Hyviä uutisia Suomesta - kansallista "hyvä me" -selkääntaputtelua

tiedotusosasto

Ylipäällikkö
Suomalaistutkijat löysivät syöpäsoluista heikon kohdan - uusi mullistava hoito käynnistää syöpäsolun itsemurhakoneiston

Tänään klo 12:00
Suomalaistutkijoiden kehittämä hoito on kolmen lääkkeen yhdistelmähoito, joka hiirikokeissa antoi lupaavia tuloksia.
  • Myc-syöpägeenin yliaktiivinen toiminta liittyy moneen syöpään, muun muassa noin 40 prosenttiin rintasyövistä.​
  • Tutkijat kehittivät yhdistelmähoidon, joka herättää elimistön oman järjestelmän tuhoamaan syöpää.​
  • Yksi hoidon osa on tuttu diabeteslääke.​
Katso video​

Videolla naiset kokeilevat, löytyykö tekorinnasta sinne piilotetut kolme kasvainta.

Helsingin yliopiston tutkijoiden kehittämä kolmen lääkkeen yhdistelmähoito kurittaa tiedotteen mukaan syöpäkudosta ”kahdella kuolemalla”.
Tutkijoiden mukaan rintasyöpäsolut suistuvat ensin ohjelmoituun solukuolemaan, jolloin ne samalla herättävät elimistön oman immuunipuolustuksen tuhoamaan syöpää.
Tutkijat löysivät syöpäsolujen heikon kohdan.
– Piti löytää keino laukaista tämä valmiiksi viritetty solun itsemurhakoneisto. Nyt olemme luullakseni löytäneet sellaisen, sanoo tutkimusjohtaja Juha Klefström.
Kyseessä on tutun diabeteslääkkeen ja immunoterapian yhdistelmähoito, josta odotetaan paljon rintasyövän hoidossa.
Lääkeyhdistelmä tehosi testeissä Myc-positiivisiin rintasyöpiin kudosviljelmissä ja koe-eläinmalleissa. Nyt yhdistelmähoito halutaan viedä mahdollisimman pian potilastutkimuksiin.

 

hansai

Ylipäällikkö
Kun suomalainen jotain päättää....

Maailman nopein Honda MP19-messuilla: yli 1500-hevosvoimainen SME Honda Top Fuel Bike
Samu Kemppaisen Suomessa rakennetun SME Honda Top Fuel Biken tavoitteena varttimaililla on 5,7 sekunnin aika ja yli 400 kilometrin loppunopeus!
JAA ARTIKKELI

Kiihdytysajon Super Twin Top Fuel -luokassa Euroopan mestaruuksia voittanut Samu Kemppainen on siirtymässä uuteen luokkaan ja hän on rakentanut uuden Top Fuel Biken, jolla tavoitellaan vieläkin kovempia tuloksia. Kun Kemppaisen kaksisylinterisen Super Twin Top Fuelin tehot liikkuivat vajaassa 1000 hevosvoimassa ja varttimailin ajat noin 6,5 sekunnissa, niin uuden nelisylinterisen Top Fuelin vastaavat lukemat ovat yli 1500 hevosvoimaa ja noin 5,7 sekuntia.

Kokonaan Suomessa tehty
– Tämä on täysin omavalmiste. Kaikki on tehty Suomessa: moottori, runko, muotoilu, ihan kaikki, sanoo Samu Kemppainen.


Samu Kemppainen

Muutamia osia ei ole järkevää tehdä itse kuten männät ja kiertokanget, joten ne on sentään hankittu valmiina.

Tekniikasta Kemppainen jakaa ison kiitoksen Special Motor Engineeringin (SME) osaamiselle. Yrityksen merkittävästä osuudesta hankkeessa kertoo jo pyörän nimi, joka pitää sisällään yrityksen lyhenteen SME. Kytkinpuolen osaamista on projektiin saatu Super Twin Top Fuel -luokan ME-mies Jaska Salakarilta.

Muotoilusta vastaa Kele Designin Pasi Paananen, joka on aikaisemmin työskennellyt muun muassa KTM:n tehtaalla Itävallassa moottoripyörien suunnittelijana. Eikä sovi unohtaa kiihdytysautojen rakentajana ja kuljettajana tunnetun Tami Branderin projektiin tuomaa ammattitaitoa.

Kiihdytysajon kotimaassa Yhdysvalloissa on tarjolla Top Fuel Biken valmiita osia ja siksi käytännössä kaikkien jenkkiajajien kilpurit näyttävät samanlaisilta. Kemppainen päätti kuitenkin hyödyntää suomalaista osaamista ja lisäksi pyörässä on haluttu käyttää mahdollisimman paljon Hondan osia. Sylinteriryhmä perustuu Honda CB1300:n nelisylinteriseen rivimoottoriin, katteiden muodot ovat CBR1000:sta ja jopa runkolaakerit ovat Hondasta, tosin autopuolelta VTEC-mallista.

Ainutlaatuista tekniikkaa – ensimmäisenä maailmassa
Ulkonäön lisäksi Samu Kemppaisen SME Honda Top Fuel Bike tulee poikkeamaan myös tekniikaltaan kilpailijoiden käyttämistä ratkaisuista.

– Tämä on maailman ensimmäinen Top Fuel Bike, jossa kytkin on suoraan kampiakselin päässä.

Se merkitsee moottorin siirtämistä keskilinjasta oikealle, jotta ketjulinja saadaan kulkemaan suoraan. Eivätkä erikoisuudet jää tähän.

–Tehtiin tästä vielä ”Big Bang” -moottori, eikä sitäkään ole kukaan kokeillut tässä luokassa aikaisemmin.

Ykkös- ja nelossylinteri siis sytyttävät samaan aikaan, ja pienen tauon jälkeen myös kakkonen ja kolmonen samanaikaisesti. Esimerkiksi MotoGP-luokassa big bangin on todettu parantavan takarenkaan pitoa ja siten kiihtyvyyttä. Ja kiihdytysajossa nimenomaan on kyse mahdollisimman hyvästä kiihtyvyydestä. Lisäksi Kemppaisen Hondassa pakoventtiilit aukeavat eriaikaisesti 20 asteen porrastuksella, jotta painetta saadaan tasaisemmin pois sylinteristä.

Erikoisen kytkinrakenteen tarkoituksena ei ole erikoisuuden tavoittelu, vaan tärkeimpänä hyötynä Kemppainen mainitsee keveyden. Kun kilpailijoiden pyörät painavat vähimmillään 390 kiloa, on suomalaistiimin tavoittelema paino alle 350 kilossa. Painoetua kilpailijoihin on tarkoitus saada 50-100 kiloa, sillä lajin säännöt eivät määrää nelisylinteriselle Top Fuel Bikelle minimipainoa.

Kulutus 4500 litraa sadalla kilometrillä
1667-kuutioisen moottorin kansi virtaa 2500 hevosvoiman verran ja Kemppaisen mukaan tehoa tulee olemaan ”joka tapauksessa yli 1500 hevosvoimaa”. Sylinterin poraus on 83 milliä, iskunpituus 77 milliä ja maksimikierrosluku tulee olemaan 11 500. Lämmityskäyttöineen polttoainetta kuluu yhdessä lähdössä 20–25 litraa, josta itse varttimailin veto kuluttaa 18 litraa. Normikulutukseksi muutettuna se merkitsee 4500 litraa sadalla kilometrillä!



Samu Kemppaisen SME Honda Top Fuel Bike -projekti on alkanut kolme vuotta sitten. Moottori on nyt muutaman päivän viimeistelyä vaille valmis ja katteet on soviteltu paikalleen päivää ennen MP19-messujen alkua.

– Olen ylpeä siitä että tämä on ”tässä kylillä tehty” suomalaisten ammattilaisten voimin. Kaikessa rakentamisessa on käytetty parhaita materiaaleja eikä mistään ole tingitty. Tänä vuonna testataan ja ensi vuonna ajetaan tällä tosissaan kilpaa. Töitä on vielä paljon, mutta kyllä meidän tavoitteena on olla maailman nopein Honda.

SME Honda Top Fuel Bike on nähtävillä MP19-messuilla Bike Worldin osastolla.

https://www.moottori.fi/ajoneuvot/jutut/maailman-nopein-honda-mp19-messuilla-yli-1500-hevosvoimainen-sme-honda-top-fuel-bike/
Eihän tämä mikään yksittäistapaus ole... minua ei saisi kilon palasinakaan näiden laitteiden sarviin..

JASKA SALAKARI TEKI KIIHDYTYKSEN MAAILMANENNÄTYKSEN ALASTAROLLA
Jaakko "Jaska" Salakari teki historiaa! Kuva: Pasi Uponen
Lauantaina 2.9. ajetussa SM-finaalikilpailussa kokenut pitkänlinjan drag racing -kuljettaja Jaakko “Jaska” Salakari teki historiaa. Hän kiihdytti nitrokäyttöisellä moottoripyörällään maailman kaikkien aikojen nopeimman kaksisylinteristen kiihdytysmoottoripyörien ajan lukemin 6,010 s/342,95 km/h.

Aiempi ennätys 6,135 s, jonka oli ajanut japanilainen Takeshi Shigematsu USA:n Valdostassa, oli voimassa lähes seitsemän vuotta. Salakarin suoritus on sensaatiomainen, sillä drag racingissa, jossa kilpailumatkana on 402,33 m, jopa tuhannesosan parannukset ennätyksiin ovat kovan työn takana. Nyt Salakari siis paransi entistä ennätystä yli kymmenesosasekunnilla.

Salakari ajoi ennätyksensä pyörällä, jonka hän on suunnitellut ja valmistanut täysin itse yhdessä tiiminsä avainhenkilöiden kanssa. Pyöränsä rakentamisen hän aloitti jo vuonna 2003, ja nyt pitkäjänteinen työ palkittiin.

Drag racingin mahtimaa on vielä tänäkin päivänä USA, ja eurooppalaisten ajamana maailman nopeimpia aikoja ei ole juuri nähty. Salakari ajoi ennätyksensä vielä vahvasti Harley-Davidsonin moottoreihin pohjautuvassa kaksisylinteristen nitrokäyttöisten moottoripyörien ryhmässä.

Hänen pyöränsä moottori on kuitenkin kokonaan Suomessa valmistettu, kuutiotilavuudeltaan 1690-kuutioinen ja mekaanisesti ahdettu. Tässä pyörässä ei ole lainkaan vaihteita, ja sen voimansiirto on tiimin omaa käsialaa. Laskennallisesti tämä kilpailuväline tuottaa tehoa noin 2 400 hevosvoimaa.

Ennätyksen Salakari ajoi Alastaron moottoriradalla ajetussa FHRA NIght Race Finals -kilpailussa. Jo perjantain lajittelu- eli aika-ajoissa, Salakari teki uuden Euroopan ennätyksen lukemin 6,249 s. Tässä lähdössä hän joutui kuitenkin sulkemaan kaasun jo 100 metriä ennen maalia teknisten ongelmien vuoksi. Lauantain ensimmäisellä pudotuskierroksella hän onnistui lopulta erinomaisesti ja ajoi taululle maailmanennätyslukemat.


Jaakko “Jaska” Salakari. Kuva: Pasi Uponen
Kilpailu oli samalla myös Salakarin kilpailuryhmän, eli Super Twin Top Fuelin SM-kilpailu, ja itse kilpailussakin hän kiihdytti finaaliin asti. Tässä finaalilähdössä Salakari voitti Samu Kemppaisen 0,7 s turvin ja pääsi siten pokkaamaan myös Suomen mestaruuden maailman nopeimman ajan ohessa.

https://www.moottoriurheilu.tv/jaska-salakari-ajoi-men-alastarolla/
 

ctg

Ylipäällikkö

tiedotusosasto

Ylipäällikkö
Tämä voisi olla hyvä uutinen, Uusisuomi:
TE: Suomesta löytyy polttoaine, joka laskisi päästöjä parhaimmillaan 90 % - Miksi puhutaan vain polttoaineverojen korottamisesta?
  • Kuva: Tiina Somerpuro / Alma Talent

    Arkistokuvassa Nesteen biopolttoaineita.
Neste toi markkinoille uuden sataprosenttisesti tähteistä ja jätteistä tehdyn dieselin, jonka käyttö laskisi hiilidioksidipäästöjä parhaimmillaan 90 prosenttia, vaihteluvälin ollessa 50–90 prosenttia, verrattuna fossiilisen dieselin käyttämiseen. Miksi tästä Nesteen keksimästä 100 prosenttisesta biodieselistä eli Mydieselistä ei ole tullut meidän kaikkien asia, Talouselämä kysyy.
Suomi on pitkä ja harvaan asuttu maa ja siksi liikenteestä on tullut jo nyt Suomen ilmastopolitiikasta elämääkin suurempi kysymys. Liikenteen päästöt ovat Suomen noin 56 miljoonan tonnin kasvihuonekaasupäästöistä noin viidennes eli hieman päälle 11 miljoonaa tonnia. Tieliikenne tuottaa päästöistä valtaosan eli noin 9,5 miljoonaa tonnia. Tieliikenteen päästöt jakautuvat kahtia siten, että henkilöautoliikenne tuottaa päästöistä noin viisi ja raskas liikenne 4,5 miljoonaa tonnia.
Mitä tekemistä Nesteen Mydieselillä on asian kanssa? Paljonkin.
Neste lupaa, että tähteistä ja jätteistä valmistettavan Mydieselin "elinkaaren aikaiset" päästöt ovat jopa 90 prosenttia pienemmät kuin perinteisen dieselin aiheuttamat päästöt. Elinkaaren aikaisilla päästöillä tarkoitetaan sitä päästömäärää, joka syntyy raaka-aineen hankinnasta, kuljetuksesta, jalostuksesta, varsinaisen polttoaineen kuljetuksesta ja polttoaineen käytöstä eli ajamisen aikana syntyneistä päästöistä.
Neste laskee, että eläinrasvajätteestä valmistettu diesel on päästöiltään puhtaampaa kuin jopa sähköauton aiheuttamat kasvihuonekaasupäästöt, kun otetaan huomioon Suomen sähköntuotannon tämän hetken tuotantomixi.
Mutta ei jäädä kiinni tähän väitteeseen, vaan lasketaan, mitä tapahtuisi, jos Suomen dieselautokanta lähtisi käyttämään Mydieseliä fossiilisen dieselin sijaan.
Neste valmistaa Mydieseliä Porvoossa, Rotterdamissa ja Singaporessa tällä hetkellä noin kolme miljardia litraa vuodessa. Suomen kaikkien diesel-autojen yhteinen kulutus on myös noin kolme miljardia litraa, joten Nesteen koko tuotannon ohjaaminen Suomeen ratkaisisi periaatteessa kerralla dieseleiden kasvihuonekaasupäästöt.
Mutta rajataan asia nyt henkilöautoihin, koska Mydieselin tuotantomäärään vaikuttaa raaka-aineiden saanti ratkaisevasti, vaikka Neste aikookin nostaa tuotantoa uuden Singaporeen tehtävän jalostamon avulla.
Suomessa on liikennekäytössä nyt 750 603 diesel-henkilöautoja. Tilastokeskuksen mukaan henkilöautoilla ajetaan Suomessa noin 14 000 kilometriä vuodessa.
Dieselautot ostetaan lähes aina suurempaan ajotarpeeseen, jolloin voi arvioida, että niiden ajomäärät ovat noin 25 000 kilometrin luokkaa vuodessa.
Tällä ajomäärällä perinteisellä dieselillä syntyy Nesteen laskelmissa 4 400 kilogrammaa hiilidioksidia vuodessa, mutta Mydieselillä vain noin 440 kilogrammaa. Kun nämä lukemat kertoo Suomen 750 000 diesel-henkilöautolla, niin niiden kokonaispäätöt olisivat perinteisellä dieselillä 3,3 miljardia kiloa eli 3,3 miljoonaa tonnia hiilidioksidia vuodessa. Mydieselillä päästömäärä putoaisi 330 miljoonaan kiloon eli 0,3 miljoonaan tonniin.
Eikö tämä olisi tavoittelemisen arvoinen asia? Autoala ja valtio tekivät viime syksynä niin sanotun green dealin, jonka tavoitteena on puolittaa tieliikenteen päästöt vuoteen 2030 mennessä. Silloin(kin) keskustelussa oli huikea määrä lisää sähköautoja, erilaisia hybridejä ja kaasuautoja. Ja silloinkaan valtio ei luvannut suoraan lisää rahaa autokannan nopeaan uusimiseen, koska se vaatisi miljardien eurojen panostusta ensi vuosikymmenen aikana. Sen sijaan ministeriöt sitoutuvat edistämään "käytettävissä olevin keinoin autokannan uudistamista".
Mihin green dealissa unohtui suomalaisen valtionyhtiön, joka toki on pörssissä, tekemät innovaatiot?
Ongelma pumpulla on nyt se, että Mydiesel maksaa noin 19 senttiä litralta enemmän kuin tavallinen fossiilidiesel. Kuten tunnettua polttoaineen hintaa määritetään eniten valtiovarainministeriössä, joka käytännössä määrittää polttoaineilta kerättävät valmisteverot. Mydieselin valmistevero on toki tälläkin hetkellä alempi kuin fossiilisen dieselin, mutta se voisi olla vielä sen verran alempi, että tuo 19 sentin hintaero tulisi hoidettua myös pumpulla.
Valtion verotulojen menetys olisi suurimmillaan ehkä 200–250 miljoonan euron luokkaa, jos Suomen kaikki diesel-henkilöautot käyttäisivät Mydieseliä, joka on toki teoriaa. Vero-ongelmakin korjaantuisi ajan myötä, koska volyymien kasvaessa myös hinta aika usein halpenee.
Suomen autokannan päästöjen vähentämisessä tämä olisi joka tapauksessa nopein tapa vaikuttaa päästöihin. Se on tietenkin selvää, että pörssiyhtiö myy tuotettaan siellä mistä se saa parhaan hinnan. Mutta jotain vaateita voi yhtiön suurin omistajakin sille esittää, minne yhtiö tuotteitaan eniten suuntaa. Tämä toki sillä edellytyksellä, että green dealin kaltaiset vetoomukset eivät ole vain puhetta puheen päälle, vaan valtio oikeasti haluaa tehdä jotain konkreettista liikenteen päästöjen vähentämiseksi.
Poliittisesti tämä olisi selvästi myös helpompi ratkaisu, kuin jatkuvat uhkailut polttoaineiden verojen korotuksesta tai vaatimukset autoilun vähentämisestä. Linja-autoliikenteen vapautus osoittaa jo nyt harvinaisen konkreettisesti, miten ristiriitaista on Suomen liikennepolitiikka. Linja-autot katoavat maaseudulta ja jopa pienempien kaupunkien välisestä liikenteestä, koska tulosta pystyy tekemään helpommin suurissa taajamissa. Tämä pakottaa maaseudulla ja muualla kuin kasvukeskuksissa asuvat käyttämään entistä enemmän omia autoja – eli liikennemäärä ei tule tulevaisuudessakaan oleellisesti vähenemään.
 

Vääpeli

Ylipäällikkö
 

BlackFox

Ylipäällikkö
Puolustusministeriöltä tarvitaan jatkossa lupa, mikäli EU:n tai ETA-alueen ulkopuolisen maan kansalainen haluaa ostaa kiinteistön Suomesta. Valtiolle tulee myös lunastus- ja etuosto-oikeus.
EDUSKUNTA on hyväksynyt laajan lakipaketin, jolla parannetaan Suomen valtion mahdollisuutta valvoa, rajoittaa tai kieltää ulkomaalaisten kiinteistöomistuksia kansallisen turvallisuuden nimissä.

Tiukimmat rajoitukset tulevat koskemaan ulkomaalaisia, jotka ovat Euroopan unionin tai Euroopan talousalueen (ETA) ulkopuolisten maiden kansalaisia.

Jatkossa joka ikinen Venäjän, Kiinan, Yhdysvaltain, Turkin tai vaikkapa Sveitsin kansalainen tai yritys tulee tarvitsemaan erillisen luvan voidakseen ostaa Suomesta kiinteistön eli maa- tai vesialueen mahdollisine rakennuksineen.

RAJOITUKSET eivät koske asunto-osakeyhtiöiden osakkeita. Esimerkiksi kerrostalo- ja rivitaloasunnon voi siis jatkossakin ostaa normaalisti ilman erillislupaa.

Lakimuutosten lähtökohtana on myös yhä edelleen, että kiinteistökaupat pyritään sallimaan aina, mikäli niille ei ole erityistä estettä.

– Lupa kiinteistön hankinnalle voidaan myöntää, jos hankinnan ei arvioida vaikeuttavan maanpuolustuksen järjestämistä, alueellisen koskemattomuuden valvontaa ja turvaamista eikä rajavalvonnan, rajaturvallisuuden tai huoltovarmuuden varmistamista, lukee eduskunnan hyväksymässä laissa ”eräiden kiinteistönhankintojen luvanvaraisuudesta”.

EDUSKUNTA hyväksyi lakimuutokset tiistaina. Tavoitteena on, että ne tulisivat voimaan vuonna 2020.

Seuraavaksi lait menevät tasavallan presidentin hyväksyttäviksi, jonka jälkeen määritellään tarkka voimaanastumishetki.

Lakien voimaantulon jälkeen esimerkiksi venäläinen yksityishenkilö tai venäläinen yritys voi tehdä maakaupat vasta, kun kaupalle on ensin haettu lupa puolustusministeriöstä.

Lakipaketissa on lisäksi useita kohtia, joilla voidaan estää välikäsien tai hämäävien bulvaanien käyttö tosiasiallisen maanomistuksen tai käyttötarkoituksen peittelemiseksi.

Esimerkiksi sellainen Suomeen rekisteröity yhtiö tai yhteisö, jonka tosiasiallisesta päätöksentekovallasta vähintään yksi kymmenesosaa on EU/ETA-alueen ulkopuolella, joutuu niin ikään hakemaan kiinteistökaupalleen luvan puolustusministeriöstä.

Tätä kautta lain tiukennukset voivat tulla siis välillisesti koskettamaan myös kyseisten yritysten omistajina olevia EU-maiden kansalaisia.

PUOLUSTUSMINISTERIÖSTÄ ei osata kertoa vielä, kuinka nopeasti tulevat lupahakemukset voidaan ratkaista.

– Lupakäsittelyn kestoa ei ole säädelty laissa erikseen, puolustusministeriön ympäristöneuvos Matias Warsta sanoi IS:lle.

Mutta tavoitteena on tietenkin se, että luvat tullaan käsittelemään hyvin nopeasti.

– Tarkoituksena on, että lupamenettelystä ei aiheutuisi mitään ylimääräistä kitkaa kiinteistökaupoille. Mutta katsotaan nyt, millaiset resurssit me saamme tätä varten.

Puolustusvaliokunta arvioi, että lupamenettely tulee koskemaan vuosittain noin 500–800:aa kiinteistökauppaa. Tämä lakipaketti ei tuo muutoksia Ahvenanmaan nykyisiin käytäntöihin.

Arvion mukaan lupa-, lunastus- ja etuostotoimet tulevat työllistämään vuosittain 4–5 henkilötyövuoden verran viranomaisia. Etuostoihin ja lunastuksiin aiotaan turvautua vasta viimeisinä keinoina, mutta niitä varten varataan vuositasolla muutamasta sadastatuhannesta muutamaan miljoonaan euroon.

TÄLLÄ HETKELLÄ Suomessa ei ole voimassa sääntelyä ulkomaalaisten kiinteistöomistuksesta.

Lakimuutosten tarvetta on perusteltu sillä, että vieraalla valtiolla voi olla pyrkimys hyödyntää kiinteistöomistuksia osana Suomeen kohdistuvaa hybridivaikuttamista.

– Hankkimalla kiinteistöjä strategisilta sijainneilta voidaan pyrkiä hakemaan jalansijaa Suomessa, heikentämään viranomaisten toimintaedellytyksiä, edistämään kiinteistöjen käyttöä laittomaan tiedustelutoimintaan tai muulla tavoin tukemaan vieraan valtion tavoitteita, hallitus perusteli lakimuutosten tarpeellisuutta.
 

Heinrich

Kersantti
No kauan siinä kestikin! Jo kymmenkunta vuotta sitten ihmeteltiin, että eikö vastavuoroisuus olis poikaa Suomen ja Venäjän sopimuksissa; jos ei suomalaisten passaa omistella Venäjällä, niin mikä pakko on meidän myydä venäläisille. Haloska kumppaneinaan siinä oli kantona kaskessa:
https://www.uusisuomi.fi/kotimaa/108436-halonen-tiesi-venajan-tonttikiellosta-”ei-kannata-karjistaa”

No, nyt tilanne esimerkiksi Saimaalla on se, että venäläisillä businessmiehillä ja slivovikeillä on siellä hehtaarikaupalla maata, saaria ja hulppeita kiinteistöjä tyhjänpanttina, kun kansalta kupattu omaisuus on paremmassa tallessa Suomessa "real-estatessa" kuin pankkitileillä tai venäläisfirmojen osakkeissa.
 

Heinrich

Kersantti
Tämä voisi olla hyvä uutinen, Uusisuomi:
Mulla on juksi ongelma tämän Neste MY:n kanssa: sen lisää kulutusta kylmällä säälllä Mercedes-Benz W211 220 Cdi (2007) -autossani aivan hirmuisesti. Kulutuksen lisäys koskee vain pakkaskelejä. Tein empiirisen tutkimuksen tammikuun pakkasilla: Neste MY:llä pääsin normaalissa seka-ajossa kahdella tankillisella (n. 56 litraa) 477 km ja 485 km, eli sekakulutus oli aivat huimat 12-13 litraa satasella!:oops: Neste Pro Dieseliä käyttämällä samoilla ajoilla ja pakkasilla pääsin melkein 700 km molemmilla tankillisilla, eli keskikulutus oli siellä kahdeksan kantturoilla, niin kuin talvikeleissä pitää.

Nyt tankkasin taas MY:tä tankillisen ja jännityksellä odotan kuinka pian pitää kurvata taas tankille. Kylmällä koneella näyttää kulutusmittari taas amerikanautoista tuttuja lukemia:

W211kulutus.jpg

En keksi muuta syytä kuin Neste MY:n luikkaan talvilaadun ja auton ruiskutuksen ohjelmoinnin.
 

Passi

Kenraali
No nyt on virkamiehet toiminu(y)(y)


Taustaa.

Anarkistit valtasi talon 31.1-2019

Talonvaltaajat iskivät Helsingissä Heikki Hurstin entiseen taloon, kutsuivat naapurit kahville – tällainen on vallattu "kummitustalo"
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/talonvaltaajat-iskivat-helsingissa-heikki-hurstin-entiseen-taloon-kutsuivat-naapurit-kahville-tallainen-on-vallattu-kummitustalo/7262298#gs.jDM8GPe1


21.2-2019
Poliisi iski anarkistien valtaamalle talolle kuuden partion voimin Helsingin Kumpulassa
https://www.hs.fi/kaupunki/art-2000006008674.html


"Piisiä oli kyllä käytetty, mutta talo oli tyhjä”, sanoo komisario Jari Mäkiniemi."
Piisi tarkoittaa hellaa.


Takut oli käyttänyt kamiinoita ja hellaa.





28.2-2019 Takut oli menny katsomaan uudestaan paikkoja mutta siellä odotti yllätys


Doaq2fr_d.jpg


El9xMxV_d.jpg


td5JScc_d.jpg

:p:p:p

"Viime yona 28.2 kävimme katsomassa mita squat kummmitustalolle kuuluu.
Suojeltu talohan on näköjään päätetty tuhota pystyyn vaneroimalla rikotut ikkunat, muuraamalla takat umpeen polyuretaania ja tiilta ja suljettu lämmöt pattereista.
Eihan tästä kyllä pitäisi edes yllättyä niinkuin ei uusista ja tulevista homekouluista ja virastoistakaan."

https://takku.net/article.php/2019022810045954
 

Coffee Man

Ylipäällikkö
Helsingin ja Tallinnan välinen tunnelihanke on saanut 15 miljardin euron rahoituksen kiinalaiselta Touchstone Capital Partners -rahastolta. Touchstone ja kehitysyhtiö Finest Bay Area allekirjoittivat aiesopimuksen torstaina.

https://www.iltalehti.fi/talous/a/b3680c54-ab2f-4fb2-9e73-c4592d515340

– Tunneli muodostaa Helsingin ja Tallinnan seuduista yhteisen metropolialueen, jolla on loistava mahdollisuus tulla Aasian ja Euroopan yhdistäväksi hermokeskukseksi, Viron johtoakin hankkeen tiimoilta tavannut Song arvioi.
 

fulcrum

Ylipäällikkö
Soininvaara tyrmää tunnelilaskelmat

Pakko yhtyä siihen ettei Vesterbackan laskelmissa ole tolkun häivää. 50 miljoonaa matkaa vuodessa 50 euron hintaan? Helsingin ja Tallinnan välillä 2.5 kertaa niin paljon matkustajia kuin Kanaalitunnelissa?
 

Herman30

Ylipäällikkö
Lahjoittaja
Eikä Vesterbackan projekti ota ollenkaan mukaan ympäristövaikutustutkimukset jotka nekin voivat kestää vuosia. Ja ilman tutkimuksia ei rakenneta.
 
Top