HX-hankkeen suorituskyvyn ulkopuoliset päätösalueet

Talvela

Greatest Leader
Eli suomeksi poliittinen ja taloudellinen ulottuvuus on ketjun aiheena.

Vain suorituskyky pisteytetään
Monitoimihävittäjän valinta perustuu viiteen päätösalueeseen: monitoimihävittäjän sotilaallinen suorituskyky, huoltovarmuus, teollinen yhteistyö, hankinta- ja elinkaarikustannukset sekä hankinnan turvallisuus- ja puolustuspoliittiset vaikutukset. Koska hankinta vaikuttaa puolustusvoimien toimintakykyyn ja ratkaisee ilmavoimien taistelukyvyn aina 2060-luvulle asti, tulee hankintapäätöksen ensisijaisesti johtaa suorituskyvyltään parhaimman järjestelmän valintaan sitä tukevine elementteineen.
Tarjoukset asetetaankin paremmuusjärjestykseen vain suorituskyvyn perusteella, muiden päätösalueiden osalta vaaditaan, että tarjous täyttää päätösalueille määritetyt tiukat vaatimukset.

https://www.defmin.fi/puolustushall...nossa_suorituskyky_on_avainasemassa.9286.blog
 
Itse pidän kaikkien eurooppalaisten toimittajien yhteiskuntien tulevaisuutta niin riskialttiina ja epävakaana että katson huoltovarmuuden ja järjestelmien kasvupotentiaalin olevan vakavasti uhattuina.

Nämä riskit voidaan toki teoriassa kiertää suorittamalla 100% teknologian siirto ja siirtymällä itse koneiden tuottajaksi ja kehittäjäksi.
 
Itse pidän kaikkien eurooppalaisten toimittajien yhteiskuntien tulevaisuutta niin riskialttiina ja epävakaana että katson huoltovarmuuden ja järjestelmien kasvupotentiaalin olevan vakavasti uhattuina.

Nämä riskit voidaan toki teoriassa kiertää suorittamalla 100% teknologian siirto ja siirtymällä itse koneiden tuottajaksi ja kehittäjäksi.
Tästähän tuli heti huumoriketju. :LOL:
 
Mitä taloudellinen ulottuus tässä ketjussa tarkoittaa, hankintahintaa, elinkaarikustannusta, teollisen yhteistyön mahdollisuuksia?
 
En tiedä, onko foorumilla ollut jossain kohtaa juttua, mutta kysymyksenä, että mitä tapahtuu horneteille? Jos HX-hanke toteutuu täysimääräisenä, niin mikä on hornettien loppusijoitus. Käsittääkseni nuo meidän koneet on vielä hyväkuntoisia, sekä päivittämällä lentotunteja olisi vielä jäljellä. Sekä jonkinverran mukavaa aseistusta niihin pystyisi pulttaamaan heti ja suoraan. Eli päädytäänkö ratkaisuun "pataan" , vai mahtaisiko halukkaita ostajia löytyä?
 
Mitä taloudellinen ulottuus tässä ketjussa tarkoittaa, hankintahintaa, elinkaarikustannusta, teollisen yhteistyön mahdollisuuksia?

Nuo kaikki sopivat tänne, kaikki paitsi koneen suorituskyky.
Toiseen ketjuun ei haluttu spekulaatiota Ranskan, Saksan tai Ruotsin yhteiskuntien, talouden ja turvallisuuspolitiikan kehityksestä seuraavan 30 vuoden aikana.
 
En tiedä, onko foorumilla ollut jossain kohtaa juttua, mutta kysymyksenä, että mitä tapahtuu horneteille? Jos HX-hanke toteutuu täysimääräisenä, niin mikä on hornettien loppusijoitus. Käsittääkseni nuo meidän koneet on vielä hyväkuntoisia, sekä päivittämällä lentotunteja olisi vielä jäljellä. Sekä jonkinverran mukavaa aseistusta niihin pystyisi pulttaamaan heti ja suoraan. Eli päädytäänkö ratkaisuun "pataan" , vai mahtaisiko halukkaita ostajia löytyä?

Jos ei itse jemmailla niin haluaisin ne Baltiaan, Patria huoltaa Suomessa, täällä onnistuu pilottienkin koulutus.
 
En tiedä, onko foorumilla ollut jossain kohtaa juttua, mutta kysymyksenä, että mitä tapahtuu horneteille? Jos HX-hanke toteutuu täysimääräisenä, niin mikä on hornettien loppusijoitus. Käsittääkseni nuo meidän koneet on vielä hyväkuntoisia, sekä päivittämällä lentotunteja olisi vielä jäljellä. Sekä jonkinverran mukavaa aseistusta niihin pystyisi pulttaamaan heti ja suoraan. Eli päädytäänkö ratkaisuun "pataan" , vai mahtaisiko halukkaita ostajia löytyä?

Toinen asia onkin, saataisiinko myydä. Riippuu varmaan siitä kuka on ostaja.
 
Jos ei itse jemmailla niin haluaisin ne Baltiaan, Patria huoltaa Suomessa, täällä onnistuu pilottienkin koulutus.

Tuskin noita pitkään kannattaa itse jemmailla, vähän kuin käytetty auto. Ei se pihassa seisottamalla arvoa kasvata. En ainakaan usko, että ilmavoimillakaan on halua seisottaa hornetteja tallissa, mikäli hx hanke on päässyt loppuun saakka.
 
Toinen asia onkin, saataisiinko myydä. Riippuu varmaan siitä kuka on ostaja.

Olet varmasti oikeassa tässä, myyminen vaatii varmasti luvan valmistajalta. Tuskin riittää ilmoitus, että venäläinen yksityisharrastaja osti koko lastin...

Edit, kirjoitusvirheitä pois.
 
Toinen asia onkin, saataisiinko myydä. Riippuu varmaan siitä kuka on ostaja.

Sopivalle taholle varmaan saataisiin myhntilupa. Se löytyhkö tuollaiselle kalustolle ostajaa tai edes ottajaa on taas kokonaan toinen asia. Persaukinen löytää jostain halvemman ja rahamies paremman.
 
12 x F-18C + 2 D jokaiseen Baltian maahan.

En näkisi tässä ideassa mitään pahaa, noilla varmasti luotaisiin pelotetta vielä 2030 luvun jälkeenkin. Ainakin jos kyydissä on jassmi. Saati mitä uutta noihin "4" polven hävittäjiin vielä ehditään keksimään. Toki pitäisikö nuo koneet silloin luovuttaa pois, vai maksaisiko niistä joku? Ottajia varmasti löytyisi, mutta entä ostajia.
 
Back
Top