Huoltovarmuus

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Samses
  • Aloitus PVM Aloitus PVM
Itse näkisin, että 1435m raide Kemiin, koska siellä on DCA-sopimuksen lähin varasto, Kemin uusi sellutehdas(saataisiin enemmän puuta Ruotsista helpommalla vähentäen aavistus Suomen hakkuita) ja henkilöliikenteen kannalta kunnollisemmat yhteydet muualle Suomeen. (Toki nyt ongelma, että ruotsalaisia sähköjunia ei saisi Suomeen kun sähköistys tehdään Suomen mitoilla Haaparantaan sillä tuplakisko-osuudella.) Sitä voisi suunnitella että konttinostureita ja ajoneuvojen siirtoon junasta toiseen voisi olla paikkoina silloin Haaparannassa, Torniossa ja Kemissä.

Ja ajaahan VR nytkin 1435mm raiteilla, tosin Ruotsin eteläosissa henkilöliikennettä(+no joo Tampereen ratikkakin sillä operoinnissa 1435:llä), tosin onko täysin omaa vain ne 6 Flirttiä. Ruotsin pohjoisosien Norrtåg-kilpailutuksen tulos ratkennee lokakuussa, että hypätäänkö tulevaisuudessa Haaparannassa mysö VR:n kyytiin edemmäs Ruotsiin. Mutta tavaraliikenteeseen VR ei siellä ole vielä ryhtymässä. Onhan Ruotsissa jo usempi operaattori sillä puolen ja kilpailua enemmän kuin täällä, eipä ole tullut vastaan onko siellä ollut operaattorina sotilasjunissa valtionyhtiö Green Cargo vai joku toinen.
 
Saisi se 1435 mm raide tulla Ouluun saakka, sitten Oulun nykyisen tavara-aseman siirto pois nykyiseltä paikaltaan ja rakentaminen osittain maan alle. Rahoitusta hankkeelle saataisiin myymällä nykyisen ratapihan alueen maata rakennuskäyttöön, jolloin Oulun ei tarvitse kasvaa vain ulospäin.
 

Kannattaa lukea
Tämä.
Me tehtiin neljä sairaalaa kallioon u-maassa. Ainoa keino suojata ryssältä.
Meillä tukisi olla vähintään kolme luolasairaalaa etelässä. Yksi pohjoisessa.
Samoin tulisi kunnittain tehdä turvaluolat kaikelle sähkö/vesi-infralle ja päättämiselle ja kouluille
Oulun alueellaan se on mahdotonta, muttei muualla.
 
Saisi se 1435 mm raide tulla Ouluun saakka, sitten Oulun nykyisen tavara-aseman siirto pois nykyiseltä paikaltaan ja rakentaminen osittain maan alle. Rahoitusta hankkeelle saataisiin myymällä nykyisen ratapihan alueen maata rakennuskäyttöön, jolloin Oulun ei tarvitse kasvaa vain ulospäin.
Miten Oulussa kaivat maahan asema systeemejä, kun kallio on n. 75-120 m syvällä koko kylän alueella. Eikä noita saa missään tapauksessa tehdä kaupunkialueelle, koska vetää puoleensa ohjusiskuja. Kuivaniemeen kallioon reikä, tunnelissa Iihin josta taas Haukiputaalla ylös.... Etelässä puolestaan Mäntsälään tunneli ratapiha ja kaikki kontti materiaali ajetaan vaan satamista heti pois, ettei tule ohjusiskuja.. tunnelit aina n. 80 metrin syvyyteen.
 
Miten Oulussa kaivat maahan asema systeemejä, kun kallio on n. 75-120 m syvällä koko kylän alueella. Eikä noita saa missään tapauksessa tehdä kaupunkialueelle, koska vetää puoleensa ohjusiskuja. Kuivaniemeen kallioon reikä, tunnelissa Iihin josta taas Haukiputaalla ylös.... Etelässä puolestaan Mäntsälään tunneli ratapiha ja kaikki kontti materiaali ajetaan vaan satamista heti pois, ettei tule ohjusiskuja.. tunnelit aina n. 80 metrin syvyyteen.
Oulussa suunniteltiin aikoinaan kallioparkin rakennustöiden yhteydessä johtokeskus ja muita tiloja pv:lle kaupungin alle saman louhinta työn ohessa.
 
Oulussa suunniteltiin aikoinaan kallioparkin rakennustöiden yhteydessä johtokeskus ja muita tiloja pv:lle kaupungin alle saman louhinta työn ohessa.
Joo, muistelen jotain tällaista. Mutta kallioparkki on maakuoppa, kalliota siellä ei ole lähellä pintaa kuin kaukana Oulujoesta. U-maan sodan oppeja on ainakin se, ettei pidä tehdä mitään strategista rakenteita lähellekään kaupunkeja, koska ensimmäisenä ryssä ohjuksen sairaalaan tällää.
Me tehtiin useita sairaalalouhintoja keskelle tyhjää seutua, hyvän kallion ja siviilipalveluksen johdon toiveesta, ettei anneta aihetta pommittaa sitten lähialueen kouluja ja sairaaloita maan pinnalla paskaksi.
Toisena se, ettei mitään kuljetusta, joka on strateginen, saa pysäyttää maan päällä rautateiden solmukohtiin, jotka sijaitsevat kaupungeissa, sillä mopodrone tulee heti.
Sinne ollaan kaivamassa justiin r-tie tunnelia, jossa on 7 km kalliossa oleva osa, jossa on 4 lähtöä eri suuntiin ja erinomainen laituri alue sekä pukkinostureita 3 kpl n. 1,6 km.n junan purkuun tai uudelleen lastauksen... Maantiet menevät eri reittiä maan alle, kuin rata. Kuin ketupesiä..
Näitä tulee ainakin 7 kpl, kun konsepti on valmis.

Suomessahan ei ole ensimmäistäkään louhittua välikuormausasemaa edes pääkaupunkiseudun ympärillä pääradan liittymissä tai edes sivuradalla... En voi ymmärtää hallituksen ja huoltovarmuuskeskuksen Ruususen unta tässäkään asiassa... Varsinaista paperivarmuutta on suomalainen "huoltovarmuus".
 
Kalliorakentaminen on nykyisin niin kehittynyttä, että saattaa päihittää perinteisen.
Kuopiossa tehtiin juuri väestönsuoja/liikuntahalli entiseen PV:n varikon luolaan.
Kaksinkertaistui hinta arvioituun nähden. Eli kustannusten hallinta ei vaikuta erityisen hyvältä tällaisissa uniikkihankkeissa maan alle.
edit: kai se korjaantuisi hieman tekemällä maan alle paljon...
 
Viimeksi muokattu:
Kuopiossa tehtiin juuri väestönsuoja/liikuntahalli entiseen PV:n varikon luolaan.
Kaksinkertaistui hinta arvioituun nähden. Eli kustannusten hallinta ei vaikuta erityisen hyvältä tällaisissa uniikkihankkeissa maan alle.
edit: kai se korjaantuisi hieman tekemällä maan alle paljon...
No villi veikkaus, eka proggis maan alle?
Luolahommat ovat minun kaltaisille luolahenkilöille, vain ja ainoastaan.. muuten karkaa kulut pilviin kun sipistellään ihan vika paikoissa. Tää ei ole helppo laji, vaan brutaalia voimalajia.
 
Suomessahan ei ole ensimmäistäkään louhittua välikuormausasemaa edes pääkaupunkiseudun ympärillä pääradan liittymissä tai edes sivuradalla... En voi ymmärtää hallituksen ja huoltovarmuuskeskuksen Ruususen unta tässäkään asiassa... Varsinaista paperivarmuutta on suomalainen "huoltovarmuus".

Eihän pääkaupunkiseudulla ole rautateiden kuormauspaikkoja muutenkaan, paitsi Vuosaaren satamassa lähinnä satamaliikenteeseen liittyen, sekä ratatöihin liittyvä sepelinkuormauspaikka Vantaan Hakkilassa.

Jos Vuosaaren satamaa ei olisi, niin pääkaupunkiseudulle ei nykytilanteessa ainakaan rauhan aikana lähtisi tai tulisi yhtään mitään tavaraa kiskoja pitkin.
 
Eihän pääkaupunkiseudulla ole rautateiden kuormauspaikkoja muutenkaan, paitsi Vuosaaren satamassa lähinnä satamaliikenteeseen liittyen, sekä ratatöihin liittyvä sepelinkuormauspaikka Vantaan Hakkilassa.

Jos Vuosaaren satamaa ei olisi, niin pääkaupunkiseudulle ei nykytilanteessa ainakaan rauhan aikana lähtisi tai tulisi yhtään mitään tavaraa kiskoja pitkin.
Tuon Karamalmin saisi varmaan elvytettyä jos tarvetta ilmenisi. Vanhaa kiskoa ja ratapenkkaa on vielä nähtävillä. En tiedä milloin viimeksi siellä on junien kuormausta ja purkua tapahtunut.

 
Eihän pääkaupunkiseudulla ole rautateiden kuormauspaikkoja muutenkaan, paitsi Vuosaaren satamassa lähinnä satamaliikenteeseen liittyen, sekä ratatöihin liittyvä sepelinkuormauspaikka Vantaan Hakkilassa.

Jos Vuosaaren satamaa ei olisi, niin pääkaupunkiseudulle ei nykytilanteessa ainakaan rauhan aikana lähtisi tai tulisi yhtään mitään tavaraa kiskoja pitkin.
Tiedän, siksi tulisi varautua. Mutta paperillahan asiat näyttää tooooosi hyvältä. Ikävää varmuutta huoltovarmuuden sijasta.
Jos tulee laivalla vaikkapa tankkeja Suomeen oletetun Venäjä konfliktin aikana, niin Suomenlahdella ei toimi yksikään satama, eikä tule Gotlannin ohitte ainoakaan kuljetusalus huonolla tuurilla. Turku, Pori olisivat huoltosatamia hyvällä onnella ja Göteborg toimisi varmasti. Rataa myöten Haaparantaan ja Tornioon.
Meidän materiaalien siirtoinfra perustuu täysin kumipyörille, joka on kohtuu nopea, mutta isoihin massoihin hidas. Pääkaupunkiseudun noin 2 miljoonaa henkilöä saattaa kärsiä nälkää... Aika pahasti...
 
Minkä ihmeen takia?

Ei rautatie ole ainakaan kappaletavaran kuljetuksessa mikään taikasana huoltovarmuudelle.
Tuossa edellä vain pohdittiin rautateiden purku- ja lastauspaikkoja pääkaupunkiseudulla.

En tiedä tarvitaanko, ehkä siinä tapauksessa että Vuosaari on varattu militääritarvikkeille ja myös kumipyöräkalusto on siinä hommassa kiireinen. Silloinkin kannattaa varmaan purku tehdä vähän kauempana.
 
Back
Top