Vonka
Supreme Leader
Tuo nyt oli pelkkää päiväkotia verrattuna omiin kokemuksiini UUDJP:n AUK:ssa yli 20 vuotta sitten. Lopussa joku oppilaista valitti eduskunnan oikeusasiamiehelle joka oli tarkastuskäynnillä saarella ja samana päivänä kaikki snatsarit lähti kahdeksi viikoksi putkaan. Yksi paikka missä noita typeriä perinteitä sikisi oli nimenomaan AUK:t. Eipä ole Panssariprikaatissa sellaista ollut vuosiin, ja samalla on tuollaiset typeryydetkin hävinneet. Kaikki kehittyy...
Se on kyllä hyvä se. En pitänyt 1980-luvun HämJP:n alokasilveilyä kovin viisaana touhuna ainakaan välittömänä kokemuksena. AUK:n santsarit taas eivät tehneet mitään ylimääräistä ja kouluttivat muutenkin paremmin. Tyhmyys on siis yksilö- ja ikäluokkakohtaista.
Alokasajan typeryydestä meillä vastasi kaksi alikersanttia, neljän kanssa ei ollut ongelmia ja kaksi heistä neljästä taas oli aivan erinomaisia nuoria miehiä. Toinen palkittiin Panssarijääkäriristillä. Muistan tämän palkitun: aina asiallinen, aina rauhallinen ja harkitseva, metsässä loistava. Kerran umpiväsynyt Jääkärikomppania tuli talvisella suojasäällä Lehijärven yli pilkkopimeässä ja huomasin tämän alikersantin kantavan parin alaisensa reppua.
Minullakin kävi tuuri. Oma alokasryhmänjohtajani oli se toinen hyvä, hiihtäjämestari, jolla oli reipas ja reilu luonne. Kerran kuulin niiden idioottien haukkuvan asiallisia alikersantteja "maitoajiksi", koska he eivät halunneet lähteä kaikkeen hönöilyyn mukaan. Jokainen huomiokykyinen alokas huomasi, kuka kouluttajista osasi oikeasti jotain ja kuka oli kasarmipelle.
Olin itse päättänyt olla esimerkki, mutta ei tullut edes mahdollisuutta tärkeillä, koska minut määrättiin sotajoukkueeseen kokelaaksi. Oli toki mairittelevaa, kun pojat sanoivat myöhemmin että kpääl oli kysynyt heiltä upseerioppilaiden ja komppanian vanhojen yhteisten harjoitusten jälkeen, kenet he haluaisivat. Minä olin toinen ja toinen oli - no, tällä hetkellä hän on jo eversti ja virassa vielä yhtä kauan kuin minulla on reservissä aikaa.
Panssarikoulu oli erinomainen paikka. Kurssinjohtaja, seinäjokelainen pitkän linjan luutnantti, jäi mieleeni kaikkein parhaana kouluttajana minun aikanani. Rauhallisuus, hyvä suunnittelu sekä jämäkät mutta asialliset välit poikiin loivat auktoriteetin, jota ei tarvinnut pönkittää millään ylimääräisellä. Hänellä oli rakkaus ampumiseen ja A-tarvikkeita oli aina varattu riittävästi. Se ei kai ollut yleistä tuohon aikaan, olen kuullut. Me ammuimme kaikilla mahdollisilla aseilla ampumaleirillä ja paljon.
Viimeksi muokattu: