Ilmasota

Vesiksellä joskus joku vanhempi asiantuntia kertoi MIG:n olevan "lentävä rautakanki" , eihän tuo tosiaan ollut mitenkään ketterän näköinen liikkessään, mutta luulisin että ko. pilotti otti kaiken irti mitä siitä oli otettavissa.
 
Viimeksi muokattu:
Vesikellä joskus joku vanhempi asiantuntia kertoi MIG:n olevan "lentävä rautakanki" , eihän tuo tosiaan ollut mitenkään ketterän näköinen liikkessään, mutta luulisin että ko. pilotti otti kaiken irti mitä siitä oli otettavissa.
Ikä siinä jo näkyy. Uudemman sukupolven vehkeet, Gripen ja Hornet kääntyi paljonkin sukkkelammin. Etenkin Gripenin esitys oli näyttävä, saattaa olla, että sillä oli parempi säärako siihen esitykseen. Gripen teki lentoonlähdön sekä laskussa pysähtyi 1000 metrin matkalla, olin siinä kohdalla. Romanian MG mittasi koko kolmen kilometrin baanan laskussa, lisäksi jarruvarjo. Lähdössä ei tarvinnut sekään täyttä kiitotien mittaa.
 
Muistaakseni tuo pätevän tuntuinen naiskuuluttaja totesi Hornetin vastaavan 8 G:tä, mutta niin kuin mainitsit Hornerilla on puolensa. Ilmeisesti Hornetin kaksimoottorinen etu tulee juuri noissa pystyliikkeissä esille.

Tiedä sitten mikä noista kandidaateista oli Suomelle paras, vai eikö vain parasta ollut edes esillä..etenkään jos hinnasta ei puhuta mitään, vain meille sopivimmista ominaisuuksista.
 
Jenkkien kuljetuskone, takana Saksalainen Orion.
Alakuva Baltic Bees, joka lensi näyttävän ohjelman 5:llä koneella.
Puitteet olivat Rissalassa kunnossa, harmi että sää oli kehno.
Osprey ja Eurofighter eivät lentäneet, olivat pelkästään maanäyttelyssä. Ospreyn ohjaamossa oli lasinäyttö poikineen.
RAF:n Eurofighterillä on yksi esityslentäjä ja hän oli työllistettynä toisaalla.
20160618_135832.jpg 20160618_133615.jpg
 
Viimeksi muokattu:
Bell412_OH_HVD.jpg

Rajan vispilä-kuskin kanssa juttelin helikopterilla lentämisestä. Kuva ei ole Rissalasta, mutta kone ei ollut Super Puma vaan pienempi A-B 412.
Super Puma oli vieressä ja myös näytelyssä lensi.

Koulutus pilotilla Ilmasotakoulu ja vai mitä Lentosotakoulu se on nykyään varusmiehenä. Kadettikouluun, edelleen kiinteäsiipisellä (Vinkalla) lennettiin.
120 h kiinteäsiipisellä ja helikopteri koulutukseen. Pilotti kertoi, että noin 2 h vie aikaa omaksua ohjaaminen kiinteäsiipisen koneen ohjaajalla, tämän jälkeen lentoonlähtö ja laskeutuminen auttavasti isolta aukealta helikopterilla onnistuu. Ei tietenkään tarkkuuslaskut, mutta auttavasti. He laskeutuu reikiin, joissa peräroottorista sekä pääroottorin lavoista jää vapaata tilaa 2 metriä puihin. Käsien pitää olla vakaina. Sekä jalkojen.

Ohjaamoa ja vipuja tuli myös häneltä tentattua. Koneessa on ohjaajalla aivan lentokoneen sauvan näköinen ohjaussauva keskellä. Sekä polkimet lattiassa kuten lentokoneessa. Vasemmalle kädelle on toinen sauva, jolla ymmärtääkseni säädetään tehoa ja lapakulmia. Noususauva. Kone kallistuu ja nokan asentoa säädellään keskellä olevalla sauvalla, suunta pidetään polkimilla, niillä vaikutetaan peräroottorin lapakulmiin. Vaikka moottori sammuisi, koneen saa alas autorotaatiolla ehyenä. Noitakin laskuja harjoitellaan.

Kieltämättä olisi erinomaisen hienoa joskus päästä kokeilemaan.
 
Viimeksi muokattu:
Ymmärsinkö oikein ettei Hornetti-pilotin armeijassa lennetystä tiimasta / kokemuksesta saa mitään hyvää sivillissä esim. PPL-pahviin?.., jos ilmailu vielä sattuisi kiinnostamaan siviilin koitettua.
 
Ymmärsinkö oikein ettei Hornetti-pilotin armeijassa lennetystä tiimasta / kokemuksesta saa mitään hyvää sivillissä esim. PPL-pahviin?.., jos ilmailu vielä sattuisi kiinnostamaan siviilin koitettua.

Ei he saa hyvitystä, ehkä jotain, mutta kovin vähän. 3000-4000 h lentänyt Hawk tai Hornet lennonopettaja lentämään koulua PPL-lennonopettajan kanssa.
Näin se menee, mutta ainakin on PPL-lennonopettajalla oppilas, jota ei tarvitse paljon neuvoa:)
 
Rajan vispilä-kuskin kanssa juttelin helikopterilla lentämisestä. Kuva ei ole Rissalasta, mutta kone ei ollut Super Puma vaan pienempi A-B 412.
Super Puma oli vieressä ja myös näytelyssä lensi.

Koulutus pilotilla Ilmasotakoulu ja vai mitä Lentosotakoulu se on nykyään varusmiehenä. Kadettikouluun, edelleen kiinteäsiipisellä (Vinkalla) lennettiin.
120 h kiinteäsiipisellä ja helikopteri koulutukseen. Pilotti kertoi, että noin 2 h vie aikaa omaksua ohjaaminen kiinteäsiipisen koneen ohjaajalla, tämän jälkeen lentoonlähtö ja laskeutuminen auttavasti isolta aukealta helikopterilla onnistuu. Ei tietenkään tarkkuuslaskut, mutta auttavasti. He laskeutuu reikiin, joissa peräroottorista sekä pääroottorin lavoista jää vapaata tilaa 2 metriä puihin. Käsien pitää olla vakaina. Sekä jalkojen.

Ohjaamoa ja vipuja tuli myös häneltä tentattua. Koneessa on ohjaajalla aivan lentokoneen sauvan näköinen ohjaussauva keskellä. Sekä polkimet lattiassa kuten lentokoneessa. Vasemmalle kädelle on toinen sauva, jolla ymmärtääkseni säädetään tehoa ja lapakulmia. Noususauva. Kone kallistuu ja nokan asentoa säädellään keskellä olevalla sauvalla, suunta pidetään polkimilla, niillä vaikutetaan peräroottorin lapakulmiin. Vaikka moottori sammuisi, koneen saa alas autorotaatiolla ehyenä. Noitakin laskuja harjoitellaan.

Kieltämättä olisi erinomaisen hienoa joskus päästä kokeilemaan.

Joo, moni luulee että jos helikopterin moottori sammuu tulee se kiven lailla alas mutta näinhän ei ole. Tietääkseni nokka alas jotta saadaan vauhtia pääroottoriin ja ennen maan pintaan veto taakse ja lapakulmilla vastaan niin kopteri laskeutuu hallitusti maahan, noin niinku yksinkertaisesti.


Tässä mielenkiintoinen tositilanne


Montakohan tuntia tämä pilotti on lentänyt? :D


Tässä Rc-helikopteria käskytetään

 
Viimeksi muokattu:
Miksi hyvintystä ei saa?

Näkyy olevan eräällä firmalla mainos muuntokoulutuksesta. Koulutus on hakijoille, joiden sotilaskoulutus aloitettu 1.7.2009 jälkeen.
Hyvitys näkyy tunneissa ja lennoissa näkyy olevan merkittävä.
En ole varma, mutta ennen 1.7.2009 koulutetuilla hyvitys on ilmeisesti pienempi tai lähes olematon. Näin olin erään evp. MG- / Hawk-lennonopettajan kanssa jutellessa ymmärtäväni.


Sotilaslentäjäkoulutuksen saaneiden henkilöiden on mahdollista hankkia EASA-lupakirja sotilaskoulutuksen pohjalta. A........n koulutuslupa mahdollistaa sotilaslentäjien muuntokoulutuksen aina ammattilentäjän lupakirjaan asti. Palveluksessamme on useita sotilaslentäjätaustaisia lennonopettajia. Järjestämme hakijalle tarvittaessa myös lentokokeen.

Tarjoamme myös räätälöidysti muuntokoulutusta korkeampiin siviililupakirjoihin sotilaslentäjille, joilla on varusmiespalvelusta merkittävästi enemmän sotilaslentokokemusta.

Esimerkki PPL(A) muuntokoulutuksesta

Hakija

  • Sotilaskoulutus aloitettu 1.7.2009 jälkeen
  • Reservin Sotilaslentäjätodistus
Tavanomainen kurssi

  • 6 h teoriaa luokkaopetuksena
  • 3 h teoriaa itseopiskeluna
  • 5 h lentoaikaa DA20-C1 tai C152
  • 15 h lennonopettajan koulutusaikaa
  • 2 h toimistotyötä
  • Lentokoe
Hinta

  • Teoriaosa 250€ (sis. ALV 24%)
  • Lento-osa 1960€ (sis. ALV 24%)
  • Lentokoe (vuokraushinnaston mukaan)
  • Em. määrien yli menevät tunnit voimassa olevan hinnaston mukaisesti.
 
file.php
red-baron_imagesia-com_e3eu.jpg


Baron Manfred von Richthofen (second from left) shows his scarlet Fokker DR1 to General Falkenhayn and Antony Fokker who is seated in the cockpit.

Albatros two-seater. Note the two bombs being dropped from the machine.

file.php
file.php



-_imagesia-com_e9po.jpg

file.php



Shotdown Belgian airplane
resolve


French airship
resolve


German JASTA ready for takeoff 1917
resolve



f1.highres
f1.highres



Un gotha [bombardier allemand] abattu en Angleterre
f1.highres
f1.highres
f1.highres

Gotha waterplane receiving orders from a Uboat 1917


resolve
resolve


Martin Joseph Sheehan (r), Second Lieutenant with the Royal Air Force (RAF), was the second of three sons of Captain DD Sheehan MP (RMF), who served with him on the Western Front. When on an observation mission over Cambrai, France, in an R.E.8 D4898 reconnaissance biplane of the RAF No.13 Squadron, he was killed 1 October 1918, together with his pilot William George McCaig (left), Second Lieutenant RAF, born 1896 in Kirkcaldy, Scotland. They are buried nearby in the Commonwealth War Graves Commission's Anneux British War Cemetery, on the N30 route to Bepaume. Their graves: Plot 1, Row H nos. 21 and 19. His biography as first printed and published by His Majesty's Stationary Office London, 1921 publication: "Officers Died in the Great War 1914-19" See also [http://www.theaerodrome.com/forum/516019-post2.html Link to recorded details.] It is most probable that the aircraft was brought down by ground fire. Three family members recalled, how one morning their mother came down crying out loud "I saw him coming down in flames -- I saw him coming down in flames". Several days later the official telegram arrived, confirming that he had been killed.

3840.46572.full.jpg


Daniel J Sheehan, Lieut RFC, after acting for a time as a flying instructor at Oxford, England, went on active service again in 1917 with the British No. 66 Squadron based near Arras, France. The photo shows him in a Sopwith Pup fighter biplane which his squadron was equipped with. It was a stable, easy to fly aircraft, but an underpowered battle-plane. The aircraft type, though an excellent trainer, was by spring 1917 already outclassed and being decimated by the mainstream German opponents (see Wikipedia "Bloody April" and "Sopwith Pup") of the Jagdstaffel 11 with their excellent Albatros D.III fighter biplane. Although nimble and manoeuvrable, the Pup was nowhere near as fast or powerful as its German opponents, and could not hope to outpace or out climb them. As well, the Pup was equipped with one synchronized Vickers machine gun, while the German planes featured two or more synchronized Spandau machine guns. The 66 Squadron had to make do with its Pups until later in the year when they would be outfitted with the much more effective Sopwith Camels. Sheehan was killed on 10 May 1917, when on an early morning patrolling expedition, a superior body of the German Jagdstaffel 11 aircraft engaged the Sopwith Pups, and Sheehan and another officer were killed. His superior officer wrote: "he was loved by all and was by nature absolutely devoid of fear". His biography as first printed and published by His Majesty's Stationary Office London, 1921 publication: "Officers Died in the Great War 1914-19". He was reportedly shot down by the German ace Lothar von Richthofen (brother of the Red Baron) over Vitry-en-Artois east of Arras, his 22nd victory. (see Franks, Norman and Giblin, Hal: ''Under the Guns of the German Aces; Immelmann, Voss, Goring, Lothar Von Richthofen'', The Complete Record of their Victories and Victims p. 165, Grub Street, London (1997) ISBN 1-898697-72-8), also [http://www.theaerodrome.com/aces/germany/richthofen1.php Victory no. 22 details of Lothar von Richthofen]. According to his family he managed to land the damaged plane in an open field, near Noyelles-lès-Vermelles, before he died in the cockpit. Lieut Sheehan was buried at the Commonwealth War Graves Commission Cabaret Rouge Cemetery (grave plot N16) at Souchez (14km north of Arras, sw of Lille], France (see [http://www.cwgc.org/search/casualty_details.aspx?casualty=583970 Casualty details—Sheehan D J].

3840.46355.full.jpg
f24.highres
 
En ole ikinä tuollaiseen tietoon törmännyt. Tämä pätkä on wikistä:

There were also rumors that suggested that Iran's Tomcat fleet would be upgraded with avionics derived from the MiG-31 "Foxhound". However, IRIAF officials and pilots insist that the Soviets were never allowed near the F-14s, and never received any F-14 or AIM-54 technology.

Tämä löytyy hyllystäni eikä siinäkään mainita mitään neukkujen roolista.

book_osprey-f14.jpg
 
Muistaakseni tuo pätevän tuntuinen naiskuuluttaja totesi Hornetin vastaavan 8 G:tä, mutta niin kuin mainitsit Hornerilla on puolensa. Ilmeisesti Hornetin kaksimoottorinen etu tulee juuri noissa pystyliikkeissä esille.
Kyllä Hornetin max G:t on se 9 mutta suomi-versiossa ne on rauhanaikana rajoitettu 7,5 G, rakenteen säästämiseksi. Ja tämä tieto on sitten Ilmavoimista.

Olin viime kesänä katsomassa Turussa kun Gripen lensi ja kyllä minusta sen lento-ohjelma oli yhtä aneeminen kuin Tubesta on nähtävissä. Ei voinut verrata suomi-Hornettiin edes samana päivänä ainakaan kun Ville Uggeldahl oli show-lentäjänä.
Syy lienee se että Hornet on tukialuskoneena tehty matalalla erittäin hyvin ohjautuvaksi ja korkeusvakaajat perässä ovat todella kookkaat ja ne mahdollistavat yhdessä FBW:n kanssa erittäin suuren ketteryyden.

Gripen taas tuntui säilyttävän energiansa paremmin pitkissä kaarroissa koska se on kevyt. Mitään muuta Gripen ei kyllä tehnytkään kuin kaarteli....
 
Kyllä Hornetin max G:t on se 9 mutta suomi-versiossa ne on rauhanaikana rajoitettu 7,5 G, rakenteen säästämiseksi. Ja tämä tieto on sitten Ilmavoimista.

Olin viime kesänä katsomassa Turussa kun Gripen lensi ja kyllä minusta sen lento-ohjelma oli yhtä aneeminen kuin Tubesta on nähtävissä. Ei voinut verrata suomi-Hornettiin edes samana päivänä ainakaan kun Ville Uggeldahl oli show-lentäjänä.
Syy lienee se että Hornet on tukialuskoneena tehty matalalla erittäin hyvin ohjautuvaksi ja korkeusvakaajat perässä ovat todella kookkaat ja ne mahdollistavat yhdessä FBW:n kanssa erittäin suuren ketteryyden.

Gripen taas tuntui säilyttävän energiansa paremmin pitkissä kaarroissa koska se on kevyt. Mitään muuta Gripen ei kyllä tehnytkään kuin kaarteli....

Totta turiset. Samoin HN pystyy lentämään Gripeniin verrattuna hitaasti suuremmalla kohtauskulmalla.
 
Totta turiset. Samoin HN pystyy lentämään Gripeniin verrattuna hitaasti suuremmalla kohtauskulmalla.

Sorry, mutta ei niissä mielestäni ole mitään eroa :)


Muoks. Oheen vielä Hornetti.


Myönnettäköön, että oikein tarkasti katsomalla saattaa Hornetti vetää ehkä pari astetta pystymmässä.
 
Viimeksi muokattu:
Back
Top