Ilmasota

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Ikarus
  • Aloitus PVM Aloitus PVM
a8af9f6b46bc00170a658c4e66343538.jpg

Bristol Hercules 734 Sleeve Valve Radial Engine, 1,980hp.

Alennusvaihteisto ??? näyttää enemmänkin kellon kuin lentokone moottorin sisuksilta:)


Eikä tuo ole ”jakopää” (luistinventtiilien ohjauskoneisto joka saa voimansa kampiakselitta)?

Fig%2036.jpg
sleevedrive.jpg
sleeve.gif
bristol-sleeve.jpg


859c72ba59762cd593885a61510ec0d5.jpg
Hercules-Gears.jpg
Fig%202.jpg
 
Joo, ei tarvitse olla kuin yhdessä rattaassa jako hampaan pielessä niin kaikkea jännää tapahtuu!:p

FS-R44.jpg

3,450 H.P. Rolls-Royce Eagle Sleeve Valve Engine

Käsittääkseni kuitenkin noissa luistiventtiili moottoreissa ei venttiililautaset lyö mäntien päihin, vaikka ajoitus olisi pielessä. (Kun niissä ei tavanomaisia venttiileitä ole.) Tempestissä ja Typhoonissa käytetty Napier Sabre oli myös luistiventtiili moottori, kuten tuo R-R Eagle. En ole varma, soviteltiinko tuota yhteenkään koneeseen, mutta kyllähän tuolla 3450 hp:llä oli Spitfiren potkuri saanut kyytiä. Kontrapotkuri ja tuo mosa, kyllä lähtee:)

Tosin jo viimeisten Spitfirejen RR Griffon noin 2000 hp tehoillaan aiheutti lentoonlähtö tehoilla niin kovaa vääntöä, että konetta tahtoi kiertyä väkisin vaakakierteeseen ja sivuperäsimen kokoa jouduttiin tämän takia kasvattamaan. Voidaan arvioida, että alkaen mallista MK 21 Spitfire oli jo ylikehitetty, hallittavuus ongelmia oli ja kaartotaisteluun ei painavalla koneella ollut asiaa. Kone kyllä kulki lujaa suoraan lennettäessä.

Monet Spitfire pilotit pitivät parhaana mallia MK IX:ää, joka oli MK V tehokkaammalla moottorilla. Tehot jo piisasi ja kone ei ollut kovin painava, kaartotaistelussakin oli tuolla saumaa FW 190:ä tai Bf 109:ä vastaan. MK IX:ää rakennettiin sodan loppun asti, viimeiset oli lasketulla takarungolla ja kuplakuomulla.

Kesällä 1944 Mk. IX:een tehtiin monia parannuksia:

  • Analoginen laskintähtäin mallia Gyro Sight Mk II, jonka sanotaan jopa kaksinkertaistaneen osumatarkkuuden
  • E-tyypin siipi, josta poistettiin ulommaiset .303-konekiväärit, 20 mm Hispano-tykkiä siirrettiin ulommas ja koneeseen lisättiin tehokkaampi .50 Browningin raskas konekivääri.
  • Tehokkaamman moottorin ja nelilapaisen potkurin vuoksi Mk. IX:lla oli taipumus kaatua nousussa. Tämä korjattiin suurentamalla sivuperäsintä.
  • Mk. VIII:ssa kokeiltu kuomu otettiin käyttöön.
  • Koneeseen lisättiin lisäpolttoainetankit
Mk. IX oli eniten tuotettu malli, yli 7 000 rakennettiin. Se pysyi tuotannossa läpi koko sodan ajan. Useat lentäjät pitivät konetta versiona, joka parhaiten yhdisti moottorin ja ominaisuudet tehokkaaksi kokonaisuudeksi.
 
Aiemmin ketjussa oli puhetta Länsi-Saksan Luftwaffen Starfighter-kokemuksista ja siitä oliko kone kenties jotenkin erikoisen vaarallinen käyttäjilleen.

Löysin tämmöisen saksankielisen videon, jossa konetyypillä paljon lentänyt evp. pilotti kertoilee omista kokemuksistaan. Oma saksan taitoni on erittäin rajallinen, mutta en ollut kyllä huomaavinani, että tämä olisi Starfighteria mitenkään huonoksi koneeksi haukkunut. Joku paremmin kieltä hallitseva voisi varmaan saada tästä enemmän irti.


Palaan vielä hetkeksi aiheeseen Luftwaffe & F-104.

Aikalaisnäkökulmaa 60-luvulta:

 
Blue Angels ja Thunderbirds -taitolentoryhmien hävittäjät onnettomuudessa miltei samaan aikaan
03.06.2016 - 00:03
Yhdysvaltain merivoimien Blue Angels -taitolentoryhmän F/A-18 Hornet ja ilmavoimien Thunderbirdsien F-16 Fighting Falcon -hävittäjä syöksyivät maahan torstaina. F-16:n ohjaaja pelastautui heittoistuimella ja kone päätyi maahan suhteellisen ehjänä. Hornet sen sijaan räjähti tulipalloksi ja ohjaaja menehtyi.

Thunderbirds-onnettomuus tapahtui iltapäivällä paikallista aikaa lähellä Colorado Springsiä Air Force Academyn valmistujaistilaisuuden ylilennon jälkeen. Lockheed Martin F-16 Fighting Falcon -koneen ohjaaja käytti heittoistuinta ja pelastautui. Thunderbird 6 tuli maahan aukealle alueelle lähellä Peterson Air Force Basea säilyen suhteellisen ehjänä (kuva twiitissä jutun lopussa).

Presidentti Barack Obama oli läsnä valmistujaistilaisuudessa. Hän ehti tavata heittoistuinta käyttäneen lentäjän onnettomuuden jälkeen.

Myös Yhdysvaltain merivoimien Blue Angels -taitolentoryhmän McDonnell Douglas F/A-18 Hornet -hävittäjä joutui onnettomuuteen torstai-iltapäivänä vain tuntia myöhemmin Smyrnassa Tennesseessä.

Kone syöksyi maahan pian lentoonlähdön jälkeen ja räjähti tulipalloksi. Onnettomuuspaikka sijaitsee noin kolmen kilometrin päässä lentokentältä. Blue Angels oli onnettomuuden tapahtuessa lähdössä harjoituslennolle.

Kumpikin taitolentoryhmä on esiintynyt myös Suomessa. Blue Angels lensi Turussa 1992 ja Thunderbirds samaten Turussa vuonna 2011 (kuvassa yllä).

Blue Angelsien Hornetin maahansyöksyn aiheuttama tulipallo. T.T.
Cj-S4l6WEAAxTWo.jpg


Seuraa
AIRLIVE @airlivenet

BREAKING Thunderbird F-16 and Blue Angel F/A-18 crashs in the same hour. More on http://airlive.net

http://www.lentoposti.fi/uutiset/bl...ryhmien_koneet_onnettomuudessa_samana_paivana
 
Blue Angels ja Thunderbirds -taitolentoryhmien hävittäjät onnettomuudessa miltei samaan aikaan
03.06.2016 - 00:03
Yhdysvaltain merivoimien Blue Angels -taitolentoryhmän F/A-18 Hornet ja ilmavoimien Thunderbirdsien F-16 Fighting Falcon -hävittäjä syöksyivät maahan torstaina. F-16:n ohjaaja pelastautui heittoistuimella ja kone päätyi maahan suhteellisen ehjänä. Hornet sen sijaan räjähti tulipalloksi ja ohjaaja menehtyi.

Thunderbirds-onnettomuus tapahtui iltapäivällä paikallista aikaa lähellä Colorado Springsiä Air Force Academyn valmistujaistilaisuuden ylilennon jälkeen. Lockheed Martin F-16 Fighting Falcon -koneen ohjaaja käytti heittoistuinta ja pelastautui. Thunderbird 6 tuli maahan aukealle alueelle lähellä Peterson Air Force Basea säilyen suhteellisen ehjänä (kuva twiitissä jutun lopussa).

Presidentti Barack Obama oli läsnä valmistujaistilaisuudessa. Hän ehti tavata heittoistuinta käyttäneen lentäjän onnettomuuden jälkeen.

Myös Yhdysvaltain merivoimien Blue Angels -taitolentoryhmän McDonnell Douglas F/A-18 Hornet -hävittäjä joutui onnettomuuteen torstai-iltapäivänä vain tuntia myöhemmin Smyrnassa Tennesseessä.

Kone syöksyi maahan pian lentoonlähdön jälkeen ja räjähti tulipalloksi. Onnettomuuspaikka sijaitsee noin kolmen kilometrin päässä lentokentältä. Blue Angels oli onnettomuuden tapahtuessa lähdössä harjoituslennolle.

Kumpikin taitolentoryhmä on esiintynyt myös Suomessa. Blue Angels lensi Turussa 1992 ja Thunderbirds samaten Turussa vuonna 2011 (kuvassa yllä).

Blue Angelsien Hornetin maahansyöksyn aiheuttama tulipallo. T.T.
Cj-S4l6WEAAxTWo.jpg


Seuraa
AIRLIVE @airlivenet

BREAKING Thunderbird F-16 and Blue Angel F/A-18 crashs in the same hour. More on http://airlive.net

http://www.lentoposti.fi/uutiset/bl...ryhmien_koneet_onnettomuudessa_samana_paivana

Huh, millähän todennäköisyydellä samana päivänä sattuu kaksi sotilastaitolentoryhmän onnettomuutta ? Voin jo hyvin kuvitella mitenkä meikäläisten iltapäivälehtien kommenttiosioissa ilakoidaan paskojen jenkkikoneiden tippumisista ja siitä mitenkä NATO-kiimaiset poliitikot haluavat tämmöisten kanssa harjoitella.
 
f1.highres


captured Taube

f1.highres


f1.highres


Saloniki ..airplane bomb storage
f1.highres


Caudron III
f1.highres



2 septembre 1916- zeppelin wreck london

f1.highres
f1.highres


Dardanelles waterplane aboard a british cruiser
f1.highres

Zeppelins over Paris

f1.highres
f1.highres
f1.highres


Zeppelin wreck on London after raid of 23 sept.1916

f1.highres
f1.highres
f1.highres
f1.highres
f1.highres
f1.highres
f1.highres
 
Mainio veteraanihaastattelu. Everstiluutnantti evp. Dave Groark aloitti lentoupseerin uransa 60-luvun alussa F-100 Super Sabrella. Sen jälkeen lensi F-104 Starfighteria. 60-luvun puolivälissä F-105 Thunderchiefia Vietnamin sodassa. Suosittelen lämpimästi !


Myös tämä Starfighterin esittelyvideo on todella hyvä. Paljon infoa nimenomaan lentäjän näkökulmasta.

 
Back
Top