Huoltovarmuus

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Samses
  • Aloitus PVM Aloitus PVM
Tuota oon miettinyt, kun maanteillä korjataan siltarumpuja, niin usein rummun viereen tehdään tilapäinen silta. Voisko olla ajatusta että noissa tapauksissa käytettäs puolustusvoimia apuna, niin, että pioneerit kävis pistämäsä tuollaisen kenttäsilta M25 (tai vastaavan) paikoilleen pientä korvausta vastyaan. Saisivat pioneerit harjoitusta ja olis puolustusvoimien siltarakenteille köyttöä jolloin niitä voisi olla enemmän varastossa.
Kyllähän tuota tehdään, mutta nykyään kun sillat rakentaa yksityinen yrittäjä eikä valtion omistama Tielaitos on näiden pioneerisiltojen käyttö melkoisen hintavaa.
 
Itse miettinyt, että jos tuota Porista Niinisaloon menevää rataosuutta tulisi jälleen käyttöön, jos sotilaskalustoa tarvittaisiin Niinisalossa tai Parkanon varikolla. Mutta nyt voisi käytöstä poistettua osaa treenata pioneerien kanssa miten rataa voisi tarvittaessa räjäyttää tai purkaa ettei vihollinen pysty käyttämään ja perusteita siihen jos rata pitää saada taas käyttöön omille joukoille..
 
Kaliumlannoitehirttosilmukka kiristyy edelleen.
Tuo Valko-Venäjän kurittaminen Venäjää tiukemmin tässä tilanteessa on kyllä älytöntä. Mieluummin soisi perunadiktaattorinkin saavan ennemmin ne välirahat tuosta kuin Putinin täysmääräisenä.
 
Tuota oon miettinyt, kun maanteillä korjataan siltarumpuja, niin usein rummun viereen tehdään tilapäinen silta. Voisko olla ajatusta että noissa tapauksissa käytettäs puolustusvoimia apuna, niin, että pioneerit kävis pistämäsä tuollaisen kenttäsilta M25 (tai vastaavan) paikoilleen pientä korvausta vastyaan. Saisivat pioneerit harjoitusta ja olis puolustusvoimien siltarakenteille köyttöä jolloin niitä voisi olla enemmän varastossa.

Olen ollut harjoituksessa (MPK:n kurssilla, tosin varusveijareita + kantahlökuntaa osallistui myös) missä rakennettiin ja laitettiin Bailey-silta (tai se piirun verran modernimpi siitä, en nyt enää tietenkään muista nimeä) pysyväksi sillaksi keveän liikenteen väylälle. Destia nosteli kahdella helekutin isolla nosturilla sen paikoilleen kun oltiin saatu se kasattua tietyin ponnistuksin, onneksi keskeisin osin konevoimaa käyttäen.

MPK:n kurssilla, tai siis usealla ketjutetulla sellaisella (piti ensin kouluttaa ihmiset siltakaluston käyttöön prikaatissa ikään kuin kuivaharjoituksena), saatiin ihan pysyvä maamerkki aikaiseksi ja osallistuneille pioneeriressuille tuli merkintä että tällaisessakin urakassa ovat olleet mukana.

Edit: Taisi olla Acrow-silta: https://ava.vaylapilvi.fi/ava/Julkaisut/Liikennevirasto/lo_2015-24_varasiltakaluston_hoito_web.pdf
 
Viimeksi muokattu:
Mie kyllä ajattelin polttoaineputkia merenpohjaan, mutta jos junta kulkis kuten kanaalissa niin olinhan tuo aikamoinen urakka. Taitaa kuitenkin pohjoisen kaksoisrata ja vähän uuttakin rataa, tulla halvemmaksi ja nopeammin valmiiksi.
 
Pystyykö noista paikoista aloittamaan tunnelin, sopivan ehjä kallio, pääseekö tarpeeksi syvälle ennen kuin ollaan meren alla, tuossa muutamia ajatuksia.

En usko, että ainakaan meren alle pääsy on ongelma. Varsinkin Suomen puolella meri on hyvin matala, suurelta osin vain muutamia metrejä syvä. Raippaluodon ulkopuolella laivaväylä (jota pääosa Perämeren laivaliikenteestä käyttää) on vasta valtakunnanrajan tuntumassa ja laivaväylän molemmin puolin on reimarit.
 
Pystyykö noista paikoista aloittamaan tunnelin, sopivan ehjä kallio, pääseekö tarpeeksi syvälle ennen kuin ollaan meren alla, tuossa muutamia ajatuksia.

Merenkurkussa on parhaimmillaan n. 20 metriä vettä. Kallio on toki jonkin verran syvemmällä. Mutta jos tunnelin aloituksen tekee Raippaluotoon yhden ainoan pitkän tie - ja siltayhteyden päähän, niin se on varsin haavoittuva pitkältä matkalta.
 
Merenkurkussa on parhaimmillaan n. 20 metriä vettä. Kallio on toki jonkin verran syvemmällä. Mutta jos tunnelin aloituksen tekee Raippaluotoon yhden ainoan pitkän tie - ja siltayhteyden päähän, niin se on varsin haavoittuva pitkältä matkalta.
Tuota ajattelinkin, pitä aloittaa tunneli mantereen puolelta.
 
Merenkurkussa on parhaimmillaan n. 20 metriä vettä. Kallio on toki jonkin verran syvemmällä. Mutta jos tunnelin aloituksen tekee Raippaluotoon yhden ainoan pitkän tie - ja siltayhteyden päähän, niin se on varsin haavoittuva pitkältä matkalta.

Yksi vaihtoehto haavoittuvuuden vähentämiseen voisi olla se, että Raippaluodon sillan rinnalle rakennettaisiin tunneli. Tällä tavoin tarvittavien tunnelien kokonaispituutta saataisiin vähennettyä ainakin noin 20 km. Raippaluodon saaren puolelle taas olisi joka tapauksessa tehtävä uusi tieyhteys koska nykyinen tie on mutkainen, kapea ja kulkee kyläkeskusten läpi. Tällöin vanha tie voisi tarvittaessa toimia uuden tien varayhteytenä.
 
Meren alituiseen tunnelin tekeminen ei ole kovin yksioikoinen juttu, koska hätä poistumiseen on vain molemmat päät ja jos syttyy vaikka junapalo aloituksessa, niin kuinka sitten toimitaan? Eräs malli on, että kaikille hengitysilman pulloihin ja selkään, sitten halonia tunneli täyteen, eikä pala enää. Mutta en kannata sitä, koska jonkun maski vuotaa aivan varmasti ja ruumiita tulee.
Miten onnistuisi tehdä tekosaari ja sinne pintaan nousu? Tosin täsmäohjus sitten hissiin ja homma on sitten siinä.
 
Sama malli kuin kanaalitunnelissa. Kaksi juna tunnelia ja väliin huoltotunneli joka voidaan tarpeen vaatiessa eristää juna tunneleista
Totta. 15 miljardia liene realistinen hinta alitukselle Merenkurkun kapeimmalla kohtaa...?
Huoltovarmuuden nimissä se saisi varmaan rahoituksenkin.
Ahvenanmaan kautta Tukholmaan liene vaikeampi ja strategisesti vaikeampi puolustaa, koska demil alue.
 
Totta. 15 miljardia liene realistinen hinta alitukselle Merenkurkun kapeimmalla kohtaa...?
Huoltovarmuuden nimissä se saisi varmaan rahoituksenkin.
Ahvenanmaan kautta Tukholmaan liene vaikeampi ja strategisesti vaikeampi puolustaa, koska demil alue.
Olisiko suurempi hyöty jos tuo 15 miljardia sijoitetaan puolustusvoimien ase ja materiaali hankintoihin sekä kantahenkilökunnan lisäykseen voi samalla kasarmeja korjata ja laajentaa.

Mitkä lie taloudelliset hyödyt tuolla ratatunneleilla? Lyhentää kuljetus aikaa kun ei tarvii kiertää Haaparannan kautta? Sama raideleveyden onkelma tulisi vastaan.

Jos tavaran kuljetusta tarvitaan niin eikö sopivat rekka/juna lautat riitä.
 
Back
Top