Huoltovarmuus

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Samses
  • Aloitus PVM Aloitus PVM
Tuon Karamalmin saisi varmaan elvytettyä jos tarvetta ilmenisi. Vanhaa kiskoa ja ratapenkkaa on vielä nähtävillä. En tiedä milloin viimeksi siellä on junien kuormausta ja purkua tapahtunut.


Ei onnistu enää. Tuolla Kerassa on parhaillaan meneillään totaalinen uudistus, kun rata muutetaan kaksiraiteisesta neliraiteiseksi (kaupunkirata) ja suljetun SOK:n varaston ja muiden teollisuuskiinteistöjen paikalle rakennetaan uusi asuinalue. Muutenkin tuolle suunnalle on vaikea liikennöidä tavarajunilla enää sen jälkeen, kun Keski-Pasilan tavararatapiha purettiin. Lähinnä liikenne onnistuisi Karjaan suunnasta.
 
Kyllä tulisi pystyä käyttämään myös omaa päätä, mutta Suomi, "maailman onnellisin maa"
On jo pitkään nähty että suomella ei ole oikeita valmiuksia muuhun kuin tulijoiden laukunkantoon ja kulujen maksuun.

Maskeja ei ollutkaan ja sitten niitä haluttiin tilata entiseltä kosmetologilta ja tilanne paljastui VAIN kun viron pankki kyseli miljoonien tilinsiirron perään.

Rajoilta on tullut yli 100 000 paperitonta joita majoitetaan ja elätetään edelleen.
Jopa ruotsista tulleita.

Valmiudet piti olla mihin vaan mutta eduskuntakin tappeli puoli vuotta tyhjästä.

Suomessa ei mikään muutu ennen kuin lustraatio on tehty kokonaisuudessaan ja rajoilla on heittokoneita joilla turhapaikan hakijat voidaan viskata takaisin.
 
Luolaa syntyy kyllä halvalla, mutta sinne luoliin vaaditaan kaikenlaista ylimääräistä tekniikkaa ja rakennetta esimerkiksi tulipaloihin varautumista ajatellen, mikä sitten usein nostaa hinnan moninkertaisesti maanpäällistä rakentamista kalliimmaksi.
Savu poistoon tehdään suuntausporauksella karan työntö ja sitten avennin kiinni ja vedetään n. 1,4 metrin aukko karan reittiin.
Luoliin täytyy aina muistaa olla käyttämättä helposti palavia materiaaleja.

Kyllä tulta vastaan on kalliimpaa tehdä luolaa, kuin hallia maan päälle.
 
Tuossa edellä vain pohdittiin rautateiden purku- ja lastauspaikkoja pääkaupunkiseudulla.

En tiedä tarvitaanko, ehkä siinä tapauksessa että Vuosaari on varattu militääritarvikkeille ja myös kumipyöräkalusto on siinä hommassa kiireinen. Silloinkin kannattaa varmaan purku tehdä vähän kauempana.
Juu, pikaisesti pois ihmisten seasta....
 
Kuopiossa tehtiin juuri väestönsuoja/liikuntahalli entiseen PV:n varikon luolaan.
Kaksinkertaistui hinta arvioituun nähden. Eli kustannusten hallinta ei vaikuta erityisen hyvältä tällaisissa uniikkihankkeissa maan alle.
edit: kai se korjaantuisi hieman tekemällä maan alle paljon...
Mua jotenkin hirvittäisi ajatus, että olisin väestönsuojassa entisessä puolustusvoimien kohteessa, joka on ensi-iskun tärkeimpiä kohteita. Sama kuten vanhat ohjussiilot Amerikassa, kun ne rakentaa niihin bunkkereita ihmisille. Jos se vastapuoli ei olekaan pyyhkinyt sitä pois maaliluettelostaan... 😬
 
Mua jotenkin hirvittäisi ajatus, että olisin väestönsuojassa entisessä puolustusvoimien kohteessa, joka on ensi-iskun tärkeimpiä kohteita. Sama kuten vanhat ohjussiilot Amerikassa, kun ne rakentaa niihin bunkkereita ihmisille. Jos se vastapuoli ei olekaan pyyhkinyt sitä pois maaliluettelostaan... 😬
Eiköhän siinä vieressä yliopistolla tai yliopistosairaalassa maan pinnalla hirvittäisi vähän enemmän. Ne tuntuvat olevan nykyisissä maaliluetteloissa kun Ukrainaan katsoo.
 
Mua jotenkin hirvittäisi ajatus, että olisin väestönsuojassa entisessä puolustusvoimien kohteessa, joka on ensi-iskun tärkeimpiä kohteita. Sama kuten vanhat ohjussiilot Amerikassa, kun ne rakentaa niihin bunkkereita ihmisille. Jos se vastapuoli ei olekaan pyyhkinyt sitä pois maaliluettelostaan... 😬
Tiedän kyllä siiloja, jotka kestää baruskien tymäkimmätkin iskut, mutta onko elämää enää iskujen jälkeen, se on eri juttu. Mutta osa siiloista kestää jopa muutaman metrin päähän suuaukosta tulevan osuman. Tosin ei ydin iskua kohdenneta maan alle, vaan n. 300-1000 m maanpinnan yläpuolella, silloin tuho on täydellistä ihmisen selvitä.
 
Kuopiossa tehtiin juuri väestönsuoja/liikuntahalli entiseen PV:n varikon luolaan.
Kaksinkertaistui hinta arvioituun nähden. Eli kustannusten hallinta ei vaikuta erityisen hyvältä tällaisissa uniikkihankkeissa maan alle.
edit: kai se korjaantuisi hieman tekemällä maan alle paljon...
Tuossa oli käynyt sillä tavalla ikävästi, että PV:n AV1:n luovuttua tiloista ja PV:n toiminnan lakattua oli ainakin osassa tuota luolakompleksia ilmastointikone hajonnut, ja luola mennyt läpeensä homeeseen, kun kukaan ei käynyt siellä säännöllisesti tarkistamassa tilojen kuntoa. Se sitten nosti kustannuksia tilojen ottamisessa virkistyskäyttöön.
 
Savu poistoon tehdään suuntausporauksella karan työntö ja sitten avennin kiinni ja vedetään n. 1,4 metrin aukko karan reittiin.
Luoliin täytyy aina muistaa olla käyttämättä helposti palavia materiaaleja.

Kyllä tulta vastaan on kalliimpaa tehdä luolaa, kuin hallia maan päälle.

Onko noissa tunneli hommissa kokeiltu korkeapaine vesisammutusta?
On todella tehokas palon sammutukseen kun vesi tulee periaatteessa sumuna. Pudottaa samalla palo alueen lämpötilaakin nopeasti. Jonka tähden savun muodostuukin on vähäisempää.
Lisäksi jälkityöt on huomattavasti helpompia kun vettä on käytetty paljon vähemmän kuin normaalisti.

Normi rakennus paloissa ei ehkä ole ongelma mihin se loppu sammutus vesi menee kun se menee maastoon. Tunneleissa tuo taitaa olla iso ongelma mihin nuo vedet johdetaan.
Lisäksi sammutus putkisto hommat taitaa olla helpompia kun noissa systeemeissä putkitus on pientä. Toki korkeapaineista.
 
Onko noissa tunneli hommissa kokeiltu korkeapaine vesisammutusta?
On todella tehokas palon sammutukseen kun vesi tulee periaatteessa sumuna. Pudottaa samalla palo alueen lämpötilaakin nopeasti. Jonka tähden savun muodostuukin on vähäisempää.
Lisäksi jälkityöt on huomattavasti helpompia kun vettä on käytetty paljon vähemmän kuin normaalisti.

Normi rakennus paloissa ei ehkä ole ongelma mihin se loppu sammutus vesi menee kun se menee maastoon. Tunneleissa tuo taitaa olla iso ongelma mihin nuo vedet johdetaan.
Lisäksi sammutus putkisto hommat taitaa olla helpompia kun noissa systeemeissä putkitus on pientä. Toki korkeapaineista.
Juu, me ollaan asennettu erästä Suomalaista sovellusta sumusamutukseen...
Jenkit on muuten aika kateellisia (positiivisella tavalla) tästä Suomalaisesta innovaatiosta.
Korkeapaine sumulla käsittääkseni voi rajata sammutus vesien aiheuttamia vahinkoja, myös hyödyllinen käytettävyyden kannalta muille osille luolia.
 
Juu, me ollaan asennettu erästä Suomalaista sovellusta sumusamutukseen...
Jenkit on muuten aika kateellisia (positiivisella tavalla) tästä Suomalaisesta innovaatiosta.
Korkeapaine sumulla käsittääkseni voi rajata sammutus vesien aiheuttamia vahinkoja, myös hyödyllinen käytettävyyden kannalta muille osille luolia.
Juu, juurikin tuosta Suomi innovaatiosta puhuin.
Huvitti joskus kun sitä mullekkin ekaa kertaa demottiin videoiden muodossa. Video piti esittää hidastettuna miten se vesisumu sammuttaa palon. Normi nopeudella sitä ei erottanut. Liekit vain hävis todella nopeasti.
Joten voin sanoa että todella tehokas systeemi.
 
Starmer jatkaa taunoiluaan. Tuollaisella vientilupien epäämisellä on vaikutuksia ennustettavuuteen.
edit: Molinellilta lisää esimerkkejä osittais-israelilaistuotteista:
Do guess what the Litening pod, SKY SABRE, MEWSIC on Royal Navy ships, TROPHY for Challenger 3, Dismounted Joint Fires Integrator, VULCAN, ICAVS(D), the new portable radar replacing MSTAR, the laser warner receivers on AJAX and CR3, EXACTOR, etc all have in common.
 
Viimeksi muokattu:
Juu, juurikin tuosta Suomi innovaatiosta puhuin.
Huvitti joskus kun sitä mullekkin ekaa kertaa demottiin videoiden muodossa. Video piti esittää hidastettuna miten se vesisumu sammuttaa palon. Normi nopeudella sitä ei erottanut. Liekit vain hävis todella nopeasti.
Joten voin sanoa että todella tehokas systeemi.
Onko se samanlainen mekanismi mikä on ollut letkuissa jo pari vuosikymmentä? Muistan nuorena VPKssa kun harjoiteltiin miten huone sammui hetkessä sillä sumulla.
 
En tiedä onko tunneli, tuskin koko matkaa, mutta olisi hyvä jos on tunnelissa.
Mahdollisimman paljon kriittistä infraa piiloon, silloin ovat myös turvassa tihutöiltä.
On siellä ratatunneli. Eikä ne sisäänmenoaukot mitenkään salaisia ole vaan hyvinkin näkyviä.

 
Back
Top