Jos laivaliikenne Itämerellä jostain syystä estyisi, korvaava reitti löytyy Nato-Norjan suojaamasta satamasta Narvikista.
8:16•Päivitetty 9:00
Jari Tanskanen,
Markku Rantala
https://twitter.com/intent/tweet/?url=https://yle.fi/uutiset/3-12652821?text=Nato-j%25C3%25A4senyys%2520tarjoaa%2520yll%25C3%25A4tt%25C3%25A4v%25C3%25A4n%2520avun%2520Suomen%2520huoltovarmuuteen%2520tosipaikassa%2520%25E2%2580%2593%2520tutustuimme%2520satamaan%252C%2520jonne%2520pitk%25C3%25A4t%2520tavarajunat%2520saapuvat%2520joka%2520y%25C3%25B6&utm_medium=social&utm_source=twitter-share
https://twitter.com/intent/tweet/?url=https://yle.fi/uutiset/3-12652821?text=Nato-j%25C3%25A4senyys%2520tarjoaa%2520yll%25C3%25A4tt%25C3%25A4v%25C3%25A4n%2520avun%2520Suomen%2520huoltovarmuuteen%2520tosipaikassa%2520%25E2%2580%2593%2520tutustuimme%2520satamaan%252C%2520jonne%2520pitk%25C3%25A4t%2520tavarajunat%2520saapuvat%2520joka%2520y%25C3%25B6&utm_medium=social&utm_source=twitter-share
NARVIK, NORJA Matalalla roikkuvat pilvet estävät Narvikin satamasta näkemästä läheisten vuorten huippuja. Satamassa on käynnissä rahtialuksen lastaus. Noin 19 tuhannen asukkaan kaupunki ja sen satama sijaitsevat vuorten ympäröimänä, suojaisen Ofotvuonon itäisellä rannalla.
Satama on niin kiinteä osa kaupunkilaisten elämää, ettei kukaan kiinnitä huomiota, kun pitkät tavarajunat kulkevat joka yö kaupungin läpi.
Narvikista on tulossa Suomen huoltovarmuudelle tärkeä kauttakulkusatama. Jos konttialusten liikkuminen Itämerellä estyisi esimerkiksi hybridioperaation takia, vaihtoehdoksi jäisi merirautatieyhteys Pohjois-Norjan Narvikin tai Oslon satamien kautta.
Vilkkaimpina öinä jopa sata kontillista tavaraa viedään Narvikista Ruotsin Haaparantaan, sieltä edelleen Tukholmaan, Gävleen ja Osloon. Lastina on paljon kalaa, mutta myös teollisuuden ja kaupan tuotteita. Suomeen on toimitettu yksittäisiä kuljetuksia.
Pohjois-Norjassa sijaitseva Narvikin satama pysyy sulana läpi vuoden Golfvirran ansiosta
Kansainvälisten rahtikuljetusten reitit muuttumassa
Narvikin satamajohtaja
Børge Kungan on juuri palannut Islannista, jossa on neuvoteltu säännöllisen liikenteen aloittamisesta Narvikin ja Islannin Reykjavikin välillä. Islannin kautta avautuisi uusia merirautatieyhteyksiä Pohjois-Amerikkaan ja Aasiaan.
– Säännöllinen liikenne on mahdollista aloittaa vielä tämän vuoden aikana, jos kaupallista kysyntää on riittävästi, sanoo Kungan.
Maantieteen vuoksi merikuljetukset ovat Suomelle elinehto, ja niiden turvaaminen lisää kiinnostusta etsiä Itämerelle korvaavia kuljetusreittejä.
– Poliittinen kiinnostus pohjoisen yhteyksiin on lisääntynyt. Samoin on lisääntynyt yritysten halua toimia siellä, sanoo varautumispäällikkö
Jukka Etelävuori Huoltovarmuuskeskuksesta.
Geopoliittisen tilanteen muuttumisen ohella painetta pohjoisen reiteille lisää Euroopan suurten valtamerisatamien, kuten Hollannin Rotterdamin ruuhkautuminen. Pohjois-Norjan kautta tavarat liikkuvat nopeammin, ja kontit voidaan lastata suurista konttialuksista suoraan juniin.
Uusi kuljetusreitti Narvikista Suomeen. Grafiikka: Samuli Huttunen / Yle
Kungan mukaan keskustelu pohjoismaisten logistiikkayritysten kanssa yhteistyöstä on tiivistynyt Ruotsin ja Suomen Nato-hakemuksen jättämisen jälkeen.
– Nato siirtää toimintaansa kauemmas pohjoiseen. Narvikin satama logistisena solmukohtana on tärkeä sekä Ruotsille että Suomelle, jatkaa Børge Kungan.
Kriisitilanteessa Naton joukot rantautuisivat Narvikiin, ja turvaisivat meriyhteyden. Turvallisuuspoliittisesti satama on tärkeä, sillä sen kautta kulkee suuri osa Ruotsin puolella Kiirunasta louhittavasta rautamalmista. Pohjois-Atlantin puolustusliitto käyttää itsekin satamaa säännöllisesti omiin huoltokuljetuksiinsa.
Luonnonsatamana Narvik on ihanteellinen ympärivuotiseen liikenteeseen. Golfvirta pitää sataman sulana, vaikka talvi olisi ankara ja luminen.
Varautumispäällikkö Jukka Etelävuori Huoltovarmuuskeskuksesta sanoo, että Pohjois-Norjan satamat ovat huoltovarmuuden kannalta tärkeä vaihtoehto Itämeren merikuljetuksille häiriötilanteessa. Kuva: Markku Rantala / Yle
Voidaanko Itämeren laivaliikenne estää?
Varautumispäällikkö Jukka Etelävuori pohtii voitaisiinko laivaliikennettä Itämerellä häiritä tai kokonaan estää.
Itämeren pohjassa kulkevien kaasuputkien räjäyttäminen antaisi mahdollisuuden aloittaa hybridioperaation, jossa Venäjä voisi lähettää omia sota-aluksia suojelemaan merenpinnan alaista omaisuutta. Samalla sota-alukset voisivat tehdä tarkastuksia lähellä liikkuviin aluksiin, ja häiritä liikennettä.
Tällöin rahtikuljetuksia voitaisiin siirtää Itämereltä Narvikiin tai muihin Pohjois-Norjan satamiin hyödyntäen Suomen ja Ruotsin välistä junarataa.
– Jos tulee meriliikenteen häirintää, ja halutaan estää joidenkin tuotteiden tulemista Suomeen, sitä (rataa) pystytään käyttämään osittain, sanoo varautumispäällikkö Jukka Etelävuori.
Pullonkaulana on Kiirunan ja Narvikin välisen rataosuuden ruuhkautuminen malmikuljetusten takia. Tällä hetkellä kontteja voidaan kuljettaa päivässä enintään sata molempiin suuntiin, mutta kuljetuksia voitaisiin priorisoida.
– Häiriötilanteessa on pohdittava, kuinka paljon kapasiteetista pystytään lohkaisemaan Suomelle, sanoo Etelävuori.
Etelävuoren mukaan olisi tärkeää, että reitti saataisiin kaupallisesti toimintaan nopeasti, jolloin sen käyttöä olisi helppo laajentaa mahdollisessa häiriötilanteessa.
Myyntijohtaja Marjut Linnajärvi Nurminen Logistics oyj:sta sanoo, että rautatierahdin määrä lisääntyy nopeasti Pohjoismaissa, kun kontteja siirtyy kumipyöriltä kiskoille. Syynä on rajusti kallistuva polttoaineen hinta. Kuva: Markku Rantala / Yle
Tavarakuljetukset siirtyvät rautateille
Narvikin sataman konttikuljetusten laajentuminen Suomeen palauttaa käyttöön 1990-luvulla lähes tarpeettomaksi jääneen Ruotsin ja Suomen välisen radan.
Ensi vuonna on alkamassa 17 kilometriä pitkän Laurila-Tornio-Haaparanta-radan sähköistäminen. EU on myöntänyt 24 miljoonaa euroa maksavaan parannukseen 15 miljoonan euron tuen. Sähköistyksen valmistuttua suomalaisjunat voivat ajaa suoraan Ruotsin Haaparantaan, jossa kontit nostetaan norjalaisiin juniin.
– Tämä yhteys soveltuu kaikenlaiselle konttiliikenteelle mikä tulee Kauko-idästä, Euroopasta ja Amerikasta, sanoo myyntijohtaja
Marjut Linnajärvi Nurminen Logistics oyj:stä.
Tällä hetkellä kontteja kulkee myös Vaasan ja Uumajan väliä liikennöivässä matkustaja-autolautassa.
Linnajärven mukaan uusi yhteys on toistaiseksi herättänyt enemmän kiinnostusta Keski-Euroopassa kuin Suomessa. Narvikista on yhteys Ruotsin ja Tanskan kautta Euroopan rataverkkoon.
– Keski-Euroopassa on toimijoita, jotka vievät Pohjoismaihin ja pohjoiseen tavaroita. Heitä kiinnostaa yhteys Islantiin paljon.
Voit keskustella aiheesta 13.10. kello 23:een saakka.