Hyviä uutisia Suomesta - kansallista "hyvä me" -selkääntaputtelua

Ei nyt liity ehkä suoranaisesti tähän mutta omaa mieltä lämmittää miten täällä Tromssan laaksossa paikallinen Yle eli NRK pitää kveenien kulttuuria yllä... jos ei norja taivu voipi asiat lukea kveeninkielellä, joka meiltä sujuu! 16. maaliskuuta on täällä kveeniläisyyden päivä, johon aion osallistua vaikka olenkin alunperin Espoosta :solthum:.

https://www.nrk.no/kvensk/

http://www.kvenskinstitutt.no/kvener/kainulaiset-eli-kvaanit/


Kainulaiset oon suomensukuinen kansa, jokka asuthaan enniimitten Pohjais-Ruijassa, Finmarkun ja Tromssan fylkiissä. Issoimat kainulaispaikat oon Etelä-Varenki, Vesisaari, Teno, Porsanki ja Alattio Finmarkussa, Naavuono, Raisi, Kaivuono, Isovuono ja Yykeä Tromssan fylkissä. Paljon kainulaissii assuu kans muuvala Ruijassa, eriliikaisesti Uslussa.


Vanhiimat tieđot kainulaisista oon 800-luvulta, ko hologalantilainen Ottar muisteli Englanin kuningas Alfredille hänen matkoista pohjaisheen ja kunka hän sielä oli kohđatellu Cwenas, jokka karistethiin pohjanmiesten pääle yli Kielhaan, ja toisinpäin. Ruijalaisten ja kainulaisten kontakti oon sitte kuitenki yli tuhannen vuođen vanhaa.

Ruijalaiset oonki aina käyttänheet sannaa kven niistä suomensukuisista, jokka oon asunheet Ruijassa. Sammaa juurta olleeva sana kainulainen taas näyttäis olleevan joukon oma vanhaa nimi ittele. Se oli jo melkhein unheettunnu kainulaisten omasta kielestä, ja 1900-luvun viimi vuosikymmeninä alkoi kuulumhaan sannaa kvääni omala kielelä. Ko kainulaissii kuitenki oon kovin painettu alas Ruijassa, se kvääni-sannaaki oon moni pitäny haukkumasanana, ja sillä sitä ei kaikin ollenkhaan hyväksytä. Viimi aikoina oonki alettu uuđesti käyttämhään vanhaata kainu-sannaa, ja tänä vuona käythöön vihitty Kainun institutti oon ottanu sen myötä institutin nimheen. Nyt oon molemat sanat, kainulainen ja kvääni, ihmisillä käytössä.

Kainulaissii oon käsketty kans ruijansuomalaisiksi ja heiđän kieltä suomeksi. Kieli oonki melkhein likelä suomen kielen pohjaisdialektiita ja kaikkiin likkiimpänä se pian oon Ruottissa puhuttuu meänkieltä, minkä kans oon kattottu suomen kielen dialektiksi. Suomen kielelä – ja sillä kans kainula – oon varhemin ollu oikhein huono status. Kouluissa kainun kieli oli kieletty, sitä ei ilman rankaisematta saanu puhhuut vapaa-aijalakhaan. Kainulaiset ei saanheet mithään opetusta suomen kielessä ja heiltä oon vailunu suomen media ja kontakti nykysuomheen. Sillä heiđän kieli oon muuttunu omhaan laihiin. Kielelinen identiteetti kans oon toinen ko suomalaisten. Moni kainulainen tykkääki, ette hänen kieli ei ole suomen kieltä mutta oma kieli. Ruijan kruunu antoi – kovan tappelun jälkhiin – kainun kielele statuksen omana kielenä vuona 2005, ja kainun kieltä koskee nyt kans Euroopan minoriteettikielisopimus, mikä anttaa oikkeuđen käyttäät ja rakenttaat ylös ommaa kieltä.

Kainun kielelä oon issoi probleemiita: Enniimät ihmiset, jokka puhuthaan kainun kieltä, oon raavhaat ihmiset ja kohta vanhaatki ihmiset. Tila vaihettellee paikasta toisheen, mutta kohta yhtäkhään kläppii ei löyđy, joka oppis kainuu ensimäisenä kielenä kotona. Toinen probleemi oon se, ette kainun kieli oon ollu tyhä puhuttu kieli, ja ko sitä ei ole käytetty julkisesti, modernit sanat vailuthaan. Sillä ei kans ole grammatiikkii, minkä olis otettu ylheisesti käytthöön.Nyt oon tila vähäsen paranemassa. Pari vuotta aikkaa tuli uusi oppiplaana, jonka mukhaan kainun kieltä saattaa Ruijan kouluissa opettaat niin käskettynä ”toisena kielenä”, mikä meinaa, ette kläpit saatethaan oppiit kainuu ensimäisestä luokasta alkkain. Kainun kieltä oon alettu kans opettamhaan Tromssan universiteetissa. Porsankhiin oon perustettu Kainun institutti, minkä meininkinä oon kainun kielen ja kulttuurin revitaliseeraaminen. Institutin alla työtelee Kainun kieliraati, jonka moolina oon yhtheisen kainun kirjakielen rakentaminen. Soma assii kans oon, ette nyt oon annettu ulvos kainun kielelä kaksi romaanii, jokka oon kirjoittannu pyssyjokilainen Alf Børsskog.

Sillä kainun kielestä oon tullu yhđenlainen kirjalinen kieli. Vielä ei kuitenkhaan saata sannoot, ette tulleeko kainun kieli elämhään. Siiheen tarvithaan paljon enämen ekonomista resurssii, ko mitä Ruijan kruunu vielä oon antanu. Ja – kaikistä tärkkein – siiheen tarvithaan paljon ihmisresurssii. Aika näyttää, tulleeko näitä resurssiita olemhaan nokko. Se oon kainun kielen ja kulttuurin elämän ja kuoleman kysymys.

Eira Söderholm
Førsteamanuensis i finsk, Universitetet i Tromsø
 
Viimeksi muokattu:
Nyt kelpaa taas paukutella henkseleitä ja elvistellä ;-)

Safe, happy and free: does Finland have all the answers?
In the first of our new series, The Upside, we look at how the country went from famine to topping nearly every global social ranking

Western Europe’s last naturally caused famine ended 150 years ago this winter. In a poor and backward part of the Russian empire called Finland, more than a quarter of a million people – nearly 10% of the population – starved to death.
Last year, on the centenary of its independence, Finland was ranked, by assorted international indices, the most stable, the safest and the best-governed country in the world. It was also the third wealthiest, the third least corrupt, the second most socially progressive and the third most socially just.

Finland’s judicial system is the most independent in the world, its police the most trusted, its banks the soundest, its companies the second most ethical, its elections the second freest, and its citizens enjoy the highest levels of personal freedom, choice and wellbeing.

The Nordic country’s 5.5 million inhabitants are also the third most gender-equal in the world and have the fifth lowest income inequality. Their babies are the least underweight, their kids feel the most secure, and their teens perform the second best at reading (only third at science, though).

In a century and a half, they seem to have done rather well. And so, as the Guardian embarks on a new series investigating the things that are going right in the world, it feels natural to start in Helsinki.

...
https://www.theguardian.com/world/2018/feb/12/safe-happy-and-free-does-finland-have-all-the-answers
 
Jännä miten kautta netin jengi suhtautuu lähinnä negatiivisesti Turun telakan menestykseen, vaikka telakalla ei varmaan koskaan aikaisemmin ole ollut täyttä tilauskirjaa seuraavaksi kuudeksi vuodeksi...
Olet hakoteillä. Itse asiassa perhepiirissä liiketoimintaa juurikin näihin risteilijöihin liittyen. Tuo leivän monen perheen pöytään.
 
Olet hakoteillä. Itse asiassa perhepiirissä liiketoimintaa juurikin näihin risteilijöihin liittyen. Tuo leivän monen perheen pöytään.

Kerrankos sitä erehtyy - seison korjattuna. Paljon sai kyllä lukea negatiivisia kommentteja jopa Turun Sanomien sivuilta.

Aiheeseen liittyen: saa nähdä, saadaanko Arctechkin taas pystyyn tällä omistuspuljailulla. Kermaksen kanssa Arctech liittoutuisi kiinteämmin "tuotantotelakan" kanssa eli lohkot tai jopa kokonaiset rungot voisi rakentaa muualla ja hinata Helsinkiin varusteltavaksi:

https://worldmaritimenews.com/archives/243892/croatian-kermas-eyes-arctech-helsinki-shipyard/
 
Kerrankos sitä erehtyy - seison korjattuna. Paljon sai kyllä lukea negatiivisia kommentteja jopa Turun Sanomien sivuilta.

Aiheeseen liittyen: saa nähdä, saadaanko Arctechkin taas pystyyn tällä omistuspuljailulla. Kermaksen kanssa Arctech liittoutuisi kiinteämmin "tuotantotelakan" kanssa eli lohkot tai jopa kokonaiset rungot voisi rakentaa muualla ja hinata Helsinkiin varusteltavaksi:

https://worldmaritimenews.com/archives/243892/croatian-kermas-eyes-arctech-helsinki-shipyard/
Vikingin tilaus Kiinasta tulee kusemaan. Uskokaa pois.
 
Nokia-älypuhelimet loppuvuonna jo markkinakolmoseksi Isossa-Britanniassa – näin myynti on sujunut muualla

Counterpointin analyytikko Neil Shah on nyt kertonut vielä Twitterissä mielenkiintoisia lisätietoja tutkimusyhtiön tilastoista.

Jo aiemmin oli tiedossa, että HMD Global Nokia-puhelimillaan ylsi 11. suurimmaksi älypuhelinvalmistajaksi ja suurimmaksi peruspuhelinvalmistajaksi loppuvuonna. Älypuhelimissa markkinaosuus oli 1 prosentti, peruspuhelimissa 15 prosenttia. Nokia-peruspuhelinten myynti itse asiassa kasvatti peruspuhelinmarkkinaa koko viime vuoden aikana. Yhteenlasketuilla perus- ja älypuhelinten lukumäärillä HMD Global ylsi loppuvuonna kuudenneksi suurimmaksi puhelinvalmistajaksi.

Vahvimpia markkinoita HMD Globalille älypuhelimissa ovat olleet Iso-Britannia, jossa ne nousivat loppuvuodesta erittäin vahvasti jo markkinakolmoseksi, sekä joukko kehittyviä maita. TOP5-valmistajien joukkoon Nokia-älypuhelimet ylsivät loppuvuoden toimituksissa Venäjällä, Vietnamissa ja monilla Lähi-idän markkinoilla.

Yhteenlaskettuna peruspuhelinten kanssa Vietnamissa ja joillakin Lähi-idän markkinoilla HMD Global ylsi Nokia-puhelimillaan jo kappalemäärissä kokonaisuutena suurimmaksi puhelinvalmistajaksi loppuvuoden toimituksissa. Kannattaa tosin muistaa kyse olevan kappalemääristä. Yhden halvan peruspuhelimen myynnistä liikevaihtoa kertyy huomattavasti keskimääräistä älypuhelinta vähemmän.

Intian markkina tulee olemaan jatkossa tärkeä HMD Globalille, Neil Shah korostaa. Jos Nokia-älypuhelimet tulevat tekemään läpimurron Intiassa, ennustaa Neil Shah, Nokia-brändin nousua takaisin maailman TOP5:een.

Kokonaisuutena HMD Globalin ensimmäinen vuosi Nokia-puhelinten kanssa on sujunut hyvin. Loppuvuonna taakse älypuhelintoimituksissa jäivät jo muun muassa HTC, Sony, Google, Alcatel, Lenovo, OnePlus, Gionee, Meizu, Coolpad ja Asus.

https://mobiili.fi/2018/02/13/nokia-alypuhelimet-loppuvuonna-jo-markkinakolmoseksi-isossa-britanniassa-nain-myynti-on-sujunut-muualla/
 
https://www.hs.fi/talous/art-2000005565363.html

Kilohinta neljä miljardia euroa – Suomen arvokkainta vientituotetta tehdään espoolaisen toimistotalon uumenissa

”Viime vuonna tuotanto oli runsaat 900 grammaa, tänä vuonna pääsemme jo yli kilon”, Medix Biochemican toimitusjohtaja Ismo Råman sanoo.

Medix Biochemica valmistaa lääketieteellisissä testeissä käytettäviä bioreagensseja ja niitä käyttäviä valmiita testauskittejä. Bioreagenssit ovat melko varmasti Suomen arvokkaimpia vientituotteita. Vain 900 gramman tuotanto riitti viime vuonna noin 20 miljoonan euron liikevaihtoon.

Yhtiön tuoteluettelon kallein aine, trypsinogen 2 -vasta-aine maksaa 3,95 miljoonaa euroa grammalta. Kilohinta on siis lähes neljä miljardia euroa. Sitä on yhtiön tuotannosta kuitenkin hyvin pieni osa ja suurin osa aineista on huomattavasti halvempia.


Toiselta bioreagensseja valmistavalta turkulaiselta Hytestiltä löytyy Medix Biochemicaakin kalliimpi tuote. DPAPP-A rekombinantti -antigeenin listahinnan mukainen kilohinta olisi peräti 30 miljardia euroa. Sitä käytetään lähinnä tutkimustarkoituksiin ja 0,05 mikrogramman erissä.
 
Tuota edellä otsikossa kuvattua ainettahan voisi antaa jenkeille pari kiloa. Vastineeksi 70kpl F35 hävittäjää.
 
Uudenmaan maakuntajohtaja: Kansainväliset asiantuntijat ovat vakuuttuneet vahvuuksistamme

Heikki Jantunen | 15.02.2018 | 09:15- päivitetty 15.02.2018 | 09:16

Uusimaa on arvioitu Euroopan parhaaksi kansainvälisten sijoitusten kohteeksi keskikokoisten maakuntien joukossa.

Uudenmaan liitto kertoo brittiläisen talouslehden Financial Timesin selvityksessä Uusimaa on rankattu ykköseksi sarjassa, jossa vertailtiin 1,5–4 miljoonan asukkaan alueiden potentiaalia vuosina 2018 ja 2019. Myös vuoden takaisessa arvioinnissa Uudenmaan maakunta noteerattiin kärkipaikalle.

https://www.verkkouutiset.fi/uudenm...antuntijat-ovat-vakuuttuneet-vahvuuksistamme/
 
http://www.iltalehti.fi/kotimaa/201801122200656086_u0.shtml

Viime vuodet on puhuttu paljon Lapista ja kiinalaisista, mutta Rovaniemen suurin matkailijaryhmä yöpymisissä mitattuna ovat todellisuudessa israelilaiset.

Israelilaiset viettivät joulupukin kotikaupungissa tammi-lokakuussa 33 800 yötä. Ulkomaalaisista Kiina on vasta kakkosena 30 800 yöpymisellään.

Tilanne on käytännössä yhden miehen, Simon Bitonin, ansiota. Kaiken takana on tietenkin myös nainen, Bitonin vaimo.

Asiasta kolmanteen. Israelilaiset ovat muuten maailman vihatuin kansa matkailualan ihmisten keskuudesta. Heitä vihaavat oikeastaan aivan kaikki bussikuskeista matkaoppaisiin.

Jotain tästä kertoo se että kaikki työntekijät siinä firmassa jossa ennen työskentelin tiesivät tasan tarkkaan monenko päivän kuluttua ensimmäiset iipot tulevat.

Itse en aluksi uskonut että he voivat olla niin pahoja kuin vanhemmat kollegat kertoivat. Ensimmäisen iippo-työpäivän aikana, jopa minulta joka pidän itseäni rauhallisena ja lupsakkana ihmisenä meinasi mennä hermot kyseistä kansallisuutta palvellessa.
 
Asiasta kolmanteen. Israelilaiset ovat muuten maailman vihatuin kansa matkailualan ihmisten keskuudesta. Heitä vihaavat oikeastaan aivan kaikki bussikuskeista matkaoppaisiin.

Jotain tästä kertoo se että kaikki työntekijät siinä firmassa jossa ennen työskentelin tiesivät tasan tarkkaan monenko päivän kuluttua ensimmäiset iipot tulevat.

Itse en aluksi uskonut että he voivat olla niin pahoja kuin vanhemmat kollegat kertoivat. Ensimmäisen iippo-työpäivän aikana, jopa minulta joka pidän itseäni rauhallisena ja lupsakkana ihmisenä meinasi mennä hermot kyseistä kansallisuutta palvellessa.

Israelissa kohteliaisuus on pahe ja sana "anteeksi" on miltei kirosana. :D Tiedän kulttuurin hyvin. Se ylimielisyys raapii suomalaista luonnetta, joka siihen ei ole tottunut.

Käytä seuraavaksi: "Sheket, ben/bat zona!" Tarkoittaa "turpa kiinni, huoranpenikka" :D Ben miespuoliselle, Bat naispuoliselle.
 
Israelissa kohteliaisuus on pahe ja sana "anteeksi" on miltei kirosana. :D Tiedän kulttuurin hyvin. Se ylimielisyys raapii suomalaista luonnetta, joka siihen ei ole tottunut.

Osaatko antaa analyysia mistä moinen käytös johtuu ja miksi kohteliaisuus ei kuulu kulttuuriin? Olen joitain epämääräisiä selityksiä kuullut mutta ihmettelen että miten juuri iipot ovat niin pahoja. Ovat ranskalaisetkin usein hieman ylimielisiä ja eivät esim suostu puhumaan ranskaa kun toisia ranskalaisia on lähettyvillä, mutta englantia kyllä puhuvat kun ovat yksinään.
 
Osaatko antaa analyysia mistä moinen käytös johtuu ja miksi kohteliaisuus ei kuulu kulttuuriin? Olen joitain epämääräisiä selityksiä kuullut mutta ihmettelen että miten juuri iipot ovat niin pahoja. Ovat ranskalaisetkin usein hieman ylimielisiä ja eivät esim suostu puhumaan ranskaa kun toisia ranskalaisia on lähettyvillä, mutta englantia kyllä puhuvat kun ovat yksinään.

Hyvä kysymys. Olen tuota kulttuuria miettinyt itsekin. Se jotenkin johtuu maan historiasta ja tilanteesta, jossa ns. "kovuus" on hyve.

https://en.wikipedia.org/wiki/Sabra_(person)

The term alludes to a tenacious, thorny desert plant, known in English as prickly pear, with a thick skin that conceals a sweet, softer interior.

Ovat ihan mukavia kun niiden kanssa pääsee väleihin, muuten melko mulkkuja, noin suoraan sanottuna. Eli niillä on tuo kova kuori, mutta ovat ihan mukavia sisimmässään.
 
Contrary to all expectations, Nokia is back. Its demise has been predicted several times, but the once market-leader refuses to die.

According to data from Counterpoint Research, Nokia took third position for smartphones shipped in the UK in Q4 2017, thanks to affordable phones like the Nokia 3 and Nokia 6. It sat behind only Apple and Samsung.

History makes the revival seem unlikely. While Apple changed the world with the iPhone and Google pumped cash into Android, Nokia clung to its outmoded Symbian software as late as 2013. At this point Symbian wasn't sinking, it was sunk.

Nokia ended up in a similar bind with the ailing Windows 10 Mobile platform. Microsoft bought Nokia in 2014, and fairly quickly scrubbed the Nokia name from its Lumia phones. And then Nokia smartphones disappeared.

To give you an idea of Nokia's fall from grace, in Q2 2007 it had 50.8 per cent of the smartphone market. In Q2 2013, before its purchase by Microsoft, it had just 3.1 per cent.

It now makes mass-market Android phones, something analysts have suggested for almost a decade.
http://www.wired.co.uk/article/nokia-third-largest-smartphone-brand-in-the-uk

giphy.gif
 
Lisää Nokia uutisia. Kuukännyverkko on kunniahimoinen projekti. Ensimmäinen laatuaan, joten kansallista selkääntaputtelua projektin ja yhteistyön johdosta.

BARCELONA (Reuters) - The moon will get its first mobile phone network next year, enabling high-definition streaming from the lunar landscape back to earth, part of a project to back the first privately funded moon mission.

Vodafone Germany, network equipment maker Nokia and carmaker Audi (VOWG_p.DE) said on Tuesday they were working together to support the mission, 50 years after the first NASA astronauts walked on the moon.
https://www.reuters.com/article/us-...-get-first-mobile-phone-network-idUSKCN1GB27A
 
Mikähän lienee potentiaalinen käyttäjäkunta... :D
 
Back
Top