Hyviä uutisia Suomesta - kansallista "hyvä me" -selkääntaputtelua

Kotimaa ja kotimaa...eikös tuo telakka ole kokonaan venäläisomistuksessa?
Wikin mukaan: "Arctech Helsinki Shipyard on venäläisen meriteollisuuskonserni OSK:n (OAO Objedinennaja sudostroitelnaja korporatsija, eli United Shipbuilding Corporation, USC) omistama yritys."
 
Laitetaan tämä tänne. Kyllä nyt ryssän puntti tutisee. :cool:

”Suomi kehittää kauhistuttavaa hyppymiinaa estämään Venäjän maahanhyökkäystä”

Juha-Pekka Tikka | 08.03.2018 | 23:57- päivitetty 08.03.2018 | 23:22

Maailman tiedotusvälineissä on kerrottu Suomen ’hyppykaverista’.

Puolustusministeri Jussi Niinistö (sin.) kertoi toimittajille torstaiaamuna lisätietoja jalkaväkimiinoja korvaavista, testeissä olevista kauko-ohjattavista hyppypanoksista tai hyppykanistereista.
Hän mainitsi etälaukaistavan räjähteen ponkaisevan ilmaan ja ampuvan alaspäin saaden aikaan ”myös kaivatun pelotevaikutuksen, niin sanotun miinakauhun”.
Presidentti Sauli Niinistö sanoi 15. tammikuuta 2018 Ylen presidenttitentissä, että jalkaväkimiinat kieltävään sopimukseen liittyminen ”ei ehkä niissä olosuhteissa ollut ihan oikein, mutta jäljet on paikattu” korvaavien aseiden kehittämisellä. Hänen mukaansa on ehkä mahdollista palata miinoihin jossain vaiheessa silloin, jos ”kansainvälisiä sopimuksia yleisesti rikotaan eli sodan sattuessa”. ”Sotatieteelliseen juttuun” ja tekniikkaan vedoten presidentti sanoi hänelle vain kerrotun ”että on sellaisia hyppykavereita” ja ”en lähde kokeilemaan kyllä”.
Ministeri Jussi Niinistön torstaiset luonnehdinnat uutisoitiin myös maailmalla. Esimerkiksi U.S. News and World Report kertoi asiasta tässä uutistoimisto Reutersin jutussa, jonka otsikkona oli Suomi kehittää ’loikkaavaa’ miinaa sotilaalliseksi pelotteeksi.
Rankemman otsikon samasta jutusta kehitti Business Insider. Jutun otsikon mukaan Suomi kehittää kauhistuttavaa hyppäävää maamiinaa estääkseen Venäjän tai muiden maainvaasiota.

https://www.verkkouutiset.fi/suomi-...yppymiinaa-estamaan-venajan-maahanhyokkaysta/
 
Se on ihan eri asia. Venäläiset kun on eri planeetalta eikä heidän kanssan pitäisi olla missään tekemisissä.
 
Se on ihan eri asia. Venäläiset kun on eri planeetalta eikä heidän kanssan pitäisi olla missään tekemisissä.

Et kuitenkaan vastannut kysymykseen. Onko Suomessa rakennettu laiva suomalainen tuote, vaikka telakkayhtiö olisi ulkomaisessa omistuksessa?

Veikkaanpa, että Arctechillakin puhutaan konttorilla ihan selvää suomea.
 
Laitetaan tämä tänne. Kyllä nyt ryssän puntti tutisee. :cool:

”Suomi kehittää kauhistuttavaa hyppymiinaa estämään Venäjän maahanhyökkäystä”

Juha-Pekka Tikka | 08.03.2018 | 23:57- päivitetty 08.03.2018 | 23:22

Maailman tiedotusvälineissä on kerrottu Suomen ’hyppykaverista’.

Puolustusministeri Jussi Niinistö (sin.) kertoi toimittajille torstaiaamuna lisätietoja jalkaväkimiinoja korvaavista, testeissä olevista kauko-ohjattavista hyppypanoksista tai hyppykanistereista.
Hän mainitsi etälaukaistavan räjähteen ponkaisevan ilmaan ja ampuvan alaspäin saaden aikaan ”myös kaivatun pelotevaikutuksen, niin sanotun miinakauhun”.
Presidentti Sauli Niinistö sanoi 15. tammikuuta 2018 Ylen presidenttitentissä, että jalkaväkimiinat kieltävään sopimukseen liittyminen ”ei ehkä niissä olosuhteissa ollut ihan oikein, mutta jäljet on paikattu” korvaavien aseiden kehittämisellä. Hänen mukaansa on ehkä mahdollista palata miinoihin jossain vaiheessa silloin, jos ”kansainvälisiä sopimuksia yleisesti rikotaan eli sodan sattuessa”. ”Sotatieteelliseen juttuun” ja tekniikkaan vedoten presidentti sanoi hänelle vain kerrotun ”että on sellaisia hyppykavereita” ja ”en lähde kokeilemaan kyllä”.
Ministeri Jussi Niinistön torstaiset luonnehdinnat uutisoitiin myös maailmalla. Esimerkiksi U.S. News and World Report kertoi asiasta tässäuutistoimisto Reutersin jutussa, jonka otsikkona oli Suomi kehittää ’loikkaavaa’ miinaa sotilaalliseksi pelotteeksi.
Rankemman otsikon samasta jutusta kehitti Business Insider. Jutun otsikon mukaanSuomi kehittää kauhistuttavaa hyppäävää maamiinaa estääkseen Venäjän tai muiden maainvaasiota.

https://www.verkkouutiset.fi/suomi-...yppymiinaa-estamaan-venajan-maahanhyokkaysta/
No kyllähän siinä puuttinin puntti tutisee, kun tuollainen hyppyheikki ponkaisee ballistiselle radalle suoraan kohti kremliä saaden tietty aikaan ”myös kaivatun pelotevaikutuksen, niin sanotun miinakauhun”. :devilish:
 
Onko Suomessa rakennettu laiva suomalainen tuote, vaikka telakkayhtiö olisi ulkomaisessa omistuksessa?

Veikkaanpa, että Arctechillakin puhutaan konttorilla ihan selvää suomea.
Onhan se mukavaa, että suomalaisella telakalla riittää töitä. Mutta ei @Herman30:n kommentti sinänsä aiheeton ole, että telakka venäläisomistuksessa, ja näemmä twiitissä esitellyt jäänmurtajat rakennettu venäläisille, ja itse twiitin tekstissäkin kiiteltiin Sovcomflot:a yhteistyösä. Sovcomflot on 100% Venäjän hallituksen omistama firma.

Miksi tämä on merkittävää? No ainakin USA:ssa ollaan oltu huolissaan siitä, että Venäjä on omimassa arktisia alueita itselleen vähän samaan tapaan kuin Kiina Etelä-Kiinan merta. Venäjällä on USA:n rannikkovartioston mukaan jo 40 jäänmurtajaa siinä missä USA:lla (ilmeisesti rannikkovartiostolla tms.?) vain 2. Putin valtaa arktisia alueita osin Suomen epäsuoralla avustuksella?

Foreign Policy: U.S. Coast Guard Chief Warns of Russian ‘Checkmate’ in Arctic
The commandant of the U.S. Coast Guard issued a stark warning on Wednesday that Russia was leagues ahead of Washington in the Arctic. And while the warming Arctic opens up, the United States could be caught flat-footed while other geopolitical rivals swiftly step in.

Adm. Paul Zukunft, commandant of the U.S. Coast Guard, warned that Russia is building up a huge military and industrial presence in the region while the United States dawdled.
...
Take icebreakers, specialized ships that can punch through thick Arctic ice and ensure access to sea lanes for both commercial and military ships. Russia has 40, while the United States has only two in service today, and only one really available for the Arctic.
 
Viimeksi muokattu:
Onhan se mukavaa, että suomalaisella telakalla riittää töitä. Mutta ei @Herman30:n kommentti sinänsä aiheeton ole, että telakka venäläisomistuksessa, ja näemmä twiitissä esitellyt jäänmurtajat rakennettu venäläisille, ja itse twiitin tekstissäkin kiiteltiin Sovcomflot:a yhteistyösä. Sovcomflot on 100% Venäjän hallituksen omistama firma.

Miksi tämä on merkittävää? No ainakin USA:ssa ollaan oltu huolissaan siitä, että Venäjä on omimassa arktisia alueita itselleen vähän samaan tapaan kuin Kiina Etelä-Kiinan merta. Venäjällä on USA:n rannikkovartioston mukaan jo 40 jäänmurtajaa siinä missä USA:lla (ilmeisesti rannikkovartiostolla tms.?) vain 2. Putin valtaa arktisia alueita osin Suomen epäsuoralla avustuksella?

Foreign Policy: U.S. Coast Guard Chief Warns of Russian ‘Checkmate’ in Arctic

Niin, kyllähän Venäjällä jäänmurtajia riittää:
  • Arktika-luokka (75,000 shp ydinkäyttöinen polaarimurtaja; rakennettu Venäjällä)
    • Yamal (1992)
    • 50 Let Pobedy (2007)
  • Taymyr-luokka (44,000 shp ydinkäyttöinen matalakulkuinen polaarimurtaja; rakennettu Suomessa)
    • Taymyr (1989)
    • Vaygach (1990)
  • Ermak-luokka (36,000 shp dieselsähköinen polaarimurtaja; rakennettu Suomessa)
    • Ermak (1974)
    • Admiral Makarov (1975)
    • Krasin (1976)
  • Vladimir Ignatyuk (23,200 shp dieselmekaaninen jäätämurtava offshore-alus; rakennettu Kanadassa 1983 Beaufortinmeren öljykenttiä varten ja myöhemmin ostettu Venäjälle)
  • Varandey (22,600 shp dieselsähköinen terminaalimurtaja Varandeylle; rakennettu Singaporessa 2008; suunniteltu Suomessa)
  • Kapitan Sorokin-luokka (22,000 shp dieselsähköinen matalakulkuinen polaarimurtaja; rakennettu Suomessa)
    • Kapitan Sorokin (1977/1990)
    • Kapitan Nikolaev (1978/1991)
    • Kapitan Dranitsyn (1980)
    • Kapitan Khlebnikov (1981)
  • Project 21900/21900M (21,500/24,000 shp dieselsähköinen Itämeren murtaja; rakennettu Venäjällä ja Suomessa)
    • Moskva (2008)
    • Sankt-Peterburg (2009)
    • Vladivostok (2015)
    • Murmansk (2015; rakennettu Suomessa Venäläisten piirustusten pohjalta)
    • Novorossiysk (2016)
  • Moss 828 (20,000 shp dieselsähköinen jäätämurtava offshore-alus Karanmerelle; rakennettu Norjassa)
    • Vladislav Strizhov (2006)
    • Yury Topchev (2006)
  • UT 758 ICE (19,000 shp dieselsähköinen jäätämurtava offshore-alus Sakhalinille; rakennettu Norjassa)
    • SCF Endeavour (2006)
    • SCF Endurance (2006)
    • SCF Enterprise (2006)
  • Havyard 843 ICE (19,000 shp dieselmekaaninen jäätämurtava offshore-alus Sakhalinille; rakennettu Norjassa)
    • Aleut (2015)
    • Normann (2016)
    • Pomor (2016)
  • "FESCO Sakhalin"-tyyppi ja sen jatkokehitelmät (17,500 shp dieselsähköinen jäätämurtava offshore-alus Sakhalinille; rakennettu Suomessa)
    • SCF Sakhalin (2005)
    • Vitus Bering (2012)
    • Aleksey Chirikov (2013)
    • Gennadiy Nevelskoy (2017)
    • Stepan Makarov (2017)
    • Fedor Ushakov (2017)
    • Yevgeny Primakov (2018)
  • Kigoriak (17,000 shp dieselmekaaninen jäätämurtava offshore-alus; rakennettu Kanadassa 1978 Beaufortinmeren öljykenttiä varten ja myöhemmin ostettu Venäjälle)
  • Toboy (16,000 shp dieselsähköinen terminaalimurtaja Varandeylle; rakennettu Singaporessa 2008; suunniteltu Suomessa)
Sitten on pienempiä, alle 15,000 shp offshoremurtajia, jokimurtajia, satamamurtajia, vanhoja Suomesta ja Rutosista ostettuja Itämeren murtajia ja sen sellaisia, joilla ei ole varsinkaan pohjoisessa asiaa kauas rannikolta. Noita isompia on kuitenkin käytössä lähes 40, joskin niistä vain murto-osa liikennöi arktisilla alueilla muiden pitäessä mm. Itämeren ja Venäjän Kaukoidän satamat auki. Neuvostoaikana rakennettuja murtajia alkaa myös ikä painaa - Venäjän vaikeat vuodet kun tuskin kohtelivat niitä hyvin.

Rakenteilla on tällä hetkellä seuraavat:
  • Project 22220 (80,000 shp ydinkäyttöinen polaarimurtaja; rakenteilla Venäjällä)
    • Arktika (2019)
    • Sibir (2020)
    • Ural (2021)
  • Viktor Chernomyrdin (33,500 shp dieselsähköinen polaarimurtaja; rakenteilla Venäjällä; valmistuu 2019)
  • Aker ARC 130 A (28,800 shp dieselsähköinen terminaalimurtaja Obinlahdelle; rakenteilla Venäjällä; suunniteltu Suomessa)
    • Aleksandr Sannikov (2018)
    • Andrey Vilkitsky (2018)
  • IBSV 10022 (dieselsähköinen jäätämurtava offshore-alus Karanmerelle(?); rakenteilla Venäjällä)
    • Svyatya Mariya (2019)
    • Catherine the Great (2019)
    • Aleksandr Nevsky (2019)
    • Vladimir Monomakh (2020)
  • Ob (16,000 shp dieselsähköinen satamamurtaja Obinlahdelle; rakenteilla Venäjällä; suunniteltu Suomessa; valmistuu 2018)
Näistä nuo uudet ydinmurtajat korvaavat vanhat Arktika- ja Taymyr-luokkien murtajat käytännössä yksi-yhteen ydinlaitoksen käyttöiän tullessa päähän ja Viktor Chernomyrdinin myötä Ermak lähtee todennäköisesti naulatehtaalle. 130 A:t vapauttavat yhden offshore-murtajan ja Baltikan (10,000 shp vinomurtaja, rakennettu Suomessa) Novy Portista ja Ob Moskvan Sabettasta. Noista neljästä Rosneftin laivasta en tiedä, että minne ne lopulta päätyvät varsinkin nyt kun Exxon vetäytyi Karanmeren projektista.

En toki Venäjän nykymeiningistä diggaa, mutta loppujen lopuksi Suomen "arktinen osaaminen" on pitkälti kiitosta Neuvostoliiton ja myöhemmin Venäjän toisinaan hyvinkin ennakkoluulottomista jäänmurtajatilauksista, jotka johtivat villienkin innovaatioiden realisoitumiseen. Siksi on mielestäni ikävää, että jengi toivoo tuon kehityspolun päättyvän: muualla ei vain yksinkertaisesti ole markkinoita jäänmurtajille, eikä niille vähillekään monesti kelpaa "cutting edge" vaan pitää olla vanhaa ja hyväksi koettua. Nuo rakenteilla olevat alukset ovat myös siviililaivoja ja tulevat pääsääntöisesti palvelemaan projekteja (esim. Yamal LNG:n kaasukuljetukset), joita Venäjällä ei ole välttämättä varaa häiritä edes kriisiaikana. Alukset myös operoivat alueilla, joilla jäänmurtajat ovat liikkuneet jo Neuvostoliiton ajoista asti - Siperian rannikkoa pitkin.

Jenkeillä on vertailun vuoksi kaksi isompaa murtajaa, 60,000 akselihevosvoiman CODLOG-koneistolla varustettu USCGC Polar Star ja 30,000 shp dieselsähköinen USCGC Healy. Näistä ensiksi mainittu on maailman tehokkain ei-ydinkäyttöinen jäänmurtaja ja jälkimmäinen on osittain Suomalaista suunnittelua perustuen pitkälti Otso-luokan Itämeren saattomurtajiin. Myös pienempi Suurten Järvien murtaja, USCGC Mackinaw, on suomalaista suunnittelua Azipodeja myöten. Nythän uusi laiva on suunnitteilla - saas nähdä mitä saavat aikaiseksi. Yksityiseltä puolelta löytyy vielä Aiviq, 21,500 shp jäätämurtava AHTS-alus.

Suomella taas on kahdeksan murtajaa, 13,700 shp:n Voimasta (rakennettu 1954) 25,500 shp:n Polarikseen (rakennettu 2016). Meillä taitaakin olla jäätyvään rantaviivaan suhteutettuna maailman suurin jäänmurtajalaivasto. Voimastakin voimme olla ylpeitä - se on maailman vanhin edelleen käytössä oleva jäänmurtaja, joskin kahdesti peruskorjattu.

edit: Mahtuipa sinne joku hassu panovirhekin...

edit 2: Nuo kaikki venäläiset murtajat eivät muuten ole jatkuvasti ajossa tai minkäänlaisessa valmiudessa. Esimerkiksi vanhoista kanukkimurtajista Kigoriak on maannut kuukausia Gdyniassa, Puolassa, ja käsittääkseni Vladimir Ignatyuk ei ole vuosiin poistunut Murmanskista. Vanhat Miscaroo ja Ikaluk myytiin vastikään romuksi kun FEMCO rakennutti Havyardilla uusia offshore-murtajia korvaamaan noita 80-luvun tekeleitä. "Isoista murtajista" Ermak, Kapitan Sorokin, Kapitan Nikolaev, Sankt-Peterburg, Murmansk ja Novorossiysk toimivat jotakuinkin Itämerellä. Offshore-murtajat ovat ympäri vuoden töissä joko Karanmerellä (Prirazlomnoyan tasanne), Sakhalinilla (eri tasanteilla) tai Varandeyn terminaalilla. Käytännössä kaikki avustustoiminta Arktikassa nojaa ydinmurtajiin, joskin Admiral Makarov on vissiin tulossa Jeniseille, jotta yksi Taymyr-luokan murtaja vapautettaisiin avustamaan kaasu- ja öljytankkereita.

Venäjän laivastollahan on vain yksi oma murtaja, Ilya Muromets (Project 21180), joka ei tehonsa puolesta mahtunut yllä olevaan listaan. Se on jäissäkulkukyvyltään karkeasti arvioiden Louhen luokkaa, ehkä marginaalisesti parempi. Siinä on muuten suomalaiset pääkoneet ja propulsiolaitteet, tilattu ennen sanktioita...
 
Viimeksi muokattu:
Hyvä Suomi!
Oma harrastukseni eli boulderointi, lyhyiden, haastavien kallionpätkien kiipeily ilman köyttä, mattojen (crash pad) päällä, kaverit spottaavat ettei ukot pompi patjoilta ihan mihin tahansa...
joka tapauksessa Suomessa on vuosien projekti Lappnor / "Bourden of Dreams" vihdoin lähetetty Nalle Hukkataipaleen toimesta reilu kuukausi sitten loistokelissä (suomalainen graniitti vaatii kylmää, kuivaa, sopivaa kastepistettä, ja kiipeilijää säästävää tuuletonta keliä, koska paljaat nilkat ja kädet jne.)

Maailman kovimmat boulderoijat olivat paikalla, planeetan virallisesti kovin 9a/V17 on nyt Suomessa. Hienoa Nalle, well done son!



 
Viimeksi muokattu:
En oikein ymmärrä tätä kaupallista pontikkaa. Minun ymmärryksen mukaan pontikka nimenä tarkoittaa nimenomaan laitonta viinaa eikä mitään tietyn tyyppistä viinaa. Täten kaupallisesti ja luvan kanssa tehtyä pontikka ei voi olla olemassa.
 
  • Tykkää
Reactions: PSS
Täten kaupallisesti ja luvan kanssa tehtyä pontikka ei voi olla olemassa.

Voi olla. Jenkkilässä pontikka tunnetaan Moonshine nimikkeellä ja siellä on valmiina markkinat tälle tuotteelle, vaikka samanlailla kuin meillä, tislaaminen on luvanvarainen asia. Ja he käyttävät pontikka brandinimikkeestä koska pikkutuhmat asiat myy paremmin.
 
https://blogit.savonsanomat.fi/mita-sita-tyhjaa/suomi-onnellisten-ihmisten-maa/
https://www.hs.fi/ulkomaat/art-2000005603574.html
Suomi, onnellisten ihmisten maa
15.3.2018 18:45 0 5 Jussi Kuosmanen
Jari Tervo, Juhani Kuosmanen, onnellisuus, suomalaisuus, Suomi
Suomi on rankattu maailman onnellisimmaksi maaksi. Jiihaa! Eikä siinä kaikki. Saman raportin mukaan Suomessa asuvat myös maailman onnellisimmat maahanmuuttajat!
Mitäs siitä sanotte jaritervot, umayya abu-hannat ja muut rasisminatkuttajat?
Kaikki väitteenne kumoutuivat kerralla. Täällä ei asukaan maailman vihamielisin ja vakavasti geeniviallinen kansa, vaan hyväntahtoisten ja leppoisten ihmisten onnea hyrisevä joukko. Metsäläispopulaatio, jonka seurassa myös muualta tulleiden onni lisääntyy.


Nyt siitä on olemassa oikein YK:n vahvistamaa tutkimustietoa. Olen otettu. Ja muidenkin sietäisi olla. Alituisten haukkumisten sijaan ansaitsisimmekin mitalin tasa-arvon ja ihmisoikeuksien kunnioittamisessa. Joten voisitteko sulkea edes tunniksi suunne siellä Kallion suunnalla?
Onhan tuo toki aina ollut tiedossa, että onnellisia ollaan. Ja reiluja. Pohjimmiltamme. Miksi ei oltaisi? Se tulee niin vähästä tällä geeniperimällä. Jo pelkästään se, että Ruotsi jäi kyseisessä vertailussa yhdeksänneksi, tekee meikän hivenen arkitasoa onnellisemmaksi. Eikö teidätkin?
Siihen kun lisätään metsien humina, tansseissa lempeästi viemään pyrkivät naiset ja maailman paras pitsa, niin olotila lähentelee euforiaa. Euforiasta on vain pieni askel ympärivuorokautiseen orgasmiin – jota tutkimusten mukaan ei kestä enää kukaan. Että elekee, elekee… tämä kaikki on jo ihan kylliksi.
Että me suomalaiset emme ulospäin aina näytä niin perin onnellisilta, on vain näköharhaa. Ei aidosti onnelliset hymyile jatkuvasti. Mielenvikaiset yleensä kyllä.
Sisin on meillä tärkein, ei ulkokuori. Ainoastaan suomalaisella sielu on siinä moodissa, missä sen ihmisellä ylipäätään kuuluu olla. Sinnikkäästi lempeän ymmärtäväisessä asennossa kuin Magdalan Marialla, kuka hän sitten lieneekään.
Päällepäin yrmyistä ilmeistämme etelän psykopellet ovat toistuvasti vetäneet johtopäätöksen, että meitä muka enimmäkseen vituttaa. Ei ole totta. No, ehkä helsinkiläisiä, mutta ei meitä muita. Kerran päivässä ei ole enimmäkseen. Ja jokainen meistä tietää, ettei siihen tautiin kuole, joten nautinnon puolelle menee lopulta sekin.
Olen aina kokenut (muiden maalaisten tavoin), että vaikka lumituisku pistelee poskia ja kädet ovat kyynärpäitä myöten sohjossa, niin sisikunnassa voi silti laulaa peipposet. Ja vaikka joskus murahtelemmekin erään Kenopää-Korhosen kanssa yhteisiä perkeleitä, niin molemmat tiedämme, että se on vain peliä. Suomalaisuutta. Kirosanoilla höystettyä onnen hyrinää.
Toki, jos sisäisistä peipposistaan kertoo muille, niin ne vaikenevat. Sekin on suomalaisilla tiedossa. Siksipä on viisainta kuunnella peipposiaan vaiti. Ja vieressä toinen suomalainen kuuntelee omiaan. Yhtä vaiti hänkin.
Olen aina ollut salaisesti ylpeä suomalaisuudesta ja metsäsuomalaisuudestani eritoten. Onnea Suomi!
Jussi Juhani
 
Back
Top