Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Ja kehtasit vielä kaikkien silmien edessä sitä vetää? Naamaan siis.Minä sain piparia koko varusmiespalvelusajan. Kerran sotkuunkin tuotuna.
Vekaralle tuli hallista, siis ilmavoimista jätkiä kurssille, yhdelle niistä kanssa vittuiltiin saappaista ennen sotkuun menoa, no nythän olikin niin että niiden porukoilla ei ollutkaan suntiskenkinä sämpylöitä vaan suntissaapppat, kyseisen ukon kämpässä siis saappaiden kiilto operaatio oli supernopea suoritusNahkasaapas.
Katso liite: 45945
Kuulostaa hupaisalta? Voin vakuuttaa, että ei ollut.
Ymmärtääkseen asian, täytyy ymmärtää, että Vekaran KrhK:ssa 91-92 kuri oli hiukan erilainen kuin nykyään. Edeltävän saapumiserän alikit olivat saaneet "perinteisen" koulutuksen joka sitten meillekkin kapiaisten siunauksella opetettiin. Riitäköön aiheesta se, että jos joku olisi meillä kuvitellut tilaavansa pitsan kasarmille, (jos se olisi siihen aikaan ollut edes mahdollista) niin ne kalorit olisi poltettu koko komppanian voimin moneen kertaan yön ja seuraavan päivän aikana. Siis pelkästä kuvittelusta. Mielikuvitukseni ei riitä ajattelemaan mitä olisi seurannut tilaamisesta....
Palveluspukuna meillä oli perinteiset "harmaat" joihin kyseinen saapaspari kuului. Maastopukua sai alkaa käyttää meillä vapaa-aikana vasta noin 4+kk palvelun jälkeen.
Näistä saappaista mainittakoon, että ne olivat ilmeisesti kotoisin vuodelta 9 jälkeen ajanlaskun alun ja ostettu Teutoburgin metsässä tuhoutuneen XIX Legioonan jäämistöstä jonka ruumiinryöstäjät olivat taistelukentältä keränneet. Ainakin ne olivat sen verran hyvin valmiiksi kävellyt.
Ongelma ei ollut kuitenkaan niinkään funktionaalinen vaan visuaalinen. Nimittäin kun nämä saappaat piti saada myös kiiltämään. Astrofyysikot eivät pystyisi laskemaan sitä kiillokkeen ja saapasrasvan määrää joka tarkoitukseen käytettiin (saapasrasvan käyttö oli virallisesti mielletty, mutta se oli ainoa keino edes jotenkin saada kiiltoa pintaan. Kiinnijääminen sen käytöstä luonnollisesti aiheutti fyysisiä harjoitteita).
Tämä oli ongelma harjoituksissa, mutta kriisi alkoi silloin, kun halusi mennä sotkuun (johon ei siis todellakaan menty palvelun ensimmäisinä kuukausina joka päivä). Lähtemiseen kuului nimittäin varustetarkastus päivystävän alikin toimesta johon osallistui yleensä useampiakin alikkeja. Harvinainen oli se mies, joka siitä tarkastuksesta selvisi ensimmäisellä kerralla! Ja vähemmän yllättaen saappaiden kiilto oli yleisin hylsyperuste.
No. Eräänä iltana uskaltauduin yrittämään munkille kyseiseen laitokseen. Luonnollisesti ensimmäinen tarkastus johti hylsyyn. lisää hinkkausta. Samoin toinen. Lisää hinkkausta Ja kolmas...
Neljäs hylsy alkoi jo riittää ja kun tallustelin takaisin toiseen kerrokseen totesin, että antaa olla. Ja sitten kuulin alhaalta alikkien naurunrähätystä...
Silloin paloi joulupuuro pohjaan! Potkaisin kasarmin seinää kovempaa kuin ikinä ennen tai jälkeen olen mitään tai ketään potkaissut. Liukuvalubetoni ei hajonnut mutta ääni oli mahtava ja tärähdys tuntui kasseissa myöten. Tuli kerralla komppaniassa hiljaista! Sen jälkeen oli saappaiden vuoro. Ne lähtivät melkomoista vauhtia lentoon pitkin käytävää. Ja sitten takaisin tupaan ja makaamaan punkkaan. Poikkeuksellisesti minulle, en ollut kommentoinut mitään. Tämä on yleensä merkki siitä, että tosi alkaa olemaan kyseessä.
Vasta myöhemmin kuulin tarkemmin, mitä sitten tapahtui. Pari kaveria tuvasta oli mennyt kertomaan alikeille että tilanne ei ollut ihan kauhean hyvä. Tähän johtopäätökseen olivat jo alikitkin tulleet ja todenneet menneensä pykälän liian pitkälle.
Noin 10 minuuttia myöhemmin eräs tupakaveri tuli ilmoittamaan, että minun pitäisi ilmoittautua päivystävälle alikille. Varustus: Palveluasu. Paine pannussa oli jo hieman tasaantunut joten sain itseni noutamaan ne helvetin saappaat ja menemään ilmoittautumaan. Siinä se sitten olikin.
Miksi huonoin kokemus sitten ovat ne saappaat eivätkä alikit? Siksi, että jo silloin hiukan ja vuosien mittaan enemmän ymmärsin, että tuo kokemus oli hyvä. Se oli vain henkinen versio fyysisestä rajoilla käymisestä. Sen enempää alikit kuin minäkään emme silloin ymmärtäneet ainakaan täysin, että me toteutimme vain vanhaa mekanismia joka valmistaa siihen äärimmäiseen tilanteeseen jonka nimi on sota. Siksi myös poistuminen, rättäri ja vitutus ovat hyviä asioita. Rajaan saakka. Mutta kun rajoja haetaan, joskus mennään yli.
Mutta sitä saappaiden kiillotusta ja hinkaamista minä vihaan vieläkin! Roviolle kaikki vanhat nahkasaappaat!
Ongelma oli siinä, että nahkasaappaiden ja M/75-varsikenkien kanssa ei käytetty pohjallisia, joka johti siihen, että sisäpohja ja vuorinahkat mätänivät ennenaikaisesti. Tämä ei ikävä kyllä näytä poistaneen jalkineita kierrosta, jos ulkopinta vaan oli kunnossa.Nahkasaapas.
...
Näistä saappaista mainittakoon, että ne olivat ilmeisesti kotoisin vuodelta 9 jälkeen ajanlaskun alun ja ostettu Teutoburgin metsässä tuhoutuneen XIX Legioonan jäämistöstä jonka ruumiinryöstäjät olivat taistelukentältä keränneet. Ainakin ne olivat sen verran hyvin valmiiksi kävellyt.
....
Mutta sitä saappaiden kiillotusta ja hinkaamista minä vihaan vieläkin! Roviolle kaikki vanhat nahkasaappaat!
Itse kävin vasta korkeakouluopintojen jälkeen 25v vanhana ja kyllähän se perspektiivi iän sekä siviilikoulutuksen kautta oli jotain ihan muuta kuin 19v jantterina. Hommasta sai tolkkua ja siitä nautti ihan toisella levelillä eikä ollut niin iso kriisi jos jonkun viikonlopun oli jossain muualla.
Nahkasaappaita kuuluu olleen käytössä esim. Kainuun Prikaatissa vuosituhannen vaihteeseen saakka
Niin ne kokemukset menee ristiin, minulla kaikki vanhemmat kaverit tuntui olevan aika hyvin sopeutuvia intin arkeen miehistötehtävissäkin (minulla oli mm arkkitehti alaisena) ja varsinkin RUK:ssa vanhempia oli mielestäni suhteessa enemmän kuin muualla. Mutta kuten aina niin isoon jengiin mahtuu monenlaista menijää.Poikkeuksellista.
Itselleni tuli ns. johtajakaudella yksikköön alokkaiksi pari melkein kolmekymppistä korkeakoulutettua kaveria.
Molemmilla oli huomattavia ongelmia sopeutua arkeen palveluksessa, ymmärtää komentosuhteita ja kaikkea muutakin. Taisivat molemmat olla poistumiskiellossakin pariin otteeseen kun jotain sekoilivat. Ymmärtääkseni heillä oli paljonkin asenneongelmia sen suhteen että kaikki varusmiesjohtajatkin olivat heitä useita vuosia nuorempia ja toki myönnän että meno oli välillä juuri siksi varmasti heistä niin rasittavaa.
Itse elän käsityksessä että melkein kaikki keskivertoa vanhemmat varusmiehet kokevat palveluksen jotenkin rasittavaksi touhuksi kun tosi usein keskenkasvuiset alijohtajat ryhtyvät pätemään natsoillaan ja tekevät touhusta teatteria. Ainakin meidän aikanamme esiintyi nimittäin vielä näitä alijohtajien tekemiä epävirallisia sulkeisia iltaisin joissa mm. "Daltonit" käskettiin ovelle ja kaikkea muutakin mukavaa.
Varmasti jotakin korkeakoulutettua kolmeakymppiä lähestyvää kaveria ei useinkaan moinen oikein nappaa. Toisaalta sehän on suurta viisautta jos vaan jaksaa leikkiä mukana näissä sosiaalisissa peleissä siellä eikä menetä hermojaan kuten minun esimerkkini kaverit.
Olen tämän esimerkin heittänyt ennenkin, mutta kaveri oli sodankylässä palveluksessa ja siellä jaettiin reilusti vuosituhannen vaihteen jälkeen vielä harmaita sarkapukuja talvella sille saapumiserälle jotakin tarkoitusta varten ja niitä myös pidettiin. Toki seuraava porukka sitten saikin jo jotain M/05-kamaa, mutta tuo erä tosiaan veti vielä niissä.
Eipä silti, kaveri kyllä kehui että ajoivat asiansa edelleen oikein hyvin.
Minä kävin intin 26-27 -vuotiaana opiskeluiden jälkeen, enkä kokenut että vanhemmasta iästä olisi ollut mitään haittaa, paitsi että ensialkuun en jaksanut juosta yhtä kovasti kuin 5-6 vuotta nuoremmat. En muista että kukaan pizzanaamainen 18-vuotias alikersantti olisi karjunut päin naamaa, jollaisesta oli varoiteltu. Eräs varusmiestoveri oli minua vuotta vanhempi, eikä hänelläkään ollut mitään ongelmaa. Tilanne oli jopa päinvastoin. Väitän että "korkean" ikäni vuoksi skapparit tulivat minun kanssa paremmin juttuun, kuin nuorempien. Eräällä polkupyörämarssilla komppapäällikkö ajoi jonkun siirtymän pyörällä laihtuakseen ja haastoi minut ajamaan kilpaa. Meitä oli marssiosastossa kymmeniä, enkä tiedä miksi hän valitsi juuri minut. Lupasin suostua jos olisi ajettu mies miestä vastaan, siten että joku ottaa täyspakkaukseni kilpa-ajon ajaksi. Se ei komppapäällikölle sopinut ja kilpa-ajo jäi ajamatta. Olin hyvässä lihassa ja kokenut pitkän matkan pyöräilijä, joten komppapäällikkö olisi jäänyt häpeäään. Sitä komppapäällikkö ei tietenkään tiennyt.Itse elän käsityksessä että melkein kaikki keskivertoa vanhemmat varusmiehet kokevat palveluksen jotenkin rasittavaksi touhuksi kun tosi usein keskenkasvuiset alijohtajat ryhtyvät pätemään natsoillaan ja tekevät touhusta teatteria. Ainakin meidän aikanamme esiintyi nimittäin vielä näitä alijohtajien tekemiä epävirallisia sulkeisia iltaisin joissa mm. "Daltonit" käskettiin ovelle ja kaikkea muutakin mukavaa.Varmasti jotakin korkeakoulutettua kolmeakymppiä lähestyvää kaveria ei useinkaan moinen oikein nappaa. Toisaalta sehän on suurta viisautta jos vaan jaksaa leikkiä mukana näissä sosiaalisissa peleissä siellä eikä menetä hermojaan kuten minun esimerkkini kaverit.
Riippuu varmaan myös yksikön hengestä ja "perinteistä".Niin ne kokemukset menee ristiin, minulla kaikki vanhemmat kaverit tuntui olevan aika hyvin sopeutuvia intin arkeen miehistötehtävissäkin (minulla oli mm arkkitehti alaisena) ja varsinkin RUK:ssa vanhempia oli mielestäni suhteessa enemmän kuin muualla. Mutta kuten aina niin isoon jengiin mahtuu monenlaista menijää.
Todellakin, kaikenlaisia kokemuksia löytyy. Silloin muinoin kun olin vm-palveluksessa, olin mm. 4 kk RT-koulussa ru-kurssilla.Niin ne kokemukset menee ristiin, minulla kaikki vanhemmat kaverit tuntui olevan aika hyvin sopeutuvia intin arkeen miehistötehtävissäkin (minulla oli mm arkkitehti alaisena) ja varsinkin RUK:ssa vanhempia oli mielestäni suhteessa enemmän kuin muualla. Mutta kuten aina niin isoon jengiin mahtuu monenlaista menijää.
Kuinka ollakaan, Rannikkolinja (ja itsellä Meri-TJ linjana) oli itselläkin alana. Ehkä se matemaattisen osaamisen haastavuus ja oikeasti älyllisesti vaativa linja oli syynä että siellä aikuiset lukeneetkin miehet viihtyi.Todellakin, kaikenlaisia kokemuksia löytyy. Silloin muinoin kun olin vm-palveluksessa, olin mm. 4 kk RT-koulussa ru-kurssilla.
Kurssin vahvuudesta n. puolet oli diplomi-inssejä tai tekn. yo:ta, joukossa useita 25-28 vuotiaita jannuja.
Meininki ja jutut olivat melko lailla erilaisia kuin esim. jossain alle 20-vuotiaiden laumassa.
Anteeeksi, oli pakko laittaa nauruhymiö kun oli niin hauskalla tavalla kerrottu juttu.Nahkasaapas.
Katso liite: 45945
Kuulostaa hupaisalta? Voin vakuuttaa, että ei ollut.
Ymmärtääkseen asian, täytyy ymmärtää, että Vekaran KrhK:ssa 91-92 kuri oli hiukan erilainen kuin nykyään. Edeltävän saapumiserän alikit olivat saaneet "perinteisen" koulutuksen joka sitten meillekkin kapiaisten siunauksella opetettiin. Riitäköön aiheesta se, että jos joku olisi meillä kuvitellut tilaavansa pitsan kasarmille, (jos se olisi siihen aikaan ollut edes mahdollista) niin ne kalorit olisi poltettu koko komppanian voimin moneen kertaan yön ja seuraavan päivän aikana. Siis pelkästä kuvittelusta. Mielikuvitukseni ei riitä ajattelemaan mitä olisi seurannut tilaamisesta....
Palveluspukuna meillä oli perinteiset "harmaat" joihin kyseinen saapaspari kuului. Maastopukua sai alkaa käyttää meillä vapaa-aikana vasta noin 4+kk palvelun jälkeen.
Ongelma ei ollut kuitenkaan niinkään funktionaalinen vaan visuaalinen. Nimittäin kun nämä saappaat piti saada myös kiiltämään. Astrofyysikot eivät pystyisi laskemaan sitä kiillokkeen ja saapasrasvan määrää joka tarkoitukseen käytettiin (saapasrasvan käyttö oli virallisesti mielletty, mutta se oli ainoa keino edes jotenkin saada kiiltoa pintaan. Kiinnijääminen sen käytöstä luonnollisesti aiheutti fyysisiä harjoitteita).
Tämä oli ongelma harjoituksissa, mutta kriisi alkoi silloin, kun halusi mennä sotkuun (johon ei siis todellakaan menty palvelun ensimmäisinä kuukausina joka päivä). Lähtemiseen kuului nimittäin varustetarkastus päivystävän alikin toimesta johon osallistui yleensä useampiakin alikkeja. Harvinainen oli se mies, joka siitä tarkastuksesta selvisi ensimmäisellä kerralla! Ja vähemmän yllättaen saappaiden kiilto oli yleisin hylsyperuste.
No. Eräänä iltana uskaltauduin yrittämään munkille kyseiseen laitokseen. Luonnollisesti ensimmäinen tarkastus johti hylsyyn. lisää hinkkausta. Samoin toinen. Lisää hinkkausta Ja kolmas...
Neljäs hylsy alkoi jo riittää ja kun tallustelin takaisin toiseen kerrokseen totesin, että antaa olla. Ja sitten kuulin alhaalta alikkien naurunrähätystä...
Silloin paloi joulupuuro pohjaan! Potkaisin kasarmin seinää kovempaa kuin ikinä ennen tai jälkeen olen mitään tai ketään potkaissut. Liukuvalubetoni ei hajonnut mutta ääni oli mahtava ja tärähdys tuntui kasseissa myöten. Tuli kerralla komppaniassa hiljaista! Sen jälkeen oli saappaiden vuoro. Ne lähtivät melkomoista vauhtia lentoon pitkin käytävää. Ja sitten takaisin tupaan ja makaamaan punkkaan. Poikkeuksellisesti minulle, en ollut kommentoinut mitään. Tämä on yleensä merkki siitä, että tosi alkaa olemaan kyseessä.
Vasta myöhemmin kuulin tarkemmin, mitä sitten tapahtui. Pari kaveria tuvasta oli mennyt kertomaan alikeille että tilanne ei ollut ihan kauhean hyvä. Tähän johtopäätökseen olivat jo alikitkin tulleet ja todenneet menneensä pykälän liian pitkälle.
Noin 10 minuuttia myöhemmin eräs tupakaveri tuli ilmoittamaan, että minun pitäisi ilmoittautua päivystävälle alikille. Varustus: Palveluasu. Paine pannussa oli jo hieman tasaantunut joten sain itseni noutamaan ne helvetin saappaat ja menemään ilmoittautumaan. Siinä se sitten olikin.
Miksi huonoin kokemus sitten ovat ne saappaat eivätkä alikit? Siksi, että jo silloin hiukan ja vuosien mittaan enemmän ymmärsin, että tuo kokemus oli hyvä. Se oli vain henkinen versio fyysisestä rajoilla käymisestä. Sen enempää alikit kuin minäkään emme silloin ymmärtäneet ainakaan täysin, että me toteutimme vain vanhaa mekanismia joka valmistaa siihen äärimmäiseen tilanteeseen jonka nimi on sota. Siksi myös poistuminen, rättäri ja vitutus ovat hyviä asioita. Rajaan saakka. Mutta kun rajoja haetaan, joskus mennään yli.
Minulla ei ole kokemusta tavanomaisesta alokasajasta mutta uskon vahvasti että valintakokeen kautta tullut motivoitunut porukka toimii keskimääräistä paremmin kun joutava häröily puuttuu.Kuinka ollakaan, Rannikkolinja (ja itsellä Meri-TJ linjana) oli itselläkin alana. Ehkä se matemaattisen osaamisen haastavuus ja oikeasti älyllisesti vaativa linja oli syynä että siellä aikuiset lukeneetkin miehet viihtyi.
Ymmärrän kyllä, että kotopuolesta tulleet paketit pitäisi jakaa koko ryhmän kesken, mutta olin ahne ja mässäsin kaiken salaa uuden sotilaskodin naisten vessassa. Siihen aikaanhan ei vielä ollut naissotilaita, joten en häirinnyt ketään. Oli kaunis lämmin lauantai ja itselleni harvinainen gines. Oli muuten ainoa kerta, kun lähdin varuskunta-alueen ulkopuolelle lenkille smurffit päällä. Kävin lentokentällä eräässä poterossa ja pikaisesti myös leijonapatsaalla. Hienoja aikoja ja kuten totesin, kaunis päivä.Ja kehtasit vielä kaikkien silmien edessä sitä vetää? Naamaan siis.
Olen tämän esimerkin heittänyt ennenkin, mutta kaveri oli sodankylässä palveluksessa ja siellä jaettiin reilusti vuosituhannen vaihteen jälkeen vielä harmaita sarkapukuja talvella sille saapumiserälle jotakin tarkoitusta varten ja niitä myös pidettiin. Toki seuraava porukka sitten saikin jo jotain M/05-kamaa, mutta tuo erä tosiaan veti vielä niissä.
Eipä silti, kaveri kyllä kehui että ajoivat asiansa edelleen oikein hyvin.