Huoltovarmuus

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Samses
  • Aloitus PVM Aloitus PVM
Tuon Merenkurkun kiinteän yhteyden (maantie ja/tai rata) suurin hyöty on siinä, että se tarjoaa kiinteän yhteyden Keski-Suomesta Skandinaviaan ja edelleen Keski-Eurooppaan. Eli toisin sanoen sen ansiosta Suomi olisi selvästi vähemmän "saari" kuin mitä nykyisin. Kiinteä yhteys on huomattavasti nopeampi kuin laivayhteys ja paljon vähemmän aikatauluista riippuvainen.
 
Tuon Merenkurkun kiinteän yhteyden (maantie ja/tai rata) suurin hyöty on siinä, että se tarjoaa kiinteän yhteyden Keski-Suomesta Skandinaviaan ja edelleen Keski-Eurooppaan. Eli toisin sanoen sen ansiosta Suomi olisi selvästi vähemmän "saari" kuin mitä nykyisin. Kiinteä yhteys on huomattavasti nopeampi kuin laivayhteys ja paljon vähemmän aikatauluista riippuvainen.
Mikäs firma sen Kertsinsalmen sillan rakensi? Vois löytyä sopivat piirustukset pöytälaatikosta.

Miten vaan jääolosuhteet vaivaisivat, viekö jäät mennessään kuten joka kevä vei laiturin kotirannasta jos ei vetänyt maihin.
 
Logistiikkapohdintaa hiukan. Ammukset vaikein kuljetettava.
– Siirsimme paljon vaarallista [materiaalia] varikolta maantielle, lentoasemalle tai satamaan, junaan, uuteen tapaan kuljettaa se Ukrainaan. Vaikeinta oli linkittää nämä osat yhteen, koska kukaan ei halunnut varastoa mihinkään, Van Ovost sanoi.

Suurten räjähtävän materiaalin kuljetukset Yhdysvaltojen ja Euroopan läpi oli hänen mukaansa ainutlaatuinen haaste. Koska satamilla oli rajoituksensa, kuinka paljon ne voivat kuljettaa kerrallaan, siirtoja piti pakko monitoroida jatkuvasti erityisesti sellaisilla suunnilla, joissa kuljetukset hidastuivat, jotta voitiin analysoida tilanne ja tarvittaessa ohjata lasti toiseen satamaan.

Van Ovost kertoi Yhdysvaltojen kiinnittäneen huomiota myös Ukrainan kokemukseen logistiikasta sen suhteen, miten täytyy sopeuttaa toimintaa päivittäisen kaukovaikutteisen tulenkäytön alla.
USTRANSCOM haluaa puolustusministeriön lisäävän tietojenkäsittelyn ja viestinnän työkalujen rahoitusta, jotta komentajat saisivat reaaliaikaista tietoa, mitä aseita on kuljetuksessa ja missä ne ovat. Tätä varten on käynnissä ”25 in 25” -aloite, jonka mukaan neljännes kuljetuskoneista olisi ensi vuonna varustettu tällaisilla työkaluilla, mutta projekti on myöhässä aikataulusta.
 
Sveitsin tussarit ei kuulemma käy kaupaksi. Suurin ostaja Saksa on alkanut hylkimään niitä. Tällä kertaa aika lavealla keinolla karsittu osallistumista tarjouspyyntöön (hylkyyn ei-ETA maat, ml. Norja).
Germany is also the largest buyer of Swiss weapons, ammunition and other military-grade goods. However, Germany has now decided to exclude Swiss companies from certain military procurement contracts. As the French-language newspaper Le Temps first reported, a letter to that effect was received by the Federal Office for Defence Procurement, armasuisse. This has raised alarm among defence companies, with politicians from all parties expressing their anger at the German decision, which they claim does not respect the country’s neutrality and democratic process.
The message from Germany is clear: Switzerland is no longer considered a reliable partner since it prohibited Germany from passing Swiss-made arms to Ukraine.
When armasuisse inquired further, it received a letter confirming the German position. According to armasuisse director Urs Loher, this is a clear signal that Switzerland is no longer seen as “reliable” in Germany. In the German parliament, the term “Swiss Free” is reportedly being used alongside “China Free,” a catch phrase for minimising security risks, according to Swiss German newspaper NZZ.
The Netherlands was the first country to start avoiding buying Swiss war materiel. The Dutch parliament decided last year to stop purchasing any arms from Switzerland after the Swiss blocked the export of 96 Leopard-1 tanks stored in Italy. The Netherlands had intended to repair the tanks in Germany before sending them to Ukraine.

Similar considerations are being made in Spain and Denmark, according to media reports. Denmark has not forgotten Switzerland’s refusal two years ago to allow the transfer of Piranha III armoured vehicles to Ukraine. Spain was likewise denied permission to re-export two 35mm anti-aircraft missiles imported from Switzerland due to the War Materiel Act.
While the announcements made so far aren’t a severe blow to Switzerland’s arms industry, they serve as a clear warning that Europe wants Switzerland to change course. Security experts point out that Swiss companies need to be able to export their products, both for financial reasons and to remain integrated into international production and logistics chains. If they cannot, it could ultimately hurt Switzerland’s own defence capabilities, reducing its autonomy.

Critics, however, argue that Swiss security autonomy is an illusion, as the country benefits disproportionately from the security provided indirectly by NATO and the EU.
Perus FAFO-kuvio. Turpo-vapaamatkustajilta loppuu ilakointi.
 
Viimeksi muokattu:
Torpedojen polttoaineen lähtöaineena tarvittava sebasiinihappo on yksi kriittisistä kemikaaleista, joiden tuotannon Pentagon tahtoo takaisin Yhdysvaltain maaperälle
 
Villit valokuiduttajat huoltovarmuusriski!
Ei tarvitse lähettää pieniä vihreitä sabotöörejä infran kimppuun.

Riittää kun heijastintakkimiehet ottavat minikaivurit käyttöön ja kuokkivat sopivalla hetkellä riittävän määrän piuhoja katki. Kaikki tämä täysin avoimesti eikä kukaan voi mitään. Kaapeliukkoja kun ei kuulemma voi estää vetämästä kukin omaa piuhaansa.
 
Ranskassa on päätetty valtiotasolla varmistaa puolustusteollisuuden tuotannon kasvattaminen suursodan syttymisen varalta, jolloin asevoimien kyvyistä tulee avaintekijä. Tarkoitusta varten ollaan luomassa työvoimareservi eläköityneistä työntekijöistä, jotka voitaisiin tarvittaessa palauttaa töihin.

Tätä mekanismia varten on allekirjoitettu puolustusministeriön alaisen asevarusteluosaston (DGA) ja puolustusteollisuusyritysten välisiä sopimuksia. Sen mukaan joidenkin alan eläkeläisten täytyy kerran vuodessa käydä 10 päivän mittainen palkallinen koulutus pätevyyden ylläpitämiseksi ja jos tarpeellista, palata töihin.

Tätä varten he saavat aliupseeri- tai upseeristatuksen ja sitä vastaavan palkan. Menettelyllä ohitetaan Ranskan lakien työolosuhteille asettamat edellytykset.

Toistaiseksi sopimuksia ovat allekirjoittaneet ainakin panssarikalustoa valmistavat KNDS Groupin ranskalainen tytäryhtiö Nexter Defense Systems ja Arquus, sotilaallisen meriteollisuuden konserni Naval Group, tuliaseita valmistava Verney-Carron, 3D-tulostuspalvelu-ja kyberpuolustussovellusyhtiö Vistory ja kuorma-autojen valmistaja Scania France.
**
Menettely ei koske kaikkia työntekijöitä, vaan ainoastaan erikoisosaajia. DGA tähtää 3 000 henkilön työvoimareserviin puolustusteollisuudelle vuoteen 2030 mennessä.
**
[DGAn johtaja] Chiva mainitsee esimerkiksi KNDS:n eläkeläiset, jotka olivat mukana Caesar-haupitsijärjestelmän tuotannon nopeuttamisessa kaksinkertaiseksi.
 
Back
Top