Mielenkiintoinen skenaario. Minulla on myös esittää skenaario: Suomessa valmistellaan tiedustelulakeja. Kenellä on suurin motiivi torpata tiedustelulakien valmistelu? Vastaus on Venäjä. Venäjä syöttää vakoilun kautta hankkimansa salaiset asiakirjat HS:lle tod. näk. ”nimettömänä pysyvän korkea-arvoisen lähteen” kautta. HS on mehuissaan. Haluavat varmistaa punaleimaisten asiakirjojen aitouden. Siinä tohinassa lähteen aitouden varmistaminen unohtuu. Punaleimaiset asiakirjat osoittautuvat aidoiksi! Nyt ollaan jo niin innoissaan, että ei tule mieleenkään kyseenalaistaa lähteen motiivia vuotaa asiakirjat. Juttu on julkaistava, sitä ollaan niin Suomen Edward Snowdenia! Sitten seuraa romahdus: puolustusvoimain ylipäällikkö, Suomen presidentti, tekee rikosilmoituksen. Paniikki iskee. HS:n emoyhtiön omistaja pyytää audienssia presidentiltä - presidentillä ei ole aikaa siihen. Jutun kirjoittanut toimittaja tuntee kylmän hien nousevan otsalleen: mitä tulikaan tehtyä? Paniikki iskee rajusti ja sitten ollaankin hakkaamassa läppärin akkua vasaralla. Lopun tiedättekin.
Näissä kahdessa skenaariossa on ainakin yksi perustavaa laatua oleva ero: sinun skenaariosi olettaa, että siihen osallistuneet tahot ovat ovelia, viisaita, suunnitelmallisia ja päteviä. Minun skenaarioni olettaa, että siihen osallistuneet tahot ovat täysiä idiootteja. Viitisentoista vuotta työelämässä olleena, ja noin kymmenessä eri organisaatiossa työskennelleenä, minun kokemukseni on, että keskiverto ihminen kuuluu jälkimmäiseen kategoriaan, ei ensimmäiseen. Kaikki toki on puhdasta spekulaatiota tässä vaiheessa.
Mutta edelleen suurin kysymys tässä mielestäni on: kenellä oli kyky ja motivaatio vuotaa punaleimaisia asiakirjoja. Ja mikä tämä motivaatio oli?
Skenaariossasi on yksi heikkous. Tietovuodot nimenomaan katsotaan perusteluksi tiedustelulaeille. Eli Venäjä vuodollaan ampuisi itseään jalkaan.
Vaikka en täysin kiistä työelämästä tekemiäsi arvioita pidän omasta skenaariostani enemmän. Ja kaikki on tosiaan spekulaatiota. Ja veikkaan sen meille myös sellaiseksi jäävän.