeriö on pudonnut murto-osaan aikaisemmasta. Oikeusministeriön alainen väki on samaan aikaan kolminkertaistunut ja työ- ja elinkeinoministeriön alainen väki on tuplaantunut. Eduskunnan virkamiehiä on 2,5 kertaa enemmän. Presidentin kanslia, valtioneuvoston kanslia, ulkoministeriö ja sosiaaliministeriö ovat myös lievästi suurempia.
 
No ilmeisesti en ole sitten järkevä mies.
Noniin Lepardi, lepo vaan. Myönnä vaan, että koppalakki korvaa järjen.;)
Ollaan mieluummin huolissaan siitä Venäjästä kuin toistemme palkoista. Palaan vielä topikin uutiseen muutamalla pätkällä:
"Stressitaso työpaikallani on myös havaittavasti kasvanut, kun miltei jokainen seuraa Venäjän toimintaa kaikista mahdollisista lähteistä.
Yli 40 prosenttia vastanneista on sitä mieltä, että Suomen poliittisen johdon olisi pitänyt toimia jämäkämmin Ukrainan kriisissä.
Suomen reserviläisarmeijan liikekannallepano kestää kuukausia. Krimin kriisi on upseerien mukaan kuitenkin osoittanut, että Venäjä voi mobilisoida nopeasti isoja joukkoja. Tilanne voi kärjistyä päivissä."

Kysymykseni kuuluvatkin:
- onko pv:n henkilöstön stressitaso alentunut kriisin pitkittyessä - vai ehkä noussut lisää?
- tarkoittaisiko se, että valtiojohto olisi toiminut jämäkämmin sitä, että olisi kohotettu valmiutta tms.?
- eikö tuolle liikekannallepanon hitaudelle nyt voisi tehdä jotain virkistävää?
 
Itseasiassa sehän on toivottavaa, että sotilasammattia kadehdittaisiin. Sitä enemmän allalle pyrkii väkeä ja sitä parempaa väkeä saadaan taloon.
Joo, mutta pointti oli että se että jollain on erilaisia mielipiteitä ei tee heistä kateellisia. Lähinnä nuo "no te ootteki vaan kateellisia" tyyliset heitot kertoo enemmän niiden kirjoitajasta kuin mistään muusta.

Ja jos tarkastellaan valtion palkoilla olevaa väkeä, on kehitys itse asiassa ihan päinvastainen kuin esität. Etuja on ollut, mutta yhä enemmän valtion ja siviilipuolen käytännöt lähestyvät toisiaan. Valtion eläke-etuja on karsittu jo vuosikausia. Monessa virastossa voimassaolleista kesätyöajoista on käytännössä luovuttu. Valtion väkeä on viimeiset vuosikymmenet vähennetty merkittävästi. Vuodesta 1970 lähtien valtion työntekijöiden määrä on puolittunut 176 000:sta 83 000:een. Eli ei ne valtiontalouden ongelmat taida olla pelkästään valtion työntekijöistä johtuvia.
.
Kreikkalaisella taloudenpidolla viittasin julkisen sektorin osuuteen taloudesta. En koe, että julkisen sektorin työntekijöiden edut kaipaisi parannusta varsinkaan tälläisessä tilanteessa.
 
Kyllähän toi on nähty PV:ssä, rangaistus riippuu ihan siitä kuka töppäilee. Eversti yms vetelee kännispäissään juhliin ja takasin yms Siirretään erityistehtäviin ja varmuuden vuoksi seuraavana lippupäivänä tai itepäisyyspäivänä ylennys. Mutta auta prkle jos töppäilijä on au tai oppari, kerkee kissaa sanoa kun olet jo varusvarastolla luovuttamassa tavaroita.
Kyllähän noi edut on hävinny tässä firmassa aika hyvin.
 
Kyllähän toi on nähty PV:ssä, rangaistus riippuu ihan siitä kuka töppäilee. Eversti yms vetelee kännispäissään juhliin ja takasin yms Siirretään erityistehtäviin ja varmuuden vuoksi seuraavana lippupäivänä tai itepäisyyspäivänä ylennys. Mutta auta prkle jos töppäilijä on au tai oppari, kerkee kissaa sanoa kun olet jo varusvarastolla luovuttamassa tavaroita.
Kyllähän noi edut on hävinny tässä firmassa aika hyvin.

Tämä on varmasti totta. Aika isojakin mistaakeja lakaistaan maton alle, kun tekijä on iso tappi. Tätä on varmasti hankala kiistää.
 
Joo, mutta pointti oli että se että jollain on erilaisia mielipiteitä ei tee heistä kateellisia. Lähinnä nuo "no te ootteki vaan kateellisia" tyyliset heitot kertoo enemmän niiden kirjoitajasta kuin mistään muusta.

Niin me kateelliset ja kaunaiset reserviläiset saamme kyllä olla Venäjästä huolissaan mutta emme missään nimessä epäillä sitä että keski-ikäisten kadettiupseerien armeija on paras turvamme Venäjää vastaan. Toisaalta syytös kaunaisuudesta ei varsinaisesti ole uusi. Kirjallisuudessa se on usein liitetty alemman keskiluokan ominaisuudeksi ja erityisesti sen taipumukseen toteuttaa tunnesuhteista vapaa leväperäisen tai huonon toiminnan rankaisu eli disinterested punishment. Syytöksen mukaan tyhmä kansa tukee kaunaisena ja rankaisuhaluisena itselleen vahingollista toimintaa ja äänestää lopulta valtaan itsensä kannalta huonot johtajat.
 
Kaunaiset reserviläiset voivat vapaasti aloittaa Puolustusvoimien rauhan ja sodanajan toiminnan suunnittelun. Voi olla, että tietotaito on vähissä tuohon toimintaan. :D
 
Viimeksi muokattu:
Kaunaiset reserviläiset voivat vapaasti aloittaa Puolustusvoimien rauhan ja sodanajan toiminnan suunnittelun. Voi olla, että tietotaito on vähissä tuohon toimintaan. :D

Kuka sitten arvioi tuon toiminnan suunnittelun laatua? Entä kuka määrittelee kuinka paljon henkilökuntaa suunnitteluun tarvitaan? Aivan, kadettiupseerit tekevät sen ihan keskenään ja perustelut ovat salaisia.
 
Kuka sitten arvioi tuon toiminnan suunnittelun laatua? Entä kuka määrittelee kuinka paljon henkilökuntaa suunnitteluun tarvitaan? Aivan, kadettiupseerit tekevät sen ihan keskenään ja perustelut ovat salaisia.

Suunnittelun laatua arvioi Puolustusministeriö. Se suorittaa hienosti sanottuna "hallinnonalansa ohjausta." Puolustusministeriössä on paljon muitakin kuin sotilaita.

Sotilaalliseen maanpuolustukseen liittyvät asian nyt vain ovat useimmiten salaisia. Se tietysti saattaa aiheuttaa katkeruutta niiden keskuudessa, jotka haluaisivat niitä asioita pureskella julkisuudessa.

Voin suoraan sanoa omista kokemuksistani, että itsellä asevelvollis/reserviläistaustalla ei ainakaan ollut kovin suurta hajua, mitä firmassa itse asiassa tehtiin ja miten. Vasta "edetessäni" kantahenkilökuntatasolle aloin päästä hieman hajulle siitä, miten homma menee. Ja voin sanoa, että suunnittelutehtävät vievät aika suuren osan ajasta. Se nyt ei vain toimi ilman vakinaista henkilökuntaa jonka työ nyt vaan ei ole kauhian julkista.

Sitä voi reserviläisenä ajatella, että esim. harjoitukset, henkilöstö, laitteiden ja kaluston huolto ja testaus, varastointi, hankinnat, puhumattakaan sodanajan toiminnan suunnittelusta, tapahtuu tuosta vaan. Se nyt ei vaan ole näin ja siviilikoulutus ei siihen anna ihan kauheaa pätevyyttä (poisluettuna tietyt logistiikan ja hankinta-alan asiat). Nuo ammattisotilaat yleensä viettävät itseään pilaamassa monta vuotta sotakouluissa, jotta nuo asiat olisivat jollain tavalla hanskassa. Ja tässä ei vielä edes kosketeta suuremmin sodanajan operatiivista johtamista.

Itselläni ei ole penniäkään kiinni esim. kadettiupseereiden puolustelemisessa, kun olin erikoisupseeri. Mutta voin omista kokemuksista sanoa, että kantahenkilökunta, johon palveluksessa tutustuin, oli 90% erittäin pätevää ja motivoitunutta hommaansa.
 
Eri ammattikunnilla on erilaisia vaatimuksia lain kanssa. Opettajan on näytettävä tuore rikosrekisteriote ennen viran tai toimen täyttämistä. Eikä passaa grillillä tapella joka ilta. Eikä työntää mamua ruokalasta.

Mutta mitä täällä oikein rähistään? Ilman ammattisotilaita me reserviläiset emme kykenisi tai sitten nuoret pojat eivät kykenisi tehtäviinsä ja tietäisi ollenkaan toimiaan. Mitä minä olen "virkamiehiä" tavannut, minulla on hyvä käsitys. Koko laitoksessa ainoat, jotka ottivat päähän aikoinaan, olivat varusmiesalikersantit alokasaikana ja ehkä joku vähän kahelimpi toimihenkilö. Hyvät, jopa erinomaiset kontaktit liittyvät kymmeniin ja kymmeniin ammattisotilaisiin.

Kyllä minuakin huolettaisi vastuun paikalla moni asia. Huolettaa nytkin, vaikka en ole edes organisaatiossa ollut neljään vuoteen, paitsi Kotussa vielä nimellisesti.
 
Suunnittelun laatua arvioi Puolustusministeriö. Se suorittaa hienosti sanottuna "hallinnonalansa ohjausta." Puolustusministeriössä on paljon muitakin kuin sotilaita.

Puolustusministeriötä johtaa ja valvoo kansliapäällikkö Arto Räty. Hän on siviilivaatteisiin pukeutunut kenraaliluutnantti. Hyvin riippumaton siviili siis.

Mitä minä olen "virkamiehiä" tavannut, minulla on hyvä käsitys. Koko laitoksessa ainoat, jotka ottivat päähän aikoinaan, olivat varusmiesalikersantit alokasaikana ja ehkä joku vähän kahelimpi toimihenkilö. Hyvät, jopa erinomaiset kontaktit liittyvät kymmeniin ja kymmeniin ammattisotilaisiin.

Pelkästään hyvien tyyppien suosiminen ei vielä oikein riitä tietoperusteisen henkilöstöjohtamisen ohjenuoraksi. Varsinkin jos se hyvä tyyppi on liian kallis ja mahdollisesti korvattavissa halvemmalla vaihtoehdolla.
 
Aika rankka sanonta, että Puolustisministeriötä johtaa ja valvoo kansliapäällikkö. Sitä johtaa ja valvoo puolustusministeri. Mee sanoon näkemyksesi sille. :)

Ehdota sitten parempaa systeemiä myös? :)
 
Aika rankka sanonta, että Puolustisministeriötä johtaa ja valvoo kansliapäällikkö. Sitä johtaa ja valvoo puolustusministeri. Mee sanoon näkemyksesi sille. :)

Ehdota sitten parempaa systeemiä myös? :)

Näin se kyllä yleensä menee. Onhan koko Suomeakin johtanut presidentin kansliapäällikkö Perttunen vuosina 1978-1980. Sitten ei voinut oikein bluffata enempää. Ministerit vaihtuvat, mutta eivät he tuo kokonaista omaa henkilökuntaa tullessaan.
 
Vedetäänkö mukaan ns. "parlamentaarinen valvonta" kanssa? :D
 
Topikin aihe on itseasiassa se, että upseerit eivät saa nukuttua ja heidän perhe-elämänsä kärsii, koska Venäjä raaputtaa Euroopan turvallisuuspintoja.
 
Back
Top