J0h1F
Ylipäällikkö
Rauhan aikana, siis nyt, ei Malmbanan kapasiteetti riitä edes Kiirunan kaivoksen tarpeisiin, niin ei se riittäisi sodan aikanakaan, koska Ruotsi yhä haluaisi käyttää sitä myös ulkomaankauppaansa eli kyseisen kaivoksen tarpeisiin, johon se aikanaan rakennettiin. Jos kapasiteettia haluttaisiin nostaa, niin se vaatisi kaksiraiteistamisen, mutta rata menee hyvinkin vaikeassa maastossa tuolla tuntureilla, niin se ei olekaan ihan halpa temppu.Narvikin rata voisi olla taloudellisesti järkevä(hkö) tapa kuljettaa tavaraa? Suoraan valtamerelle ja jatkossa Koillisväylää pitkin Aasiaan. Ehkä jopa niin järkevä, että sille olisi käyttöä jo rauhan aikana, mikä loisi kapasiteettia myös kriisiaikoja varten.
Narvikin radan varaan ei Suomen huoltovarmuutta voi laskea.
Suomen ulkomaankaupan kannalta meidän muun rataverkkomme kanssa yhtenevä Tromssan rata olisi paljon hyödyllisempi, ja se poistaisi ylimääräisen välikäden eli Ruotsin kuvioista kokonaan.