Ilmasota

file.php

Tuosta @Ottoville n yhdestä kuvasta.
Kuvassa tuttu jamppa nuorena miehenä, "Die Dicke ", millä nimellä Werner Mölders häntä kutsui:)

Wikistä Göringistä alla kaksi riviä:
Väitetään, että Göring ei sodan aikana oppinut kunnolla laskeutumaan lentokoneella ja särki useita koneita laskujen aikana. Sodan päättyessä hänellä oli tilillään 22 pudotettua viholliskonetta. Jo 19. pudotetun koneen jälkeen hänelle myönnettiin korkea preussilainen kunniamerkki Pour le Mérite.

Myös hänen 22 pudotusta 1. MS eivät joidenkin lähteiden perusteella ole täysin kiistattomia.

Toisaalta ei Manfred von Richthofenkaan ollut mikään taitolentäjä. Koneita hajosi laskuissa silloin ja tällöin. Kaikki muu kuin vihollisen alasampuminen oli hänen mielestään epäolennaista ilmasodassa. Ja kieltämättä von Richthofen tämän taidon osasi. Hän oli riittävän hyvä lentäjä ilmataisteluun ja erinomainen ampuja. Hän päättäväisesti hakeutui viholliskoneen takasektoriin, mistä sai parhaiten osumia pienellä ennakolla. Hänen on joissakin lähteissä väitetty tähdänneen viholliskoneen lentäjää eikä konetta.

Adolf Galland hankki itselleen vuonna 1962 50-vuotis syntymäpäivä lahjakseen Beechcraft Bonazan, D-EHEX. Koneen hän nimesi edesmenneen ystävänsä Möldersin muistoksi, Die Dicke (Paksukainen).
 
Viimeksi muokattu:
file.php

Tuosta @Ottoville n yhdestä kuvasta.
Kuvassa tuttu jamppa nuorena miehenä, "Die Dicke ", millä nimellä Werner Mölders häntä kutsui:)

Wikistä Göringistä alla kaksi riviä:
Väitetään, että Göring ei sodan aikana oppinut kunnolla laskeutumaan lentokoneella ja särki useita koneita laskujen aikana. Sodan päättyessä hänellä oli tilillään 22 pudotettua viholliskonetta. Jo 19. pudotetun koneen jälkeen hänelle myönnettiin korkea preussilainen kunniamerkki Pour le Mérite.

Myös hänen 22 pudotusta 1. MS eivät joidenkin lähteiden perusteella ole täysin kiistattomia.

Toisaalta ei Manfred von Richthofenkaan ollut mikään taitolentäjä. Koneita hajosi laskuissa silloin ja tällöin. Kaikki muu kuin vihollisen alasampuminen oli hänen mielestään epäolennaista ilmasodassa. Ja kieltämättä von Richthofen tämän taidon osasi. Hän oli riittävän hyvä lentäjä ilmataisteluun ja erinomainen ampuja. Hän päättäväisesti hakeutui viholliskoneen takasektoriin, mistä sai parhaiten osumia pienellä ennakolla. Hänen on joissakin lähteissä väitetty tähdänneen viholliskoneen lentäjää eikä konetta.

Alolf Galland hankki itselleen vuonna 1962 50-vuotis syntymäpäivä lahjakseen Beechcraft Bonazan, D-EHEX. Koneen hän nimesi edesmenneen ystävänsä Möldersin muistoksi, Die Dicke (Paksukainen).

Vähän off topic, sori.

Tässä harvinaista pätkää Gallandista lentämästä Ranskassa vanhojen sotakenttiensä yllä tuolla mainitsemallasi yksityiskoneellaan. Enpä muuten tiennytkään että tämä puhui myös hyvää ranskaa englannin lisäksi.

 
Enpä muuten tiennytkään että tämä puhui myös hyvää ranskaa englannin lisäksi.

Galland oli hugenotti sukua. Hugenotit olivat Ranskan protestantteja, joita kotimaassaan vainottiin, osa pakeni Saksaan.
On mahdollista, että Galland osasi Ranskaa aivan lapsuudestaan asti.

Myös Hans Joachim Marseille oli hugenotti. Marseille ei ole mikään kovinkaan saksalaisen kuuloinen sukunimi.
 
Viimeksi muokattu:
Wikistä Göringistä alla kaksi riviä:
Väitetään, että Göring ei sodan aikana oppinut kunnolla laskeutumaan lentokoneella ja särki useita koneita laskujen aikana. Sodan päättyessä hänellä oli tilillään 22 pudotettua viholliskonetta. Jo 19. pudotetun koneen jälkeen hänelle myönnettiin korkea preussilainen kunniamerkki Pour le Mérite.

Myös hänen 22 pudotusta 1. MS eivät joidenkin lähteiden perusteella ole täysin kiistattomia.
Asiaa mitenkään tuntematta tulee mieleen, että koska G oli natsijohtaja, ei hän siten mitenkään ole oikeasti voinut olla mikään lentäjäsankari.:rolleyes:
 
Viimeksi muokattu:
Asiaa mitenkään tuntematta tulee mieleen, että koska G oli natsijohtaja, ei hän siten mitenkään ole oikeasti voinut olla mikään lentäjäsankari.:rolleyes:

En tunne asiaa tarkemmin minäkään, jossain on kumminkin hänen saavutuksiaan vähätelty. Saattaa olla tätäkin taustaa.

Alkusodassa, jolloin hänen lentäjäsankarinsa toivat Göringille mainetta ja kunniaa, hän kestitsi mielellään sankareitaan Karinhallessa.
Jossain pippaloissa, mukana saattoivat olla Lutsow, Galland ja Mölders.

Göring, joka maalautti itsestään muotokuvia erilaisissa sankarin rooleissa, oli maalauttanut itsensä keskiaiseksi ritariksi peltipaita yllään / peltipipo päässä hevosen selkään. Joku sankareista keksi:- Buaa-hahaa.. Paksukainen kaakin selässä, sitä kaakki ei kyllä kestä..:D
 
Asiaa mitenkään tuntematta tulee mieleen, että koska G oli natsijohtaja, ei hän siten mitenkään ole oikeasti voinut olla mikään lentäjäsankari.:rolleyes:

En tunne asiaa tarkemmin minäkään, jossain on kumminkin hänen saavutuksiaan vähätelty. Saattaa olla tätäkin taustaa.

Alkusodassa, jolloin hänen lentäjäsankarinsa toivat Göringille mainetta ja kunniaa, hän kestitsi mielellään sankareitaan Karinhallessa.
Jossain pippaloissa, mukana saattoivat olla Lutsow, Galland ja Mölders.

Göring, joka maalautti itsestään muotokuvia erilaisissa sankarin rooleissa, oli maalauttanut itsensä keskiaiseksi ritariksi peltipaita yllään / peltipipo päässä hevosen selkään. Joku sankareista keksi:- Buaa-hahaa.. Paksukainen kaakin selässä, sitä kaakki ei kyllä kestä..:D

En minäkään tunne Göringin ensimmäisen maailmansodan vaiheita kovinkaan hyvin, mutta aiheesta on näköjään olemassa todella hyvät arvostelut saanut kirja.

http://www.amazon.com/Hermann-Göring-Fighter-Ace-Germanys/dp/1906502668

Noita arvosteluja lukiessa saa sellaisen mielikuvan, että kyllä Göring mitä ilmeisimmin taitava lentäjä oli, mutta toisaalta omasi melkoiset pyrkyrin ominaisuudet jo tuolloin ja osasi tuoda itseään esiin juuri oikeissa paikoissa oikeaan aikaan urakehityksen kannalta.
 
upload_2016-6-5_13-15-51.jpeg
Adolf Galland ja siipimiehensä Hermann Göringinin veljenpoika Peter Göring.
Peter sai surmansa 13.10-41 hyökätessään Blenheimiä vastaan, taka-ampuja osui häneen.
Galland hyökkäsi ja ampui Blenheimin alas.

Myös Gallandilla oli kaksi veljeä hävittäjälennostossa. Adof Gallandin ollessa JG 26:n komentaja molemmat veljet palvelivat samassa yksikössä. Kumpikaan ei selvinnyt sodasta.
Adolfilla kävi tuuri, hänet ylennettiin pois sotalennoilta hävittäjälentäjien kenraaliksi.
Jo ennen siirtoaan JG 26:n komentajan tehtävistä Galland ehti käsittää, ettei hänkään ole kuolematon.
Ennen päivän sotalentoja sisällä ei pysynyt muu kuin punaviiniin vatkattu raaka kananmuna. Illalla saattoi yrittää kiinteämpää.
Ns. loppuunlentäminen lienee käynyt Gallandinkin kohdalla varsin lähellä.
58f9a364b6e47f7f162cc830643fda0d.jpg


Wilhelm-Ferdinand "Wutz" Galland (23. lokakuuta 1914 Bochum17. elokuuta 1943) . Hän saavutti 55 ilmavoittoa 186 taistelutehtävässä. Gallandin pudotussuhde oli 4.09. Wutz Galland sai surmansa 17. elokuuta 1943 ilmataistelussa brittien B-14-pommikoneita ja P-47-hävittäjiä vastaan. Gallandin ampui alas Walker "Bud" Mahurin 56. hävittäjämuodostelmasta.

91d160ed876a5c32b636b33c91f187c4.jpg


Paul Galland. 17 voittoa 107 sotalennolla.
Luutnantti Galland liittyi JG 26:een 8.2.1941
31.10.1942 Galland oli saattamassa hävittäjä-pommittaja hyökkäystä Canterburyyn. Hyökännyt Spitfire ampui Gallandin FW 190 A-4:n alas.
 
Blue Angels ja Thunderbirds -taitolentoryhmien hävittäjät onnettomuudessa miltei samaan aikaan
03.06.2016 - 00:03
Yhdysvaltain merivoimien Blue Angels -taitolentoryhmän F/A-18 Hornet ja ilmavoimien Thunderbirdsien F-16 Fighting Falcon -hävittäjä syöksyivät maahan torstaina. F-16:n ohjaaja pelastautui heittoistuimella ja kone päätyi maahan suhteellisen ehjänä. Hornet sen sijaan räjähti tulipalloksi ja ohjaaja menehtyi.

Thunderbirds-onnettomuus tapahtui iltapäivällä paikallista aikaa lähellä Colorado Springsiä Air Force Academyn valmistujaistilaisuuden ylilennon jälkeen. Lockheed Martin F-16 Fighting Falcon -koneen ohjaaja käytti heittoistuinta ja pelastautui. Thunderbird 6 tuli maahan aukealle alueelle lähellä Peterson Air Force Basea säilyen suhteellisen ehjänä (kuva twiitissä jutun lopussa).

Presidentti Barack Obama oli läsnä valmistujaistilaisuudessa. Hän ehti tavata heittoistuinta käyttäneen lentäjän onnettomuuden jälkeen.

Myös Yhdysvaltain merivoimien Blue Angels -taitolentoryhmän McDonnell Douglas F/A-18 Hornet -hävittäjä joutui onnettomuuteen torstai-iltapäivänä vain tuntia myöhemmin Smyrnassa Tennesseessä.

Kone syöksyi maahan pian lentoonlähdön jälkeen ja räjähti tulipalloksi. Onnettomuuspaikka sijaitsee noin kolmen kilometrin päässä lentokentältä. Blue Angels oli onnettomuuden tapahtuessa lähdössä harjoituslennolle.

Kumpikin taitolentoryhmä on esiintynyt myös Suomessa. Blue Angels lensi Turussa 1992 ja Thunderbirds samaten Turussa vuonna 2011 (kuvassa yllä).

Blue Angelsien Hornetin maahansyöksyn aiheuttama tulipallo. T.T.
Cj-S4l6WEAAxTWo.jpg


Seuraa
AIRLIVE @airlivenet

BREAKING Thunderbird F-16 and Blue Angel F/A-18 crashs in the same hour. More on http://airlive.net

http://www.lentoposti.fi/uutiset/bl...ryhmien_koneet_onnettomuudessa_samana_paivana

Tässä uutisessa kerrotaan, että tuo surmansa saanut Blue Angels -ryhmän pilotti ei hypännyt Hornetistaan siksi ettei kone olisi pudonnut asutusalueen päälle.

http://americanmilitarynews.com/201...ebook&utm_campaign=alt&utm_source=skyfighters

Pysyi koneessaan viimeiseen asti. :(
 
file.php
file.php
file.php
file.php
file.php
file.php
file.php

Aviators (aces) were seen as the true heroes of the war, especially when land soldiers were more than likely trapped in trenches with less opportunities to prove their courage. On a 1915 French card, a pilot and his gunner position themselves for an air battle with the Germans. The machine gun for the first time in history became an indispensable addition to the arsenal.

photo card shows a downed German plane with its dead pilot and the words: THE FATE OF THE HUN who bombed hospitals.

ww1-10.jpg.jpg
ww1-11.jpg.jpg


f1.highres
f1.highres
f1.highres


Le 35e avion [allemand abattu] de Guynemer à Hoéville [Meurthe-et-Moselle]

f1.highres


Construction of airships and sheds at Inchinnan, near Glasgow, Scotland, 1916-1918

British cavalry trooper firing Hotchkiss machinegun at German aircraft

air-1-2309-215-1.jpg
00886.jpg


Slight mishap to one of our machines
British aeroplane near Boesinghe, Belgium. This image shows a British aeroplane in a ditch by the roadside, near Boesinghe. It is impossible to tell from this photograph whether it has crash-landed or has had difficulty taking off. The number on the tail is 'A4366.' There is a group of soldiers standing next to it. Another group of soldiers transporting supplies on a horse-drawn cart have been forced to use the side of the road to continue on their journey.
Whilst many images were deliberately taken as propaganda, some, like this, simply document the experiences of wa
4699438858_f1082480a2_o.jpg



Damaged aeroplanes at an RAF repair depot

3016343193_c5293dc22a_b.jpg


French mobile anti-aircraft gun

01758.jpg


German motorized anti-aircraft platform


01859.jpg





The burned body of a French aviator in the remains of his plane

http://stahlgewitter.files.wordpress.com/2008/04/gefallener_flieger_1.jpg?w=450
 
Dokkari 90-luvun puolivälistä. Aiheena Navyn Top Gun -koulutus. Paljon hyvää lentokuvaa Horneteista ja F-14 Tomcateista. Kertoo myös siitä miten 60-luvun lopulla käynnistetty tehostettu ilmataistelukoulutus alkoi tuottaa tulosta Vietnamissa.


Toinen katsomisen arvoinen pätkä. Kertoo Argentiinan laivaston ilmavoimien Super Etendard -koneista ja Exocet-merimaaliohjuksista Falklandin sodassa.

 
Saksalainen rakettireppu "Himmelstürmer";

18mfv3ryn0x53jpg.jpg


The “Himmelstürmer” (Sky Stormer - but literally Heaven Stormer) flight pack was an experimental project that would allow German combat engineers and infantry to cross bridgeless waters, minefields, barbed wire, and other obstacles without hindrance.

As such, the device had to be for short duration “jumps” of ranges up to 50-70 meters. This was not meant to be a individual flying machine to achieve any sort of altitude or long flight journey, so emphasis was placed on finding a suitable type of propulsion to accomplish the limited jump range.

The Schmidt pulse jet seemed ideal for this, but since a pulse jet cannot operate without forward airspeed, the units involved were adapted and force-fed oxygen by a separate oxygen tank. Paul Schmidt patented his pulse jet design in 1931 but the unit involved here should not be confused with the V-1 flying bomb Argus-Schmidt pulse jet. These Schmidt pulse jets were small pulse tubes able to be carried by one man..

The apparatus involved strapping on two Schmidt pulse tubes - one on the back for forward flight and a smaller, less powerful unit carried ventrally for simple control with hand grips for steering.

Both pulse tubes had to be ignited at the same time to enable proper jumps. The units consumed 100 grams of fuel per second. Flight duration was minimal and both units had to be turned off immediately upon landing.

These devices were tested with a Heer unit in late 1944 but were still in the experimental phase once the war ended. One of the devices was reportedly taken to the US and handed over to Bell for tethered experimentation (as no US test pilot wanted that duty!) Deemed as unsafe, the Himmelstürmer unit was disposed of as Bell sought out a new way to equip US Army soldiers with a flying unit.
 
Viimeksi muokattu:
The Taube, esikuva näkyy kuvasta;

Katso liite: 9822

Jeannin Stahltauben olen nähnyt Berliinin Tekniikkamuseossa. On muutenkin käymisen arvoinen museo mikäli liikutte kaupungissa.

1280px-Jeannin_Stahltaube_1.jpg

Sitten taas Rumpler Tauben hieno replika löytyy Luftwaffen museon näyttelystä. Tämäkin ehdottomasti suosittelemisen arvoinen käyntikohde.

etrichrumpler_taube_luftwaffenmuseum2010_01.jpg

Tällä konetyypillä on muuten siinä mielessä ilmasotahistoriallista merkitystä, että monet WW1:n alkuvaiheen saksalaisässistä opettelivat lentämään juuri tällä tyypillä. Näillä lennettiin myös Aasian sotanäyttämöllä. Saksan sotilasilmailun kantaisänäkin pidetty Günther Plüschow lensi Taubella sotalentoja japanilaisia vastaan Tsingtaossa 1914.

http://www.allstar.fiu.edu/aero/pluschow.htm

http://www.virtualpilots.fi/feature/artikkelit/ilmailukirjallisuutta/
 
Back
Top