Ilmasota

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Ikarus
  • Aloitus PVM Aloitus PVM
Näkeekö toi tutkakone mikä lie hornetin liki Kuopiosta noustuaan?
Eiköhän se Hornetti kuitenkin Pirkkalasta tai muusta Etelä-Suomen tukikohdasta noussut. Mutta itsekysymykseen, niin kyllähän niillä näkee kauas riippuen havaittavan koneen koosta. 400-500km taitaa olla maksimi etäisyys noille tutkille, niin sanoisin että hävittäjän kokoista maalia vastaan noin 250-300km.
 
Eiköhän se Hornetti kuitenkin Pirkkalasta tai muusta Etelä-Suomen tukikohdasta noussut. Mutta itsekysymykseen, niin kyllähän niillä näkee kauas riippuen havaittavan koneen koosta. 400-500km taitaa olla maksimi etäisyys noille tutkille, niin sanoisin että hävittäjän kokoista maalia vastaan noin 250-300km.
Kyllä se Rissalasta lähtee normaalisti. Vain poikkeustilanteissa koneita esimerkiksi Helsinki-Vantaalla. Ja niistä kyllä roskalehdistö muistaa uutisoida.
Olen lukenut, että päivystyskone olisi päivystänyt Rovaniemellä asti säästösyistä. Eli yhtä tyhjän kanssa jos etelässä tapahtuu.
 
Kyllä se Rissalasta lähtee normaalisti.
Lähdettä tälle?
Ilmavoimien sivuilta nappasin tälläisen: Operatiivisessa päivystyksessä olevien aseistettujen hävittäjien päivystyspaikkaa, päivystysaikaa ja lentoonlähtövalmiutta säädetään IOK:n johdolla tarpeen ja tilanteen mukaan. Päivystyskoneita voidaan sijoittaa Ilmavoimien päätukikohtien lisäksi myös pääasiassa siviili-ilmailun käytössä oleville lentopaikoille ja tilapäistukikohtiin."
En jaksa uskoa, että koko Suomen päivystys perustuu vain yhteen tukikohtaan. Kyllä niitä päivistyskoneita on valmiudessa Pirkkalassa (vaikka siellä ei nykyään varsinaista laivuetta olekkaan", Rissalassa sekä Rovaniemellä.
 
Öö, miten ihmeessä "normaalisti"? Kaikki yksiköt osallistuvat päivystyskiertoon. Laukkanenkin kertoo olleensa päivystämässä koelentueessa ollessaan. Lisäksi tuon ko. tapauksen aikaan HävLlv 21 toimi vielä Pirkkalassa.
Jos niin vanha video, niin sitten Pirkkalasta tottakai.
 
Lähdettä tälle?
Ilmavoimien sivuilta nappasin tälläisen: Operatiivisessa päivystyksessä olevien aseistettujen hävittäjien päivystyspaikkaa, päivystysaikaa ja lentoonlähtövalmiutta säädetään IOK:n johdolla tarpeen ja tilanteen mukaan. Päivystyskoneita voidaan sijoittaa Ilmavoimien päätukikohtien lisäksi myös pääasiassa siviili-ilmailun käytössä oleville lentopaikoille ja tilapäistukikohtiin."
En jaksa uskoa, että koko Suomen päivystys perustuu vain yhteen tukikohtaan. Kyllä niitä päivistyskoneita on valmiudessa Pirkkalassa (vaikka siellä ei nykyään varsinaista laivuetta olekkaan", Rissalassa sekä Rovaniemellä.
Olen lukutietojen varassa. Voit olla oikeassa.
 
Olen lukutietojen varassa. Voit olla oikeassa.
Löysin myöskin tälläisen : "Alueellisen koskemattomuuden turvaaminen toteutetaan pääsääntöisesti Ilmavoimien Boeing F/A-18 Hornet C/D -monitoimihävittäjillä, jotka päivystävät tukikohdissa eri puolilla maata. Jos Suomen ilmatilassa tai sen lähellä havaitaan tunnistamaton maali, voidaan hävittäjä lähettää tunnistamaan ja tarvittaessa käännyttämään se."
Ajatus siitä, että vain yhdestä tukikohdasta voitaisiin lähettää päivystyskone on kyllä todella absurdi, vaikka säästöt kuinka painaisivat päälle.
 
Muutama vuosi sitten Venäjällä vietettiin tätä voittoa Natsi-Saksasta kuten viime viikolla. Turussa oli 2 Hornettia aselastissa Vartiolentueen platalla. Yhteys oli selvä. Harjoitustoimintaa ei näkynyt.
Turun kenttä niin hiljainen, että sieltä pääsee nopeasti ilmaan.
 
Löysin myöskin tälläisen : "Alueellisen koskemattomuuden turvaaminen toteutetaan pääsääntöisesti Ilmavoimien Boeing F/A-18 Hornet C/D -monitoimihävittäjillä, jotka päivystävät tukikohdissa eri puolilla maata. Jos Suomen ilmatilassa tai sen lähellä havaitaan tunnistamaton maali, voidaan hävittäjä lähettää tunnistamaan ja tarvittaessa käännyttämään se."
Ajatus siitä, että vain yhdestä tukikohdasta voitaisiin lähettää päivystyskone on kyllä todella absurdi, vaikka säästöt kuinka painaisivat päälle.
Viime kesänä taisi olla tilanne jossa tunnistuskonetta ei saatu laisinkaan ilmaan. Olisiko lentäjillä tullut tunnit täyteen vai mikä oli syy. En muista.
 
Viime kesänä taisi olla tilanne jossa tunnistuskonetta ei saatu laisinkaan ilmaan. Olisiko lentäjillä tullut tunnit täyteen vai mikä oli syy. En muista.
Näitä sattuu välillä joo. Vähän niinkuin ruotsalaiset eivät kyenneet tunnistamaan venäläisiä koneita juhannuksen aikaan vuosi pari sitten :D
 
Näitä sattuu välillä joo. Vähän niinkuin ruotsalaiset eivät kyenneet tunnistamaan venäläisiä koneita juhannuksen aikaan vuosi pari sitten :D
Svenskit on svenskejä. Pahin moka oli taannoin Tukholmassa, kun konnat pakenivat arvokuljetusryöstöstä helikopterilla. Kaksi Gripeniä lensi lähistöllä jotka olisivat voineet seurata kopteria. Viranomaisten yhteistyö ei siellä ihan meikäläisten tasolla.
 
Lehdistö kirjoittelee mitä kirjoittelee. Ikävää etteivät osaa kysyä oikeita kysymyksia kun mahdollisuudet kuitenkin on.

Turku on aika tärkeä tukikohta ilmavoimille että kohtuu tiuhaan lentelevät sieltä.
 
L_15_1.jpg
Caproni_Ca.40.jpg
wwibombs.jpg
1650.jpg


British aerial bombs
German 300 kg aerial bomb

Bomb040417feldpost.jpg
Sanke1068_bomb.jpg
fliegbombCooper.jpg
KondorAlbB2a.jpg
planewomen.jpg
Heinecke_chute.jpg
flak.jpg
GermanLightAAGunAndCrewWWI.jpg
imag0714.jpg
hannibal.jpg
1918.Dening.Kite.Balloon.jpg

German obs. balloon bombed & flamed by allied a/c

bombed_balloon.jpg
williamson.jpg
1916.LFG.Roland.C.II_1_kh.jpg





http://stahlgewitter.files.wordpress.com/2008/04/gefallener_flieger_1.jpg
http://www.earlyaeroplanes.com/archive/image1/FEEdead_airman.jpg
http://www.earlyaeroplanes.com/archive/1b/images2/Engl_pilot_dead.jpg
http://www.earlyaeroplanes.com/archive/image1/AviatorKIA.jpg
 
Back
Top