tulikomento
Supreme Leader
F-15 pilotti joutui hyppäämään nopeudella yli mach 1:n ja selvisi.
Nokitan SR-71 Blackbirdillä.
http://theaviationist.com/2015/03/17/sr-71-mid-air-disintegration/
Lockheedin koelentäjä Bill Weaver lensi 25.1.1966 takapenkkiläisensä Jim Zwayerin kanssa Blackbirdillä 78 000 jalan korkeudella nopeudella Mach 3,2. Sitten alkoi tapahtua.
During a programmed thirty-five-degree bank right turn they experienced an “inlet unstart” that caused the immediate unstart on the right J-58 engine, forcing the aircraft to roll further right and start to pitch up. An inlet unstart happened when a shock wave was rapidly ejected back outside the inlet. When an inlet unstart occurred a device called the cross-tie system was enabled to minimize the extreme rolling and yaw of the aircraft and to prevent the good inlet from unstarting. At the same time the cross-tie system also restarted the good engine.
Koska eloonjäämismahdollisuudet heittoistuinhypyssä noissa korkeuksissa ja nopeuksissa ovat minimaaliset, päätti miehistö pysytellä koneessa päästäkseen alemmas. Tämä ei kuitenkaan onnistunut, vaan kone alkoi hajota ympäriltä. G-voimien takia Zwayer meni tässä vaiheessa tajuttomaksi. Weaverin oma muistikuva on, ettei hän laukaissut heittoistuinta ainakaan tietoisesti, mutta koneen ulkopuolelle mies kuitenkin päätyi.
Onneksi painepuku ja istuimen vakautusvarjo toimivat ja mies pääsi hengissä alas. Zwayer ei ollut yhtä onnekas.