HX-hankkeen suorituskyvyn ulkopuoliset päätösalueet

Talvela

Ylipäällikkö
Eli suomeksi poliittinen ja taloudellinen ulottuvuus on ketjun aiheena.

Vain suorituskyky pisteytetään
Monitoimihävittäjän valinta perustuu viiteen päätösalueeseen: monitoimihävittäjän sotilaallinen suorituskyky, huoltovarmuus, teollinen yhteistyö, hankinta- ja elinkaarikustannukset sekä hankinnan turvallisuus- ja puolustuspoliittiset vaikutukset. Koska hankinta vaikuttaa puolustusvoimien toimintakykyyn ja ratkaisee ilmavoimien taistelukyvyn aina 2060-luvulle asti, tulee hankintapäätöksen ensisijaisesti johtaa suorituskyvyltään parhaimman järjestelmän valintaan sitä tukevine elementteineen.
Tarjoukset asetetaankin paremmuusjärjestykseen vain suorituskyvyn perusteella, muiden päätösalueiden osalta vaaditaan, että tarjous täyttää päätösalueille määritetyt tiukat vaatimukset.
https://www.defmin.fi/puolustushallinto/strategiset_suorituskykyhankkeet/ohjelmajohtajan_blogi/hx-tarjouspyynnossa_suorituskyky_on_avainasemassa.9286.blog
 

Talvela

Ylipäällikkö
Itse pidän kaikkien eurooppalaisten toimittajien yhteiskuntien tulevaisuutta niin riskialttiina ja epävakaana että katson huoltovarmuuden ja järjestelmien kasvupotentiaalin olevan vakavasti uhattuina.

Nämä riskit voidaan toki teoriassa kiertää suorittamalla 100% teknologian siirto ja siirtymällä itse koneiden tuottajaksi ja kehittäjäksi.
 

magitsu

Ylipäällikkö
Itse pidän kaikkien eurooppalaisten toimittajien yhteiskuntien tulevaisuutta niin riskialttiina ja epävakaana että katson huoltovarmuuden ja järjestelmien kasvupotentiaalin olevan vakavasti uhattuina.

Nämä riskit voidaan toki teoriassa kiertää suorittamalla 100% teknologian siirto ja siirtymällä itse koneiden tuottajaksi ja kehittäjäksi.
Tästähän tuli heti huumoriketju. :LOL:
 

jokuvaan

Ylipäällikkö
Mitä taloudellinen ulottuus tässä ketjussa tarkoittaa, hankintahintaa, elinkaarikustannusta, teollisen yhteistyön mahdollisuuksia?
 

haekker

Alikersantti
En tiedä, onko foorumilla ollut jossain kohtaa juttua, mutta kysymyksenä, että mitä tapahtuu horneteille? Jos HX-hanke toteutuu täysimääräisenä, niin mikä on hornettien loppusijoitus. Käsittääkseni nuo meidän koneet on vielä hyväkuntoisia, sekä päivittämällä lentotunteja olisi vielä jäljellä. Sekä jonkinverran mukavaa aseistusta niihin pystyisi pulttaamaan heti ja suoraan. Eli päädytäänkö ratkaisuun "pataan" , vai mahtaisiko halukkaita ostajia löytyä?
 

Talvela

Ylipäällikkö
Mitä taloudellinen ulottuus tässä ketjussa tarkoittaa, hankintahintaa, elinkaarikustannusta, teollisen yhteistyön mahdollisuuksia?
Nuo kaikki sopivat tänne, kaikki paitsi koneen suorituskyky.
Toiseen ketjuun ei haluttu spekulaatiota Ranskan, Saksan tai Ruotsin yhteiskuntien, talouden ja turvallisuuspolitiikan kehityksestä seuraavan 30 vuoden aikana.
 

Talvela

Ylipäällikkö
En tiedä, onko foorumilla ollut jossain kohtaa juttua, mutta kysymyksenä, että mitä tapahtuu horneteille? Jos HX-hanke toteutuu täysimääräisenä, niin mikä on hornettien loppusijoitus. Käsittääkseni nuo meidän koneet on vielä hyväkuntoisia, sekä päivittämällä lentotunteja olisi vielä jäljellä. Sekä jonkinverran mukavaa aseistusta niihin pystyisi pulttaamaan heti ja suoraan. Eli päädytäänkö ratkaisuun "pataan" , vai mahtaisiko halukkaita ostajia löytyä?
Jos ei itse jemmailla niin haluaisin ne Baltiaan, Patria huoltaa Suomessa, täällä onnistuu pilottienkin koulutus.
 

Talvela

Ylipäällikkö
HX-hankkeen koneiden katson 100% varmuudella joutuvan käytetyksi laajassa sodassa.
 

Lurker

Eversti
En tiedä, onko foorumilla ollut jossain kohtaa juttua, mutta kysymyksenä, että mitä tapahtuu horneteille? Jos HX-hanke toteutuu täysimääräisenä, niin mikä on hornettien loppusijoitus. Käsittääkseni nuo meidän koneet on vielä hyväkuntoisia, sekä päivittämällä lentotunteja olisi vielä jäljellä. Sekä jonkinverran mukavaa aseistusta niihin pystyisi pulttaamaan heti ja suoraan. Eli päädytäänkö ratkaisuun "pataan" , vai mahtaisiko halukkaita ostajia löytyä?
Toinen asia onkin, saataisiinko myydä. Riippuu varmaan siitä kuka on ostaja.
 

haekker

Alikersantti
Jos ei itse jemmailla niin haluaisin ne Baltiaan, Patria huoltaa Suomessa, täällä onnistuu pilottienkin koulutus.
Tuskin noita pitkään kannattaa itse jemmailla, vähän kuin käytetty auto. Ei se pihassa seisottamalla arvoa kasvata. En ainakaan usko, että ilmavoimillakaan on halua seisottaa hornetteja tallissa, mikäli hx hanke on päässyt loppuun saakka.
 

haekker

Alikersantti
Toinen asia onkin, saataisiinko myydä. Riippuu varmaan siitä kuka on ostaja.
Olet varmasti oikeassa tässä, myyminen vaatii varmasti luvan valmistajalta. Tuskin riittää ilmoitus, että venäläinen yksityisharrastaja osti koko lastin...

Edit, kirjoitusvirheitä pois.
 

Rannari

Ylipäällikkö
Toinen asia onkin, saataisiinko myydä. Riippuu varmaan siitä kuka on ostaja.
Sopivalle taholle varmaan saataisiin myhntilupa. Se löytyhkö tuollaiselle kalustolle ostajaa tai edes ottajaa on taas kokonaan toinen asia. Persaukinen löytää jostain halvemman ja rahamies paremman.
 

haekker

Alikersantti
12 x F-18C + 2 D jokaiseen Baltian maahan.
En näkisi tässä ideassa mitään pahaa, noilla varmasti luotaisiin pelotetta vielä 2030 luvun jälkeenkin. Ainakin jos kyydissä on jassmi. Saati mitä uutta noihin "4" polven hävittäjiin vielä ehditään keksimään. Toki pitäisikö nuo koneet silloin luovuttaa pois, vai maksaisiko niistä joku? Ottajia varmasti löytyisi, mutta entä ostajia.
 
Top