Kun suomalainen jotain päättää....
Maailman nopein Honda MP19-messuilla: yli 1500-hevosvoimainen SME Honda Top Fuel Bike
Samu Kemppaisen Suomessa rakennetun SME Honda Top Fuel Biken tavoitteena varttimaililla on 5,7 sekunnin aika ja yli 400 kilometrin loppunopeus!
JAA ARTIKKELI
Kiihdytysajon Super Twin Top Fuel -luokassa Euroopan mestaruuksia voittanut
Samu Kemppainen on siirtymässä uuteen luokkaan ja hän on rakentanut uuden Top Fuel Biken, jolla tavoitellaan vieläkin kovempia tuloksia. Kun Kemppaisen kaksisylinterisen Super Twin Top Fuelin tehot liikkuivat vajaassa 1000 hevosvoimassa ja varttimailin ajat noin 6,5 sekunnissa, niin uuden nelisylinterisen Top Fuelin vastaavat lukemat ovat yli 1500 hevosvoimaa ja noin 5,7 sekuntia.
Kokonaan Suomessa tehty
– Tämä on täysin omavalmiste. Kaikki on tehty Suomessa: moottori, runko, muotoilu, ihan kaikki, sanoo Samu Kemppainen.
Samu Kemppainen
Muutamia osia ei ole järkevää tehdä itse kuten männät ja kiertokanget, joten ne on sentään hankittu valmiina.
Tekniikasta Kemppainen jakaa ison kiitoksen Special Motor Engineeringin (SME) osaamiselle. Yrityksen merkittävästä osuudesta hankkeessa kertoo jo pyörän nimi, joka pitää sisällään yrityksen lyhenteen SME. Kytkinpuolen osaamista on projektiin saatu Super Twin Top Fuel -luokan ME-mies
Jaska Salakarilta.
Muotoilusta vastaa Kele Designin
Pasi Paananen, joka on aikaisemmin työskennellyt muun muassa KTM:n tehtaalla Itävallassa moottoripyörien suunnittelijana. Eikä sovi unohtaa kiihdytysautojen rakentajana ja kuljettajana tunnetun
Tami Branderin projektiin tuomaa ammattitaitoa.
Kiihdytysajon kotimaassa Yhdysvalloissa on tarjolla Top Fuel Biken valmiita osia ja siksi käytännössä kaikkien jenkkiajajien kilpurit näyttävät samanlaisilta. Kemppainen päätti kuitenkin hyödyntää suomalaista osaamista ja lisäksi pyörässä on haluttu käyttää mahdollisimman paljon Hondan osia. Sylinteriryhmä perustuu Honda CB1300:n nelisylinteriseen rivimoottoriin, katteiden muodot ovat CBR1000:sta ja jopa runkolaakerit ovat Hondasta, tosin autopuolelta VTEC-mallista.
Ainutlaatuista tekniikkaa – ensimmäisenä maailmassa
Ulkonäön lisäksi Samu Kemppaisen SME Honda Top Fuel Bike tulee poikkeamaan myös tekniikaltaan kilpailijoiden käyttämistä ratkaisuista.
– Tämä on maailman ensimmäinen Top Fuel Bike, jossa kytkin on suoraan kampiakselin päässä.
Se merkitsee moottorin siirtämistä keskilinjasta oikealle, jotta ketjulinja saadaan kulkemaan suoraan. Eivätkä erikoisuudet jää tähän.
–Tehtiin tästä vielä ”Big Bang” -moottori, eikä sitäkään ole kukaan kokeillut tässä luokassa aikaisemmin.
Ykkös- ja nelossylinteri siis sytyttävät samaan aikaan, ja pienen tauon jälkeen myös kakkonen ja kolmonen samanaikaisesti. Esimerkiksi MotoGP-luokassa big bangin on todettu parantavan takarenkaan pitoa ja siten kiihtyvyyttä. Ja kiihdytysajossa nimenomaan on kyse mahdollisimman hyvästä kiihtyvyydestä. Lisäksi Kemppaisen Hondassa pakoventtiilit aukeavat eriaikaisesti 20 asteen porrastuksella, jotta painetta saadaan tasaisemmin pois sylinteristä.
Erikoisen kytkinrakenteen tarkoituksena ei ole erikoisuuden tavoittelu, vaan tärkeimpänä hyötynä Kemppainen mainitsee keveyden. Kun kilpailijoiden pyörät painavat vähimmillään 390 kiloa, on suomalaistiimin tavoittelema paino alle 350 kilossa. Painoetua kilpailijoihin on tarkoitus saada 50-100 kiloa, sillä lajin säännöt eivät määrää nelisylinteriselle Top Fuel Bikelle minimipainoa.
Kulutus 4500 litraa sadalla kilometrillä
1667-kuutioisen moottorin kansi virtaa 2500 hevosvoiman verran ja Kemppaisen mukaan tehoa tulee olemaan ”joka tapauksessa yli 1500 hevosvoimaa”. Sylinterin poraus on 83 milliä, iskunpituus 77 milliä ja maksimikierrosluku tulee olemaan 11 500. Lämmityskäyttöineen polttoainetta kuluu yhdessä lähdössä 20–25 litraa, josta itse varttimailin veto kuluttaa 18 litraa. Normikulutukseksi muutettuna se merkitsee 4500 litraa sadalla kilometrillä!
Samu Kemppaisen SME Honda Top Fuel Bike -projekti on alkanut kolme vuotta sitten. Moottori on nyt muutaman päivän viimeistelyä vaille valmis ja katteet on soviteltu paikalleen päivää ennen MP19-messujen alkua.
– Olen ylpeä siitä että tämä on ”tässä kylillä tehty” suomalaisten ammattilaisten voimin. Kaikessa rakentamisessa on käytetty parhaita materiaaleja eikä mistään ole tingitty. Tänä vuonna testataan ja ensi vuonna ajetaan tällä tosissaan kilpaa. Töitä on vielä paljon, mutta kyllä meidän tavoitteena on olla maailman nopein Honda.
SME Honda Top Fuel Bike on nähtävillä MP19-messuilla Bike Worldin osastolla.
https://www.moottori.fi/ajoneuvot/j...-1500-hevosvoimainen-sme-honda-top-fuel-bike/