Ilmasota

Ilmavoimat+HW66_2500px.jpg

Asiasta kukkaruukkuun, mikä ihmeen väritys tuon non? Ikinä nähnyt vielä. Meidän (Luonetjärven) Hawkit oli vihertäviä ja sittemmin bongannut vain sitä Ilmavaivojen uudempaa Suomentaivaanharmaata. Tuohan on hieno!

Edith: no johan tuo Mallu-aski selvitettiin. Pitäisi malttaa lukea pari lisää ennenkuin riemastuu nappeja painelemaan...
 
boxtop.jpg

Keltainen"Rysky". Meni jonon keulilla paaliin, IlmavE:n käskystä.
Meillä on aina osattu suojella ilmailuhistoriallisesti arvokkaita koneita.:(

Kuuleman mukaan silloin keväällä 98 kun MiG-21 Bis:n palvelusura alkoi tulla päätökseen, olivat Rissalan pojat kysyneet Ilmavoimien Esikunnalta luvan saada maalata yksi kone erikoismaalaukseen (oletettavasti siinä olisi ollut Karjalan lennoston punamusta väri ja laivueen ilves). Tietenkään lupaa tähän ei tullut.

Sitten 2000 kun DK:n palvelus Lapin lennostossa läheni loppuaan, päättivät rovaniemeläiset maalata "special edition" -koneensa ihan omin lupineen :)
 
Siitä voi tosin olla montaa mieltä tekeekö erikoismaalaus koneesta ilmailuhistoriallisesti arvokkaan. Kiinnostavan ehkä ja voisi tuoda museoillekin lisänäkyvyyttä, mutta varsinaisesta historiallisesta perspektiivistä en pitäisi sitä ihan listan ensimmäisenä.
 
image.jpeg Niin, esimerkiksi tämä maalaus ei ole historiallisesti merkittävä, mutta sillä oli merkittävä rooli kynnyksen madaltajana Tikkakosken ilmailumuseoon mentäessä. Perheen tuolloin 3,5v pikkuneiti totesi: "Isi, tämä on minun värinen lentokone!" - ja poseerausvalokuvien ottamisen jälkeen museoreissulla ei ollut lainkaan kiirettä eikä kitinää. Tämä kuva on netistä vohkittu.
 
Enkkuteksteillä varustettu venäläisdokkari SA-2 Guideline -ilmatorjuntaohjuksista Vietnamin sodassa.


Mukana myös tuolloisten neuvostoliittolaisten neuvonantajien haastattelupätkiä, jossa kertovat kuinka kouluttivat pohjoisvietnamilaiset käyttämään asejärjestelmää.
 
1298901016_MiG21_bis_MG-127.netti.jpg

Pääsin entisen MG-kuskin kanssa juttusille.
Drakenilla ei hänen mukaansa ollut lähietäisyydeltä mitään jakoa MiG-21 Bis:ä vastaan harjoitusilmataistelussa.
Tilanne saattoi muuttua etäisyyden kasvaessa, mutta koiratappelussa DK oli altavastaaja. Lyhyen kantaman ohjukset olivat MG:ssäkin aivan pätevät.

Mitään vakavuusongelmia ei Bississä millään polttoainetäytöllä ollut. Tästä aikaisemmin oli jossain ketjussa monenlaista mielipidettä.

Täytyypä selvitellä vielä heittoistuinhypyn vaikutuksista tuolla versiolla 21 Bis, vanhemmalla F:llä hän ei ollut lentänyt.
Äffässähän oli se rajumpi penkki.
 
1298901016_MiG21_bis_MG-127.netti.jpg

Pääsin entisen MG-kuskin kanssa juttusille.
Drakenilla ei hänen mukaansa ollut lähietäisyydeltä mitään jakoa MiG-21 Bis:ä vastaan harjoitusilmataistelussa.
Tilanne saattoi muuttua etäisyyden kasvaessa, mutta koiratappelussa DK oli altavastaaja. Lyhyen kantaman ohjukset olivat MG:ssäkin aivan pätevät.

Mitään vakavuusongelmia ei Bississä millään polttoainetäytöllä ollut. Tästä aikaisemmin oli jossain ketjussa monenlaista mielipidettä.

Täytyypä selvitellä vielä heittoistuinhypyn vaikutuksista tuolla versiolla 21 Bis, vanhemmalla F:llä hän ei ollut lentänyt.
Äffässähän oli se rajumpi penkki.

Tuttavani lensi palveluksessa ollessaan mm. Learjetillä. Kertoi että tekivät ELSO-kokeita, jossa Learjet toimi siihen asennettuine häirintälaitteineen maalikoneena MiG-21:lle ja Drakenille.

Tarinoi, että MG sieti kehnosti häirintää, mutta DK tuli läpi melkein heittämällä ja olisi tositilanteessa kyennyt pitämään tutkalukituksen ja ampumaan tutkahakuiset ohjuksensa.

Eli varmaan juuri niin, että MiG oli ketterämpi lähitaistelutilanteessa, mutta DK:n parempi tutka -ja asejärjestelmä antoi sille edun näköetäisyyden ulkopuolella käytävissä tilanteissa.
 
Kone suojassa 1942 / SA-kuva:

Katso liite: 8102

Oli kyllä hieno juttu, että SA-kuva-arkistoon laitettiin myös viime sotien harvinaiset ja vähälukuiset värikuvat. Joukossa on todella hyviä lentokalustokuviakin. Tosin parivaljakko Keskinen & Stenman julkaisi nämä kirjassaan jo vuosituhannen vaihteen tienoilla, mutta silti, kulttuuriteko tuo matskun lataaminen nettiin kaikkien saataville.

7456_2243_4.jpg
 
Mitään vakavuusongelmia ei Bississä millään polttoainetäytöllä ollut. Tästä aikaisemmin oli jossain ketjussa monenlaista mielipidettä.

Ei varmasti Bississä enää ollutkaan. Ymmärtääkseni tuo väite koski vain aivan alkusarjan koneita. Mutta vahvistusta sille ei kyllä ole löytynyt.
 
Ei varmasti Bississä enää ollutkaan. Ymmärtääkseni tuo väite koski vain aivan alkusarjan koneita. Mutta vahvistusta sille ei kyllä ole löytynyt.

Mielenkiintoinen oli myös pilotin kommentti sivuperäsimen (Bis) käytöstä suurilla kohtauskulmilla. Konehan teke vaakakierteen noin sekunnissa 360 astetta ilman jalan käyttöä. Mutta kun ajettiin rajusti suurilla kohtaukulmilla jalkapolkimia piti polkea kuin urkuja, muuten kuula ei pysynyt keskellä. Eli epäpuhtaasti lennettäessä kone meni sivuluisuun ja kohtauskulman kasvaessa tiukassa vedossa saattoi siitä pyörähtää syöksykierteeseen. Hyvin normaali ilmiö mille tahansa tämänkin päivän yleisilmailukoneelle.

Hänen mukaansa Drakenissa sivuperäsin ohjauksen hoiti autopilotti. Konetta saattoi lentää pelkällä sauvalla, siltä osin lentäminen oli Ryskyllä helpompaa.

Heittoistuinhypyissä ei ollut mitään lukumääräistä rajausta kertojen suhteen. Hypyn jälkeen pilotti meni kuvattavaksi ja jos ranka oli lentokunnossa, ohjaamoon istutettiin lähes välittömästi. Hävittäjäkuskin ura saattoi katketa yhteen hyppyyn tai jos selkäranka ja nikamat kesti, jatkua normaalisti kahdenkin paukun jälkeen.
 
Kyösti "Kössi" Karhila
Me-106G.jpg
Description
Best Finnish (reservist) fighter pilot with 32 aerial victories.
In later investigations between Finnish and Russian files 11 unconfirmed victories have been confirmed which consists of downing 5 IL-2 planes in one mission with MT-461 plane (Me 106 G6/R6). So his total victories should be 43.

SA-KUVA
 
Leko+uni.png
Tired Finnish pilot gets some sleep. Usually, pilots had to sleep on the grass close to their planes cause alarm could be sounded any moment.
Immola 1944.07.02 / SA-kuva
 
Back
Top