Ilmasota

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Ikarus
  • Aloitus PVM Aloitus PVM
X-29-NASA-706x565.jpg


http://theaviationist.com/2016/01/02/new-russian-fsw-trainer-makes-first-flight/

Suunnittelutoimisto KB-SAT on suunitellut uudenlaisen kevyen suihkuharjoituskoneen, tyyppimerkinnältään SR-10. Yksimoottorisen, kahden lentäjän trainerissa on negatiivinen nuolikulma siivisä, forward-swept wing.

Moottori on AI-25TLSh, kone on komposiittirakenteinen ja sen heittoistuin K-93 soveltuu 0-0 tilanteisiin.
 
X-29-NASA-706x565.jpg


http://theaviationist.com/2016/01/02/new-russian-fsw-trainer-makes-first-flight/

Suunnittelutoimisto KB-SAT on suunitellut uudenlaisen kevyen suihkuharjoituskoneen, tyyppimerkinnältään SR-10. Yksimoottorisen, kahden lentäjän trainerissa on negatiivinen nuolikulma siivisä, forward-swept wing.

Moottori on AI-25TLSh, kone on komposiittirakenteinen ja sen heittoistuin K-93 soveltuu 0-0 tilanteisiin.

Kuvassa on Grumman X-29?
image.webp

SR-10:
image.webp

Tulee muuten jotenkin mieleen Juken mainiot mini- ja mikrohäätäjät...
 
Viimeksi muokattu:
Pistetään nyt tänne, vaikka kävisi myös Saksan uutisiin.
Mutta ohjaamon valot yhtäkkiä liian kirkkaat? Mitä ihmettä, Tornado kuitenkin vanha sotaratsu, ettei luulisi yllätyksiä tulevan.

http://www.iltalehti.fi/ulkomaat/2016012020981693_ul.shtml
Saksan armeijan uusin takaisku: Tornado-hävittäjät eivät voi lentää öisin

Keskiviikko 20.1.2016 klo 05.00

Syyriaan tiedustelutehtäviin lähetetyt hävittäjät ovat toimintakyvyttömiä pimeän tullen, kertoo Bild.

549993_5c5494_large.jpg




Saksa lähetti aiemmin Syyriaan kuusi viimeisen päälle varusteltua Tornado-hävittäjää. Koneiden oli tarkoitus toimia tiedustelutehtävissä, ottaa kuvia ja infrapunakuvia sekä pimeällä että huonossa säässä.

Nyt saksalaislehti Bild uutisoi, että koneet ovat käytännössä käyttökelvottomia öisin. Kyse on ohjaamon valoista, jotka ovat liian kirkkaat. Saksan puolustusministeriö myöntää lehdelle, että koneissa on "pieni tekninen ongelma" joka liittyy ohjaamon valoihin, jotka aiheuttavat heijastuksia pimeänäkölaitteissa.

Ministeriön mukaan tällä hetkellä yöllistä lentotarvetta ei ole ja laivue toimii 100 prosentin teholla. Vika korjataan kahden viikon sisään.

Saksan armeijan kalustosta on viime aikoina liikkunut maan mediassa paljon kritiikkiä. Vanha G36-rynnäkkökivääri joutui huonoon valoon vuonna 2012 kun kävi ilmi, että sen tarkkuus heikkenee surkeaksi, kun se lämpenee liikaa. Viime huhtikuussa maan puolustusministeri päätti, että aseista luovutaan tästä syystä.

Saksan NH90-helikoptereissa on ollut jatkuvasti ongelmia. Vuonna 2014 yhden kopterin moottori räjähti kesken lennon. Alkuvuodesta 2015 koko laivue laitettiin lentokieltoon sähkövian vuoksi. Yhdessä vaiheessa Der Spiegel kertoi, että ainoastaan neljä armeijan 39:stä kopterista oli käyttökunnossa.

Lokakuussa otsikoissa olivat Eurofighter-koneet. Yhden koneen ulkoinen polttoainetankki irtosi, kun se oli lähdössä lennolle.


Luftwaffen Tornado-hävittäjä nousemassa ilmaan Turkissa sijaitsevasta Nato-tukikohdasta tammikuun alussa. (EPA / AOP)
 
Mitä ihmettä, Tornado kuitenkin vanha sotaratsu, ettei luulisi yllätyksiä tulevan

Pimeässähän lennetään nykyisin pimeänäkölaseilla. Ja silloin mikä tahansa ohjaamon normimittarivalo on liian kirkas. Ne siis pitää erikoishimmentää, jotta lentäjä näkisi vielä uloskin kerran mittareita
vilkaistuaan. Kun tällainen asia havaitaan vasta Syyriassa, kertoo se siitä, ettei ole tullut harjoiteltua yölentoja pimeänäkölaitteilla lainkaan kotimaassa. Suomen Sotilas kertoi viime vuonna Luftwaffen
olevan heikossa hapessa. Tödellisuus näyttää olevan vieläkin huonompi.

Meillä oli viime vuosikymmenellä NH-90 koptereissa sama vika, kun ensimmäiset tuli käyttöön. Korjattu varmaan ajat sitten. Pimeälentäminen laseilla ei ole aivan yksinkertaista. Sen kertoo vaikka incidentti
5 v takaa, jolloin Ilmavoimiemme Hornet laskeutui vahingossa Pirkkalassa rullaustielle kiitoradan asemasta päätyen lumihankeen.
 
Eurofighter_Typhoon_Luftwaffe.jpg

Miksiköhän ne noita vanhoja Tornadon losuja sinne lennätti, nykyaikaisempaa kalustoa kerran löytyy.
Eikö Eurofighter Typhoonista löydy tiedustelu versiota?

Tosiaan kyllä on selvää, ettei pimeänäkölaseilla ole liikaa treenattu..

Hornet onnettomuudessa taisi kone rueta rullaustiellä heittelehtimään, kuski hyppäsi.
Kone jäi kuitenkin pyörilleen kai kohtuullisen vähin vaurioin.

http://www.ksml.fi/uutiset/kotimaa/hornetin-ohjaaja-luuli-rullaustieta-kiitotieksi/841431
 
Eurofighter_Typhoon_Luftwaffe.jpg

Miksiköhän ne noita vanhoja Tornadon losuja sinne lennätti, nykyaikaisempaa kalustoa kerran löytyy.
Eikö Eurofighter Typhoonista löydy tiedustelu versiota?

Tosiaan kyllä on selvää, ettei pimeänäkölaseilla ole liikaa treenattu..

Hornet onnettomuudessa taisi kone rueta rullaustiellä heittelehtimään, kuski hyppäsi.
Kone jäi kuitenkin pyörilleen kai kohtuullisen vähin vaurioin.

http://www.ksml.fi/uutiset/kotimaa/hornetin-ohjaaja-luuli-rullaustieta-kiitotieksi/841431

Typhoonia ei ole vieläkään saatu valmiiksi, ja Saksan versio ei yhtä hyvä kuin Brittien. Saksalla Tornadot hoitavat ilmeisesti edelleen tuota rootelia.
 
1524632394076674885.jpg

http://foxtrotalpha.jalopnik.com/brand-new-ac-130-ghostrider-a-total-loss-after-going-in-1743122173

Uuden AC-130J Ghostraiderin sivuluisu tuli maksamaan 115 milj.dollaria. :confused:
Luisu lähti ns. lapasesta, kone ylösalaisin, g-maksimit ylitettiin ja kone hylkyyn.
Olettaisin, että koneen päällikkölle saattoi esimiehet antaa jotain vähemmän mairittelevaa noottia..

Sivuluisu sisänsä ohjausteknisenä suorituksena ei ole ihmeellinen. Voidaan tehdä luonnollisesti vasemmalle tai oikealle. Lähtönopeus laskukierrosvauhti.
Vasen jalka täysin pohjaan, samalla sauva oikeaan reunaan niin pitkälle kuin menee. Huolehditaan riittävästä vauhdista: pidetään sauva edelleen oikeassa reunassa, vasen jalka pohjassa, samalla viedään sauvaa eteen tarpeen mukaan vauhdin säilyttämiseksi.

Sivuluisulla kone saadaan vajoamaan erittäin nopeasti ja samalla jarrutettua ylimääräiset vauhdit. Käytetään lyhyille kentille laskuissa varsin rutiinin omaisesti, tarpeen mukaan. Sivuluisu oikaistaan normaalin lentotilaan ennen laskua. Aika pintaan voidaan kone luisussa tuoda, muutama metri riittää lentotilan normalisoimiseksi.

https://fi.wikipedia.org/wiki/Gimli_Glider
Kanadassa 767:n polttoaine loppui. Koneen päällikkö toi ilman moottoreita koneen turvallisesti laskuun vanhalle sotilaskentälle.
Lennon loppuvaihessa kone oli liian korkealla. Purjelentoa harrastaneelle koneen päällikölle sivuluisu oli normi hommia ja hyvin 767 sivuluisuun taipui.
Ilman sivuluisulla tapahtunutta korkeuden ja vauhdin nopeaa vähentämistä olisi kone mennyt kiitotieltä pitkäksi.
 
Ilmavoimat+HW66_2500px.jpg

Lentokentän turvaverkko pysäytti HAWKin liu´un ja lentäjä pääsi ulos koneesta omatoimisesti.
26.1.2016 18:13 (26.1.2016 19:18)

Tikkakoskella Hawkin lasku meni pitkäksi liukkaan kiitotien vuoksi. Kone näyttää kuvan perusteella jääneen ehjäksi.

http://www.ksml.fi/uutiset/kotimaa/...ittaja-oli-harjoituslennolla/2222096#cxrecs_s

Iltapäivälehtien uutisoidessa asiasta toitotti jutun otsikko kuinka HÄVITTÄJÄ joutui onnettomuuteen. No, sentään itse leipäteksteissä mainitsivat Hawkin olevan suihkuharjoitushävittäjä. Meinasin jo laittaa Iltapaskalle palautetta.
 
Kyllä Ilmavoimissa Hawk hävittäjäkin on voinut joutua onnettomuuteen ja on varmasti joutunutkin. Silloin tosin kyseessä on ollut Curtiss Hawk ja puhutaan vähän vanhemmista ajoista.
 
Uskomaton tapahtumaketju. Ensinnäkin miten lentäjältä voi mennä näkö hetkessä. Toiseksi pilotti ja kone tuotiin puhumalla alas,
varsinkin jos näon menetys oli totaalinen. Ei mittareita eikä mitään apuna, pelkkä radiosta kuuluva kaverin opastus:salut:
En tunne Hawkin järjestelmiä, liekö koneessa autopilotti?


Hävittäjälentäjä menetti näkönsä kesken lennon - sankaripilotti ryntäsi apuun


Maanantai 1.2.2016 klo 17.26

Useat maat käyttävät Hawk-hävittäjiä harjoituslennoillaan. (EPA/AOP)
Tapauksesta kertoo The Telegraph. Yksin harjoitusta suorittanut hävittäjälentäjä ilmoitti radion kautta tukikohtaan, että hän oli menettänyt yhtäkkiä näkönsä. Mies työskentelee Britannian kuninkaallisten ilmavoimissa.

Tilanne meni niin pahaksi, että tukikohdan komentaja harkitsi heittoistuimen laukaisemista, sillä turvallinen laskeutuminen näytti hyvin epätodennäköiseltä.

Heittoistuimen käyttö olisi kuitenkin voinut aiheuttaa pilotille vammoja ja myös hävittäjäkone olisi menetetty. Tämän vuoksi pelastajaksi lähetettiin kokenut pilotti Paul Durban. 39-vuotias perheenisä lensi koneensa näkönsä menettäneen pilotin taakse ja opasti häntä laskeutumisessa.

- Näkönsä menettänyt lentäjä oli ilmeisesti saanut silmätulehduksen eikä siksi nähnyt mitään. Hänet saatiin kuitenkin turvallisesti alas ja kone on kunnossa, Ilmavoimien lähde kertoo The Telegraphille.

Ilmavoimat ei suostunut kommentoimaan pilotin vointia, mutta tiedottaja vahvisti, että väliaikaisesti näkönsä menettänyt pilotti pelastui toisen lentäjän ansiosta. Dramaattinen pelastusoperaatio tapahtui 28. tammikuuta Nort Yorkshiren läheisyydessä Luoteis-Englannissa.

Suomessa tapauksesta kertoi ensimmäisenä MTV.

http://www.iltalehti.fi/ulkomaat/2016020121048891_ul.shtml
 
Ensinnäkin miten lentäjältä voi mennä näkö hetkessä.


Ihmiseen voi iskeä yllättäen monenlaisia toimintakykyä haittaavia sairauksia. Eipä tuo yleistä ole, kenellekään, mutta mahdollista.
Mutta tosiaan mielenkiintoinen tapaus ja vaikea tilanne.

Tilanne meni niin pahaksi, että tukikohdan komentaja harkitsi heittoistuimen laukaisemista, sillä turvallinen laskeutuminen näytti hyvin epätodennäköiseltä.

Täytyy sanoa, että huvituin hiukan kuvitellessani tilanteen jossa toimistossa istuva tukikohdan komentaja on laukaisemassa heittoistuinta vaikean tilanteen takia ;)
 
Paremmin olisi sopinut Yleisilmailu ketjuun, mutta olkoon..

Ranskalaiselta pilotilta sammuu moottori lentoon lähdössä.
Paniikki iskee: kovalla vauhdilla laskuun ilman laskusiivekkeitä, tilaa ja aikaakin olisi ollut tuoda kone ehyenä laskuun.
Pääasia, että lentäjä ei loukkaantunut.

http://www.iltalehti.fi/iltvuutiset/201602020121641_v0.shtml

MOOTTORI SAMMUI ILMASSA - RAJU PAKKOLASKU TALLENTUI VIDEOLLE
Tiistai 2.2.2016 klo 12.16

Vuoden 2015 viimeinen lento päättyi kokeneen lentäjän osalta ikävällä tavalla.



Joulukuun viimeisenä päivänä lennolle lähtenyt ranskalaismies joutui tekemään pakkolaskun pellolle moottorivian takia. Lentäjä selvisi tilanteesta ilman vammoja ja konekin selvisi rytäkästä vain murtuneella laskutelineellä sekä moottorin korjauksella.

Lentäjä sattui taltiomaan ikävästi päättyneen lennon videolle
 
Mulle tuli ihan uutena tietona, että Hawkeja löytyy nyyään näinkin pirteissä väreissä :).

2007 Sveitsistä ostettiin meille 16 Sveitsin ilmavoimien entistä Hawk Mk 66:sta. Sveitsiläistä maalauskaaviota ei lähdetty enää muuttamaan. Olen kuullut, että värityksen takia ilmavoimissa näitä sveitsiläisiä kutsuttaisiin melko yleisesti lempinimillä "Marianne" ja "Marlboro."

http://www.puolustusvoimat.fi/wcm/a...ifactsheet+HW66+(nettiversio).pdf?MOD=AJPERES
 
2007 Sveitsistä ostettiin meille 16 Sveitsin ilmavoimien entistä Hawk Mk 66:sta. Sveitsiläistä maalauskaaviota ei lähdetty enää muuttamaan. Olen kuullut, että värityksen takia ilmavoimissa näitä sveitsiläisiä kutsuttaisiin melko yleisesti lempinimillä "Marianne" ja "Marlboro."

http://www.puolustusvoimat.fi/wcm/a...ifactsheet+HW66+(nettiversio).pdf?MOD=AJPERES

Tuota vähän arvelinkin. Onhan tuossa ihan kivat rallivärit, kelpaa puikotella taivaalla.
 
Back
Top