Ilmasota

Linkissä video. Miehillä ei mitään havaintoa A-10:stä ennen räjähdyksiä.

A-10 Warthog Liquifies Taliban Machine Gun Team
first published on January 23, 2017 by Will https://www.funker530.com/taliban-machine-gun-team/

ShareTweet



An Aerostat blimp tethered in Kabul observes a Taliban machine gun team following an attack on an ISAF position five kilometers to the northeast.

kabul-1.jpg


As the insurgents regroup for exfiltration, an A-10 “Warthog” Thunderbolt II gets cleared hot for a strafing run. A three-man Taliban machine gun team takes the brunt of a 30mm GAU8 cannon burst. The team of insurgents was never heard from again.

https://videos.funker530.com/bitmot.../aa5704e16abf42b07076be035be6a5fe/854x480.mp4
 
VL Myrskyä entisöidään kokoon haalituista koneenpalasista - historiallisesti merkittävin suomalaishävittäjä:
VL_Myrsky




VL Myrsky on ainoa suomalainen sarjatuotantoon päässyt hävittäjälentokone.

Suomalainen hävittäjäprojekti aloitettiin ennen sotia, mutta toteutus venyi ja koneet valmistuivat vasta sodan aikana.

Kone oli metalliputkirunkoinen, mutta muissa rakenteissa hyödynnettiin myös puurakenteita.

Sodan aiheuttama paha materiaali- ja resurssipula oli lopulta suurin syy koneen kohtaamiin ongelmiin.

Pulaa oli liimoista ja moottoreista alkaen mittareihin, metalleihin, jopa aseisiin.

Pula-ajan pakkoratkaisut myös sinetöivät lopulta Myrskyn kohtalon. Jos sarjavalmistus olisi tehty rauhan aikana, lopputulos olisi todennäköisesti ollut paljon onnistuneempi.

Myrskyn suursarja saatiin rintamakäyttöön vasta 1944.

Sitä laivuekokeiltiin ensin Fiat G.50-koneita käyttäneessä 26:ssa, jossa vastaanotto oli epäluuloinen.

Loppujen lopuksi Myrskyä käyttivät vain Tiedustelulentolaivueet 12 ja 16.

Koneelle sattui 1943-47 useita onnettomuuksia joissa sai surmansa neljä lentäjää.

Viimeisen kuolemaan johtaneen onnettomuuden jälkeen koneet asetettiin vlentokieltoon toukokuussa 1947.

Mittava entisöintiprojekti käynnissä
Yhtään VL Myrskyä ei säilynyt täydellisenä.

Viimeinen hetki kokonaisen koneen kunnostamiseksi museoon olisi ollut 1960-luvun alussa, kun hylättyjä Myrsky-hävittäjiä vielä seisoi kenttien laidalla hiljalleen lahoamassa.

Asia aiotaan kuitenkin korjata.

VL Myrskyn metalliputkirakenteisia runkokehikoita on säilynyt kolme, joista yhdistelemällä voi entisöidä yhden runkokehikon museokoneeseen.

Uudelleen rakennetusta Myrskystä ei kuitenkaan tule lentävää hävittäjäkonetta, vaan näyttelyesine museoon.



Lisää aiheesta

Epäonninen suomalaishävittäjä



Ilmailumuseoyhdistys johtaa projektia. Johtoryhmässä on edustajia myös Keski-Suomen Ilmailumuseosta, Suomen Ilmailumuseosta, ja Patria Aviationista.

Vuonna 2019 valmistuva projekti vaatii arviolta yli 12 000 tuntia, joista yli 5 000 tuntia kulunee pelkästään puurakenteisen siiven uustuotantoon.

Siivistä on säilynyt vain tukilevyjä ja siivekkeiden saranoita. Korkeusperäsimiä ja laskusiivekkeitä on tallella, samoin moottori, potkuri ja aseet.

Myrskyn kokonaan puurakenteinen siipi oli 11 metriä pitkä.

Ohjaamon varusteista suuri osa on säilynyt museoiden ja Ilmavoimien varastoissa hyväkuntoisina, samoin ohjaamon tuulilasi, kuomu ja ohjainkiskot.



Entisöintiprojektia voi seurata täältä.


Lähde:

http://www.tekniikkatalous.fi/innov...isesti-merkittavin-suomalaishavittaja-6619446
 
VL Myrskyä entisöidään kokoon haalituista koneenpalasista - historiallisesti merkittävin suomalaishävittäjä:
VL_Myrsky




VL Myrsky on ainoa suomalainen sarjatuotantoon päässyt hävittäjälentokone.

Suomalainen hävittäjäprojekti aloitettiin ennen sotia, mutta toteutus venyi ja koneet valmistuivat vasta sodan aikana.

Kone oli metalliputkirunkoinen, mutta muissa rakenteissa hyödynnettiin myös puurakenteita.

Sodan aiheuttama paha materiaali- ja resurssipula oli lopulta suurin syy koneen kohtaamiin ongelmiin.

Pulaa oli liimoista ja moottoreista alkaen mittareihin, metalleihin, jopa aseisiin.

Pula-ajan pakkoratkaisut myös sinetöivät lopulta Myrskyn kohtalon. Jos sarjavalmistus olisi tehty rauhan aikana, lopputulos olisi todennäköisesti ollut paljon onnistuneempi.

Myrskyn suursarja saatiin rintamakäyttöön vasta 1944.

Sitä laivuekokeiltiin ensin Fiat G.50-koneita käyttäneessä 26:ssa, jossa vastaanotto oli epäluuloinen.

Loppujen lopuksi Myrskyä käyttivät vain Tiedustelulentolaivueet 12 ja 16.

Koneelle sattui 1943-47 useita onnettomuuksia joissa sai surmansa neljä lentäjää.

Viimeisen kuolemaan johtaneen onnettomuuden jälkeen koneet asetettiin vlentokieltoon toukokuussa 1947.

Mittava entisöintiprojekti käynnissä
Yhtään VL Myrskyä ei säilynyt täydellisenä.

Viimeinen hetki kokonaisen koneen kunnostamiseksi museoon olisi ollut 1960-luvun alussa, kun hylättyjä Myrsky-hävittäjiä vielä seisoi kenttien laidalla hiljalleen lahoamassa.

Asia aiotaan kuitenkin korjata.

VL Myrskyn metalliputkirakenteisia runkokehikoita on säilynyt kolme, joista yhdistelemällä voi entisöidä yhden runkokehikon museokoneeseen.

Uudelleen rakennetusta Myrskystä ei kuitenkaan tule lentävää hävittäjäkonetta, vaan näyttelyesine museoon.



Lisää aiheesta

Epäonninen suomalaishävittäjä



Ilmailumuseoyhdistys johtaa projektia. Johtoryhmässä on edustajia myös Keski-Suomen Ilmailumuseosta, Suomen Ilmailumuseosta, ja Patria Aviationista.

Vuonna 2019 valmistuva projekti vaatii arviolta yli 12 000 tuntia, joista yli 5 000 tuntia kulunee pelkästään puurakenteisen siiven uustuotantoon.

Siivistä on säilynyt vain tukilevyjä ja siivekkeiden saranoita. Korkeusperäsimiä ja laskusiivekkeitä on tallella, samoin moottori, potkuri ja aseet.

Myrskyn kokonaan puurakenteinen siipi oli 11 metriä pitkä.

Ohjaamon varusteista suuri osa on säilynyt museoiden ja Ilmavoimien varastoissa hyväkuntoisina, samoin ohjaamon tuulilasi, kuomu ja ohjainkiskot.



Entisöintiprojektia voi seurata täältä.


Lähde:

http://www.tekniikkatalous.fi/innov...isesti-merkittavin-suomalaishavittaja-6619446

Jatkosodan aikana Lentolaivueissa 24 ja 16 palvellut sotilaslentäjä Johannes Brotheruksen mukaan Myrsky oli aikanaan hyvä kone.

http://www.patriamagazine.fi/havitt...si-myos-suomalaisvalmisteisella-myrskylla-12/

Pitkän jatkosodan vaikutukset näkyivät muun muassa siinä, että kaikesta oli pulaa. Tämä vaikutti teollisuuteen ja näin ollen myös Myrskyyn.

– Aerodynaamisesti Myrsky oli hyvä kone. Sen edessä oli kuitenkin voittamattomia vastuksia. Kun Myrskyjä tehtiin vuosina 1943 ja -44, ei enää ollut käytettävissä kaikkia niitä raaka-aineita, joita varten kone oli suunniteltu. Puuttui hyvät liimat, minkä takia kone ei kestänyt kosteutta. Kuvaavaa oli, että lennon jälkeen mekaanikon piti ottaa esiin vasara ja naulata vaneri siipiin kiinni, sillä liimaukset eivät pitäneet kunnolla. Tämä ei ollut suunnittelijan vika, vaan ongelmana oli se, että hyvät raaka-aineet olivat loppu, hän toteaa.
 
Tuosta aerodynamiikkasta olisi mielenkiintoista keskustella, mutta onkohan tuolle mitään ketjua Laittaa?
Asiahan siinä on vaikka kokoillan elokuvaan, eikä ehdi käydä vielä kuin termit läpi... ;)
 
Tuosta aerodynamiikkasta olisi mielenkiintoista keskustella, mutta onkohan tuolle mitään ketjua Laittaa?
Asiahan siinä on vaikka kokoillan elokuvaan, eikä ehdi käydä vielä kuin termit läpi... ;)

Laita yleisilmailuun, siihenkin se läheisesti liittyy.
 
Joo, tai oma ketju. Pitääkin lähteä äkkiä kaivamaan kaikki aeromystiikan oppaat esille, että pysyy yhtään kartalla....:D
 
Minä olen tosiaan aprikoinut
Sillä välin voidaan katsella parhautta, P-51 Crazy horse:


Toi oli oikein kiva sunnuntaitemppukeikka, -2+4 väliltä, ei tule hikikään ja veri kiertää mukavasti kumminkin...
Hyvin kuuluu, kun vetää silmukkaan 260 solmusta, kuinka mopo alkaa tehdä töitäkin...
Raskaan koneen etuja, kun sen saa laukkaamaan, niin ei tartte paljoa rassailla kaasukahvaa...
 
Perhana, pitääkö tässä hankkiutua johonkin kyytiin, että pääsee tunnelmaan.
Jos liikut jenkeissä, niin todellakin suosittelen hyppäämään keikalle mukaan... saa yleensä olla ainakin mukana ohjaimissa, ellei usko taitojensa riittävän perus silmukkaan, immelmanneihin ja kuubalaisiin kaksosiin, tai hannunvaakunaan, pystykäännöksiin, yliolan taistelukaartoihin, syöksykierteisiin, pystykäännöksiin, tai tai tai... aaah, lista on loputon... riittää useasti, kun saa vedellä rauhallisia kaartoja ja pitkiä nousuja vauhdilla, josta on uneksinut.. :D
 
Ai niin, AT6.n kanssa saa seurata, miten kaikki vastaiskumoottorimiehen tietämys moottorinkäsittelystä valuu, kuin vesi hanhen seljästä ja saa oppia ihan uusia juttuja... laskemaan lapoja, veivaamaan inerttiä, poistamaan öljylukkoja, pumppaamaan ryyppyä 3. lavan jälkeen ja havahtumaan todella epäluonnollisen värinättömään käyntiin...
 
Jatkosodan aikana Lentolaivueissa 24 ja 16 palvellut sotilaslentäjä Johannes Brotheruksen mukaan Myrsky oli aikanaan hyvä kone.

http://www.patriamagazine.fi/havitt...si-myos-suomalaisvalmisteisella-myrskylla-12/

Pitkän jatkosodan vaikutukset näkyivät muun muassa siinä, että kaikesta oli pulaa. Tämä vaikutti teollisuuteen ja näin ollen myös Myrskyyn.

– Aerodynaamisesti Myrsky oli hyvä kone. Sen edessä oli kuitenkin voittamattomia vastuksia. Kun Myrskyjä tehtiin vuosina 1943 ja -44, ei enää ollut käytettävissä kaikkia niitä raaka-aineita, joita varten kone oli suunniteltu. Puuttui hyvät liimat, minkä takia kone ei kestänyt kosteutta. Kuvaavaa oli, että lennon jälkeen mekaanikon piti ottaa esiin vasara ja naulata vaneri siipiin kiinni, sillä liimaukset eivät pitäneet kunnolla. Tämä ei ollut suunnittelijan vika, vaan ongelmana oli se, että hyvät raaka-aineet olivat loppu, hän toteaa.

Tehtaan koelentäjä Lauri Hämäläinen muistelee Myrskyä ja sen flutter-ilmiötä.

http://kansataisteli.sshs.fi/Tekstit/1982/Kansa_Taisteli_12_1982.pdf
 
Back
Top